https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/ ... 7af36583e1Veitola on itse kotoisin pieneltä paikkakunnalta Enosta, tarkemmin ottaen Uimaharjusta Pohjois-Karjalasta.
– Siellä ei omassa nuoruudessani ollut minkäänlaista tilaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville. Toivottavasti nykyään jo on.
– En todellakaan voinut kasvaa vapaasti ja olla avoimesti oma itseni. Vähemmistöjä ja erilaisuutta ei ollut näkösällä, eikä sellaisista asioista puhuttu, kuin korkeintaan tuomiten ja halventavasti. Omalle tai ystävien kokemuksille erilaisista identiteeteistä tai heteronormista poikkeavasta seksuaalisesta suuntautumisesta ei ollut edes kunnon sanastoa.
Treffipyyntö naiselta
Veitola muutti 20-vuotiaana Helsinkiin. Hän kertoo, että tuolloin kaikki muuttui.
– Kun muutin Helsinkiin, helpotti. Olin 20-vuotias ja kävelin pitkin Korkeavuorenkatua, kun tuntematon nuori nainen pysäytti minut keskellä päivää ja pyysi treffeille. Se tuntui ihmeelliseltä. Ensimmäinen kerta, Veitola muistelee.
Veitola kehuu tekstissään sitä, kuinka monessa asiassa on menty vuosien aikana eteenpäin ja asiat kehittyvät. Tästä huolimatta hän toteaa elävänsä itse sateenkaarikuplassa.
– Suomi on monessa ahdasmielinen maa, jonka sisällä on erilaisia, paljon konservatiivisempia yhteisöjä joissa henki on sitten aivan erilainen, kuin meillä Punavuoressa. Näissä yhteisöissä ja paikoissa ei edelleenkään saa olla oma itsensä.
– Onkin tärkeää katsoa oman sosiaalisen kuplan ulkopuolelle ja suunnata katse niihin ihmisiin, jotka elävät toisenlaisessa todellisuudessa, Veitola summaa.
Mä saatan vaikuttaa ahdasmieliseltä mutta katsopa Maria itse sen kuplasi ulkopuolelle. Mä asuin aiemmin 15 vuotta Punavuoressa eikä siellä ollut yhtään sen enempää seksuaalipoikkeavia kuin nykyisellä asuinpakkakunnallani täällä "Impiwaarassa". Siis väestöön suhteutettuna.