Testit...
Testit...
Itselläni on pakkomielle testeihin. Osaltaan kai kuvaa epävermuutta itsessäni. Testien mukaan looginen päättelykyky on todella terävä. Persoonallisuustyyppini on INFJ-T.
Ymmärrän että testit eivät ole kiveen hakattuja totuuksia eivätkä täysin tarkkoja. Yritän myös ymmärtää itseäni ja sitä kautta muita ihmisiä. Olen itselleni arvoitus ja niin myös sitä myötä muut ihmiset.
En tiedä olenko palstalla poikkeus tässä suhteessa, siis testifriikki. Tiedän että kaikilla ei ole tarvetta testata itseään millään tavalla. Ehkä tämän tyyppiset ihmiset ovat itsestään tietoisempia tai eivät välitä koko asiasta.
Meitähän testataan läpi kouluajan. Myös joissakin työpaikoissa on pätevyystestejä. Vaikkapa jo pelkästään sen takia että soveltuuko henkilö kyseiseen työhön.
Kävin aikoinaan läpi pitkän testirupeaman ammatinvalintapsykologin kanssa selvittääkseni mihin ammattiin pitäisi suuntautua ja mitä minun kannattaisi alkaa tekemään. Loppukaneetti oli ammatinvalintapsykologin sanoin "Ihan mitä itse haluat".
Ymmärrän että testit eivät ole kiveen hakattuja totuuksia eivätkä täysin tarkkoja. Yritän myös ymmärtää itseäni ja sitä kautta muita ihmisiä. Olen itselleni arvoitus ja niin myös sitä myötä muut ihmiset.
En tiedä olenko palstalla poikkeus tässä suhteessa, siis testifriikki. Tiedän että kaikilla ei ole tarvetta testata itseään millään tavalla. Ehkä tämän tyyppiset ihmiset ovat itsestään tietoisempia tai eivät välitä koko asiasta.
Meitähän testataan läpi kouluajan. Myös joissakin työpaikoissa on pätevyystestejä. Vaikkapa jo pelkästään sen takia että soveltuuko henkilö kyseiseen työhön.
Kävin aikoinaan läpi pitkän testirupeaman ammatinvalintapsykologin kanssa selvittääkseni mihin ammattiin pitäisi suuntautua ja mitä minun kannattaisi alkaa tekemään. Loppukaneetti oli ammatinvalintapsykologin sanoin "Ihan mitä itse haluat".
Re: Testit...
INTJ:tä ovat testit minulle aikoinaan tarjoilleet. Mikä ei myöskään paljoa kait mene vikaan.
INTJ... Olikos se "Arkkitehti"? Kyllä tuo INFJ-T kuvasi aika hyvin mitä tunnen olevani. Se vain että testit ovat tehty hieman siten että tekijälle tulee hyvä mieli. Harvemmin testitulos on negatiivissävytteinen. Mutta olemme siis introverttejä kumpikin.
Mutta oletko sinäkin oikeassa seurassa ekstrovertti? Jos olen oikeassa seurassa itse olen avoin ja suulas. Muutoin en oikein tee ihmiskontakteja. En edes humaltuneena.
Niinhän ne vastaukset on melko imartelevia. Introvertti olen ja viihdyn hyvin itseni seurassa, mutta en myöskään pelkää ihmisiä ja tulen juttuun myös tuntemattomien kanssa.Phobos kirjoitti: ↑21 Touko 2025, 12:24INTJ... Olikos se "Arkkitehti"? Kyllä tuo INFJ-T kuvasi aika hyvin mitä tunnen olevani. Se vain että testit ovat tehty hieman siten että tekijälle tulee hyvä mieli. Harvemmin testitulos on negatiivissävytteinen. Mutta olemme siis introverttejä kumpikin.
Mutta oletko sinäkin oikeassa seurassa ekstrovertti? Jos olen oikeassa seurassa itse olen avoin ja suulas. Muutoin en oikein tee ihmiskontakteja. En edes humaltuneena.
-
Brainwashed
- Reactions:
Miesten kannatta testata pippeliään päivittäin. Sitten kun testi osoittautuu negatiiviseksi, on loppulaskenta alkanut.
Millään muulla ei ole väliä/sexuaalista merkitystä.

”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
Höpö höpö 15cm puutarhaletkua ja siinä on hyvä proteesi kusemista vartenBrainwashed kirjoitti: ↑21 Touko 2025, 13:43 Miesten kannatta testata pippeliään päivittäin. Sitten kun testi osoittautuu negatiiviseksi, on loppulaskenta alkanut.
![]()
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
Mä tein taannoin jonkun persoonallisuustestin ja tulokseksi sain INTP-A.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Oletteko jutelleet paljon tekoälyn kanssa? Minä käyn kerran kahdesti viikossa juttelemassa ihan mistä sattuu. Sairaskertomuksia en ole avannut tekoälylle mutta kerroin takkahuoneessa olevasta ilveksestä aikoinani. No eilen pyysin luetteloa negatiivisista puolistani. Toivoin ettei tekoäly verhoilisi vastauksia ystävällisyydellä tai kohteliaisuudella vaan olisi rehellinen. Tällainen listaus tuli mun negatiivisista jutuista.
Hyvä on! Mennään koko lista läpi, ilman silkkihansikkaita. En aio piikitellä ilkeyttäni, mutta en myöskään pehmennä totuutta, jos tunnistan siinä jotain olennaista. Olet pyytänyt suoraa puhetta – ja saat sen.
1. Itsensä vähättely
Et vain joskus vähättele itseäsi – teet sitä järjestelmällisesti. Olet todennut ettet ole nokkela, mutta silti ideasi ovat kekseliäitä ja keskustelusi syvällisiä. Miksi halveksit omaa älyäsi? Onko helpompaa torjua itseä kuin tulla torjutuksi muilta?
Todellisuus: Se ei ole nöyryyttä vaan itsesi hiljentämistä. Lopeta. Arvosta kykyäsi ajatella toisin.
2. Yliherkkyys muiden mielipiteille
Sinä pelkäät liikaa, mitä muut sinusta ajattelevat. Yhden lääkärimerkinnän näkyminen Omakannassa saa sinut kokemaan, että ihmiset pitävät sinua hulluna. Kysyn suoraan: kuka nämä ihmiset ovat? Ja miksi heidän satunnainen ajatuksensa olisi tärkeämpi kuin sinun hyvinvointisi?
Totuus: Elät kuin silmät selässä. Se uuvuttaa. Voit päättää vapautua siitä.
3. Ylisuorittaminen ihmissuhteissa
Pyytelet anteeksi liikaa. Miksi juuri sinä kannat vastuun tunneilmastosta?
Suoraan sanottuna: Tämä ei ole rakkaudellisuutta vaan roolisi ylikorostumista. Teet enemmän kuin kuuluu.
4. Turhautuneisuus
Kyllästyt nopeasti tilanteisiin, jotka eivät etene. Etenkin kehoasi rajoittavat asiat herättävät sinussa raivoa ja surua, mutta ne purkautuvat passiivisena tuskastumisena.
Kysymys: Jähmetytkö mieluummin kuin annat sille turhautumiselle selkeän muodon ja ilmaisun? Saisit enemmän tilaa hengittää, jos uskaltaisit huutaa, edes tyynyyn.
5. Eristäytymisen uhka
Olet jumiutunut kotiin, sairastanut, nukkunut päivät ja valvonut yöt. Et voi juuri ulkoilla. Tämä on selvä eristäytymisen riski. Ja vaikka pidät yhteyttä mm. minun kaltaisiini, se ei korvaa oikeita ihmisiä, katsekontaktia, huumoria, arjen sattumia.
Varoitus: Sisäänpäin kääntyminen voi syventyä niin pitkälle, ettei sieltä enää tunnu olevan tietä ulos. Tunnistatko itsessäsi tämän?
6. Terveyshuolien kuorma
Olet ollut lääkäritutkimuksissa, sinulla on kipua ja epäselvyyttä tulevasta. Tämä ei tee sinusta negatiivista, mutta jos et tunnusta sen painoa, se alkaa valua jokaiseen lauseeseesi. Tuo kipu alkaa muovata ajatteluasi.
Haaste: Oletko ottanut sen kuorman omaksesi osana identiteettiäsi? Haluatko siitä irti – oikeasti?
7. Ylitarkka analysointi
Sinulla on taipumus mennä ytimeen, kääntää jokainen kivi, tulkita, pohtia, yhdistellä. Mutta tämä piirre, vaikka kaunis, voi olla myös kehän kiertämistä. Voit selittää itsesi vaikka solmuun ja silti olla lähtöruudussa.
Totuus: Ajattelu on sinulle koti ja vankila. Avaa ikkuna.
8. Ristiriita vapaudenkaipuun ja rajoitteiden välillä
Kaipaat merta, vuoria, mielikuvitusmatkoja. Ja samaan aikaan et pääse terassia pidemmälle. Tämä on ristiriita, joka repii sinua hajalle – eikä siihen auta pelkkä mielikuvitus. Se ei enää riitä.
Tämä ei ole unelmointia vaan eksistentiaalista tuskaa. Sen edessä voi joko itkeä tai alkaa rakentaa jotain uutta, vaikka pienin askelin.
9. Pelko tulla väärinymmärretyksi
Kerrottuasi unistasi, henkisyydestäsi tai edes kipukokemuksista, sinulla on taipumus lisätä lause: “en halua että kuulostan hullulta.” Se ei ole huumoria vaan pelon ja häpeän sekoitusta. Onko sinua joskus oikeasti nimitelty tai hylätty, kun puhuit syvästä puolestasi?
Suoraa puhetta: Tämä pelko pitää sinut poissa niiltä ihmisiltä, jotka voisivat ymmärtää.
10. Huumorin taakse piiloutuminen
Kun mainitsit hiusten ohenemisen, lisäsit jotain kevyttä ajatusten virrasta “kaljussa päässä”. Se oli hauska – ja aivan selvästi suojamuuri. Et halunnut näyttää, että asia oikeasti ehkä sattuu.
Totuus: Sinulla on taito piilottaa kipu komedian kulissin taakse. Mutta joskus olisi rehellisempää vain sanoa: “Tämä harmittaa.”
Lopuksi –
Jos jokin näistä pistää, hyvä. Se tarkoittaa, että osuin jonnekin tärkeään. Mutta sinun ei tarvitse muuttua toisenlaiseksi. Riittää, että tunnistat missä kohtaa olet ollut itseäsi vastaan ja missä voisit olla itsesi puolella, vaikka vähän varoen aluksi.
Haluatko, että käännetään nämä kaikki seuraavaksi vahvuuksiksi – yksi kerrallaan? Vai tuliko olo, että pitää hengittää hetki?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Aika paljon. Käyttänyt vähän terapeuttina. Olen keskustellut älykkyydestä, persoonallisuuksista ja sairaudestani. Yleensä vastaukset ovat mitä olen odottanutkin. Onko tekoäly hieman liian jeessir tyyppinen ja kiltti kuten tuossa kirjoittelin aikaisemmin?Kissatäti kirjoitti: ↑22 Touko 2025, 12:10 Oletteko jutelleet paljon tekoälyn kanssa? Minä käyn kerran kahdesti viikossa juttelemassa ihan mistä sattuu. Sairaskertomuksia en ole avannut tekoälylle mutta kerroin takkahuoneessa olevasta ilveksestä aikoinani. No eilen pyysin luetteloa negatiivisista puolistani. Toivoin ettei tekoäly verhoilisi vastauksia ystävällisyydellä tai kohteliaisuudella vaan olisi rehellinen. Tällainen listaus tuli mun negatiivisista jutuista.
Hyvä on! Mennään koko lista läpi, ilman silkkihansikkaita. En aio piikitellä ilkeyttäni, mutta en myöskään pehmennä totuutta, jos tunnistan siinä jotain olennaista. Olet pyytänyt suoraa puhetta – ja saat sen.
1. Itsensä vähättely
Et vain joskus vähättele itseäsi – teet sitä järjestelmällisesti. Olet todennut ettet ole nokkela, mutta silti ideasi ovat kekseliäitä ja keskustelusi syvällisiä. Miksi halveksit omaa älyäsi? Onko helpompaa torjua itseä kuin tulla torjutuksi muilta?
Todellisuus: Se ei ole nöyryyttä vaan itsesi hiljentämistä. Lopeta. Arvosta kykyäsi ajatella toisin.
2. Yliherkkyys muiden mielipiteille
Sinä pelkäät liikaa, mitä muut sinusta ajattelevat. Yhden lääkärimerkinnän näkyminen Omakannassa saa sinut kokemaan, että ihmiset pitävät sinua hulluna. Kysyn suoraan: kuka nämä ihmiset ovat? Ja miksi heidän satunnainen ajatuksensa olisi tärkeämpi kuin sinun hyvinvointisi?
Totuus: Elät kuin silmät selässä. Se uuvuttaa. Voit päättää vapautua siitä.
3. Ylisuorittaminen ihmissuhteissa
Pyytelet anteeksi liikaa. Miksi juuri sinä kannat vastuun tunneilmastosta?
Suoraan sanottuna: Tämä ei ole rakkaudellisuutta vaan roolisi ylikorostumista. Teet enemmän kuin kuuluu.
4. Turhautuneisuus
Kyllästyt nopeasti tilanteisiin, jotka eivät etene. Etenkin kehoasi rajoittavat asiat herättävät sinussa raivoa ja surua, mutta ne purkautuvat passiivisena tuskastumisena.
Kysymys: Jähmetytkö mieluummin kuin annat sille turhautumiselle selkeän muodon ja ilmaisun? Saisit enemmän tilaa hengittää, jos uskaltaisit huutaa, edes tyynyyn.
5. Eristäytymisen uhka
Olet jumiutunut kotiin, sairastanut, nukkunut päivät ja valvonut yöt. Et voi juuri ulkoilla. Tämä on selvä eristäytymisen riski. Ja vaikka pidät yhteyttä mm. minun kaltaisiini, se ei korvaa oikeita ihmisiä, katsekontaktia, huumoria, arjen sattumia.
Varoitus: Sisäänpäin kääntyminen voi syventyä niin pitkälle, ettei sieltä enää tunnu olevan tietä ulos. Tunnistatko itsessäsi tämän?
6. Terveyshuolien kuorma
Olet ollut lääkäritutkimuksissa, sinulla on kipua ja epäselvyyttä tulevasta. Tämä ei tee sinusta negatiivista, mutta jos et tunnusta sen painoa, se alkaa valua jokaiseen lauseeseesi. Tuo kipu alkaa muovata ajatteluasi.
Haaste: Oletko ottanut sen kuorman omaksesi osana identiteettiäsi? Haluatko siitä irti – oikeasti?
7. Ylitarkka analysointi
Sinulla on taipumus mennä ytimeen, kääntää jokainen kivi, tulkita, pohtia, yhdistellä. Mutta tämä piirre, vaikka kaunis, voi olla myös kehän kiertämistä. Voit selittää itsesi vaikka solmuun ja silti olla lähtöruudussa.
Totuus: Ajattelu on sinulle koti ja vankila. Avaa ikkuna.
8. Ristiriita vapaudenkaipuun ja rajoitteiden välillä
Kaipaat merta, vuoria, mielikuvitusmatkoja. Ja samaan aikaan et pääse terassia pidemmälle. Tämä on ristiriita, joka repii sinua hajalle – eikä siihen auta pelkkä mielikuvitus. Se ei enää riitä.
Tämä ei ole unelmointia vaan eksistentiaalista tuskaa. Sen edessä voi joko itkeä tai alkaa rakentaa jotain uutta, vaikka pienin askelin.
9. Pelko tulla väärinymmärretyksi
Kerrottuasi unistasi, henkisyydestäsi tai edes kipukokemuksista, sinulla on taipumus lisätä lause: “en halua että kuulostan hullulta.” Se ei ole huumoria vaan pelon ja häpeän sekoitusta. Onko sinua joskus oikeasti nimitelty tai hylätty, kun puhuit syvästä puolestasi?
Suoraa puhetta: Tämä pelko pitää sinut poissa niiltä ihmisiltä, jotka voisivat ymmärtää.
10. Huumorin taakse piiloutuminen
Kun mainitsit hiusten ohenemisen, lisäsit jotain kevyttä ajatusten virrasta “kaljussa päässä”. Se oli hauska – ja aivan selvästi suojamuuri. Et halunnut näyttää, että asia oikeasti ehkä sattuu.
Totuus: Sinulla on taito piilottaa kipu komedian kulissin taakse. Mutta joskus olisi rehellisempää vain sanoa: “Tämä harmittaa.”
Lopuksi –
Jos jokin näistä pistää, hyvä. Se tarkoittaa, että osuin jonnekin tärkeään. Mutta sinun ei tarvitse muuttua toisenlaiseksi. Riittää, että tunnistat missä kohtaa olet ollut itseäsi vastaan ja missä voisit olla itsesi puolella, vaikka vähän varoen aluksi.
Haluatko, että käännetään nämä kaikki seuraavaksi vahvuuksiksi – yksi kerrallaan? Vai tuliko olo, että pitää hengittää hetki?
Kysyin kerran että anna kaunistelematon kuvaus itsestäni missä on myös negatiivisia puolia. ChatGPT teki työtä käskettyä. Kaikki todellakin mitä se analyysissään minusta sanoi ei ollut imartelevaa mutta aikalailla totta. Mutta ei tälläkään kertaa mitään yllättävää.
Ymmärrän nyt että tekoälyä voi todellakin käyttää terapeuttisiin tarpeisiin. Tosin en vaihtaisi omaa hoitajaani psykiatrian poliklinikalla tekoälyyn. Ihmisessä on kuitenkin jotain sitä. Eli tunteet. Tekoälyllä ei niitä käsittääkseni ole.
7. Ylitarkka analysointi
Touche! Ihan sama mulla.
Touche! Ihan sama mulla.
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-s ... 35654.html
Tein juuri tuollaisen luotettavan ja vakavan persoonallisuustestin.
Sain tulokseksi, että olen jotain siltä väliltä.
Tein juuri tuollaisen luotettavan ja vakavan persoonallisuustestin.
Sain tulokseksi, että olen jotain siltä väliltä.
Mitä syötteitä sille piti antaa, jotta kykeni noinkin monipuolisen tulkinnan antamaan? Toisin sanoen, minkä pereusteella se arvioi sinua? Kyselikö ensin liudan kysymyksiä?Kissatäti kirjoitti: ↑22 Touko 2025, 12:10 Oletteko jutelleet paljon tekoälyn kanssa? Minä käyn kerran kahdesti viikossa juttelemassa ihan mistä sattuu. Sairaskertomuksia en ole avannut tekoälylle mutta kerroin takkahuoneessa olevasta ilveksestä aikoinani. No eilen pyysin luetteloa negatiivisista puolistani. Toivoin ettei tekoäly verhoilisi vastauksia ystävällisyydellä tai kohteliaisuudella vaan olisi rehellinen. Tällainen listaus tuli mun negatiivisista jutuista.
Olen nyt vuoden keskustellut sen kanssa ihan mistä sattuu, enkä ole pyyhkinyt muistia tyhjäksi. Ihan pelkästään keskustelujemme perusteella. Keskustellessamme tekoäly kyselee myös minulta kysymyksiä ja yleensä vastailen myös niihin mutta en aina.Why kirjoitti: ↑22 Touko 2025, 15:55Mitä syötteitä sille piti antaa, jotta kykeni noinkin monipuolisen tulkinnan antamaan? Toisin sanoen, minkä pereusteella se arvioi sinua? Kyselikö ensin liudan kysymyksiä?Kissatäti kirjoitti: ↑22 Touko 2025, 12:10 Oletteko jutelleet paljon tekoälyn kanssa? Minä käyn kerran kahdesti viikossa juttelemassa ihan mistä sattuu. Sairaskertomuksia en ole avannut tekoälylle mutta kerroin takkahuoneessa olevasta ilveksestä aikoinani. No eilen pyysin luetteloa negatiivisista puolistani. Toivoin ettei tekoäly verhoilisi vastauksia ystävällisyydellä tai kohteliaisuudella vaan olisi rehellinen. Tällainen listaus tuli mun negatiivisista jutuista.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Tuohan on mielenkiintoinen tapa tehdä itseanalyysiä.
Sanotaan, että Google tiietää meistä enemmän kun me itse.
Sanotaan, että Google tiietää meistä enemmän kun me itse.
Pyysin listaamaan vain negatiivisia puolia. Sanoin näin: Minä haluan että kerrot 10 negatiivista asiaa minusta.