Keskustelua Rahasta

Purdue
Reactions:

Keskustelua Rahasta

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Keskustelua Rahasta

Raha on vaihdon väline, arvon mitta sekä myös arvon säilyttäjä tiettyyn pisteeseen asti. Toisaalta raha on myös velkaa. Taskussasi oleva 20 euron seteli on viime kädessä EKP:n velkaa sinulle, ja kun talletat rahaa pankkiin, niin pankki on velkaa sinulle. Ja rahaa myös luodaan tyhjästä liikepankkien toimesta lainanannon muodossa.

Mikä on mielestäsi ollut paras rahan muoto elämäsi aikana: kolikot, setelit, shekit, pankki- ja luottokortti, "älypuhelinraha", kryptovaluutat, jne.?

Eli tässä on lanka jossa voi keskustella kaikesta rahaan liittyvästä.

Tuossa muutama lähde:
Wiki: Raha
Rahamuseo: Mitä raha on?
EKP: Mitä raha on?
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Purdue
Reactions:

Re: Keskustelua Rahasta

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Purdue kirjoitti: 08 Huhti 2025, 17:37
Mikä on mielestäsi ollut paras rahan muoto elämäsi aikana: kolikot, setelit, shekit, pankki- ja luottokortti, "älypuhelinraha", kryptovaluutat, jne.?
Mä olen varmaankin siitä vanhanaikainen, että mun mielestä pitkässä juoksussa pankki- ja luottokortti on osoittautunut käteväksi.

Toisaalta luotan eniten seteleihin ja kolikoihin, jos yhteiskuntaa koskee jokin vakava poikkeustilanne. Nykytrendi, jossa kaikki myymälät eivät enää hyväksy seteleitä ja kolikoita maksuvälineeksi on huono suuntaus, vaikka itsekin käytän seteleitä ja kolikoita harvemmin maksun välineinä.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Käytän enää harvoin käteistä rahaa. Korttimaksaminen on helppoa ja ainakin minun käyttämäni ketju antaa jopa maksutapa-alennusta. Kaupoille käteisen käsittely on ylimääräinen menoerä.
Sen verran olen varmistanut, että minulla on kahden eri pankin kortti. Vielä ei ole käynyt kertaakaan niin, että molemmat olisivat olleet samaan aikaan jumissa.
marjatta1
Reactions:

Viesti Kirjoittaja marjatta1 »

Purdue kirjoitti: 08 Huhti 2025, 17:41
Purdue kirjoitti: 08 Huhti 2025, 17:37
Mä olen varmaankin siitä vanhanaikainen, että mun mielestä pitkässä juoksussa pankki- ja luottokortti on osoittautunut käteväksi.

Toisaalta luotan eniten seteleihin ja kolikoihin, jos yhteiskuntaa koskee jokin vakava poikkeustilanne. Nykytrendi, jossa kaikki myymälät eivät enää hyväksy seteleitä ja kolikoita maksuvälineeksi on huono suuntaus, vaikka itsekin käytän seteleitä ja kolikoita harvemmin maksun välineinä.
Kortilla maksaminen on kätevää ja helppoa, mutta näinä epävakaina aikoina myös neuvotaan pitämään myös käteistä rahaa lompakossa ja varmaan se on ihan viisas neuvo. Muutama vuosi sitten kaupan kassalla sattui tilanne, että tuli sähköhäiriö ja piti maksaa käteisellä, mutta onneksi oli myös pankkiautomatti samassa rakennuksessa, josta sai rahaa nostettua. Nyt tietysti Venäjä ja Kiina yms. voivat keksiä ilkeyksiä ja sotkea maksuliikennettä hybridivaikuttamisen keinoin...
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri

— Sari Virlander
Jäärä
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Ehdottomasti ”älypuhelinraha”, ei ole tarvinnut vuosiin ihmetellä, että ”missä mun lompakko?!”. Yhdellä ja samalla laitteella voit maksaa kaupassa, maksaa laskuja, lähettää ja vastaanottaa rahaa.
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Purdue kirjoitti: 08 Huhti 2025, 17:37 Mikä on mielestäsi ollut paras rahan muoto elämäsi aikana: kolikot, setelit, shekit, pankki- ja luottokortti, "älypuhelinraha", kryptovaluutat, jne.?
Tunteita herättävimpiä olivat lapsena setelit. Ensin sininen 5-markkaa ja siitä sitten pikku hiljaa sataseen. Kekkos-500:sta en ehtinyt ikinä omistaa, sain käsiini niin isoja rahamääriä vasta seteliuudistuksen jälkeen.

Käytännössä pankkikortti on ollut se millä olen tehnyt eniten maksuja ja kokenut kätevimmäksi.
Märkäruuti
Reactions:

marjatta1 kirjoitti: 09 Huhti 2025, 07:32 Muutama vuosi sitten kaupan kassalla sattui tilanne, että tuli sähköhäiriö ja piti maksaa käteisellä, mutta onneksi oli myös pankkiautomatti samassa rakennuksessa, josta sai rahaa nostettua.
Jos kaupassa tulee sähkökatko, kassat pelaavat varavoimalla 15 - 20 minuuttia ja sen jälkeen asiakkaat ohjataan ulos ja ovet suljetaan.
Neutroni
Reactions:

Märkäruuti kirjoitti: 09 Huhti 2025, 14:01 Jos kaupassa tulee sähkökatko, kassat pelaavat varavoimalla 15 - 20 minuuttia ja sen jälkeen asiakkaat ohjataan ulos ja ovet suljetaan.
Riippuu kaupasta. Isossa byrokraattisessa kaupunkisupermarketissa varmaan toimitaan niin, ja se on niissä oloissa ainoa mahdollisuus, mutta kyllä minä olen ostanut velaksi pimeässä K-lähikaupassa niin, että myyjä kirjoitti ostokset lyijykynällä vihkoon ja lupasin käydä seuraavana päivänä ohi ajaessa maksamassa. Enkä ollut edes tuttu vaan turistina vuokramökissä.
Märkäruuti
Reactions:

Neutroni kirjoitti: 09 Huhti 2025, 14:04 mutta kyllä minä olen ostanut velaksi pimeässä K-lähikaupassa niin, että myyjä kirjoitti ostokset lyijykynällä vihkoon ja lupasin käydä seuraavana päivänä ohi ajaessa maksamassa. Enkä ollut edes tuttu vaan turistina vuokramökissä.
On mukava kuulla, että tuollaista luottamusta vielä on. K-kaupoissa kauppias toimii yrittäjänä ja voi tehdä tuollaista. Marketin kaupantäti tuskin voisi noin tehdä.
Tuulispää
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Keskiustelin aamulla Neuralinkin, Space X:n ja Teslan johtajan kanssa rahasta...hän haluaisi lisää.
Neutroni
Reactions:

Tuulispää kirjoitti: 09 Huhti 2025, 14:19 Keskiustelin aamulla Neuralinkin, Space X:n ja Teslan johtajan kanssa rahasta...hän haluaisi lisää.
No en ihmettele, on hän niin puuhakas mies, että täytyy varmaan tuon tuostakin osteskella kaikenlaista tarviketta. Vippasitko triljoonan tai pari, sinullahan sitä joutavaa löytyy - viimeistään huomenna?
Tuulispää
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Neutroni kirjoitti: 09 Huhti 2025, 14:27
Tuulispää kirjoitti: 09 Huhti 2025, 14:19 Keskiustelin aamulla Neuralinkin, Space X:n ja Teslan johtajan kanssa rahasta...hän haluaisi lisää.
No en ihmettele, on hän niin puuhakas mies, että täytyy varmaan tuon tuostakin osteskella kaikenlaista tarviketta. Vippasitko triljoonan tai pari, sinullahan sitä joutavaa löytyy - viimeistään huomenna?
Sen kaaliin ei mahdu että tuulivoimatehtailija on tyhjätasku. Muuten mukava.
Susa
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Susa »

Purdue kirjoitti: 08 Huhti 2025, 17:37 Eli tässä on lanka jossa voi keskustella kaikesta rahaan liittyvästä.
Numeroarvoltaan suurin setelini on 10 000 !
Neutroni
Reactions:

Tuulispää kirjoitti: 09 Huhti 2025, 14:31 Sen kaaliin ei mahdu että tuulivoimatehtailija on tyhjätasku. Muuten mukava.
No sen uskon. Hän on niitä miehiä, että kaikessa tekemisessä päämääränä on taskujen täyttyminen. Ei varmasti ymmärrä, että joku tekee jotain huvikseen, toisia auttaakseen, pelastaakseen maailman tai muista syistä kuin tienatakseen rahaa.
Ertsu
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Ertsu »

Raha keksittiin alunperin siksi, kun oravannahat tukkivat pankkiautomaatin.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin