Minä taas kerroin, mikä tuollaisen joka puolella maailmaa kerrottavan tarinan tarkoitus on tarinan kertojan mielestä.Raspu kirjoitti: ↑17 Marras 2023, 12:31Väitän että se on opettavainen tarina jonka pohjalta voi miettiä vaihtoehtoja, miten kukin itse toimisi tilanteessa.Wisti kirjoitti: ↑17 Marras 2023, 09:06No sinähän sen asian parhaiten tiedät.Raspu kirjoitti: ↑17 Marras 2023, 04:35Eli olet selaillut sieltä täältä. Et järjestelmällisesti lukenut, etkä ymmärtänyt lukemaasi mitä se viestittää/oivalluttaa.Wisti kirjoitti: ↑16 Marras 2023, 20:23En ole kolmeen kertaan lukenut. Sitä luetettiin koulussa ja olen lukenut sitä aikuisenakin ja kirja löytyy hyllystäni.Raspu kirjoitti: ↑16 Marras 2023, 19:32Eli et ole lukenut.Wisti kirjoitti: ↑16 Marras 2023, 18:54Vahvaa tekstiä sinulla taas kerran. Olethan sinäkin lukenut Kalevalaa, miksi toiset eivät sitä tekisi?Raspu kirjoitti: ↑16 Marras 2023, 17:41Et ole ymmärtänyt Kalevalaa, tokko lukenutkaan, etkä Väinämöistä. Kunnioitus ei ole vastakohta ohjaamiselle.Wisti kirjoitti: ↑16 Marras 2023, 17:33Ymmärrän taas huonosti. Mutta anna anteekssi, jos vastaan väärään kysymykseen.Keijona kirjoitti: ↑16 Marras 2023, 16:29Voisiko joku valita sellaisen, omaa arvomaailmaa pönkittävän ja itselle sopivan, että hyvää seuraa naiselle kun naiset vapautuu?Wisti kirjoitti: ↑16 Marras 2023, 15:42 Voihan Kalevalan tarun tulkita kukin oman mielensä mukaan (tässä on se kuuluisa itselle sopiva). Keijonan tulkinta on opetus ja varoitus siitä, mitä naiselle tapahtuu, kun pullikoi miehen tahtoa vastaan: hukkuu.
Jotkut muut taas näkevät ikivanhan ja ympäri maailmmaa toistuvan tarinan. Siinä nuorta tyttöä naitetaan vanhalle mahtimiehelle, mutta tyttö surmaa mieluummin itsensä kuin suostuu moiseen. Harvan mielestä tarinan opetus on vaatimuksessa naisten nöyrtymiseen.
Jos aikoo nykymaailmassa elää onnellisesti naisen kanssa, kannattaa tutkia huolellisesti ajan merkit, ottaa niistä vaari ja toimia sen mukaan eikä pyrkiä matkimaan gorilla-uroksia ja wäinämöisiä.
Tiedän, että tämä naismaisten miesten oikeaa ”arkkipuhetta” ja lähes loukkaus kelpo setämiehiä vastaan, mutta sanon sen kumminkin: nykyään avain onnelliseen parisuhteeseen on ” naisensa” kunnioittamisessa, ei suinkaan komentelussa.
Ihmettelen asennettasi.
Väitätkö kolmeen kertaan Kalevalan lukeneena, että Aino-tarinan opetus on, että Ainon olisi pitänyt suostua Väinämöiselle???
Toin itse esille yhden vaihtoehdon, rikkaan nuoren leskinaisen elämän.
Kuolema on kyllä minusta aika huono vaihtoehto.
Väinämöisen puolisona olisi oppinut paljon ja hankkinut mahtiaseman ja viisautta jota ei muualta saa.
Kymmenen vuodennpäästä olidi rikkaana vaikutusvaltaisena biisana leskenä pystynyt miettimään elämää ja tulevaisuutta selvemmin.
Nämä kansanrunot toimii opin kappaleina ja niitä miettimällä pystyy näkemään mihin erilaiset ratkaisut voi johtaa ja mikä olisi viisainta tehdä. Erittäin hyvää iltapohdittavaa nuorisolle.
Sinulla on asioista kovin jyrkät ja yksipuoliset mielipiteet. Pystyit oitis päättelemään lukeneisuuteni poliittisista mielipiteistäni.
Vältä jatkossa tietämästä sellaista, mitä et tiedä.