Minusta on suorastaan perustava kysymys miten tämä ajattelukykymme perustana nyt pidetty looginen päättely on aivojen toiminnaksi kehittynyt. Onko se jo geneettisen informaatiojärjestelmän toimintaa vai vasta memeettisen evoluution tulosta. Itse peukutan jälkimmäistä vaihtoehtoa.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑18 Marras 2023, 12:28En edes ymmärrä tätä kysymystä, keskustelun kannalta. Miksi missään pitäisi olla yhtään mitään loogisia totuuksia olemassa? Tai mitä merkitystä sillä on, miten niiden kuvaaminen on kehittynyt ihmisten ansiosta?Naturalisti kirjoitti: ↑18 Marras 2023, 11:44
Suurimmasta osasta samaa mieltä, mutta teen vielä yhden tarkentavan kysymyksen: mistä nuo loogiset totuudet ovat peräisin? Heijastuuko niissä jotenkin ajattelukykymme (korvienvälisen koneen) taipumukset? Ovatko loogiset totuudetkin vain kulttuurisesti kumuloitunutta ja jalostunutta empiiristä kokemusta?
Todellisuus on sellainen kuin se on ja kokemasi ilmiöt ja niistä muodostamat teoriat ovat käsityksiäsi siitä; ei itse todellisuutta.Minä näen todellisuuden olemassa ilmiöinä ja todellisuudessa on prosesseja menossa. Me havainnoimme niitä. Ja huomaamme niissä piirteitä ja luomme niiden pohjalta teoriota.
Matematiikka on vain ajattelun apuneuvo. Se ei anna tietoa reaalitodellisuudesta. Voit sen avulla korkeintaan vain organisoida systemaattisella tavalla todellusuudesta empiirisesti hankittua tietoa.Yksi teoreettinen tieteenala joka on jalostettu aika pitkälle kuvaamaan meille itsellemme näitä ilmiöitä, on matematiikka. Ja jos kehitys jatkuu samaan suuntaan, se tulee tarkemmaksi.
Syy sille, että nimitämme reaalitodellisuudesta muodistamiamme representaatioita samoilla sanoilla on pelkästään tottumus. Mielikuvat mitä niihin assosioimme ovat taas subjektiivisia. Emme voi tietää mitä toiset täsmälleen ne kokevat. Sen sijaan voimme ajatella, että yhteisen geneettisen ja memeettisen perimämme vuoksi lajikumppanimme kokevat ne likimain samoin kuin itse ne koemme.En oikein ymmärrä, että jos hevosta sanotaan hevoseksi, niin meidän pitäisi löytää jokin metafyysinen tai memeetinen syy sille, mistä sana hevonen on tullut ja miksi. Ja ennen kuin kaikki tämä on todisteltu ei sanan hevonen mieleemme luomaa mielikuvaa, tule uskoa potentiaalisesti laadukkaaksi kuvaukseksi todellisuudesta.
Lisäksi olisi vielä löydettävä paikka jossa sana hevonen fyysisesti sijaitsee, jotta sitä edes voisi tieteelisessä yhteydessä käyttää.
Ja päätelmä on, että sana hevonen on huono kuvaamaan hevosta, ja seuraava hevonen ei välttämättä ole kuvittelemamme hevosen kaltainen.
Joten käytämme kieli onkin pelkkä uskon asia, ja huono kuvaamaan todellisuutta. Ja se onkin vain painomustetta paperilla ja bittejä.
Näin todellakin on, että jokaisella saman kielen puhujillakin on olemassa oma subjektiivinen mielenkieli, jolle kommunikaatiossa käyttämämme kielen käännämme. Pelaamme siten näitä intersubjektiivisia kielipelejä jokainen omilla säänmöillämme.
Se, että ihmiset ymmärtävät kielen omalla ja joskus kovin poikkeavalla tavalla aiheuttaa ongelmia. Kieleen liittyvien merkitysneuvottelujen helpottamiseksi Timo Honkela esitti 2017 julkaistussa kirjassaan Rauhankone, että tekoäly voitaisiin valjastaa auttamaan ihmisiä tässä asiassa.Tällainen kietoutuminen pelkkään kyseenalaistamiseen ja todistelun, todistelemisen, todistelemiseen, ei ole oman ajatteluni kannalta mielekästä. Vaan johtaa mielettömyyteen.
Jatkan mieluummin vaikka intuitiivisen uskon pohjalta tutkien ja pohtien, kuin sukellan tällaiseen kaninkoloon.

