Pitäisikö Suomessa voida opiskella Suomen kielellä?
Niin, pitäisikö? Vastakkain ovat tarpeet tehdä suomen kielistä tutkimusta ja toisaalta kansainvälistyä. Mutta mistä löytyy oikea balanssi?
Ketjuun kuuluu myös äänestys tästä aiheesta, jossa voi ottaa kantaa aiheeseen.
Tuossa asiaa käsittelevä YLEn artikkeli:
YLEn artikkeli aiheesta
Nythän tilanne on se, että Suomeen syntyy maistereita, jotka eivät osaa keskustella omasta alastaan suomen kielellä, kun koko opetus on käytännössä englannin kielistä.
Onko tämä hyvä vai huono juttu? Ja kuinka asian voisi mahdollisesti korjata?
Niin, pitäisikö? Vastakkain ovat tarpeet tehdä suomen kielistä tutkimusta ja toisaalta kansainvälistyä. Mutta mistä löytyy oikea balanssi?
Ketjuun kuuluu myös äänestys tästä aiheesta, jossa voi ottaa kantaa aiheeseen.
Tuossa asiaa käsittelevä YLEn artikkeli:
YLEn artikkeli aiheesta
Nythän tilanne on se, että Suomeen syntyy maistereita, jotka eivät osaa keskustella omasta alastaan suomen kielellä, kun koko opetus on käytännössä englannin kielistä.
Onko tämä hyvä vai huono juttu? Ja kuinka asian voisi mahdollisesti korjata?
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Re: Pitäisikö Suomessa voida opiskella Suomen kielellä?
Valitsin vaihtoehdon 2: Kyllä ainakin pääosin.
Ymmärrän tarpeen englanninkieliselle opetukselle, ja kaikista aiheista ei ole saatavissa edes kirjoja suomen kielellä. Mutta mä näkisin, että suomen kielisissä koulutusohjelmissa suullinen opetus eli luennot voisi olla suomen kielellä ainakin pääosin, ja samoin kirjalliset tehtävät voisi jättää kurssien lopuksi suomen kielellä kirjoitettuna. Englannin kielinen kurssikirjallisuus on ihan ok, ja osa kursseista voisi olla kokonaan englannin kielisiä.
Mä itse aikoinaan opiskelin alaa, jossa kurssikirjat oli käytännössä kaikki englannin kielisiä, mutta opetus oli suomen kielistä ja tehtävät ja tentit oli suomen kielellä. Tää oli mun mielestä ihan hyvä käytäntö.
Kun puhutaan siis suomen kielisistä koulutusohjelmista. Englannin kieliset on sitten erikseen. Mutta pointti se, ettei ole hyvä jos yliopistojen ja korkeakoulujen KOKO koulutustarjonta tarjotaan englanniksi.
Tuo vaan johtaa siihen, että suomeksi julkaistaan jatkossa entistäkin vähemmän eri alojen kirjallisuutta.
Ymmärrän tarpeen englanninkieliselle opetukselle, ja kaikista aiheista ei ole saatavissa edes kirjoja suomen kielellä. Mutta mä näkisin, että suomen kielisissä koulutusohjelmissa suullinen opetus eli luennot voisi olla suomen kielellä ainakin pääosin, ja samoin kirjalliset tehtävät voisi jättää kurssien lopuksi suomen kielellä kirjoitettuna. Englannin kielinen kurssikirjallisuus on ihan ok, ja osa kursseista voisi olla kokonaan englannin kielisiä.
Mä itse aikoinaan opiskelin alaa, jossa kurssikirjat oli käytännössä kaikki englannin kielisiä, mutta opetus oli suomen kielistä ja tehtävät ja tentit oli suomen kielellä. Tää oli mun mielestä ihan hyvä käytäntö.
Kun puhutaan siis suomen kielisistä koulutusohjelmista. Englannin kieliset on sitten erikseen. Mutta pointti se, ettei ole hyvä jos yliopistojen ja korkeakoulujen KOKO koulutustarjonta tarjotaan englanniksi.
Tuo vaan johtaa siihen, että suomeksi julkaistaan jatkossa entistäkin vähemmän eri alojen kirjallisuutta.
Opetus on kallista. Ei Suomessa ole varaa opettaa mitään. Kunhan Suomalainen saa kupillisen riisiä päivässä niin se riittää.
-
Märkäruuti
- Reactions:
[/quote]
Gradu oli englanniksi, paitsi että tiivistelmä piti kirjoittaa myös suomeksi. Ongelmaksi tuli se, ettei kaikille prosessia kuvaaville termeille ollut suomenkielistä vastinetta.
Ernst Mayr kirjoitti kirjassaan Biologia, elämän tiede jotenkin seuraavasti: Biologia on tieteenä jo niin eriytynyt eri osa-alueisiin, etteivät eri alojen biologit enää ymmärrä toistensa terminologiaa...
Muistan itse, kun kuuntelin viime vuosisadalla kahden tietokonefriikin keskustelua. He puhuivat suomea, mutta tuntui, että ymmärsin vain sidesanat. Ja minullakin oli sentään hituvirtakoulutus johon kuului myös ATK:n alkeita.
Itse valitsin vaihtoehdon 3. Löytyy varmasti aloja, joissa koulutus voidaan alusta loppuun tehdä suomen kielellä, mutta on myös aloja, joissa englannin hyvä kielitaito on tarpeen.
Jälkikasvuni teki molekyylibiologian gradun, jossa sanallisessa arviossa todettiin mm...tutkittiin hiivanlähetti-RNA-ribonukleoroteiinikompleksin (mRNP) tumassa pidättämisen mekanismia... Onhan tuo toki Suomea, mutta mitä umpimaallikko siitä oikeasti ymmärtää.
Gradu oli englanniksi, paitsi että tiivistelmä piti kirjoittaa myös suomeksi. Ongelmaksi tuli se, ettei kaikille prosessia kuvaaville termeille ollut suomenkielistä vastinetta.
Ernst Mayr kirjoitti kirjassaan Biologia, elämän tiede jotenkin seuraavasti: Biologia on tieteenä jo niin eriytynyt eri osa-alueisiin, etteivät eri alojen biologit enää ymmärrä toistensa terminologiaa...
Muistan itse, kun kuuntelin viime vuosisadalla kahden tietokonefriikin keskustelua. He puhuivat suomea, mutta tuntui, että ymmärsin vain sidesanat. Ja minullakin oli sentään hituvirtakoulutus johon kuului myös ATK:n alkeita.
Tentittävät kirjat ovat usein muilla kielillä ja se on vain hyvä asia, ei huono asia, pitää opetella ja osata kieliä.
https://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Monesti tarve englannin käytölle tulee niiltä, jotka ovat osana prosessia. Puhun nyt erityisesti opinnäytteistä, joiden ohjaaja ja/tai tarkastajat eivät ole suomenkielisiä. Tai opinnäyte (gradu/dippatyö) on tieteellinen artikkeli.
Opetuskielenä minusta pitäisi käyttää suomea, ellei kyse ole esim ei-suomenkielisen luennoimasta kurssista. Toisaalta opiskelijoiden on opittava myös alansa englanti, mutta yleensä se tulee jo oppimateriaaleista. Ainakin useimmilla tieteenaloilla.
Opetuskielenä minusta pitäisi käyttää suomea, ellei kyse ole esim ei-suomenkielisen luennoimasta kurssista. Toisaalta opiskelijoiden on opittava myös alansa englanti, mutta yleensä se tulee jo oppimateriaaleista. Ainakin useimmilla tieteenaloilla.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Purdue kirjoitti: ↑21 Elo 2025, 11:09 Valitsin vaihtoehdon 2: Kyllä ainakin pääosin.
Niin vaara on että käy kuten liiviläislle Pohjois-Latviassa.
https://tunameltsblog.wordpress.com/201 ... he-planet/
Joo, näinhän se on. Tässä kommentissa on paljon sellaista, jonka voin itsekin allekirjoittaa.MooM kirjoitti: ↑21 Elo 2025, 11:45
Monesti tarve englannin käytölle tulee niiltä, jotka ovat osana prosessia. Puhun nyt erityisesti opinnäytteistä, joiden ohjaaja ja/tai tarkastajat eivät ole suomenkielisiä. Tai opinnäyte (gradu/dippatyö) on tieteellinen artikkeli.
On varmasti opinto-ohjelmia, jotka voidaan suorittaa täysin englannin kielellä, mutta suomen kieliset opinto-ohjelmat pitäisi pääosin luennoida suomen kielellä, vaikka oppikirjat olisivatkin englanniksi.
Mutta se mitä itse tässä haen, niin on jonkinlainen balanssi. Eli pitää olla sekä suomen kielistä että englannin kielistä tarjontaa.
Ja kun seassa on englannin kielisiä opinto-ohjelmia ja kursseja, niin se houkuttelee Suomeen myös ulkomaisia osaajia, mikä nostaa suomalaisen tiedemaailman tasoa (ainakin toivottavasti).
-
Brainwashed
- Reactions:
FACEPALMMärkäruuti kirjoitti: ↑21 Elo 2025, 11:36
Itse valitsin vaihtoehdon 3. Löytyy varmasti aloja, joissa koulutus voidaan alusta loppuun tehdä suomen kielellä, mutta on myös aloja, joissa englannin hyvä kielitaito on tarpeen.
Jälkikasvuni teki molekyylibiologian gradun, jossa sanallisessa arviossa todettiin mm...tutkittiin hiivanlähetti-RNA-ribonukleoroteiinikompleksin (mRNP) tumassa pidättämisen mekanismia... Onhan tuo toki Suomea, mutta mitä umpimaallikko siitä oikeasti ymmärtää.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
-
Märkäruuti
- Reactions:
Mykistyttävän syvällinen analyysi. Miten osaatkin noin nasevasti valita käytätkö termiä FACEPALM vai REPS.
Kuvastanee ajatusten syvällisyyden tasoa, jolle kaltaisellani tossunkuluttajalla ei ole asiaa.
Tässä kielitaito punnitaan..pitää kyetä keksimään uusia suomenkielen sanoja...suomi kyllä taipuu siihen.Purdue kirjoitti: ↑21 Elo 2025, 11:09 Valitsin vaihtoehdon 2: Kyllä ainakin pääosin.
Hyrysysy ja munamankeli ovat hienoja esimerkkejä siitä.
Viimeksi muokannut Tuulispää, 21 Elo 2025, 12:51. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-
Brainwashed
- Reactions:
REPS!Märkäruuti kirjoitti: ↑21 Elo 2025, 12:43Mykistyttävän syvällinen analyysi. Miten osaatkin noin nasevasti valita käytätkö termiä FACEPALM vai REPS.
Kuvastanee ajatusten syvällisyyden tasoa, jolle kaltaisellani tossunkuluttajalla ei ole asiaa.
Olet huvittava tyyppi.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
Märän kaikki munat ovat samassa korissa joka perustuu fossiilisten poistamiseen....ei ilmastomuutoksen torjumiseen.Brainwashed kirjoitti: ↑21 Elo 2025, 12:44REPS!Märkäruuti kirjoitti: ↑21 Elo 2025, 12:43Mykistyttävän syvällinen analyysi. Miten osaatkin noin nasevasti valita käytätkö termiä FACEPALM vai REPS.
Olet huvittava tyyppi.
![]()
Toki. En siis ole täysin 100% englannin kielisiä opinto-ohjelmia vastaan. Lähinnä mä ajattelen sitä, että jos on suomen kielinen opinto-ohjelma, niin miksei ole suomen kielisiä luentoja tarjolla taikka miksi tentit on englanniksi?
Ei se ole mikään ongelma jos osa kursseista on englanniksi taikka kurssikirjat ovat englanniksi. Tai että on täysin englannin kielisiä koulutusohjelmia.
Mutta se on ongelma jos korkeakoulussa ei ole ollenkaan suomen kielistä opetusta tarjolla, vaikka opinto-ohjelmat on "virallisesti" suomen kielisiä.
Tähän tarttis jokin selko olla olemassa!
-
Märkäruuti
- Reactions:
Ei suinkaan. Kaikkia käyttökelpoisia keinoja tulee käyttää, mutta kuten Taalas kirjoitti, fossiilisten käytön lopettaminen on A ja O. Muu on lillukanvarsia... myös wannabe-nerojen tuulimyllyprojektit... tai varsinkin ne.