Wikipedia vastaan LLM.
Wikipedia vastaan LLM.
Wikipediaan saattaa kirjoittaa lähes kuka vaan, tekoäly ahmii mitä vain.
Vastuu tarinan oikeellisuudesta taitaa jäädä kuulijalle kuten Savossa.
Vastuu tarinan oikeellisuudesta taitaa jäädä kuulijalle kuten Savossa.
- Bored
- Reactions:
Re: Wikipedia vastaan LLM.
Mihinkään ei voi luottaa. MOT.
- Bored
- Reactions:
Mutta se on juuri sitä, Stalker. Harjoita kriittistä ajattelua. Ei Wikipediaan voi luottaa, ei tekoälyyn voi luottaa. Minuun ei varsinkaan voi luottaa.
Englannin kielinen Wikipedia on parempi kuin suomen kielinen. LLM tekee virheitä, kyllä.
Joten tarkkana saa olla. Kaikkeen lukemaansa ei voi luottaa täydellisesti.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Kumpaankaan ei voi sokeasti luottaa, itsellä pitää olla aiheesta riittävästi pohjatietoa että voi arvioida tekstin luotettavuutta.
Mites sitten kun oppikirjojen kirjoittajat alkavat käyttää näitä lähteinään, päättymätön luuppi?
- Bored
- Reactions:
Lukeeko joku muka nykyään oppikirjoja??? Hämmästyttävää kun katsoo mitä näkee. Nuoret nenä kiinni puhelimissa koko ajan. Eikös niillä lapsukaisillakin ole tietokoneet kouluissa eikä kirjoja? Ovatko ne edes nähneet kirjoja?
Tuopa se onkin se asian ydin. Ja nuorilla ihmisillä ei sitä pohjatietoa juurikaan ole. Joten harhaan johtamisen mahdollisuus on suuri.Stalker kirjoitti: ↑02 Syys 2025, 09:11Kumpaankaan ei voi sokeasti luottaa, itsellä pitää olla aiheesta riittävästi pohjatietoa että voi arvioida tekstin luotettavuutta.
Mites sitten kun oppikirjojen kirjoittajat alkavat käyttää näitä lähteinään, päättymätön luuppi?
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
-
Märkäruuti
- Reactions:
Onhan asiaa tutkittukin. Wikin artikkelien sisällöissä on paljonkin holkkumaa, mutta luonnontieteitä käsittelevät artikkelit olivat jonkin tutkimuksen mukaan luotettavuudeltaan lähes samaa luokkaa kuin Encyclopedia Britannican artikkelit.
Jälkikasvuni teki väikkäriopintojaan Sveitsissä. Hänen proffansa vaati, että jokainen ryhmästä kirjoittaa Wikiin omasta tutkimusalastaan lyhyen artikkelin.
Mielestäni yksi Wikin ongelma on se, että tieto on sirpaloitunutta. Wikiä lukemalla tuskin kukaan kykenee muodostamaan mistään kovin kattavaa käsitystä. Faktojen tarkastamiseen se on mielestäni hyvä väline. Varsinkin kun luonnontieteitä käsittelevät artikkelit sisältävät yleensä runsaasti alaviitteitä suoraan tutkimuksiin.
Viimeksi muokannut Märkäruuti, 02 Syys 2025, 09:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Märkäruuti
- Reactions:
Viime keväänä vanhin lapsenlapsistani piti lukion ensimmäisen vuosikurssin filosofiaa mielenkiintoisena. Kysyin, haluaisiko hän lukea opetetusta alueesta lisää helppotajuista filosofiaa. Kun neiti halusi, niin minulla on vieläkin kirjahyllyssä muutaman kirjan kokoinen tyhjä tila. Tentistä tuli lähes täydet, josta hän kiitti minulta lainaamiaan kirjoja.
Pikkusisko 8 v. on jo ensimmäiset kirjansa lukenut. Kohta aloittaa varmaan jo isonsiskonsa Soturikissat-sarjaa, jota ostelin vanhimmalle lapsenlapselleni varmaan yli 20 kirjaa.
Mutta kysymyksesi on aiheellinen. Lukeminen on vähentynyt huomattavasti sekä lapsilla että aikuisilla. Itse olen kirjafriikki, mutta nykyään minulle alkaa riittää oman kirjahyllyni kertaaminen.
Wikipedia on hyvä lähdeluettelo, tietoa sieltä ei kannata suoraan poimia.
Soturikissat on jännä sarja, se koukuttaa. Nuorempi poikani ei ole lukumiehiä, mutta hänkin luki tuon sarjan (ja pari muutakin). Osa tuli lahjana, suurin osa kirjastosta.Märkäruuti kirjoitti: ↑02 Syys 2025, 09:30Viime keväänä vanhin lapsenlapsistani piti lukion ensimmäisen vuosikurssin filosofiaa mielenkiintoisena. Kysyin, haluaisiko hän lukea opetetusta alueesta lisää helppotajuista filosofiaa. Kun neiti halusi, niin minulla on vieläkin kirjahyllyssä muutaman kirjan kokoinen tyhjä tila. Tentistä tuli lähes täydet, josta hän kiitti minulta lainaamiaan kirjoja.
Pikkusisko 8 v. on jo ensimmäiset kirjansa lukenut. Kohta aloittaa varmaan jo isonsiskonsa Soturikissat-sarjaa, jota ostelin vanhimmalle lapsenlapselleni varmaan yli 20 kirjaa.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
- Bored
- Reactions:
Ilahduttavaa, todellakin hyvin ilahduttavaa. Ehkä poikkeus?Märkäruuti kirjoitti: ↑02 Syys 2025, 09:30Viime keväänä vanhin lapsenlapsistani piti lukion ensimmäisen vuosikurssin filosofiaa mielenkiintoisena. Kysyin, haluaisiko hän lukea opetetusta alueesta lisää helppotajuista filosofiaa. Kun neiti halusi, niin minulla on vieläkin kirjahyllyssä muutaman kirjan kokoinen tyhjä tila. Tentistä tuli lähes täydet, josta hän kiitti minulta lainaamiaan kirjoja.
Mutta kysymyksesi on aiheellinen. Lukeminen on vähentynyt huomattavasti sekä lapsilla että aikuisilla. Itse olen kirjafriikki, mutta nykyään minulle alkaa riittää oman kirjahyllyni kertaaminen.
Kirjoissa on se hyvä puoli että kun nyt luet vaikka Taru Somusten Herrasta-kirjaa niin luot maailman ihan itse päässäsi. Luin ja tarkoitus on lukea Anne Ricen englanninkielinen vampyyritilogia. Ei elokuvatkaan huonoja olleet. Mutta jotenkin kun päässä luon sen kohtauksen kun vampyyrikuningatar nukku vielä ja hänen pintansa on kuin alabasteria ja sitten hän herää... Haluan uudstaan kokea tuon kohdan. Ja vampyyri Lestatin tarinan myös.
Filosofia antaa todella hyvät eväät elämään. Vaikka Esa Saarisen kirja huipusta huippuun (En nyt tähän hätään lähde kirjahyllyleni). Sofien Maailma? Kattaa tarinan muodossa kaikki filosofit viime vuosisadan vaihteeseen vai onko liian lapsellinen?
-
Märkäruuti
- Reactions:
-
Märkäruuti
- Reactions:
Filosofia on vähän kuin klassinen musiikki. Kannattaa lähteä tutustumaan helposta ja edetä vaikeatajuisempaan, jos kiinnostusta riittää. Eli ei ole liian lapsellinen.
- Bored
- Reactions:
Itseasiassa hyllyssä on kaksi Jostein Gaarderin kirjaa. Eli Sofien Maailma ja Pasianssimysteerio. Nuorelle kasvavalle ihmiselle hyvää luettavaa. Tieto tulee sopivina suupaloina ja ei niin raskaana.Märkäruuti kirjoitti: ↑02 Syys 2025, 10:00Filosofia on vähän kuin klassinen musiikki. Kannattaa lähteä tutustumaan helposta ja edetä vaikeatajuisempaan, jos kiinnostusta riittää. Eli ei ole liian lapsellinen.
Luulisin että lukioikäiselle sopivia siis? Itse olin jo pitkälti yli kaksikymppinen kun nuo tuli luettua. Esa Saarinen tuli sen jälkeen. Myös Nietzsche.