Kissatädin musiikkihuoneessa on musiikki- ja elämäaiheista sisältöä tietoiskujen ja soittolistojen muodossa. Huoneesta löytyy myös musiikkiaiheisia äänestyksiä, muisteluja vanhoista suosikkikappaleista ja myös uuden musiikin etsimistä. Siellä voi kertoa myös musiikkiin liittyvistä kokemuksista, tarinoista ja tuntemuksista elämänläheisellä otteella.
Minun keksimät sanat ja tekoälyn tekemä kappale muuten. Vaikka suunnan saa määrätä mitään muuta omaa ei ole kuin sanat. Eli ääni ja sävel ja musiikki on tekoälyn. AI:lle vain kuvaillaan, millaisen kappaleen haluaa.
Mietin, että oikeastaan aika pelottavan nopeaa kehitystä, kun ei ole käsittääkseni kovin vanha juttu ja nyt jo kuulee aika hyvin, miten sanat voisi esittää. Toki ääni on tavallaan tunteeton, vaikka olisi kauniskin ääni ei siitä välity tunteet.
Tämä on kuitenkin aivan ihana leikki ja laitan tähän ketjuun biisin pari päivässä . Toivoisin keskustelua aiheesta (tekoäly musiikin tekijänä) ja mielipiteitä kappaleista joita laitan tänne.
Kävin kuuntelemassa tuon "Pimeän oman" kun tuon toisen taisin kuulla jo muutama päivä aiemmin.
Joo, toivoit keskustelua tekoälystä musiikin tekijänä. Tää on varmaankin aihe, johon ihmiset suhtautuu joko myönteisesti taikka kielteisesti.
Mä suhtauduin vielä vuosi taikka pari takaperin tähän hommaan kielteisesti, ja ne tekoälyn tuotokset silloin oli aika kökköjä. Mutta tässä syksyn ja talven aikana on mieli muuttunut, ja varsinkin tuo SUNOn uusi v4 kehitysversio on todella hyvän kuuloinen.
Laitoin tänään kokeeksi yhden mun näistä uusista englannin kielisistä generoinneista yhdelle internet radiolle, joka soittaa tekoälyn generoimaa musiikkia. En siis kaupallisessa mielessä sitä laittanut, ja saa nähdä että kelpaako tuo niille? Mutta olishan se hienoa, jos hyvä kappale päätyisi radiosoittoon internetissä!
Mutta juuri nyt aletaan olemaan sillä aallon harjalla, ja jos halutaan tähän aaltoon mukaan, niin on noustava rohkeasti sille surffilaudalle! Tekoäly musiikin generoinnissa kehittyy huimaa vauhtia, ja jollakin tapaa tätä teknologiaa joudutaan kyllä jatkossa hyödyntämään. Nähtäväksi jää kuinka?
Muodostuuko kahdet markkinat? Erikseen siis AI:lle ja sitten LUOMU:lle? Vai sulautuuko ne yhteen? Nythän taitaa olla niin, että kaupalliset ihan eetterissä olevat radiokanavat taitavat suoltaa sitä luomua. Tekeekö AI-musiikki siinäkin markkinassa läpimurron, niin jää nähtäväksi.
Noi on muuten YouTubessa jänniä virityksiä, kun joidenkin hard rock ja metalli bändien biisejä on tekoälyllä työstetty uuteen uskoon esim. 1950-luvun tyyliin! Ei ne vielä radiossa soi, mutta tahdon vain sanoa että mahdollisuudet ovat moninaisia...
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Goswell kirjoitti: ↑07 Tammi 2025, 15:16
No helvetti, kyllähän noita kuuntelee ihan mielellään toisin kuin joujou mölinää.
</ laitan tähän asiattoman kommentin, anteeksi Kissatäti />
Pistäkääpä Gossulle soittaen se suomalaisten rakastama tango sieltä toisesta ketjusta
</ jatkakaa asialinjalla/>
Goswell kirjoitti: ↑07 Tammi 2025, 15:16
No helvetti, kyllähän noita kuuntelee ihan mielellään toisin kuin joujou mölinää.
</ laitan tähän asiattoman kommentin, anteeksi Kissatäti />
Pistäkääpä Gossulle soittaen se suomalaisten rakastama tango sieltä toisesta ketjusta
</ jatkakaa asialinjalla/>
Sinä et ilmeisesti tykännyt kappaleistani ? Vai miksi tuollainen kommentti?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Nyt tulee ärsyttävä pyyntö minulta. 2 kertaa sama biisi eri sävelellä. Kumpi miellyttää enemmän. En tiedä kumman julkaisen profiilissani ja laitan julkiseksi. Ehkä kumpikaan ei ole hyvä? Vaiko toinen ja kumpi? Jos joku jaksaa kuunnella Jos ei jaksa niin ei sekään haittaa
Kissatäti kirjoitti: ↑08 Tammi 2025, 11:41
Nyt tulee ärsyttävä pyyntö minulta. 2 kertaa sama biisi eri sävelellä. Kumpi miellyttää enemmän. En tiedä kumman julkaisen profiilissani ja laitan julkiseksi. Ehkä kumpikaan ei ole hyvä? Vaiko toinen ja kumpi? Jos joku jaksaa kuunnella Jos ei jaksa niin ei sekään haittaa
Kissatäti kirjoitti: ↑08 Tammi 2025, 11:41
Minun ystävä sanoi että mun kappaleissa on liikaa sanoja ja liian vähän toistoa Pitäisi olla enemmän jotain mihin tarttua kuulemma. Taidan olla samaa mieltä mutta nyt olen sitten hieman lukossa kun en osaa
Kissatäti kirjoitti: ↑08 Tammi 2025, 15:27
Minun ystävä sanoi että mun kappaleissa on liikaa sanoja ja liian vähän toistoa Pitäisi olla enemmän jotain mihin tarttua kuulemma. Taidan olla samaa mieltä mutta nyt olen sitten hieman lukossa kun en osaa
Tätä uusinta en ole vielä kerennyt kuuntelemaan, mutta noista lyriikoista muutama sana.
Ei varmaankaan ole olemassa liikaa sanoja taikka liian vähän toistoa, ellei sitten nimenomaan haeta iskevää hittiä. Mun omissa biiseissä säkeet on yleensä lyhyitä, ja sitten on pitkät kertsit, ja joidenkin mielestä ihan liikaa toistoa.
Jos taas katselee joitakin Bob Dylanin sanoituksia esimerkiksi, niin niissäpä vasta säkeitä riittääkin vähän toiston kanssa. Tuossa on AAAA kaavaa noudattava Dylanin laulu, jossa on 7 säkeistöä eikä yhtäkään kertosäettä, mutta jokaisen säkeen lopuksi Dylan laulaa tuon biisin nimen, joten siinä on se toisto sitten:
Onko tuossa Dylanin laulussa mielestäsi liika sanoja? Ei mun mielestä, koskapa siinä kerrotaan myös tarinaa.
Jos sulla on runoja, joita sä puet musiikin muotoon, niin ei niiden tarvitsekaan sisältää liikaa sitä toistoa, vaikka toki voit muokata runojasi siten, että saat biiseihisi kertosäkeitä, mutta kertosäkeiden olemassaolo ei siis ole välttämättömyys. Kuten tuosta Dylanin videosta voi nähdä!
Tuossa muuten on hyvä kirja. Jos kiinnostaa, niin se saattaisi kenties löytyä jostakin kirjastosta sun läheltä jos et omaksesi halua ostaa:
Kissatäti kirjoitti: ↑08 Tammi 2025, 15:27
Tätä uusinta en ole vielä kerennyt kuuntelemaan, mutta noista lyriikoista muutama sana.
Ei varmaankaan ole olemassa liikaa sanoja taikka liian vähän toistoa, ellei sitten nimenomaan haeta iskevää hittiä. Mun omissa biiseissä säkeet on yleensä lyhyitä, ja sitten on pitkät kertsit, ja joidenkin mielestä ihan liikaa toistoa.
Jos taas katselee joitakin Bob Dylanin sanoituksia esimerkiksi, niin niissäpä vasta säkeitä riittääkin vähän toiston kanssa. Tuossa on AAAA kaavaa noudattava Dylanin laulu, jossa on 7 säkeistöä eikä yhtäkään kertosäettä, mutta jokaisen säkeen lopuksi Dylan laulaa tuon biisin nimen, joten siinä on se toisto sitten:
Onko tuossa Dylanin laulussa mielestäsi liika sanoja? Ei mun mielestä, koskapa siinä kerrotaan myös tarinaa.
Jos sulla on runoja, joita sä puet musiikin muotoon, niin ei niiden tarvitsekaan sisältää liikaa sitä toistoa, vaikka toki voit muokata runojasi siten, että saat biiseihisi kertosäkeitä, mutta kertosäkeiden olemassaolo ei siis ole välttämättömyys. Kuten tuosta Dylanin videosta voi nähdä!
Tuossa muuten on hyvä kirja. Jos kiinnostaa, niin se saattaisi kenties löytyä jostakin kirjastosta sun läheltä jos et omaksesi halua ostaa:
Onpa pelottavaa. Tein myös omat kappaleet ja annoin aika yksityiskohtaiset ohjeet soittimia myöten ja muutamassa sekunnissa se teki kaksi kappaletta, joista toinen kävisi varmasti ihan hitistä.
Mitähän tulevaisuus tuo tullessaan taiteen osalta ja mitä tapahtuu nykyisille kappaleille ja bändeiltä, jos ja kun musiikkia ja elokuvia ym tulee varmasti liukuhihnalta tulevaisuudessa, kun vaan kertoo mitä haluaa
Henry Borat kirjoitti: ↑08 Tammi 2025, 19:02
Onpa pelottavaa. Tein myös omat kappaleet ja annoin aika yksityiskohtaiset ohjeet soittimia myöten ja muutamassa sekunnissa se teki kaksi kappaletta, joista toinen kävisi varmasti ihan hitistä.
Mitähän tulevaisuus tuo tullessaan taiteen osalta ja mitä tapahtuu nykyisille kappaleille ja bändeiltä, jos ja kun musiikkia ja elokuvia ym tulee varmasti liukuhihnalta tulevaisuudessa, kun vaan kertoo mitä haluaa
Joo, on tuo uskomatonta, että AI:lta syntyy hittikamaa ihan sekunneissa.
Musiikissa on tapahtunut kaksi vallankumousta tällä vuosituhannella. Kummatkin liittyy tietotekniikkaan.
Ensimmäinen vallankumous on softapohjainen DAW eli studio-ohjelmisto, jonka avulla jokainen harrastajamuusikkokin pystyy tuottamaan omaa musiikkia kotona läppärillä. Tämä on madaltanut rajan ammattimuusikoiden ja harrastaja musiikin tekijöiden välillä.
Nyt on käynnissä toinen vallankumous, kun jokainen umpitollokin pystyy generoimaan hittibiisejä vain sekunneissa. Tämä vallankumous puolestaan madaltaa rajat musiikintekijöiden ja tavallisten musiikin kuluttajien välillä.
Seurauksena näistä vallankumouksista on musiikin ylitarjonta. Äänitemuotoon puettu musiikki menettää arvonsa, kun sitä on tarjolla käytännössä ilmaiseksi joka tuutista. Jos haluaa "suureksi artistiksi" niin se tie siihen kuuluisuuteen käy sitten live-esiintymisten kautta (jos on onnekas).
Noista biisien generoinneista vielä sen verran, että koska kyseessä on text-to-audio generatiivinen tekoäly, niin ainakin tällä hetkellä se tekoäly "tulkitsee" ja tuottaa parempaa matskua jos sille antaa omat lyriikat. Tai näin ainakin itsestä tuntuu.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Henry Borat kirjoitti: ↑08 Tammi 2025, 19:02
Joo, on tuo uskomatonta, että AI:lta syntyy hittikamaa ihan sekunneissa.
Musiikissa on tapahtunut kaksi vallankumousta tällä vuosituhannella. Kummatkin liittyy tietotekniikkaan.
Ensimmäinen vallankumous on softapohjainen DAW eli studio-ohjelmisto, jonka avulla jokainen harrastajamuusikkokin pystyy tuottamaan omaa musiikkia kotona läppärillä. Tämä on madaltanut rajan ammattimuusikoiden ja harrastaja musiikin tekijöiden välillä.
Nyt on käynnissä toinen vallankumous, kun jokainen umpitollokin pystyy generoimaan hittibiisejä vain sekunneissa. Tämä vallankumous puolestaan madaltaa rajat musiikintekijöiden ja tavallisten musiikin kuluttajien välillä.
Seurauksena näistä vallankumouksista on musiikin ylitarjonta. Äänitemuotoon puettu musiikki menettää arvonsa, kun sitä on tarjolla käytännössä ilmaiseksi joka tuutista. Jos haluaa "suureksi artistiksi" niin se tie siihen kuuluisuuteen käy sitten live-esiintymisten kautta (jos on onnekas).
Noista biisien generoinneista vielä sen verran, että koska kyseessä on text-to-audio generatiivinen tekoäly, niin ainakin tällä hetkellä se tekoäly "tulkitsee" ja tuottaa parempaa matskua jos sille antaa omat lyriikat. Tai näin ainakin itsestä tuntuu.
Hienosti pysyi annetuissa suuntaviivoista, jopa luonnetta vokalistilla ja soittimissa. Ehkä olisi enemmän voinut olla annettujen esimerkkien mukaisia, mutta ei AI:llä ehkä ole samalla tavalla pääsyä kaikkeen musiikkiin.
Saako tuolta lyriikat vielä erikseen jotenkin ulos?