Jätä lääkkeet ja hoida kolesteroli ruokavaliolla.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/har ... in/9018432
Korestelori kuriin ruokavaliolla.
Re: Korestelori kuriin ruokavaliolla.
Tuohon en osaa sanoa muuta kuin että kananmunien ainakaan järkevä syönti tuskin lisää kolesterolin pitoisuutta. Riippuu tosiaan varmasti muusta ruokavaliosta ja voi olla yksilöllistäkin.
Joskus n 10 vuotta sitten olin yhden kaverini seurassa Härmän jossain rekkafestivaaleilla tai mikä se nyt on ja siellä oli kanssa jonkun sydänliiton tms koju jossa mitattiin kolesteroliarvoja. Kävin sitten siinä minäkin ja naikkonen tuumasi testin jälkeen että loistava tulos, sinä et vissiin paljon kanamunia syö? Minä sitten siihen vastasin vähintään kaksi päivässä ja enemmänkin pitäisi varmaan syödä mutta kun ei maistu. Oli aivan ihmeissään että ei voi olla totta. Joka aamu alkaa vähintään kahdella kanamunalla joko paistettuna voissa tai sitten kokkelina. Tuskin nyt kuutta enempää päivässä tule syötyä. Aina ei tietysti maistu mutta pääsääntöisesti se kaksi kanamunaa päivässä menee.
Joskus n 10 vuotta sitten olin yhden kaverini seurassa Härmän jossain rekkafestivaaleilla tai mikä se nyt on ja siellä oli kanssa jonkun sydänliiton tms koju jossa mitattiin kolesteroliarvoja. Kävin sitten siinä minäkin ja naikkonen tuumasi testin jälkeen että loistava tulos, sinä et vissiin paljon kanamunia syö? Minä sitten siihen vastasin vähintään kaksi päivässä ja enemmänkin pitäisi varmaan syödä mutta kun ei maistu. Oli aivan ihmeissään että ei voi olla totta. Joka aamu alkaa vähintään kahdella kanamunalla joko paistettuna voissa tai sitten kokkelina. Tuskin nyt kuutta enempää päivässä tule syötyä. Aina ei tietysti maistu mutta pääsääntöisesti se kaksi kanamunaa päivässä menee.
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
Mä käytän voita, juustoa ja syön joitakin kananmunia viikossa. Just tässä tämän vuoden kesällä kävin lääkärissä ja labrakokeissa niin kolesteroliarvot oli aivan mallillaan. Jotain pehmeitä rasvoja voisi kuulemma vähän lisätä ruokavalioon kun sen hyvän HDL-kolesterolin arvo oli 0,9jotain ja saisi kuulemma mielellään olla yli yhden. Mutta ei kait tähän kuole..
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
-
PaikallaMärkäruuti
- Reactions:
Olen lukenut, että ruokavaliolla vaikuttaa vain osaan kohonneesta kolesterolista. (20 - 30 % ?) Statiinilääkkeillä saadaan LDL kolesterooliin suurempi muutos. Tunsin kaverin, jonka kokonaiskolesteroli oli yli 10. Hänen kohdallaan oli kyse sairaudesta.
Oma kokonaiskoletsreolini oli jokin vuosi sitten 4,1 ja HDL 1,3, joka on miehille hyvä. Geenit, ruokavalio, ja liikunta ilmeisesti syynä hyviin arvoihin. Vaan kun tuli TIA muutama vuosi sitten, niin vielä määrättiin statiinilääkitys. Sen verran on sukurasitusta, että lääkäri katsoi tarpeelliseksi pyrkiä vielä parempiin arvoihin.
Nyt liikunta on vähän vähentynyt ja painoa tullut lisää. Neljään vuoteen ei jostain syystä ole kolesterolia mitattu, vaikka olen verikokeissa käynyt aikuisiän dian takia. Maanantaina huomasin apteekissa, että siellä mainostettiin maksullista mittausta. Tilasin ajan. Aattelin, ettei 12 euroa mielenrauhasta ole paljon ja jos arvot ovat nousseet, niin kilautan lekurille.
Oma kokonaiskoletsreolini oli jokin vuosi sitten 4,1 ja HDL 1,3, joka on miehille hyvä. Geenit, ruokavalio, ja liikunta ilmeisesti syynä hyviin arvoihin. Vaan kun tuli TIA muutama vuosi sitten, niin vielä määrättiin statiinilääkitys. Sen verran on sukurasitusta, että lääkäri katsoi tarpeelliseksi pyrkiä vielä parempiin arvoihin.
Nyt liikunta on vähän vähentynyt ja painoa tullut lisää. Neljään vuoteen ei jostain syystä ole kolesterolia mitattu, vaikka olen verikokeissa käynyt aikuisiän dian takia. Maanantaina huomasin apteekissa, että siellä mainostettiin maksullista mittausta. Tilasin ajan. Aattelin, ettei 12 euroa mielenrauhasta ole paljon ja jos arvot ovat nousseet, niin kilautan lekurille.
- Henry Borat
- Reactions:
Itse olen tehnyt kaksikin ketodieettiä ja lopettanut hiilihydraatin kokonaan. Munia tuli mussutettua myös aivan kyllästymiseen saakka. Kunnallakin kerralla sattui tulemaan työpaikkatarkasstus ja mitattiin kolesteroli ja kummallakin kertaa se oli reippaasti yli rajojen.
Kun lisäsi hiilarit, niin kolesterolit normalisoituivat.
Kaipa se on vähän omasta perimästä kiinni, että .mtä tapahtuu.
-
Brainwashed
- Reactions:
Idoottimaisia tuollaiset perseilydieetit, sillä ne aiheuttavat kaikenlaisia puutostiloja ja ja yleistä heikkoutta, mutta koska 95%, niin niitä harrastetaan.

”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
Juurikin noin. Perimä vaikuttaa. Olin reilun 20 vuotta kasvis/kalansyöjä. Ei siis lihaa missään muodossa. Kolestrolit oli kuulemma liian korkeat työterveyslääkärin mielestä. Kehotti muuttamaan ruokavaliota.Henry Borat kirjoitti: ↑03 Loka 2024, 19:12 Itse olen tehnyt kaksikin ketodieettiä ja lopettanut hiilihydraatin kokonaan. Munia tuli mussutettua myös aivan kyllästymiseen saakka. Kunnallakin kerralla sattui tulemaan työpaikkatarkasstus ja mitattiin kolesteroli ja kummallakin kertaa se oli reippaasti yli rajojen.
Kolesterolin nousu tarkoittaa vain sitä, että kroppa käyttää enemmän rasvaa energiakseen. Eikä kolesterolimittauksessa mitata kolesterolia, vaan kolesterolia sisältävien rasvaa kuljettavien proteiinien massaa. Asiaa hämää se, että tuloksen saat kuitenkin kappalemääränä tilavuusyksikköä kohti.Tonttu kirjoitti: ↑03 Loka 2024, 19:29Juurikin noin. Perimä vaikuttaa. Olin reilun 20 vuotta kasvis/kalansyöjä. Ei siis lihaa missään muodossa. Kolestrolit oli kuulemma liian korkeat työterveyslääkärin mielestä. Kehotti muuttamaan ruokavaliota.Henry Borat kirjoitti: ↑03 Loka 2024, 19:12 Itse olen tehnyt kaksikin ketodieettiä ja lopettanut hiilihydraatin kokonaan. Munia tuli mussutettua myös aivan kyllästymiseen saakka. Kunnallakin kerralla sattui tulemaan työpaikkatarkasstus ja mitattiin kolesteroli ja kummallakin kertaa se oli reippaasti yli rajojen.
Kaipa se on vähän omasta perimästä kiinni, että .mtä tapahtuu.En muuttanut. Nykyään olen taas sekasyöjä ja kolestrolit on suunnilleen samalla tasolla.