Miehen ja naisen sekä kahden henkilön välinen liitto

Why
Reactions:

Miehen ja naisen sekä kahden henkilön välinen liitto

Viesti Kirjoittaja Why »

Mitä eroa on miehen ja naisen välisellä liitolla ja kahden henkilön välisellä liitolla? Ekan kerran kun kuulin moisesta erottelusta, niin luulin sitä vitsiksi, tosin kehnonlaiseksi. Minä ainakin olen aina luullut, että myös mies ja nainen on kaksi eri henkilöä?

Mielestäni rakkaus kahden ihmisen välillä on *se juttu*, toisarvoista ketä henkilöitä alttarilla seisoo.

Kirkolle taas kehotus: TerveTuloa sieltä pimeän keskiajan noitavainojen syövereistä 2000-luvulle!!!
Elämänsankari
Reactions:

Re: Miehen ja naisen sekä kahden henkilön välinen liitto

Viesti Kirjoittaja Elämänsankari »

Olisi toki kivaa jos kertoisit/näyttäisit missä tuollaista erottelua on?

Sanoit kirkon joo mutta missä siellä?
Tomijk
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tomijk »

Why kirjoitti: 06 Touko 2025, 17:18 Mitä eroa on miehen ja naisen välisellä liitolla ja kahden henkilön välisellä liitolla? Ekan kerran kun kuulin moisesta erottelusta, niin luulin sitä vitsiksi, tosin kehnonlaiseksi. Minä ainakin olen aina luullut, että myös mies ja nainen on kaksi eri henkilöä?

Mielestäni rakkaus kahden ihmisen välillä on *se juttu*, toisarvoista ketä henkilöitä alttarilla seisoo.

Kirkolle taas kehotus: TerveTuloa sieltä pimeän keskiajan noitavainojen syövereistä 2000-luvulle!!!
Jumalan sanan mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. Raamattu sanoo selkeästi näin. Kirkon ei pidä vihkiä homopareja.
https://yle.fi/a/74-20160072
Ville Auvisen mukaan esitys kirkon rinnakkaisista avioliittokäsityksistä, jossa avioliitto voisi olla miehen ja naisen välinen tai kahden henkilön välinen, on Raamatun ja kirkon tunnustuksen vastainen sekä epälooginen.
Why
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Why »

Mitä eroa on miehen ja naisen välisessä rakkaudessa vs kahden miehen tai kahden naisen väliseen rakkauteen?
Tomijk
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tomijk »

Why kirjoitti: 06 Touko 2025, 18:30 Mitä eroa on miehen ja naisen välisessä rakkaudessa vs kahden miehen tai kahden naisen väliseen rakkauteen?
Raamatun mukaan (jota kirkon tulee noudattaa), kahden miehen välinen suhde on selkeä synti.
Elämänsankari
Reactions:

Itse en kirkkoon kuulu enkä usko millään muotoa, muttei minua haittaa vaikka muut uskoo ja läheisissäkin on sellaisia.

Ja olen aina ollut sitä mieltä että kirkon pitää saada nämä moraalikysymykset päättää aivan itse, ilman minkäänlaista laillista väliintuloa.

Jos se jotain haittaa niin minkä teet, harmi mutta elämä on täynnä asioita jotka meitä haittaa ja niiden kanssa on vaan elettävä.

En usko että meillä on mitään oikeutta puuttua kirkon oppeihin ja siihen miten he näihin asioihin suhtautuvat, naimisiin voi mennä muuallakin kuin kirkossa.
Elämänsankari
Reactions:

Why kirjoitti: 06 Touko 2025, 18:30 Mitä eroa on miehen ja naisen välisessä rakkaudessa vs kahden miehen tai kahden naisen väliseen rakkauteen?
Etkö meinannut vastata kysymykseeni?
Why
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Why »

Elämänsankari kirjoitti: 06 Touko 2025, 18:39 Ja olen aina ollut sitä mieltä että kirkon pitää saada nämä moraalikysymykset päättää aivan itse, ilman minkäänlaista laillista väliintuloa.
En usko että meillä on mitään oikeutta puuttua kirkon oppeihin ja siihen miten he näihin asioihin suhtautuvat, naimisiin voi mennä muuallakin kuin kirkossa.
Tarkoitatko. että kirkko pitäisi nostaa lain yläpuolelle, missä se saisi vapaasti sortaa eri ihmisryhmiä ilman että laeilla saisi puuttua asiaan?
Susa
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Susa »

Why kirjoitti: 06 Touko 2025, 18:53 Tarkoitatko. että kirkko pitäisi nostaa lain yläpuolelle, missä se saisi vapaasti sortaa eri ihmisryhmiä ilman että laeilla saisi puuttua asiaan?
Kyllä.
Kirkkoon ei ole kenenkään pakko kuulua, vaan se on instituutio johon kuulutaan vapaaehtoisesti ja sellainen instituutio tai järjestö voi laatia omat sääntönsä.
Joten homot voivat mennä naimisiin siviilivihkimysjärjestyksessä.
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Susa kirjoitti: 06 Touko 2025, 19:06 Kirkkoon ei ole kenenkään pakko kuulua, vaan se on instituutio johon kuulutaan vapaaehtoisesti ja sellainen instituutio tai järjestö voi laatia omat sääntönsä.
Joten homot voivat mennä naimisiin siviilivihkimysjärjestyksessä.
Juu, tuo on OK, koska kirkollinen avioliitto on jonkinlainen jäsenille tarjottava palvelu. Mutta kirkon on tietenkin noudatettava lakeja. Se ei esimerkiksi saa syrjiä naisia, muunsukupuolisia tai seksuaaliselta suuntautuneisuudeltaan vääränlaisia esim. pappeja tai työntekijöitä palkatessaan, koska laki kieltää sellaisen työsyrjinnän ja yhdistyksen säännöt eivät saa olla ristiriidassa lakien kanssa.

Tuo avioliiton tai palvelujen rajoittaminen on vähän ongelmallinen, koska kirkolla on erityinen asema valtion kirkkona. Siitä pitäisi luopua ennen kuin kirkkoa voisi kohdella täysin yhtenä yhdistyksenä muiden joukossa.
Susa
Reactions:

Neutroni kirjoitti: 06 Touko 2025, 19:12 Tuo avioliiton tai palvelujen rajoittaminen on vähän ongelmallinen, koska kirkolla on erityinen asema valtion kirkkona. Siitä pitäisi luopua ennen kuin kirkkoa voisi kohdella täysin yhtenä yhdistyksenä muiden joukossa.
Valtionkirkkojärjestelmä on Suomessa purettu vuonna 1870. Valtio ja kirkko ovat erillisiä toimijoita, ja kirkko päättää asioistaan itsenäisesti.
https://evl.fi/tietoa-meista/perustieto ... sankirkko/
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Susa kirjoitti: 06 Touko 2025, 19:18 Valtionkirkkojärjestelmä on Suomessa purettu vuonna 1870. Valtio ja kirkko ovat erillisiä toimijoita, ja kirkko päättää asioistaan itsenäisesti.
https://evl.fi/tietoa-meista/perustieto ... sankirkko/
Kirkolla on paljon kytkentöjä valtioon vieläkin. Se saa kerätä jäsenmaksujaan veroina. Se saa määrätä esim. koulujen uskonnonopetuksessa käsiteltäviä asioita. Se hoitaa hautausmaat ja väestöreksteriä.
Why
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Why »

Neutroni kirjoitti: 06 Touko 2025, 19:12 Tuo avioliiton tai palvelujen rajoittaminen on vähän ongelmallinen, koska kirkolla on erityinen asema valtion kirkkona. Siitä pitäisi luopua ennen kuin kirkkoa voisi kohdella täysin yhtenä yhdistyksenä muiden joukossa.
On mahdottomuus, koska kirkko saa niin paljon valtiontukea, ettei se voi sitä nauttiessaan muuttua sisäiseksi pimiöksi, missä se saisi rauhassa harjoittaa sortopolitiikkaansa.
Susa
Reactions:

Neutroni kirjoitti: 06 Touko 2025, 19:21 Kirkolla on paljon kytkentöjä valtioon vieläkin. Se saa kerätä jäsenmaksujaan veroina. Se saa määrätä esim. koulujen uskonnonopetuksessa käsiteltäviä asioita. Se hoitaa hautausmaat ja väestöreksteriä.
Niin on, mutta ne eivät ole valtionkirkkoja.
Kirkolle on sälytetty velvollisuus hoitaa hautausmaat, mutta kirkko ei hoida väestörekisteriä. :ugeek:
Kissatäti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Minä en osaa ottaa kirkkoasioihin kantaa. Äitini oli kauhuissaan silloin aikoinaan kun miesten väliset ja naisten väliset liitot tulivat puheenaiheeksi. Hän oli vanhoillislestaadiolainen ja suorastaan hermostui ja alkoi esittämään noloja kysymyksiä kun yritin selittää asiaa hänelle. Vaikka muuten oli suorastaan boheemi ja edellä aikaansa. En käsittänyt miksi se oli hänelle niin vaikea asia. Äiti oli jo iäkäs kun sai tietää tästä. Ajattelin silloin että ehkä äiti ei olisi ollut niin jyrkkä jos olisi ollut nuorempi ja kunnossa. Äidillä oli alkava Alzheimer. Oletteko muuten huomanneet että kun ihminen vanhenee hänestä tulee pelokkaampi uusille asioille, vai kuvittelenko vain? Olen huomannut tämän kolmessa ihmisessä ja he kaikki ovat naisia. En tiedä miehistä. Pelkään että minustakin tulee pelokas ja jäykkä kun vanhenen.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin