20 sivistyneen ihmisen ominaisuutta - valitse omasi

Mitä äänestyksen ominaisuuksista koet omaavasi?

1. Kyky kuunnella - Ei vain odota omaa vuoroaan puhua, vaan oikeasti kuulee toista.
2
3%
2. Ajattelun monipuolisuus - Osaa tarkastella asioita eri näkökulmista ja hyväksyy, että totuudella on usein monta kerrosta.
5
8%
3. Hienotunteisuus - Tunnistaa, milloin olla hiljaa, milloin tukea, milloin vetäytyä.
3
5%
4. Yleissivistys - Tuntee historiaa, kulttuuria, yhteiskuntaa ja maailmaa – ei täydellisesti, mutta uteliaasti.
2
3%
5. Uteliaisuus ja tiedonjano - Oppiminen ei lopu ikään eikä koulutukseen – se on asenne.
5
8%
6. Emotionaalinen sivistys - Osaa säädellä tunteitaan, nähdä tunteiden juuret ja toimia rakentavasti.
2
3%
7. Kohtuullisuus - Ei ylireagoi eikä takerru ääripäihin.
3
5%
8. Eettinen vastuu - Punnitsee tekojensa seurauksia ja pyrkii valitsemaan oikein.
2
3%
9. Rehellisyys - Puhuu totta, muttei kovaa; käyttää totuutta lempeydellä.
2
3%
10. Kyky myöntää virheensä - Ei selittele, vaan kantaa vastuun.
5
8%
11. Empatia - Ymmärtää toisten kokemuksia ilman tuomitsemista.
4
6%
12. Hyvät käytöstavat - Pienet eleet – kiitos, anteeksi, katsekontakti, kohteliaisuus.
4
6%
13. Kyky olla yksin ja yhdessä - Tasapaino: osaa viihtyä itsensä kanssa ja olla läsnä toisille.
3
5%
14. Kulttuurinen herkkyys - Kunnioittaa muiden tapoja ja identiteettejä.
1
2%
15. Konfliktien rakentava käsittely - Ei provosoidu, eikä provosoi – pyrkii ratkaisuun, ei voittoon.
3
5%
16. Itsekritiikki - Näkee oman keskeneräisyytensä, mutta ei syyllistä itseään liikaa.
2
3%
17. Itsensä sivistäminen - Lukee, kuuntelee, pohtii, keskustelee.
5
8%
18. Huumorintaju - Kyky nauraa lempeästi, myös itselleen.
3
5%
19. Sisäinen vapaus - Ei ole ennakkoluulojensa, tapojensa tai ryhmäpaineen vanki.
3
5%
20. Halukkuus parantaa maailmaa pienin teoin - Sivistys näkyy arkisissa valinnoissa: siinä, miten kohtelee muita ja itseään.
4
6%

Ääniä yhteensä: 63

Kissatäti
Reactions:

20 sivistyneen ihmisen ominaisuutta - valitse omasi

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Mitä äänestyksen ominaisuuksista koet omaavasi? Kerro kommenteissa montako osumaa saat?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Kissatäti
Reactions:

Re: 20 sivistyneen ihmisen ominaisuutta - valitse omasi

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

14 pojoa omasta mielestäni :D
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
marjatta1
Reactions:

Viesti Kirjoittaja marjatta1 »

15 pojoa
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri

— Sari Virlander
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

13.
Joissain asioissa olen pääkkö,mutta tiedostan sen ainakin useimmiten itse.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin