Taideraati - Henri de Toulouse-Lautrec - Salon at the Rue des Moulins (1894)

Taideitten ja Musiikin Saattelemana

Antakaa pisteitä kuten tuntuu sopivalta

10
0
Ei ääniä
9
1
17%
8
3
50%
7
0
Ei ääniä
6
0
Ei ääniä
5
0
Ei ääniä
4
0
Ei ääniä
3
0
Ei ääniä
2
0
Ei ääniä
1
2
33%

Ääniä yhteensä: 6

Kissatäti
Reactions:

Taideraati - Henri de Toulouse-Lautrec - Salon at the Rue des Moulins (1894)

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Otetaan seuraava taidetyö tarkastelun alle! Arvostellaan yksi taidetyö päivässä. Ihan oman maun mukaan kertokaa ajatuksianne mitä työ herättää ja kuinka paljon pidätte niin pisteitä sitten sen mukaan. Kuinka monta pistettä annatte taidetyölle?

Henri de Toulouse-Lautrec
Henri de Toulouse-Lautrec (24. marraskuuta 1864 Albi, Tarn, Ranska – 9. syyskuuta 1901 Château Malromé, Saint-André-du-Bois, Gironde, Ranska[1]) oli ranskalainen taidemaalari. Hän kuvasi erityisesti Pariisin 1800-luvun lopun boheemielämää, sen kahviloita ja tanssijattaria. Häntä pidetään julistetaiteen suurena mestarina.

20 vuotta kestäneen taiteellisen uransa aikana Toulouse-Lautrec oli poikkeuksellisen tuottelias ja loi 737 kangasta, 275 vesivärityötä, 363 painokuvaa ja julistetta sekä vähintään 5 084 piirustusta – sekä keramiikkaa ja lasimaalauksia.

Salon at the Rue des Moulins (1894)
Maalauksen etuosassa oleva tyttö on Mireille, yksi Rue d'Aboisen bordellin prostituoiduista – jossa maalaus itse asiassa sijoittuu nimestään huolimatta. Se on tunnetuin Lautrecin kymmenistä Pariisin bordelleista maalaamista maalauksista.

Salon at the Rue des Moulins (1894)
Päivämäärä 1894
Keskikokoinen öljy pahville
Mitat korkeus: 111,5 cm (43,8 tuumaa); leveys: 132,5 cm (52,1 tuumaa)
Kokoelma: Toulouse-Lautrecin museo

Kuva
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Kissatäti
Reactions:

Re: Taideraati - Henri de Toulouse-Lautrec - Salon at the Rue des Moulins (1894)

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Vaikka aihepiiri on hieman omituinen niin pidän tästä. Tässä on paljon katseltavaa ja värien käyttö on minun mieleni mukaista. 8
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Teddy
Reactions:

Re: Taideraati - Henri de Toulouse-Lautrec - Salon at the Rue des Moulins (1894)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Miten niin aihepiiri on omituinen?
Toulouse-Lautrec maalasi usein kohtauksia bordelleista ja prostituoituja.

Pidän taulusta kahdeksikon verran.
marjatta1
Reactions:

Viesti Kirjoittaja marjatta1 »

Henri de Toulouse-Lautrecin julisteista olen tykännyt ja yksi sellainen oli oli mulla aikoinaan kotona seinällä. 9 pistettä annoin...

Tämä juliste oli mulla aikoinaan...

https://www.posterlounge.fi/p/514352.ht ... KAQAvD_BwE
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri

— Sari Virlander
Tuttu
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tuttu »

Tylsän näköistä istuskelua, mitäänsanomaton kuva minun makuuni. Sen takia 1 piste.
Teddy
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Tuttu kirjoitti: 17 Syys 2025, 13:53 Tylsän näköistä istuskelua, mitäänsanomaton kuva minun makuuni. Sen takia 1 piste.
Mä näen aika paljon mielenkiintoisia asioita tuossa taulussa.

Takana istuu kolme ikävystyneen näköistä naista tukat hienosti kammattuina ja hemaisevasti pukeutuneina. Veikkaan, että he ovat asiakkaita odottelevia prostituoituja.

Edessä on kaksi rennommin pukeutunutta naista, joista ainakin toinen on hiukan jännittyneen näköinen. Oikeassa laidassa olevasta naisesta voi päätellä, mistä tilanteessa on kysymys: Vyötärölle nostetut helmat paljastavat, että tämä nainen on menossa lääkärintarkastukseen, ja nuo kaksi muuta odottavat vuoroaan.
MooM
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MooM »

Taustalla olevat naiset ovat aika vanhan näköisiä. Ja yhtä lukuunottamatta enemmän tai vähemmän punatukkaisia!

Mutta ihan kiva teos, annoin kasin. Ei erityisemmin herätä tunteita, mutta kiinnostava kuvaus menneestä maailmasta. Tai no, en minä ole nykyaikaisessakaan bordellissa käynyt.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
E-M
Reactions:

Viesti Kirjoittaja E-M »

marjatta1 kirjoitti: 16 Syys 2025, 17:23 Henri de Toulouse-Lautrecin julisteista olen tykännyt ja yksi sellainen oli oli mulla aikoinaan kotona seinällä. 9 pistettä annoin...

Tämä juliste oli mulla aikoinaan...

https://www.posterlounge.fi/p/514352.ht ... KAQAvD_BwE
Kiitän, vaikka vain selaillaakseni, Posterloungen osoitteesta. On jäänyt monia hienoja Mestariteoksienkin taulujen kopioita aikoinaan seinille ripustamatta.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin