Naisten työt ja miesten työt

Oma alue hameväelle. Nais-poweria aliarvioimatta.
Kissatäti
Reactions:

Naisten työt ja miesten työt

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Aloitetaan lokeroiva keskustelu siitä että mitkä ovat kotona naisten töitä ja mitkä miesten töitä :D
Alla luettelo muutamista töistä kotona, laittakaa aina työn perään kumpi teillä tekee yleensä tämän homman. Jos asut yksin tai taloudessa on pelkkiä naisia tai pelkkiä miehiä - niin miten kuvittelisit töiden jakautuvan. Mietitään myös työpaikka töitä - mitkä ammatit ovat mielestänne selkeästi joko naisten tai miesten ja miksi. Mutta ihan aluksi pieni kevennys :D
MIESTENTYOT.jpg
siivoaminen:
imurointi,
vessan & kylpyhuoneenpesu,
roskien vieminen,
pyykkien peseminen,
pyykkien kuivatus,
pyykkien vieminen paikoilleen,
pölyjen pyyhkiminen,
pyyhkeiden vaihto,
lakanoiden vaihto,
lattioiden peseminen,
mattojen tuuletus & pesu,
ikkunoiden pesu,
viemärien avaaminen

nikkarointi:
taulujen kiinnitys,
lamppujen vaihto,
ovenkahvojen korjaaminen,
saranoiden öljyäminen,
huonekalujen kunnostaminen,
urheilutavaroiden huolto,
tapetointi,
maalaaminen

järjestely & sisustus:
huonekalujen ja säilytysratkaisujen suunnittelu & hankinta,
tavarat paikoilleen,
paperit järjestykseen,
laskujen maksaminen,
rahatilanteen seuraaminen,
sängyn petaaminen

pihatyöt:
haravointi,
lumen luonti,
nurmikon leikkaaminen,
kukkien hankinta & istutus,
kasvien kastelu,
rikkaruohojen kitkeminen,
halkojen hakkaaminen,
pensaiden leikkaaminen

ruoanlaitto:
ruoan suunnittelu,
kaupassakäynti,
ruoan valmistaminen,
tiskaaminen,
pöytien & tasojen pyyhkiminen,
uunin & mikron peseminen

auto & pyörä:
valinta & hankkiminen,
tankkaaminen / kumien pumppaaminen,
pesu,
huolto,
renkaiden vaihto

Tällaisen löysin mutta tää on jo yli 10 vuotta vanha.
Naiset tekevät ne kodin työt, joihin menee eniten aikaa
Toisin kuin ajankäyttötilastot, Tasa-arvobarometri mittaa myös vastuun jakautumista kotitöissä. Vuoden 2012 tilanne lapsiperheissä, joissa on äiti ja isä, oli tämä:

Ruuanlaitto arkisin: äiti 60 %, isä 18 %, molemmat 22 %
Pyykinpesu: äiti 82 %, isä 6 %, molemmat 12 %
Päivittäisostokset: äiti 33 %, isä 23 %, molemmat 43 %
Siivous: äiti 44 %, isä 8 %, molemmat 45 %
Astianpesu: äiti 41 %, isä 18 %, molemmat 38 %
Silitys: äiti 65 %, isä 7 %, molemmat 11 %
Kodin talouden (raha-asioiden) hoito: äiti 18 %, isä 32 %, molemmat 32 %
Kulkuneuvojen huolto: äiti 2 %, isä 89 %, molemmat 7 %
Muu huolto: äiti 1 %, isä 88 %, molemmat 9 %
Jätehuolto: äiti 14 %, isä 40 %, molemmat 42 %
Puutarha- ja pihatyöt: äiti 17 %, isä 19 %, molemmat 54 %

Tähän kohtaan tekisi nyt mieli lisätä hiukan huutomerkkejä!!! Ainakin neljäs feminismin aalto on menossa, mutta kodin töiden vastuunjako on suoraan seitsemänkymmentäluvulta.

Sisätyöt kuuluvat naisille, ulkotyöt ja ajoneuvot miehille. Mutta kuinka ollakaan, moderni asuintapa on pyyhkäissyt mennessään ison osan “miesten töistä”. Tiskiä syntyy joka päivä, mutta lamppuja vaihdetaan pari kertaa vuodessa.

Tämä näkyy myös tilastoissa: Eniten aikaa päivässä menee siivoukseen, ostoksiin ja ruoan valmistamiseen: 232 minuuttia (naiset 160, miehet 72 minuuttia). Vähiten aikaa kuluu kulkuneuvojen huoltoon, korjaus- ja huoltotöihin: 19 minuuttia päivässä (naiset 7, miehet 12 minuuttia).
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Kissatäti
Reactions:

Re: Naisten työt ja miesten työt

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

siivoaminen:
imurointi, Tämä on perinteisesti ollut minun homma mutta tällä hetkellä poika asustelee vielä hetken kotosalla ja on hoitanut tämän.
vessan & kylpyhuoneenpesu, Minä
roskien vieminen, Miehet
pyykkien peseminen, Kukanenkin omansa ja minä vuode ja liinavaatteet
pyykkien kuivatus, Yleensä Hän jos on kotona
pyykkien vieminen paikoilleen, Minä
pölyjen pyyhkiminen, Minä
pyyhkeiden vaihto, MInä
lakanoiden vaihto, Minä
lattioiden peseminen, Minä tai miehet
mattojen tuuletus & pesu, Miehet
ikkunoiden pesu, Minä tai miehet
viemärien avaaminen Miehet

nikkarointi:
taulujen kiinnitys, Minä
lamppujen vaihto, Miehet
ovenkahvojen korjaaminen, Miehet
saranoiden öljyäminen, Miehet
huonekalujen kunnostaminen, Ei kukaan
urheilutavaroiden huolto, Kukin omansa
tapetointi, Minä
maalaaminen Miehet

järjestely & sisustus:
huonekalujen ja säilytysratkaisujen suunnittelu & hankinta, KUmmatkin
tavarat paikoilleen, Minä
paperit järjestykseen, Minä
laskujen maksaminen, KUmmatkin
rahatilanteen seuraaminen, Kummatkin
sängyn petaaminen Kukin omansa

pihatyöt:
haravointi, Kummatkin
lumen luonti, Miehet
nurmikon leikkaaminen, Miehet ja joskus minä
kukkien hankinta & istutus, Minä
kasvien kastelu, Minä
rikkaruohojen kitkeminen, Ei kukaan tai minä joskus
halkojen hakkaaminen, Hän tai poika
pensaiden leikkaaminen Hän

ruoanlaitto:
ruoan suunnittelu, YHdessä
kaupassakäynti, Miehet
ruoan valmistaminen, Minä tai poika
tiskaaminen, Kone tiskaa mutta suuret astiat minä
pöytien & tasojen pyyhkiminen, Minä
uunin & mikron peseminen Uuni miehet minä mikro

auto & pyörä:
valinta & hankkiminen, Hän
tankkaaminen / kumien pumppaaminen, Hän
pesu, Hän
huolto, Hän
renkaiden vaihto Hän
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Cinnamon
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Cinnamon »

Nykyäänhän feminismi on ajanut tilanteen sellaiseksi että kiltit soijapojat tekevät kaiken ja nostavat naisen jalustalle, nainen ei luonnostaan arvosta tällaista matelevaa selkärangatonta vätystä ja katseleekin lisääntymismielessä eksoottisesta kulttuurista tänne tullutta nappisilmää joka ei naisen edessä ryömi.
Cinnamon
Reactions:

Meillä toimitaan aika perinteisellä mies/nainen dikotomialla.
Etsin perinteistä naista ja löysin sellaisen lopulta, kaikenlaisten excel feministien kanssa voi toki olla hetken ja hyödyntää alkuhuumat mutta ei sellaisen kanssa asumaan ruveta.
angela m
Reactions:

Viesti Kirjoittaja angela m »

No kun aikoinaan asuin 24/7 naisen kanssa niin hän teki valtaosan kotona, jos vain viitsi. Itse laitoin enimmäkseen ruuan, puistelin matot, imuroin, luuttusin lattia, tiskasin, korjasin jonkun jutun yms. Hän siivosi kevyemmin, sisusti, eläinten jäljet korjasi enimmäkseen ym. Tein raskaimmat jos/kun sellaisia oli.

Minä tosin olin ainoa töissä käyvä silloin ja toin sen rahan, 50-60h viikossa. Ihan omasta tahdosta kyllä koska raha kelpasi..

Näistä asioista myös paljon riideltiin, ja olivatkin osasyynä siihen että suhteemme päättyi. En todellakaan ollut tyytyväinen tuohon osaan suhdettamme..

Jos et tee osaasi niin loppujen lopuksi minä suutun, enkä muuksi muutu. En kestä laiskottelua..
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Kissatäti kirjoitti: 14 Elo 2024, 06:39 Aloitetaan lokeroiva keskustelu siitä että mitkä ovat kotona naisten töitä ja mitkä miesten töitä :D
siivoaminen:
imurointi, useimmiten tytöt
vessan & kylpyhuoneenpesu, vaimo
roskien vieminen, vaimo 75 %, minä 25 %
pyykkien peseminen, pääsääntöisesti jokainen omansa
pyykkien kuivatus, jokainen omansa
pyykkien vieminen paikoilleen, jokainen omansa (ne löytyvät jostain nurkasta mytyssä, jos jättää kuivauskaappiin)
pölyjen pyyhkiminen, vaimo ja tytöt
pyyhkeiden vaihto, jokainen omansa
lakanoiden vaihto, vaimo, tytöt omansa
lattioiden peseminen, vaimolla on vimma
mattojen tuuletus & pesu, kaikki vaimon johdolla
ikkunoiden pesu, pääsääntöisesti laiminlyödään
viemärien avaaminen minä

nikkarointi:
taulujen kiinnitys,
lamppujen vaihto,
saranoiden öljyäminen,
tapetointi,
maalaaminen

Minä teen pääsääntöisesti nämä, tai teemme yhdessä jos työhön tarvitaan kaksi. Olen opettanut tytöille jotain taitoja omillaan asumista varten.

järjestely & sisustus:
huonekalujen ja säilytysratkaisujen suunnittelu & hankinta, Kaikki, tytöillä on ehkä jyrkimmät mielipiteet
tavarat paikoilleen, tytöt omassa huoneessaan, muualla laiminlyödään
paperit järjestykseen, laiminlyödään
laskujen maksaminen, jokainen omansa, yhteiset minä ja vaimo.
rahatilanteen seuraaminen, jokainen omansa, tarvittaessa keskustelen vaimon kanssa jos ostamme jotain isompaa
sängyn petaaminen varmaan kaikki laiminlyövät

pihatyöt:
haravointi, luonto hoitaa
lumen luonti, yleensä minä, auraan tien traktroilla ja meillä mennään aivan minimillä pihan osalta.
nurmikon leikkaaminen, sammal ei tarvitse leikkuuta
kukkien hankinta & istutus, eniten tytöt
kasvien kastelu, jokainen omat projektinsa
rikkaruohojen kitkeminen, luonto hoitaa
halkojen hakkaaminen, minä ja vaimo
pensaiden leikkaaminen pihan elukat

ruoanlaitto:
ruoan suunnittelu, minä hifistelyt, vaimo arkisin
kaupassakäynti, sama kaikissa ruuan tekemiseen liittyvässä
ruoan valmistaminen,
tiskaaminen, vaimo varman eniten, toiseksi eniten minä
pöytien & tasojen pyyhkiminen, niillä on niin paljon romua, että pääsääntöisesti laiminlyödään
uunin & mikron peseminen vaimo

auto & pyörä:
valinta & hankkiminen, me molemmat
tankkaaminen / kumien pumppaaminen, molemmat tankkaavat, minä teen tekniset työt
pesu, laiminlyödään
huolto, marmoritiskin sedät
renkaiden vaihto minä pikkuautoon, firmat isompaan
Tähän kohtaan tekisi nyt mieli lisätä hiukan huutomerkkejä!!! Ainakin neljäs feminismin aalto on menossa, mutta kodin töiden vastuunjako on suoraan seitsemänkymmentäluvulta.
Varmaan on. Mutta tuossa toimii myös se, että naisilla on keskimäärin tiukemmat kriteerit sille mikä on hyväksyttävä tekemisen taso, ja he tekevät enemmän saavuttaakseen sen. Jos naiset tyytyisivät samaan peikkoluolaan kuin miehet, töiden jakaminen tasan olisi reilumpi vaatimus. Ainakin omissa tutuissa ne miehet, jotka haluavat kodin olevan tosi siisti, osallistuvat sen ylläpitoon (ja usein nalkuttavat vaimoilleen asiasta).
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

angela m kirjoitti: 14 Elo 2024, 07:25 Jos et tee osaasi niin loppujen lopuksi minä suutun, enkä muuksi muutu. En kestä laiskottelua..
Sinunlaisesti touhottajat, jotka luulette tekevänne maailman valmiiksi, ovat äärettömän rasittavia ihmisiä. No, toivottavasti löydät sopivan kumppanin ja saatte paahtaa kuin sähköjänikset.
vahva_virtanen
Reactions:

Viesti Kirjoittaja vahva_virtanen »

Miehen tärkein työ:
Naisen kytkeminen hellaan kettingillä.
Testi:
Mitä voidaan päätellä siitä että nainen tulee olohuoneeseen natkuttamaan?
Kettinki on liian pitkä.
Cinnamon
Reactions:

Kissatäti kirjoitti: 14 Elo 2024, 06:39
siivoaminen:
imurointi,
vessan & kylpyhuoneenpesu,
roskien vieminen,
pyykkien peseminen,
pyykkien kuivatus,
pyykkien vieminen paikoilleen,
pölyjen pyyhkiminen,
pyyhkeiden vaihto,
lakanoiden vaihto,
lattioiden peseminen,
mattojen tuuletus & pesu,
ikkunoiden pesu,
viemärien avaaminen
-Vaimo hoitaa paitsi viemärit minä.

nikkarointi:
taulujen kiinnitys,
lamppujen vaihto,
saranoiden öljyäminen,
tapetointi,
maalaaminen
-Minä

järjestely & sisustus:
huonekalujen ja säilytysratkaisujen suunnittelu & hankinta,
tavarat paikoilleen,
paperit järjestykseen,
laskujen maksaminen,
rahatilanteen seuraaminen,
sängyn petaaminen
-Vaimo suunnittelee minä toteutan. Rahat yhdessä. Sänkyä ei kannata pedata.

pihatyöt:
haravointi,
lumen luonti,
nurmikon leikkaaminen,
kukkien hankinta & istutus,
kasvien kastelu,
rikkaruohojen kitkeminen,
halkojen hakkaaminen,
pensaiden leikkaaminen
-Minä

ruoanlaitto:
ruoan suunnittelu,
kaupassakäynti,
ruoan valmistaminen,
tiskaaminen,
pöytien & tasojen pyyhkiminen,
uunin & mikron peseminen
-Yhdessä

auto & pyörä:
valinta & hankkiminen,
tankkaaminen / kumien pumppaaminen,
pesu,
huolto,
renkaiden vaihto
-Minä

MooM
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MooM »

Meillä on aika perinteinen vastuunjako, mutta molemmat osallistuu tarvittaessa/pyydettäessä lähes kaikkeen perustouhuun. Harrastusluonteiset jutut on erikseen, mutta tietysti niissäkin autetaan, jos toinen on esim reissussa ja jotain pitää tehdä.

Minä vastaan ruokahuollosta ja pyykeistä ja lasten/nuorten vaatteista (myös maksan ne). Hän hoitaa laskut ja suurimman osan muista kustannuksista.. Rahallisesti menee aika tasan. Siivousta kukaan ei oikein halua tehdä, joten se hoidetaan harvoin ja yleensä yhteistoimintana, johon nuorisokin patistetaan mukaan. MInä huolehdin yleensä siistimisestä (jos jaksan) ja isommista tiskeistä (koneeseen kaikki laittavat omat astiansa ja se myös tyhjenee yleensä ilman draamaa), mutta pyytämällä muutkin tekevät. Jos olen pois, muut hoitavat

Asuntolaina hoidettiin puoliksi.

Kulkupelien vastuu on hänellä (autot ja fillarit), samoin vastuu muista koneista ja niihin liittyvästä organisoinnista. Hän vaihtaa renkaat, mutta joskus pitempien reissujen aikana olen minäkin ne vaihtanut ja käynyt tsekkaamassa paineet yms. Joskus käyttänyt korjaamollakin. Tankkaaminen on tietenkin perusjuttu, joka tehdään tarvittaessa, mutta jos yhdessä ollaan liikkeellä, yleensä hän tekee sen (kyse on myös maksujen jakautumisesta). Maalämpöpumppu alkaa olla vanha ja joskus nikottelee, joten senkin kanssa joutuu joskus kikkailemaan. Eli kuten kotitöissä, jos vastuullinen ei ole paikalla tai toivoo kaveria, muut hoitaa. Tarvittaessa etäohjattuna.

Osittainen puulämmitys vaatii talvella päivittäistä aktiivisuutta. Puusavotta menee enemmän miehille (pojat on täsä paljon mukana), mutta pysyy mullakin kirves kädessä ja pinoamaan nyt pystyy apinakin. Puiden kantaminen ja lämmitys menee tasan. Piha ja viljelykset on minun vastuullani, mutta rutiinit (ruohon leikkuu, kastelu) ja isommat piharemontit tehdään yhdessä/vuorotellen. Hän vastaa rakennusprojekteista, mutta minä autan jos ei ole muuta hommaa tai työvaihe tarvitsee lisäkäsiä.

Minusta on oleellisinta, että arjen pyöritykseen menevä aika ja ajatustyön vaiva menee suunnilleen tasan. Se, miten homma jaetaan on sivuseikka. Kukin voi ottaa itselleen mukavat hommat ja ne, jotka vaatii erityistä osaamista. Paskemmat sitten tasataan suht reilusti. Harrastuksiin (vaikka 3D-printteri tai kukan taimien kasvatus) ei tarvitse puuttua, ellei ole kriittistä tehdä jotain toisen poissaollessa tai hetkellisesti lisäkäsinä. Harrastuksia ei myöskään voi laskea tuohon ajankäyttöön, vaan niitä touhutaan, jos aikaa jää.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
angela m
Reactions:

Viesti Kirjoittaja angela m »

Neutroni kirjoitti: 14 Elo 2024, 08:19
angela m kirjoitti: 14 Elo 2024, 07:25 Jos et tee osaasi niin loppujen lopuksi minä suutun, enkä muuksi muutu. En kestä laiskottelua..
Sinunlaisesti touhottajat, jotka luulette tekevänne maailman valmiiksi, ovat äärettömän rasittavia ihmisiä. No, toivottavasti löydät sopivan kumppanin ja saatte paahtaa kuin sähköjänikset.
Sinunlaisesi loiset ne yhteiskunnan kaataa, mitään ette osaa ja toisten taskuilla olette jatkuvasti.

Minä en suostu kaltaistesi elämää maksamaan enkä suostu laiskaa taakkana kotonani pitämään, paskasakki olkoot keskenään.

Piuhat teiltä pitäs katkasta jottei geenit liikaa heikkene, musutkin on teitä parempaa porukkaa..
Brainwashed
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Kuva

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
vahva_virtanen
Reactions:

Viesti Kirjoittaja vahva_virtanen »

Se, mitä nainen tekee kotona, on rankkaa työtä.
Se, mitä mies tekee kotona, on pelkkä harrastus ja laiskottelua ja naisen määräämistä töistä luistamista.
syytinki
Reactions:

Viesti Kirjoittaja syytinki »

Miehet ryhdistäytykää. Älkää vastatko tähän kyselyyn. Sen tarkoitus on vain kerätä aineistoa, jolla voidaan meidät uroot syyllistää, alistaa ja nolata.
Ed.
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Ed. »

angela m kirjoitti: 14 Elo 2024, 09:34
Neutroni kirjoitti: 14 Elo 2024, 08:19
Sinunlaisesi loiset ne yhteiskunnan kaataa, mitään ette osaa ja toisten taskuilla olette jatkuvasti.

Minä en suostu kaltaistesi elämää maksamaan enkä suostu laiskaa taakkana kotonani pitämään, paskasakki olkoot keskenään.

Piuhat teiltä pitäs katkasta jottei geenit liikaa heikkene, musutkin on teitä parempaa porukkaa..
Kovin luulet tuntevasi kaikki täältä. Jotenkin epäilyttää, että olet itse pahemman luokan pummi ja ainoastaan purat pahaa oloasi täällä.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin