Puolustusmenot ja niiden kasvu
Puolustusmenot ja niiden kasvu
En ehtinyt nähdä tai kuulla lyhyesti YLEn viittomakielisiä uutisia. Mutta ymmärsin että kun puolustusmenot kasvavat niin tehdään leikkauksia sosiaaliturvaan, SOTE-palveluihin ja vastaaviin.
Siis ymmärsinkö oikein? Suomen puolustusmenojen kasvun kustanavat pienituloiset ja keski- sekä suurituloiset ovat taas kerran vapaamatkustajia tässä valtion suuressa junassa?
Taidan miettiä pari kertaa jos pakotetaan puolustamaan tätä maata vaikka tiukan paikan tullen rättivaraston apulaisena. Kyllä, tosipaikan tullen myös minulla on sijoituspaikka. Vaikka olen 100% invalidi. Lonkista viis. Olen ollut 100% invalidi jo 30 vuotta. Ja siis aivoistani koska tähän asti selvisin ilman fyysisiä ongelmia.
Siis ymmärsinkö oikein? Suomen puolustusmenojen kasvun kustanavat pienituloiset ja keski- sekä suurituloiset ovat taas kerran vapaamatkustajia tässä valtion suuressa junassa?
Taidan miettiä pari kertaa jos pakotetaan puolustamaan tätä maata vaikka tiukan paikan tullen rättivaraston apulaisena. Kyllä, tosipaikan tullen myös minulla on sijoituspaikka. Vaikka olen 100% invalidi. Lonkista viis. Olen ollut 100% invalidi jo 30 vuotta. Ja siis aivoistani koska tähän asti selvisin ilman fyysisiä ongelmia.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Re: Puolustusmenot ja niiden kasvu
Voi sen tietysti noinkin ajatella. Mutta eikös suurituloiset ja keskituloiset kuitenkin kustantavat niiden pienituloisten tai ainakin työssä käymättömien elannon?
Tuli mieleen kaskuistaan tunnetun Ronald Reaganin yksi kasku joka meni jokseenkin näin:
"Mies antoi joka maanantaiaamu 10 dollaria kadulla kerjäävälle kodittomalle miehelle. Tätä jatkui vuosien ajan, kunnes sitten eräänä aamuna mies antoikin vain 5 dollaria. Koditon mies närkästyi että miksi annat vain viisi dollaria kun aikaisemmin ole antanut 10 dollaria? Mies vastasi että tytär lähti opiskelemaan yliopistoon ja tarvitsee siihen tukea eikä minulla ole enää varaa antaa sinulle kuin 5 dollaria. Koditon mies vastasi että miksi ihmeessä minun täytyy maksaa sinun tyttäresi opiskelu?"
Tsori, en voi auttaa aivokuolleita.Justis kirjoitti: ↑18 Loka 2025, 18:50Voi sen tietysti noinkin ajatella. Mutta eikös suurituloiset ja keskituloiset kuitenkin kustantavat niiden pienituloisten tai ainakin työssä käymättömien elannon?
Tuli mieleen kaskuistaan tunnetun Ronald Reaganin yksi kasku joka meni jokseenkin näin:
"Mies antoi joka maanantaiaamu 10 dollaria kadulla kerjäävälle kodittomalle miehelle. Tätä jatkui vuosien ajan, kunnes sitten eräänä aamuna mies antoikin vain 5 dollaria. Koditon mies närkästyi että miksi annat vain viisi dollaria kun aikaisemmin ole antanut 10 dollaria? Mies vastasi että tytär lähti opiskelemaan yliopistoon ja tarvitsee siihen tukea eikä minulla ole enää varaa antaa sinulle kuin 5 dollaria. Koditon mies vastasi että miksi ihmeessä minun täytyy maksaa sinun tyttäresi opiskelu?"
Voi sen tietysti noinkin ajatella. Mutta eikös innovoinnin ja kasvun estäminen suuri- ja keskituloisten tekemämänä aiheuta koko katastrofin, johon maamme on pakotettu?
Se on turhaa pyristelyä kun soossit on jo pitkin maita ja mantuja.
Minun mielestä noin.
Kyllä sosiaali ja terveyspalvelujenkin käyttäjät sotilaallista turvaa tarvitsevat, puolustusmenot ovat korkeita, mutta siitä kiittäminen on meidän globaalia sijaintiamme ja naapurin sotahullua Putinia!Deimos kirjoitti: ↑18 Loka 2025, 18:52Tsori, en voi auttaa aivokuolleita.Justis kirjoitti: ↑18 Loka 2025, 18:50Voi sen tietysti noinkin ajatella. Mutta eikös suurituloiset ja keskituloiset kuitenkin kustantavat niiden pienituloisten tai ainakin työssä käymättömien elannon?
AI Overview
"Sosiaali- ja terveysmenot vastaavat noin 1/3:a Suomen julkisista menoista, kun otetaan huomioon sekä sosiaaliturvaetuudet että terveyspalvelut. Vuonna 2022 sosiaaliturvan menot olivat 80 miljardia euroa, kun taas kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset olivat vuonna 2020 noin 22,1 miljardia euroa.
Sosiaalimenojen jakautuminen
Sosiaaliturvaetuudet: Kuten vanhempainpäiväraha, sairauspäiväraha ja työttömyysturva, rahoitetaan pääasiassa vakuutusmaksuilla, joita maksavat työntekijät ja työnantajat.
Sosiaali- ja terveyspalvelut: Rahoitetaan pääasiassa kuntien veroilla, valtionosuuksilla ja asiakasmaksuilla.
Valtion menot: Noin 80 prosenttia valtion menoista koostuu tulonsiirroista, jotka kattavat myös sosiaaliturvan.
Palvelujen menot ja rahoitus - Sosiaali- ja terveysministeriö
8 Jan 2023 — Kuntien järjestämän sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset vuonna 2020 olivat yhteensä 22,1 miljardia euroa (pl. päi...
Sosiaali- ja terveysministeriö
Suomen sosiaaliturvajärjestelmä - Sosiaali- ja terveysministeriö
30 Mar 2025 — Sosiaali- ja terveyspalvelut rahoitetaan pääasiassa kuntien veroilla, valtionosuuksilla sekä asiakasmaksuilla. Ansioper...
Tutustu valtion kulurakenteeseen – mihin rahaa käytetään?
6 Jan 2025 — Suurin osa, noin 80 prosenttia, valtion menoista koostuu siirtotalouden kuluista, joita ovat erilaiset tulonsiirrot esim..."
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri
— Sari Virlander
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri
— Sari Virlander
Ei, en tietenkään maksa veroja. En kustanna omia sosiaalipalvelujani. Enkä kustanna tukiani. Olen siis selkeästi köyhyysrajan alapuolella ja silti maksan veroja. Jos henkilön tulot ovat kuukaudessa 10000 euroa ja toisella 1000 euroa niin kummalla on enemmän varaa kustantaa yhteiskunnan palveluita? Jos rahaa ruokaan jää henkilöllä 100-200 euroa kuussa, jos sitäkään niin mistä pitäisi vielä leikata lisää? Eli miksi minun ylipäätään pitää maksaa veroja jos en saa edes palveluita? Ei minulla ole edes varaa juosta terveyskeskuksessa tai lääkäreillä.marjatta1 kirjoitti: ↑19 Loka 2025, 08:06AI OverviewDeimos kirjoitti: ↑18 Loka 2025, 18:52Tsori, en voi auttaa aivokuolleita.Justis kirjoitti: ↑18 Loka 2025, 18:50Voi sen tietysti noinkin ajatella. Mutta eikös suurituloiset ja keskituloiset kuitenkin kustantavat niiden pienituloisten tai ainakin työssä käymättömien elannon?
"Sosiaali- ja terveysmenot vastaavat noin 1/3:a Suomen julkisista menoista, kun otetaan huomioon sekä sosiaaliturvaetuudet että terveyspalvelut. Vuonna 2022 sosiaaliturvan menot olivat 80 miljardia euroa, kun taas kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset olivat vuonna 2020 noin 22,1 miljardia euroa.
Sosiaalimenojen jakautuminen
Sosiaaliturvaetuudet: Kuten vanhempainpäiväraha, sairauspäiväraha ja työttömyysturva, rahoitetaan pääasiassa vakuutusmaksuilla, joita maksavat työntekijät ja työnantajat.
Sosiaali- ja terveyspalvelut: Rahoitetaan pääasiassa kuntien veroilla, valtionosuuksilla ja asiakasmaksuilla.
Valtion menot: Noin 80 prosenttia valtion menoista koostuu tulonsiirroista, jotka kattavat myös sosiaaliturvan.
Palvelujen menot ja rahoitus - Sosiaali- ja terveysministeriö
8 Jan 2023 — Kuntien järjestämän sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset vuonna 2020 olivat yhteensä 22,1 miljardia euroa (pl. päi...
Suomen sosiaaliturvajärjestelmä - Sosiaali- ja terveysministeriö
30 Mar 2025 — Sosiaali- ja terveyspalvelut rahoitetaan pääasiassa kuntien veroilla, valtionosuuksilla sekä asiakasmaksuilla. Ansioper...
Tutustu valtion kulurakenteeseen – mihin rahaa käytetään?
6 Jan 2025 — Suurin osa, noin 80 prosenttia, valtion menoista koostuu siirtotalouden kuluista, joita ovat erilaiset tulonsiirrot esim..."
Voin kertoa omakohtaisesti sen että enää ei ole sosiaalihuoltoa. Teidän ei sitä ole tarvinnut käyttää. Vuokrasta maksan itse lähes 70% ja asumistukea leikataan jatkuvasti. Aika suurella varmuudella sitä ei enää kohta ole. Sosiaalihuolto kannustaa jatkamaan elämää ja rohkaisee. Siinä kaikki mitä sosiaalihuolto nykyään tekee. Vaikka siis maksan sen palveluista verojen muodossa. Selkään taputtelua ja voivottelua. Se on sitä nykyaikaista sosiaalihuoltoa. Voi olla että se kohtelee ulkomaalaisia paremmin kuin kantasuomalaisia.
Te joilla asiat ovat vielä toistaiseksi hyvin ei teidän tarvitse miettiä näitä asioita joita minä ja aika suurilukuinen joukko joutuu Suomessa nykyään miettimään. Minulla on vielä asiat hyvin. Toistaiseksi on siis asunto mutta ei ehkä kovin kauan koska kustannukset nousevat jatkuvasti ja tukia leikataan kiihtyvällä vauhdilla, kaikilta tukien saajilta. Asunnottomuus lisääntyy kiihtyvällä vauhdilla.
Ehkä potti olisi hyvä ottaa työeläkejärjestelmän varoista? Vaikka suoraan ottaa 15 miljardia euroa eikä istua rahakasan päällä.
Työeläkejärjestelmän eläkevarat ja rahavirrat
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja ... ahavirrat/
Työeläkejärjestelmän eläkevarat kasvoivat vuoden 2024 aikana 19,5 miljardilla eurolla ollen vuoden lopussa 274,4 miljardia euroa.
Eläkevarojen kasvu johtui pääosin 23,4 miljardin euron sijoitustuotoista. Tulot olivat 32,9 miljardia euroa ja menot 36,6 miljardia euroa.
Yksityisen alan tulot olivat 21,2 miljardia euroa ja menot 23,3 miljardia euroa. Sijoitustuotot olivat 14,4 miljardia euroa. Julkisen alan tulot olivat 11,7 miljardia euroa ja menot olivat 13,4 miljardia euroa sekä sijoitustuotot 9 miljardia euroa.
Laitetaan pieni matemaattinen pähkinä myös tähän.
Kun vaikka ALV nousee 1% niin kumpaa se koskettaa rajummin? Ihmistä jonka tulot ovat nettona 5000 euroa kuussa tai ihmistä jonka tulot ovat nettona 1000 euroa kuussa? Noista siis pois kaikki olenennainen kuten vuokra, sähkölaskut (Jos on asuntoa), puhelinlaskut (Jos on puhelinta edes), kotivakuutus (Edellyttää muuten asuntoa) jne... Ja vielä pitäisi syödäkin.
Nimimerkki marjatta1:llä on ilmeisesti rahaa kuin roskaa. No, parisuhteessa tulot ovat yleensä isommat kuin sinkuilla.
Kun vaikka ALV nousee 1% niin kumpaa se koskettaa rajummin? Ihmistä jonka tulot ovat nettona 5000 euroa kuussa tai ihmistä jonka tulot ovat nettona 1000 euroa kuussa? Noista siis pois kaikki olenennainen kuten vuokra, sähkölaskut (Jos on asuntoa), puhelinlaskut (Jos on puhelinta edes), kotivakuutus (Edellyttää muuten asuntoa) jne... Ja vielä pitäisi syödäkin.
Nimimerkki marjatta1:llä on ilmeisesti rahaa kuin roskaa. No, parisuhteessa tulot ovat yleensä isommat kuin sinkuilla.
Toi nyt on vähän sellainen ongelmallinen väite. Jos se ns. suurituloinen saa tulonsa viennistä, niin silloin ehkä joo.Justis kirjoitti: ↑18 Loka 2025, 18:50Voi sen tietysti noinkin ajatella. Mutta eikös suurituloiset ja keskituloiset kuitenkin kustantavat niiden pienituloisten tai ainakin työssä käymättömien elannon?
Mutta, jos se ylihintainen suurituloinen saakin tulonsa julkisista varoista, tai edes kuppaa sen sisämarkkinoilta, niin asia muuttuukin hankalammaksi.
Editoin hiukan lisää: Suomessa myös ns. keskituloinen on jo liian suuri taakka kansantaloudelle. Ja juuri siksi täällä on koko ajan enemmän työttömiä ja kaikki tehdään muualla. Ei tarvitse syitä siihen ihmetellä. Ylihintainen ja ahne on ja pysyy sellaisena. Ja se kaikki näkyy ylihintoina ja älyttömänä velkaantumisena, jolle ei loppua ole näköpiirissä.
Viimeksi muokannut Pattinero, 19 Loka 2025, 08:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
Albert Einstein
Albert Einstein
Voi sen noinkin ajatella, mutta sitten oletetaan, että suurituloiset ansaitsevat olla jonkinlaisessa etuoikeutetussa asemassa ja saada töistään tai jopa omistuksistaan paljon enemmän kuin muut. Eikö siinä tapauksessa ole ihan oikein, että ne, jotka saavat yhteiskunnalta eniten, myös antavat sille takaisin eniten?
Noinhan se on. Lääkäri maksaa lähihoitajan Helsingissä saaman asumistuen ja lentokapteeni saman bussikuskille?
Ja kuka maksaa lääkärin palkan oikeasti? Se vientituloja tuottava työntekijä, ei edes se lentokapteeni. Ellei hän ole rahtikoneen kapteeni.
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
Albert Einstein
Albert Einstein
Minun palkkani opettajana oli määritelty niin, että siivoojat saavat olla ikuisesti minulle kiitollisia. Jos palkkani olisi sovittu pienemmäksi , olisin ollut samassa jamassa muiden pienituloisten kanssa ja mahdollisesti tulonsiirtojen kohteena.
Maailma on niin lavea, Lauri, Lauri pieni.
-
Märkäruuti
- Reactions:
Tuossa puhutaan valtavista summista jopa kalliiseen maanpuolustukseen verrattuna. Eikä tarve tule väestön ikääntyessä varsinkaan kuntien sosiaali- ja terveydenhoitomenojen kohdalla ainakaan vähenemään. On aika selvää, ettei väestörakenteemme tule kestämään kasvavaa hoito- ja hoivatarvetta, nostetaan maanpuolustuksen menoja tai ei. Ulkomailta tuotu halpatyövoima hoiva-alalle on täysin riittämätön laastari paikkaamaan tilannetta. Ja senkin tuontia yritetään torpata.marjatta1 kirjoitti: ↑19 Loka 2025, 08:06 Sosiaali- ja terveysmenot vastaavat noin 1/3:a Suomen julkisista menoista, kun otetaan huomioon sekä sosiaaliturvaetuudet että terveyspalvelut. Vuonna 2022 sosiaaliturvan menot olivat 80 miljardia euroa, kun taas kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset olivat vuonna 2020 noin 22,1 miljardia euroa.
Juttelin eilen illalla pihalla alan ammatti-ihmisen kanssa. Juttu lähti siitä, kun valitin, että paikkakuntamme terveyskeskus lakkautetaan. Hän sanoi tienneensä sen jo pitkään ja kertoi, etteivät vastaavat uutiset siihen lopu. Ennusti, että hyvinvointialueita tullaan ehkä jo lähivuosina yhdistelemään ja hoitotarpeen kriteereitä tullaan kiristämään entisestään.
Tämä tapahtuisi, vaikka puolustusmenot eivät lisääntyisi euroakaan.
Runebergin sanoin: "Tää korutont on kertomaa."
Viimeksi muokannut Märkäruuti, 19 Loka 2025, 09:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.