Hypoteettinen skenaario mietittäväksi. Älkää lukeko jos nää ärsyttää!!

Kissatäti
Reactions:

Hypoteettinen skenaario mietittäväksi. Älkää lukeko jos nää ärsyttää!!

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Hypoteettinen skenaario mietittäväksi. Älkää lukeko jos nää ärsyttää!! :roll:

Olet juuri saanut tietää, että sinut lähetetään ajassa taaksepäin, yksin, vuoteen 1736. Olet samassa paikassa kuin nyt, mutta voit valita yhden vähittäiskaupan mukaasi. Saat kaiken myymälän sisällön (pois lukien ihmiset) sekä itse rakennuksen. Myymälään ei tule sähkö-, vesi- tai putkistoliitäntöjä. Saat kuitenkin koko myymälän käyttämän maan (mukaan lukien pysäköintialueet).
Muista: Palaat ajassa sinne, missä olet juuri nyt eli toden näköisesti kotisi paikalle Jota ei kuitenkaan enää ole. Sinun on löydettävä ja paikannettava tavaratalo, koska se palaa nykyiseen sijaintiinsa. Jos valitset IKEA-tavaratalon 200 kilometrin päästä, sinun on selvitettävä, miten sinne pääsee.

Sinulla ei ole aikamatkalla mitään muuta mukanasi kuin se, mitä sinulla nyt on päälläsi, eikä sinulla ole aikaa valmistautua.

Minkä vähittäiskaupan aiot ottaa mukaasi vuoteen 1736 ja miksi? Kuinka helposti sinne pääsee? Miten se auttaa sinua selviytymään/integroitumaan/valloittamaan menneisyydessä?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Märkäruuti
Reactions:

Re: Hypoteettinen skenaario mietittäväksi. Älkää lukeko jos nää ärsyttää!!

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Ruokakauppa tuli ensimmäisenä mieleen, mutta järkevämpi voisi olla rautakauppa puutarhamyymälällä. Lähimpään on matkaa 16 km, mutta varmojen maamerkkien avulla löytäisin puolen kilometrin etäisyydelle.

Jos se mitä nyt on päällä, on tiukka kriteeri, niin olisi kai pakko valita lähikauppa. Sukkasillaan ja T-paidalla 16 km tässä kelissä olisi liikaa, varsinkin, kun tietön maasto vaatisi kiertelyä.
Wiesti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Wiesti »

No annapa sinä, täti oma ehdotuksesi.
Kissatäti
Reactions:

En ole hyvä löytämään asioita joten otan lähistön s-marketin jossa on samassa abc. Jos tuuri käy kauppa siirtyy parkkialueineen päiväsaikaa jolloin siellä on asiakkaita, ei tietenkään ihmiset siirry mutta heidän autot siirtyy. Niistä voi olla apua. Ja voinhan sitten myydä vaikka sukkahousuja ja tupakkaa aikalaisille :D Ihanne olisi että osaisin suunnistaa lähikaupunkiin. Siellä on Kärkkäinen. Siellä myydään myös erätarvikkeita ja pyssyjä.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Siis olisiko se kauppa sen aikaisen yhteisön tunnustamalla tavalla minun omaisuutta vai mitä tarkoitat? Jos minä valitsisin kyläkaupan 7 km päässä, niin minulla menisi nopeimmillaankin 1.5 h sinne kävelemiseen sen aikaisia metsäteitä pitkin, joiden reittiä joutuisin varmaan ihmettelemään moneen kertaan. Jos kauppa olisi vain ilmestynyt tyhjästä, niin se olisi varmaan keikattu kyläläisten toimesta moneen kertaan ennen kuin saavun sinne. Tai sitten paikallinen kartanon herra, jonka maita se alue on saattanut olla, olisi ottanut sen haltuunsa.
Kissatäti
Reactions:

Neutroni kirjoitti: 06 Touko 2025, 21:27 Siis olisiko se kauppa sen aikaisen yhteisön tunnustamalla tavalla minun omaisuutta vai mitä tarkoitat? Jos minä valitsisin kyläkaupan 7 km päässä, niin minulla menisi nopeimmillaankin 1.5 h sinne kävelemiseen sen aikaisia metsäteitä pitkin, joiden reittiä joutuisin varmaan ihmettelemään moneen kertaan. Jos kauppa olisi vain ilmestynyt tyhjästä, niin se olisi varmaan keikattu kyläläisten toimesta moneen kertaan ennen kuin saavun sinne. Tai sitten paikallinen kartanon herra, jonka maita se alue on saattanut olla, olisi ottanut sen haltuunsa.
Ei kun se olisi jollain käsittämättömällä tavalla sinun kokonaan. Ehkä jonkinnäköinen vyöhyke alueen ympärillä etteivät muut näe ja pääse alueelle mutta sinä voit sinne mennä ja tuoda tarvikkeita pois alueelta. Hyvä kysymys muuten :D
Erakko
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Erakko »

Jokea seuraten löytäisin Halpa-Hallin.
Teddy
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Onneksi tämä tienoo on ollut asuttua jo tuolloin.
Puolentoista kilometrin päässä on kartano, joka on ollut olemassa v. 1736. Siitä muutaman sadan metrin päässä on nykyään Tokmanni, josta tekisin sen mystisen kuplani. Oman pesäni pystyisin hyvin saamaan aikaan sen seinien sisälle, kaikkea tarpeellista kyllä löytyisi. Kartanon kanssa kävisin vaihtokauppaa kaikenlaisilla "uutuuksilla", kuten ihmeen terävillä sahoilla ja kirveillä ja näppärillä vasaroilla. Perunoita, porkkanoita, kananmunia ynnä muita elintarvikkeita ottaisin maksuna. Elelisin aika mukavasti. Ainakin luulen niin. Kunhan en liian ihmeellisiä tavaroita yrittäisi kaupata, ettei minua noidaksi luultaisi. Taskulamput yms. saisivat jäädä omaan käyttööni sen kuplan sisällä.

Hei, alkaa kuulostaa mielenkiintoiselta!
MooM
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MooM »

Prisman torni lähes näkyy ikkunaan. Siellä on niin ruokaa kuin vaatteita ja viljeöytarvikkeita ja työkaluja
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Kissatäti kirjoitti: 06 Touko 2025, 21:32 Ei kun se olisi jollain käsittämättömällä tavalla sinun kokonaan.
Tieteellisesti orientoituneena Neutroni kompastelee matkalla lillukanvarsiin pääsemättä ikinä perille :D
Wiesti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Wiesti »

No mihin se kauppa liittyy?
asdf
Reactions:

Viesti Kirjoittaja asdf »

Valitsen viereisessä korttelissa olevan s-marketin. Siellä on laajentamisremontti käynnissä, joten luultavasti jotain työkalujakin on luultavasti. Sen yhteydessä on myös alko, joten jos vieraassa ajassa elo alkaisi käydä hermolle, voisin ryypätä säilykkeitä syöden ja pokkareita lukien.
Mene mene tekel upharsin.
anarkistialkuasukas
Reactions:

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

Varmaan toi kirkolla oleva Tokmanni. Sinne löytäis helposti kun seurailisi vaan jokea ylöspäin. Mut saisko tässä skenaariossa pitää ne tarpeet mitä kotona on vai häviäiskö kaikki muu paitsi se kohde jonka tässä valitsin? Saattais kylmäkin tulla sinne kirkolle mennessä :D
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Teddy
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Teddy »

anarkistialkuasukas kirjoitti: 07 Touko 2025, 06:01 Mut saisko tässä skenaariossa pitää ne tarpeet mitä kotona on vai häviäiskö kaikki muu paitsi se kohde jonka tässä valitsin?
Mä ymmärsin, että kaikki sen vuoden 1736 jälkeen rakennettu katoaisi. Eli havahtuisit siihen, että seisoisit maassa kotisi kohdalla niissä vaatteissa, jotka päälläsi oli. Maailma olisi kaiken kaikkiaan siinä tilassa, mitä se v. 1736 oli. Ainoastaan se valitsemasi kauppa olisi olemassa - vain sinulle.
Sulervo
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

Kissatäti kirjoitti: 06 Touko 2025, 20:13 Olet juuri saanut tietää, että sinut lähetetään ajassa taaksepäin, yksin, vuoteen 1736.
Miksi juuri tuohon vuoteen? Onko syynä se, että tuona vuonna tuli Tornionlaaksoon de Maupertuisin johtama retkikunta, jonka tekemien kolmiomittausten ansiosta voitiin todeta maapallon olevan navoiltaan litistynyt? Mutta en näe tämän yhteyttä esittämääsi skenaarioon. Tässä kuitenkin kuva tapausta juhlistavasta muistomerkistä:
https://travelpello.fi/kohde/maupertuis-muistomerkki/
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin