Mikä räjähti alkuräjähdyksessä?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Re: Mikä räjähti alkuräjähdyksessä?
Sitä ei voi tietää. Kun tutkitaan aina vain varhaisempia tapahtumia tullaan tilanteeseen, jossa tuntemamme luonnonlait eivät toimi emmekä voi jatkaa siitä eteenpäin. Kaikki väitteet siitä eteenpäin ovat spekulaatioita, joita populaarikirjallisuus valitettavasti jaksaa jauhaa vuosikymmenestä toiseen, vaikka ne ovat fyysikoille kahvipöytä- tai pikkujoululäppää. Se kuitenkin tiedetään, että se mikä räjähti ei ole meidän tuntemaa materiaa ja tapa jolla se tapahtui ei noudata meidän tuntemia luonnonlakeja.
Kysymyksen voi myös kysyä toisin, eli mitä oli ennen “alkuräjähdystä”.
En tajunnut.Koska itse aika syntyi samalla kuin tila, ei ollut aikaa ennen “alkuräjähdystä” ts. ajan ja tilan syntyä. Tämä tarkoittaa siis sitä että ennen “alkuräjähdystä” ei ollut mitään mikä olisi voinut räjähtää ja toisaalta että maailmankaikkeus on aina ollut olemassa koska ei ole ollut aikaa jolloin sitä ei ollut, mutta että sillä on myös rajallinen ikä.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
En tiedä tyhjentävää vastausta, mutta minun kitaratkin oli siinä mukana, joten nauti siitä.

En tiedä tyhjentävää vastausta, mutta minun kitaratkin oli siinä mukana, joten nauti siitä.

Nuo ovat noita populaarisepitelmiä, joissa ei ole loogista mieltä. Tuossa ilmeisesti yritetään sanoa, että meidän aikana tuntema fysikaalinen ilmiö ei ole vaikuttanut siinä maailmassa. Se on vähän kun kysyt mitä shakkipelissä on tapahtunut ennen kuin peli alkoi. Sen pelin maailmassa aika alkaa alkuasetelmasta ja etenee siirto kerrallaan, eikä kysymykseen mitä pelissä tapahtui ennen alkuasetelmaa ole shakin sääntöjen puitteissa mitään järkevää vastausta.Kissatäti kirjoitti: ↑31 Loka 2024, 21:14 Kysymyksen voi myös kysyä toisin, eli mitä oli ennen “alkuräjähdystä”.
En tajunnut.Koska itse aika syntyi samalla kuin tila, ei ollut aikaa ennen “alkuräjähdystä” ts. ajan ja tilan syntyä. Tämä tarkoittaa siis sitä että ennen “alkuräjähdystä” ei ollut mitään mikä olisi voinut räjähtää ja toisaalta että maailmankaikkeus on aina ollut olemassa koska ei ole ollut aikaa jolloin sitä ei ollut, mutta että sillä on myös rajallinen ikä.
Ota rennosti vaan ja jääkaapparista huurteinen "kissatädille" on vaikee loukkaantuaNeutroni kirjoitti: ↑31 Loka 2024, 21:20Nuo ovat noita populaarisepitelmiä, joissa ei ole loogista mieltä. Tuossa ilmeisesti yritetään sanoa, että meidän aikana tuntema fysikaalinen ilmiö ei ole vaikuttanut siinä maailmassa. Se on vähän kun kysyt mitä shakkipelissä on tapahtunut ennen kuin peli alkoi. Sen pelin maailmassa aika alkaa alkuasetelmasta ja etenee siirto kerrallaan, eikä kysymykseen mitä pelissä tapahtui ennen alkuasetelmaa ole shakin sääntöjen puitteissa mitään järkevää vastausta.Kissatäti kirjoitti: ↑31 Loka 2024, 21:14 Kysymyksen voi myös kysyä toisin, eli mitä oli ennen “alkuräjähdystä”.
- Laurapalmer
- Reactions:
Ei mikään. Kosminen taustasäteily on punasiirtymän vuoksi jo vanhaa informaatiota. Pidän todennäköisenä että maailmankaikkeuden laajentuminen hidastuu, pysähtyy ja lopulta alkaa kutistumaan, kunnes lopulta pusertuu takaisin singulariteettiin syntyäkseen uudelleen. Koska aikaa ei ole olemassa, näitä tapahtuu uudelleen ja uudelleen myös tuntemamme maailmankaikkeuden ulkopuolella.
Saattaa jopa tapahtua sisäpuolella, kun mustan aukon massa saavuttaa riittävän energiamäärän sinne katoavaa ainetta ja popsauttaa uuden universumin.
Se nähdään sitten.
Niin....mutta oliko joku maailmankaikkeus myös olemassa ennen alkuräjähdystä ?
Kaikkeus on aina olemassa, on ollut ja tulee olemaan.
Minun mielestä noin.
Alku ja räjähdys on molemmat pelkkää spekulaatiota.
Onhan se hyvin mahdollista. Ongelma vain on siinä, että aika fysikaalisena ilmiönä on syntynyt alkuräjähdyksessä. Kaikki mikä on tapahtunut ennen alkuräjähdystä, on meidän näkökulmasta katsoen tapahtunut samalla hetkellä alkuräjähdyksen kanssa.
Ei mikään. Mitään universaalia liikemäärää ei kehittynyt, vaan ainetta syntyi ja se järjestyi paineiseksi kentäksi, jonka säilyminen paineisena edellyttää jatkuvaa erillisyyksien lisääntymistä eli kaikkeuden yleistä laajenemista. Laajenemisnopeuteen vaikuttaa entropian liääntymisen tahti.
Kuvitelma, että gravitaatio olisi vetovoima, joka hidastuttaa jonkin inflaatioräjäjdyksen tuottamaa liikemäärää, on nisäkäskuvittelua. Toimiva geometria kertoo muuta.
Hienorakennevakio vapausasteista: (1⁰+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹