"Suomi on ahdasmielinen maa eikä täällä saa olla oma itsensä"

anarkistialkuasukas
Reactions:

"Suomi on ahdasmielinen maa eikä täällä saa olla oma itsensä"

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

Veitola on itse kotoisin pieneltä paikkakunnalta Enosta, tarkemmin ottaen Uimaharjusta Pohjois-Karjalasta.

– Siellä ei omassa nuoruudessani ollut minkäänlaista tilaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville. Toivottavasti nykyään jo on.

– En todellakaan voinut kasvaa vapaasti ja olla avoimesti oma itseni. Vähemmistöjä ja erilaisuutta ei ollut näkösällä, eikä sellaisista asioista puhuttu, kuin korkeintaan tuomiten ja halventavasti. Omalle tai ystävien kokemuksille erilaisista identiteeteistä tai heteronormista poikkeavasta seksuaalisesta suuntautumisesta ei ollut edes kunnon sanastoa.

Treffipyyntö naiselta

Veitola muutti 20-vuotiaana Helsinkiin. Hän kertoo, että tuolloin kaikki muuttui.

– Kun muutin Helsinkiin, helpotti. Olin 20-vuotias ja kävelin pitkin Korkeavuorenkatua, kun tuntematon nuori nainen pysäytti minut keskellä päivää ja pyysi treffeille. Se tuntui ihmeelliseltä. Ensimmäinen kerta, Veitola muistelee.

Veitola kehuu tekstissään sitä, kuinka monessa asiassa on menty vuosien aikana eteenpäin ja asiat kehittyvät. Tästä huolimatta hän toteaa elävänsä itse sateenkaarikuplassa.

– Suomi on monessa ahdasmielinen maa, jonka sisällä on erilaisia, paljon konservatiivisempia yhteisöjä joissa henki on sitten aivan erilainen, kuin meillä Punavuoressa. Näissä yhteisöissä ja paikoissa ei edelleenkään saa olla oma itsensä.

Onkin tärkeää katsoa oman sosiaalisen kuplan ulkopuolelle ja suunnata katse niihin ihmisiin, jotka elävät toisenlaisessa todellisuudessa, Veitola summaa.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/ ... 7af36583e1

Mä saatan vaikuttaa ahdasmieliseltä mutta katsopa Maria itse sen kuplasi ulkopuolelle. Mä asuin aiemmin 15 vuotta Punavuoressa eikä siellä ollut yhtään sen enempää seksuaalipoikkeavia kuin nykyisellä asuinpakkakunnallani täällä "Impiwaarassa". Siis väestöön suhteutettuna.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
marjatta1
Reactions:

Re: "Suomi on ahdasmielinen maa eikä täällä saa olla oma itsensä"

Viesti Kirjoittaja marjatta1 »

anarkistialkuasukas kirjoitti: 28 Kesä 2024, 06:23
Veitola on itse kotoisin pieneltä paikkakunnalta Enosta, tarkemmin ottaen Uimaharjusta Pohjois-Karjalasta.

– Siellä ei omassa nuoruudessani ollut minkäänlaista tilaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville. Toivottavasti nykyään jo on.

– En todellakaan voinut kasvaa vapaasti ja olla avoimesti oma itseni. Vähemmistöjä ja erilaisuutta ei ollut näkösällä, eikä sellaisista asioista puhuttu, kuin korkeintaan tuomiten ja halventavasti. Omalle tai ystävien kokemuksille erilaisista identiteeteistä tai heteronormista poikkeavasta seksuaalisesta suuntautumisesta ei ollut edes kunnon sanastoa.

Treffipyyntö naiselta

Veitola muutti 20-vuotiaana Helsinkiin. Hän kertoo, että tuolloin kaikki muuttui.

– Kun muutin Helsinkiin, helpotti. Olin 20-vuotias ja kävelin pitkin Korkeavuorenkatua, kun tuntematon nuori nainen pysäytti minut keskellä päivää ja pyysi treffeille. Se tuntui ihmeelliseltä. Ensimmäinen kerta, Veitola muistelee.

Veitola kehuu tekstissään sitä, kuinka monessa asiassa on menty vuosien aikana eteenpäin ja asiat kehittyvät. Tästä huolimatta hän toteaa elävänsä itse sateenkaarikuplassa.

– Suomi on monessa ahdasmielinen maa, jonka sisällä on erilaisia, paljon konservatiivisempia yhteisöjä joissa henki on sitten aivan erilainen, kuin meillä Punavuoressa. Näissä yhteisöissä ja paikoissa ei edelleenkään saa olla oma itsensä.

Onkin tärkeää katsoa oman sosiaalisen kuplan ulkopuolelle ja suunnata katse niihin ihmisiin, jotka elävät toisenlaisessa todellisuudessa, Veitola summaa.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/ ... 7af36583e1

Mä saatan vaikuttaa ahdasmieliseltä mutta katsopa Maria itse sen kuplasi ulkopuolelle. Mä asuin aiemmin 15 vuotta Punavuoressa eikä siellä ollut yhtään sen enempää seksuaalipoikkeavia kuin nykyisellä asuinpakkakunnallani täällä "Impiwaarassa". Siis väestöön suhteutettuna.
Veitola elää julkisuudesta ja on mediasta riippuvainen ja siksi hänen täytyy aina shokeerata aika ajoin räväkästi, että töitä ja mediaa riittää...Perreellisen on yritettävä! :D
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri

— Sari Virlander
AimoJortikka
Reactions:

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Eiköhän kyse ollut siitä, että saako olla oma itsensä. Ja saako se näkyä. Homoja ja lesboja ei varmaan tilastollisesti ole enempää Punavuoressa kuin Taka-Hikiällä. Mutta Punavuoressa se on normaalia ja hyväksyttävää. Taka-Hikiällä se on poikkeavuus ja perversio, jota ei hyvksytä. Eiköhän se ollut tuon Veitolan jutun pointti. Jossa hän on aivan oikeassa. Valitettavasti.
angela m
Reactions:

Viesti Kirjoittaja angela m »

Eli onko tuo pride-tyyppi siis sitä mieltä että ihmisten pitää antaa olla omia itsejään mutta esim he eivät sallisi konservatiivien olla omia itsejään? Tahi ahdasmielisten? Eli niiden jotka ovat hänen kanssaan eri mieltä?

Kuulostaa melko ahdasmieliseltä..

Olen itse hyvinkin suorasukainen ja voimakas persoona, ja sitä ei läheskään kaikki kestä mistä johtuen inhoajia riittää. Monikin tahtoo että pitäisin turpani tukossa enkä olisi aina niin näkyvillä.

Ja heillä on siihen oikeus, niin kuin minullakin siihen minkälainen olen. Joistakin poiketen en vaan ole niin heikko, ja omaan itsetunnon, että kokisin itsestäni huonoa oloa. Saati piileskelisin ja muuttaisin omaa käytöstäni, se on oma valinta piileskellä..
angela m
Reactions:

Viesti Kirjoittaja angela m »

AimoJortikka kirjoitti: 28 Kesä 2024, 07:01 Eiköhän kyse ollut siitä, että saako olla oma itsensä. Ja saako se näkyä. Homoja ja lesboja ei varmaan tilastollisesti ole enempää Punavuoressa kuin Taka-Hikiällä. Mutta Punavuoressa se on normaalia ja hyväksyttävää. Taka-Hikiällä se on poikkeavuus ja perversio, jota ei hyvksytä. Eiköhän se ollut tuon Veitolan jutun pointti. Jossa hän on aivan oikeassa. Valitettavasti.
On vaan oma itsensä, mutta jos on niin heikko ettei uskalla niin oma vikahan se on. Turha syyttää aina muita..
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Noin se on kaikkialla. Suomi lienee änkyräuskovaisesta maaseudustaan huolimatta maailman vapaamielisimpiä maita ja tuo ongelma on hallittavissa muuttamalla isompaan kaupunkiin. Se on mahdollista käytännössä kaikille ja suurin osa nuorista joutuu tekemään niin ainakin opiskellakseen ja työllistyäkseen.

Minä asuin nuorena tuollaisella maalaispaikkakunnalla ja homot tutut ratkaisivat ongelman lähtemällä Helsinkiin tai ulkomaille. Samoin kuin vaikkapa korkeakoulutusta vaativaa uraa haluavat. Ja moni ylipäätään elämältä muuta kuin peräkamarin poikana olemista 50 vuotiaaksi ja isän tilan pidon jatkamista sitten haluava, koska paikalliset tai lähikaupungin työnantajat eivät pystyneet tarjoamaan minkäänlaista työtä kuin pienelle osalle. Luulen, että tilanteesta kärsi enemmän esim. sateenkaarinuorten konservatiiviset vanhemmat, joiden elämä ja maailmankuva oli sidottu siihen junttiläävään ja sen meininkiin.
Why
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Why »

Eikä primitiiviset uskonnot ainakaan helpota asiaa. Sama ongelma myös kaupungeissa, mutta maaseudulla erityisen vaikea.

Juuri väänsin eräälle usovaiselle, että homous on ihmisen biologinen piirre, eikä sillä ole moraalin kanssa mitään tekemistä. Ei sitä saa perille millään, vaan edelleen uskovat, että 2000 vuotta vanha kirja kertoo aukottoman, ehdottoman totuuden.
Tuulispää
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Neutroni kirjoitti: 28 Kesä 2024, 07:26 Noin se on kaikkialla. Suomi lienee änkyräuskovaisesta maaseudustaan huolimatta maailman vapaamielisimpiä maita ja tuo ongelma on hallittavissa muuttamalla isompaan kaupunkiin. Se on mahdollista käytännössä kaikille ja suurin osa nuorista joutuu tekemään niin ainakin opiskellakseen ja työllistyäkseen.

Minä asuin nuorena tuollaisella maalaispaikkakunnalla ja homot tutut ratkaisivat ongelman lähtemällä Helsinkiin tai ulkomaille. Samoin kuin vaikkapa korkeakoulutusta vaativaa uraa haluavat. Ja moni ylipäätään elämältä muuta kuin peräkamarin poikana olemista 50 vuotiaaksi ja isän tilan pidon jatkamista sitten haluava, koska paikalliset tai lähikaupungin työnantajat eivät pystyneet tarjoamaan minkäänlaista työtä kuin pienelle osalle. Luulen, että tilanteesta kärsi enemmän esim. sateenkaarinuorten konservatiiviset vanhemmat, joiden elämä ja maailmankuva oli sidottu siihen junttiläävään ja sen meininkiin.
Eli maalla on siis nyt enää heterot...jotakin hyvää edes siinä.
anarkistialkuasukas
Reactions:

AimoJortikka kirjoitti: 28 Kesä 2024, 07:01 Eiköhän kyse ollut siitä, että saako olla oma itsensä. Ja saako se näkyä. Homoja ja lesboja ei varmaan tilastollisesti ole enempää Punavuoressa kuin Taka-Hikiällä. Mutta Punavuoressa se on normaalia ja hyväksyttävää. Taka-Hikiällä se on poikkeavuus ja perversio, jota ei hyvksytä. Eiköhän se ollut tuon Veitolan jutun pointti. Jossa hän on aivan oikeassa. Valitettavasti.
Ei ole oikeassa. Täällä paikallisen marketin kassahenkilö on täysin avoimesti homo ja antaa sen näkyä ja kuulua. Kaikki noi kääkät jonottaa hänen kassalleen kun "hän on niin mukava". Omasta asenteesta se on kiinni, ei kaikki voi olla aina "niiden muiden" syytä.
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Tuulispää kirjoitti: 28 Kesä 2024, 08:10 Eli maalla on siis nyt enää heterot...jotakin hyvää edes siinä.
Varmaan heterojen osuus on suurin, kun muista suurin osa muuttaa pois. Mutta ongelma on ja pysyy sukupolvesta toiseen, kun maalalisetkin tekevät lapsia ja osasta kasvaa muita kuin heteroita. Se ei ole valinta eikä siihen voi vaikuttaa kasvatuksella vaikka kuinka ulisee hihhulisaarnoja aamusta iltaan. Mutta sanoisin, että ei tuohon liene muita hallinnollisin toimin toteutettavissa olevia ratkaisuja kuin pitämällä kaikilla realistinen mahdollisuus muuttaa isoihin kaupunkeihin, mikä on ollut Suomessa erittäin hyvä, vaikka hallituksen oikeistoänkyrät yrittävät tehdä sen vaikeammaksi taloudellisella orjuutuksellaan. Asenteiden muuttuminen vie satoja tai tuhansia vuosia. Onneksi (tulevien sukupolvien kannalta) sekularisoituminen ja arvoliberalisoituminen näyttävät olevan maailmanlaajuisia ylisukupolvisia megatrendejä, joille ei näy loppua.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

angela m kirjoitti: 28 Kesä 2024, 07:24 Eli onko tuo pride-tyyppi siis sitä mieltä että ihmisten pitää antaa olla omia itsejään mutta esim he eivät sallisi konservatiivien olla omia itsejään?
Niin kauan kuin konservatiivit (jollainen itsekin kai olen) eivät pyri rajoittamaan liberaalien vapautta, konservatiiveilla on oikeus olla ajattelultaan aivan sellaisia kuin haluavat. Mutta suvaitsemattomuutta ei tarvitse suvaita, kuten Karl Popper jo vuonna miekka ja kilpi kirjoitti.

Popperin suvaitsevaisuusparadoksi:
”Vähemmän hyvin tunnettu on suvaitsevaisuusparadoksi: rajoittamattoman toleranssin pitää johtaa toleranssin katoamiseen. Jos me laajennamme rajoittamatonta toleranssia myös niihin, jotka ovat suvaitsemattomia, jos me emme ole valmiina puolustamaan suvaitsevaista yhteiskuntaa suvaitsemattomien hyökkäystä kohtaan, niin silloin suvaitseva tulee tuhotuksi ja suvaitsevaisuus tämän mukana.”

Tässä kulkee suvaitsevuuden raja ja hyvin perustein.
Machrihanish
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Machrihanish »

Niin, ylivoimaisesti Suomen suvaitsemattomimmat ihmiset kuuluvat vihvasfemwokeen. Yrittävät määräillä, että mitä muiden pitäisi olla ja vihapuhuvat, sekä maalittavat koko ajan esimerkiksi PerusKokoomusta. Kuka antoi heille luvan määräillä, että mitä saa tehdä ja mitä ei?
Saara Särmän kolumni: Lihava saa käyttää bikineitä, kesämies voi kulkea paidatta ja leggingsit ovat aivan hyvät housut
Emme ole olemassa toistemme esteettistä silmää miellyttääksemme, Särmä kirjoittaa

https://yle.fi/a/74-20095364
anarkistialkuasukas
Reactions:

Kuitenkin Veitola on (taas) saanut äänensä kuuluviin valtakunnan (ehkä) luetuimman iltapäivälehden sivuilla kun taas yksikään kiihkokonservatiivi joka haluaisi heittää homot katolta, ei ole saanut.

Minkä vuoksi seksiriippuvuus on silti sairaus, eikö se ole vain oma lokeronsa seksuaalisuuden kirjossa, miksi sitä tulisi hoitaa? Eikö me voida vaan hyväksyä sekin?
Keijona
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Keijona »

"Jokaisen pitää saada olla oma itsensä." Tuosta mantrasta kans paistaa se motiivi läpi: "minun pitää saada olla itsekäs."
Same same but different
Tuulispää
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

anarkistialkuasukas kirjoitti: 28 Kesä 2024, 08:27 Kuitenkin Veitola on (taas) saanut äänensä kuuluviin valtakunnan (ehkä) luetuimman iltapäivälehden sivuilla kun taas yksikään kiihkokonservatiivi joka haluaisi heittää homot katolta, ei ole saanut.

Minkä vuoksi seksiriippuvuus on silti sairaus, eikö se ole vain oma lokeronsa seksuaalisuuden kirjossa, miksi sitä tulisi hoitaa? Eikö me voida vaan hyväksyä sekin?
Itse olen ymmärtänyt että Veitola on lesbo.....muutenhan hän ei samansukupuolen ystävyyttä heti leimaisi homosteluksi ?
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin