"se oli siinä"- vai "tuonpuoleiseen"? Millä tavoin?

Tieteellistä keskustelua uskonnoista ja uskontojen vaikutuksista ihmiseen.

Se oli siinä / tuonpuoleiseen?

Ilot ja murheet loppui (0-kytkin, se oli siinä)
6
29%
Tuonen virran viemänä tuonpuoleiseen (luonnonuskonnollinen loppu elolle)
1
5%
Taivaanodotus (uskonnollinen kuolema)
2
10%
Palaan uudelleen (idän uskomuksien kaltainen)
1
5%
Peijaisia ei tarvi
5
24%
Edesmenneen hautuutoiveiden toteuttaminen
3
14%
Saa siunata
3
14%

Ääniä yhteensä: 21

Molli
Reactions:

"se oli siinä"- vai "tuonpuoleiseen"? Millä tavoin?

Viesti Kirjoittaja Molli »

...elonkytkin napsahti Nollaan?
Sinänsä olen sitä mieltä, että seurakunnille valtion pukkaama hautavastuu, on luonut muassaan melko fiksun tavan, jotta jonkinmoiset hautajaiset saadaan aikaan myös muille kuin seurakuntien jäsenille, sillä on omaisille merkitystä, ja vainajan viimeinen paraati -ruumista kummemmin vaivanne, vai miten pohdit?

Hautajaistapoihin ennustellaan muutosta,
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kot ... b1fc0162ea
STT–
On hyvin yleistä, että kirkkoon kuulumattomille vainajille järjestetään kirkollinen hautaan siunaaminen. Tilaisuus voidaan järjestää omaisten toiveesta, jos vainaja ei ole ennen kuolemaansa kieltänyt kirkollista siunaamista, kertoo Suomen evankelis-luterilaisen kirkon asiantuntija Terhi Paananen.
Kysymys lomakkeeseen saa valita 4
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Kohina
Reactions:

Re: "se oli siinä"- vai "tuonpuoleiseen"? Millä tavoin?

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Ukkini sanoin se on kärpäsenpaska mustaa taustaa vasten millä fanfaarein sitä siirtyy ilmavoimiin.
Guild can only exist in a person who can act
Molli
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Molli »

..semmonen kysymys, saako langan luonut ite laittaa täppää?
Pistin kuiten..
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
MooM
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MooM »

Seremoniat on omaisia ja muita yhteisön jäseniä varten. Vainajalle on ihan sama, mitä tehdään ja tehdäänkö mitään. Säädyllisyys kalmon käsittelyssä tietysti on suotavaa, mutta sekin lähinnä elävien mielenrauhan vuoksi.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
marjatta1
Reactions:

Viesti Kirjoittaja marjatta1 »

Normaalit peijaiset ja tässä toive musiikin suhteen niissä panijaisissa...
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri

— Sari Virlander
Kissatäti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Samoin kuin Marjatta. Ihan tavishautajaiset paitsi että jos tajuan ajoissa niin haluaisin määrätä musiikin. Kukkasissakin on omalle väelle toiveita, jotain edullista ja hippimäistä esim päivänkakkaroita ja neilikoita. Olisi myös mahtava juttu jos ainakin lähiomaiset eivät pukeutuisi mustaan. Itse haluan olla arkussa kukkamekossa ja avovarpain oli kesä taikka talvi. Aika paljon näemmä minulla on toiveita :D
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
marjatta1
Reactions:

Viesti Kirjoittaja marjatta1 »

Kissatäti kirjoitti: 23 Maalis 2025, 17:08 Samoin kuin Marjatta. Ihan tavishautajaiset paitsi että jos tajuan ajoissa niin haluaisin määrätä musiikin. Kukkasissakin on omalle väelle toiveita, jotain edullista ja hippimäistä esim päivänkakkaroita ja neilikoita. Olisi myös mahtava juttu jos ainakin lähiomaiset eivät pukeutuisi mustaan. Itse haluan olla arkussa kukkamekossa ja avovarpain oli kesä taikka talvi. Aika paljon näemmä minulla on toiveita :D
Tuolla toisaalla kerroin, että eräissä hautajaisten muistotilaisuudessa oli soitettu "Juokse porosein" kappaletta ja se oli saanut erään miehen liittymään takaisin ev.lut seurakuntaan, sen takia ettei hänen hautajaisissaan soitettaisi Juokse porosein kappaletta. Tapauksesta kertoi mieheni sukulainen, joka on ev.lut rovasti.

https://fi.wikisource.org/wiki/Juokse,_ ... (Tamminen)
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri

— Sari Virlander
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin