Kysymys koomasta heränneistä
Kysymys koomasta heränneistä
Löydättekö mistään tietoa mikä on ollut pisin aika minkä ihminen on ollut koomassa ja herännyt siitä? Olisi mielenkiintoista tietää myös tapauksesta jotain muutakin kuin kooma-aika.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Re: Kysymys koomasta heränneistä
Pelottavaa!!!!!!!!!!Maailman pisimpään koomassa ollut ja herännyt henkilö on belgialainen Rom Houben, joka oli lääkärien mukaan "koomassa" 23 vuotta auto-onnettomuuden jälkeen, mutta myöhemmin selvisi, että hän oli ollut tajuissaan koko ajan, vaikka lääkärit olivat tulkinneet hänen tilansa vegetatiiviseksi tilaksi. Toinen tapaus on puolalainen rautatietyöntekijä, joka heräsi 19 vuoden koomasta.
Rom Houbenin tapaus:
Vuonna 1983 auto-onnettomuuteen joutunut Houben oli lääkärien mukaan 23 vuotta vegetatiivisessa tilassa.
Hänen tajuttomuutensa syyksi epäiltiin aivojen toimintahäiriötä, mutta myöhemmin selvisi, että hän oli ollut tajuissaan ja pystyi havainnoimaan ympäristöään, vaikka lääkärit eivät sitä havainneet.
Hänen tapauksensa on herättänyt kysymyksiä vegetatiivisen tilan diagnostiikasta ja aivojen kyvystä toipua vammoista.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Puolalaismies heräsi 19 vuoden koomasta
Puolassa kommunismin kauden lopulla koomaan vajonnut mies on herännyt 19 vuotta kestäneestä tajuttomuudestaan. 65-vuotias rautatietyöntekijä vajosi koomaan vuonna 1988 sattuneen onnettomuuden seurauksena.
2.6.2007 17:04
•
Päivitetty 30.10.2008 20:13
Lääkärit antoivat hänelle alun perin vain kaksi tai kolme vuotta elinaikaa.
Mies kiitti selviytymisestään vaimonsa huolenpitoa. Havahtuessaan liki kaksi vuosikymmentä kestäneestä tajuttomuudesta mies sai kuulla, että kaikki hänen lapsensa olivat sillä välin avioituneet ja hänellä oli 11 lapsenlasta.
Puolalaisen televisiokanavan haastattelussa mies kertoo, kuinka hänen muistikuvissaan kauppojen hyllyillä oli vain teetä ja etikkaa, lihaa jouduttiin säännöstelemään ja polttoainetta jonotettiin kaikkialla. - Nyt näen ihmisiä kaduilla matkapuhelimet kädessä ja kaupoissa on niin paljon tavaraa, että pääni menee pyörälle, hän sanoo.
Lähteet: Reuters
-
Elämänsankari
- Reactions:
https://www.google.com/amp/s/www.bbc.co ... 020481.amp
A woman from the United Arab Emirates (UAE) who was seriously injured in a traffic accident in 1991 has made a seemingly miraculous recovery after emerging from a 27-year-long coma.
A woman from the United Arab Emirates (UAE) who was seriously injured in a traffic accident in 1991 has made a seemingly miraculous recovery after emerging from a 27-year-long coma.
Vitsin seriffin toiminta poistaa tuon ongelman. Älkää vetäkö hernettä nenään.
Minun mielestä noin.
Millaistahan hoito on? Varmaankin koomapotilas on ravintoliuostipassa ja katetreissa. Ja kaipa nenämahaletkun kautta pidellään ruoansulatusjärjestelmää toimintakunnossa. Veikkaisin että makuuhaavojen takia käännellään eri asentoihinkin. Kaipa raajoja yms taivutellaan ja jumpataan ettei jämähdä.
Itse olin kolarissa ja kun käsi oli kipsissä sormenpäistä kyynärpäähän (ja ranne taitettuna) pari kuukautta oli kiinnikkeitä ehtinyt kasvaa niin ettei käsi liikkunut mihinkään. Minulla on kuulemma fiitseri että ei tarvitse olla kauankaan liikkumattomana kun jo jysähtää jäykäksi. Parin vuoden päästä vielä kuntoutettiin räpylää.
Edit: Eiköhän siinä ole käynyt aika pitkäksi kun makaa kymmeniä vuosia tajuissaan liikkumattomana. Kauankohan on kestänyt että saa kehon taas toimimaan edes jotenkin.
Itse olin kolarissa ja kun käsi oli kipsissä sormenpäistä kyynärpäähän (ja ranne taitettuna) pari kuukautta oli kiinnikkeitä ehtinyt kasvaa niin ettei käsi liikkunut mihinkään. Minulla on kuulemma fiitseri että ei tarvitse olla kauankaan liikkumattomana kun jo jysähtää jäykäksi. Parin vuoden päästä vielä kuntoutettiin räpylää.
Edit: Eiköhän siinä ole käynyt aika pitkäksi kun makaa kymmeniä vuosia tajuissaan liikkumattomana. Kauankohan on kestänyt että saa kehon taas toimimaan edes jotenkin.
Memento mori
On siinä pohtimista kun saat jonkun kooman puhuessasi lankapuhelimeen ja herätessäsi kaikki somettaa kännyköillä ja itse mietit, että oliskohan se kissa vielä sielä 059:ssä, jäi juttu vähän kesken..