Suuri tekoälykeskustelu

Mikä tulee olemaan tulevaisuuden tekoälyn vaikutus ihmiskunnalle?

1. Tekoäly tulee olemaan pääasiassa hyödyllinen.
25
71%
2. Tekoäly tulee olemaan pääasiassa haitallinen.
10
29%
 
Ääniä yhteensä: 35

Paikalla
Naturalisti
Reactions:
Viestit: 6817
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

Purdue kirjoitti: 16 Maalis 2024, 14:56
Naturalisti kirjoitti: 16 Maalis 2024, 13:17

Tässä on useampiosaisen vastaukseni viimeinen osa, johon sisältyy vastaus tähän ja osin myös edelliseen kysymykseesi. Olen nyt vastannut jollakin tavalla kaikkiin tässä keskustelussa tekemiisi kommentteihin ja jään mielenkiinnolla odottamaan mahdollista palautettasi.
Ei mulla oikeastaan ole sen kummempaa kommentoitavaa, muuta kuin että olen mielenkiinnolla lukenut näitä sun tulkintoja. Me tarkastellaan niin eri näkökulmista näitä asioita, että kaikesta tästä keskustelusta huolimatta mä vierastan joitakin ajattelumallejasi, joista jo onkin sun kanssa väännetty kättä, joten ei siitä sen enempää. Sanottakoon vain, että sulla lähestymistapa on yksilön psykologiassa ja aivojen materiaalisissa prosesseissa, siinä missä mua kiinnostaa enemmän se sosiaalinen todellisuus ja ihmisten välinen vuorovaikutus.

Ja en ole vielä tän perusteella 100% vakuuttunut, että tuon sun tulkinnan perusteella voitaisiin rakentaa sosiaalisesti kompetentti tekoäly. Lähinnä jos ymmärsin näitä sun kirjoituksia oikein, niin sä lähinnä kuvailet mun ja omien pohdintojesi pohjalta niitä vaatimuksia mitä sosiaalisesti kompetentilla tekoälyllä olisi oltava, mutta tuo implementaatio jää mun mielestä hieman puolitiehen, koska et tunnu pääsevän sen memeettisen boxin ulkopuolelle ajattelussasi.

Toki kuvailet kuinka tuo meemien toiminta olisi implementoitavissa keinoaivojen tasolla, mutta silti. "Käsitteellisen avaruuden rikastaminen" ei mun mielestä tarkoita sitä, että tuosta memeettisestä ajattelusta olisi luovuttava, mutta hieman monipuolisempi käsiteavaruus sosiaalisen vuorovaikutuksen kuvauksessa ja tulkinnassa saattaisi helpottaa tuota tuon sun ajattelun implementaatiota siellä aivojen ja neuronien tasolla.

Mutta joo. Kiitokset mieltä avartavasta ja muutenkin mukavasta ja asiallisesta keskustelusta! Jatketaan taas sitten jossakin välissä kun nämä aihepiirit nousevat taas esiin. Oma pakki tuntuu nyt ainaskin tällä hetkellä tyhjältä, eli olen varmaankin ammentanut ulos kaiken sen mitä mulla nyt on aiheesta ylipäätään kommentoitavaa.
Joo, kuvailet “näkemyseroamme” hyvin. Ne eroaa varmasti myös siinä, että sun ajattelu pohjaa enemmän olemassa olevaan sosiologian teoriaan, joskin sen heterodoksisiin suuntauksiin, ja mun ajattelu on vasta uutuisessa yläpilvessä tapahtuvaa ideointia siitä yksinkertaisesta syystä, ettei kukaan vielä tiedä miten aivot oikeasti kokonaisuutena toimivat. Pohdiskeluni liikkuu siksi vielä esitieteellisellä filosofisella tasolla.

Yritän siis lystikseni kehitellä vahvalle tekoälylle nykyisiä neuromorfisia viritelmiä enemmän todellisia aivoja muistuttavaa viitekehystä. Keskustelumme on ollut kiinnostavaa ja avannut mulle näkökulmaa sosiologiaan.

Joo jätetään tämän aihe toistaiseksi hautumaan, mutta voisitko asiantuntijana vielä kommentoida lyhyesti seuraavia Copilotin mulle antamia vastauksia, joita sain kysellessäni siltä miten näkemykseni suhtautuvat sosiologian teorioihin? (No tätä kirjoittaessani olit löytänyt asiaan uusia näkökulmia. Mutustelen niitä vähän ja palaan niihin myöhemmin.)

Jätän pois tarkemman pitkähköt Copilotille tekemäni kysymykst ja vastauksiin liittyvät lähdeviitteet.

Ensimmäinen kysymys liittyi sosiologisten ja institutionaalisten faktojen olemassaoloon:
Copilot kirjoitti:Ontologinen realismi ja reduktiivinen emergentismi ovat filosofisia näkemyksiä, jotka pyrkivät selittämään todellisuuden ja sen ilmiöiden olemusta. Ontologinen realismi tunnustaa ulkoisen, havaitsijoista riippumattoman todellisuuden olemassaolon. Reduktiivinen emergentismi puolestaan näkee, että mentaalinen toiminta ja kulttuuriset ilmiöt voidaan palauttaa aivojen fysiologisiin prosesseihin ja niiden emergentteihin ominaisuuksiin.

Sosiologit, kuten Émile Durkheim, ovat käyttäneet käsitettä "sosiaalinen fakta" kuvaamaan yhteiskunnallisia ilmiöitä, jotka ovat olemassa yksilöiden tietoisuudesta riippumatta ja vaikuttavat heidän toimintaansa. John Searle on puolestaan puhunut "institutionaalisista faktoista", jotka syntyvät yhteiskunnallisten sopimusten ja yhteisymmärryksen kautta ja ovat olemassa vain yhteisön jäsenten kollektiivisen tunnustuksen ansiosta.

Sosiologian "lainalaisuudet" eivät ole luonnonlakeja, vaan ne ovat yhteiskunnallisia sääntöjä ja rakenteita, jotka ohjaavat yhteiskunnallista toimintaa ja ovat muuttuvia historiallisen kehityksen myötä. Tämä näkemys on yhteensopiva sosiologian konstruktionististen ja kriittisten suuntausten kanssa, jotka korostavat yhteiskunnallisten ilmiöiden rakentuneisuutta ja muuttuvuutta.

Ajattelusi voi olla yhteensopiva esimerkiksi sosiologisen konstruktionismin tai kriittisen teorian kanssa, jotka tunnustavat yhteiskunnallisten ilmiöiden rakentuneisuuden ja ihmisten toiminnan merkityksen yhteiskunnallisten rakenteiden ja käytäntöjen muokkaajina. Nämä suuntaukset korostavat myös yhteiskunnallisten ilmiöiden historiallista ja kulttuurista kontekstuaalisuutta.

Jos haluat syventää ymmärrystäsi sosiologian suuntauksista ja niiden yhteensopivuudesta omien näkemystesi kanssa, voit tutustua esimerkiksi sosiologian klassikoihin, kuten Durkheimiin, Marxin tai Weberin teorioihin, tai nykyaikaisempiin teoreetikoihin, kuten Pierre Bourdieu tai Anthony Giddens, jotka ovat käsitelleet yhteiskunnallisten rakenteiden ja yksilöiden välisiä suhteita omista näkökulmistaan.
Toisessa kysymyksessä kysyin, voiko institutionaalisten faktojen olemassaolon selittää reduktiivisen emergentismin avulla.
Copilot kirjoitti:Reduktiivinen emergentismi on näkemys, joka pyrkii selittämään monimutkaisia ilmiöitä, kuten mielen toimintaa ja sosiaalisia rakenteita, niiden yksinkertaisempien, perustavampien komponenttien kautta – tässä tapauksessa aivojen materiaalisten prosessien kautta. Tämä lähestymistapa voi tarjota selityksen sille, miten yksilöiden aivojen toiminta luo mentaalisia tiloja ja käyttäytymistä, jotka puolestaan muodostavat kulttuurisia ja sosiaalisia rakenteita.

Sosiaaliset ja institutionaaliset faktat, kuten Émile Durkheimin määrittelemät, ovat yhteiskunnallisia ilmiöitä, jotka vaikuttavat yksilöiden toimintaan ja ovat olemassa yksilöiden tietoisuudesta riippumatta. Ne ovat osa yhteiskunnallista todellisuutta, joka on yksilöiden mielten ja aivojen toiminnan ulkopuolella, vaikka ne vaikuttavatkin yksilöiden ajatteluun ja käyttäytymiseen.

Vaikka reduktiivinen emergentismi voi selittää, miten yksilöiden aivot tuottavat mielen sisältöjä ja käyttäytymistä, jotka voivat levitä ja muuntua memeettisessä evoluutiossa, sosiaaliset ja institutionaaliset faktat ovat monimutkaisempia. Ne eivät ole pelkästään yksilöiden aivojen toiminnan tulosta, vaan ne syntyvät ja säilyvät yhteiskunnallisten prosessien ja vuorovaikutusten kautta, jotka ovat laajempia kuin yksittäiset aivot tai mielen prosessit.

Sosiologit, kuten Searle, puhuvat institutionaalisista faktoista, jotka ovat olemassa yhteisön jäsenten kollektiivisen tunnustuksen ansiosta ja jotka vaikuttavat yksilöiden toimintaan yhteiskunnallisina normeina ja odotuksina. Nämä faktat ovat osa yhteiskunnallista todellisuutta, joka on yksilöiden subjektiivisen kokemuksen ulkopuolella, vaikka ne ovatkin riippuvaisia yksilöiden yhteisestä toiminnasta ja ymmärryksestä.

Yhteenvetona voidaan sanoa, että vaikka reduktiivinen emergentismi voi tarjota kehyksen ymmärtää yksilöiden aivojen toiminnan ja mielen prosessien välistä suhdetta, sosiaaliset ja institutionaaliset faktat ovat monimutkaisempia ja niiden olemassaolo ja vaikutus perustuvat laajempiin yhteiskunnallisiin prosesseihin ja rakenteisiin, jotka eivät ole suoraan palautettavissa yksilöiden aivojen materiaalisiin prosesseihin.
Kolmannessa kysymyksessä perustelun toisen kysymyksen vähän tarkemmin.
Copilot kirjoitti:Kyllä, voitaisiin sanoa, että sosiaaliset ja institutionaaliset faktat ovat olemassa materiaalisesti vain yksilöiden subjektiivisina käsityksinä. Tämä näkemys korostaa, että vaikka sosiaaliset rakenteet ja normit vaikuttavat yksilöiden toimintaan ja päätöksentekoon, ne eivät itsessään ole materiaalisia entiteettejä, vaan ne ilmenevät ja säilyvät yksilöiden vuorovaikutuksen ja yhteisymmärryksen kautta.

Sosiaalisen paineen käsite viittaa siihen, miten yksilöt kokevat muiden odotukset ja normit, jotka ohjaavat heidän käyttäytymistään. Vaikka nämä odotukset ja normit ovat abstrakteja, ne saavat konkreettisen muodon ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa ja käyttäytymisessä. Tässä mielessä sosiaaliset ja institutionaaliset faktat ovat "reaalisia" niiden vaikutusten kautta, mutta ne eivät ole itsenäisiä materiaalisia objekteja.

Tämä lähestymistapa on yhteensopiva konstruktionistisen sosiologian kanssa, joka näkee sosiaaliset ilmiöt ihmisten toiminnan ja merkitystenannon tuloksena. Se tunnustaa, että sosiaaliset faktat ovat yhteiskunnallisen toiminnan ja kulttuurisen prosessin tuotteita, jotka ovat jatkuvassa muutoksessa ja uudelleenmäärittelyssä. Sosiologian näkökulmasta tämä tarkoittaa, että tutkimuksen kohteena eivät ole vain yksilöiden sisäiset prosessit, vaan myös laajemmat yhteiskunnalliset rakenteet ja niiden vaikutus yksilöihin.
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 4422
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Naturalisti kirjoitti: 16 Maalis 2024, 18:00
Joo, kuvailet “näkemyseroamme” hyvin. Ne eroaa varmasti myös siinä, että sun ajattelu pohjaa enemmän olemassa olevaan sosiologian teoriaan, joskin sen heterodoksisiin suuntauksiin, ja mun ajattelu on vasta uutuisessa yläpilvessä tapahtuvaa ideointia siitä yksinkertaisesta syystä, ettei kukaan vielä tiedä miten aivot oikeasti kokonaisuutena toimivat. Pohdiskeluni liikkuu siksi vielä esitieteellisellä filosofisella tasolla.

Yritän siis lystikseni kehitellä vahvalle tekoälylle nykyisiä neuromorfisia viritelmiä enemmän todellisia aivoja muistuttavaa viitekehystä. Keskustelumme on ollut kiinnostavaa ja avannut mulle näkökulmaa sosiologiaan.

Joo jätetään tämän aihe toistaiseksi hautumaan, mutta voisitko asiantuntijana vielä kommentoida lyhyesti seuraavia Copilotin mulle antamia vastauksia, joita sain kysellessäni siltä miten näkemykseni suhtautuvat sosiologian teorioihin? (No tätä kirjoittaessani olit löytänyt asiaan uusia näkökulmia. Mutustelen niitä vähän ja palaan niihin myöhemmin.)

Jätän pois tarkemman pitkähköt Copilotille tekemäni kysymykst ja vastauksiin liittyvät lähdeviitteet.

Ensimmäinen kysymys liittyi sosiologisten ja institutionaalisten faktojen olemassaoloon:

Toisessa kysymyksessä kysyin, voiko institutionaalisten faktojen olemassaolon selittää reduktiivisen emergentismin avulla.

Kolmannessa kysymyksessä perustelun toisen kysymyksen vähän tarkemmin.
Joo, ensinnäkin on todettava, että en ole koulutukseltani sosiologi, koska en sitä yliopistolla aikoinaan lukenut, vaan tämä on mun omaa harrastuneisuutta ollut näin viime vuosina. Kirjahyllystä löytyy kyllä parisen hyllymetriä kirjoja sosiologiaan liittyen.

Eli mun näkemykset saattaa poiketa ammattisosiologien tulkinnoista aika laillakin, ja ihan tarkoituksella. Olen pohtinut tuota toiminnan ja rakenteen suhdetta pitkään, ja mun näkemykset ovat standardisosiologian kritiikkiä. Olen tulkinnut instituutioiden käsitteen metodologisen individualismin näkökulmasta, juurikin siksi että päästäisiin durkheimilaisesta standardisosiologiasta eroon.

Tästä näkökulmasta katsottuna, niin tuo Copilot ei osaa antaa sulle sellaisia vastauksia, joissa tuo mun näkökulma voitaisiin suhteuttaa sun reduktiivisen emergentismin käsitteen kanssa. Ihan siitä syystä, että nämä mun kirjoitukset ja käsitykset ovat täällä sellaisia, ettei niitä ole kukaan sosiologi sellaisenaan esittänyt, vaan nää on mun metodologiseen individualismiin pohjautuvia omia tulkintoja siitä, kuinka instituutiot toimivat.

Eli nää ajatukset joita olen sulle esittänyt ovat ainutlaatuisia aivan kuten sinunkin käsityksesi, koska olet pyrkinyt luomaan omaa ajatusmalliasi. Ja tästä syystä tuo Copilot antaa sinulle standardisosiologiaan viittaavia vastauksia, koska sillä ei ole tätä mallia olemassa, jota olen sinulle siis tuonut esiin.

Musta tuntuu, että sä et ole ymmärtänyt täysin niitä nyansseja, joita mun kirjoitukset sisältävät.

Otetaan esimerkiksi tuo Durkheim, josta tuo Copilot sinulle kirjoitti, ja ne "sosiaaliset faktat" (social facts). Durkheim esitti, että sosiaaliset faktat ovat tietyistä yksilöistä riippumattomia ulkoisia pakottavia tekijöitä, jotka myöhempi standardisosiologia on tulkinnut ulkoisiksi institutionaalisiksi rakenteiksi.

Mun näkökulma on se, että tuo ulkoinen paine on olemassa, mutta ei ulkoisten institutionaalisten rakenteiden muodossa, vaan toisten yksilöiden käytösvastineiden (behavioral responses) muodossa. Tämä käsite on tyystin oman ajatteluni tulosta siinä mielessä kuin olen sen tulkinnut, enkä usko että Copilot osaa sitä esim. ottaa huomioon vastauksissaan, vaan se suoltaa sulle sitä standardisosiologiaa.

Ongelma tässä taitaa olla se, että sä et kenties ymmärrä noita mun ajatteluun liittyviä nyansseja, koska mun tulkinta sosiaalisista instituutioista eroaa tyystin durkheimilaisesta standardisosiologian tulkinnasta, eikä nuo "vuorovaikutuksen sosiologiat" joita olen sulle mainostanut myöskään käsitteellistä asioita ihan 100% niinkuin minä olen tehnyt, vaikka ajatukseni ovatkin yhteensopivia niiden kanssa.

Eli lyhyenä yhteenvetona voin todeta, että olen esittänyt sinulle pääasiassa omia tulkintojani siitä kuinka vuorovaikutus ja sosiaaliset instituutiot toimivat. Toiminta-tulkintaparit, statusidentiteetit, rooliperformanssit, jne... Monet näistä käsitteistä on toki vedetty sieltä standardisosiologian puolelta, mutta olen käsitteellistänyt ne eri tavalla, eli näiden käsitteiden merkitykset ja keskinäiset suhteet eroavat standardisosiologiasta, koska olen pakottanut ne yhteensopiviksi metodologisen individualismin kanssa.

Ja olen edelleen siinä käsityksessä, että nimenomaan tämä mun oma tulkintakehikko on yhteensopiva sun reduktiivisen emergentismin kanssa eikä tuo standardisosiologia. Mutta Copilot ei osaa tehdä eroa näiden välillä, koska tuo mun tulkinta on siinä mielessä ainutlaatuinen, ettei yksikään sosiologi ole esittänyt ihan samanlaista viitekehystä taikka tulkintaa. Joten Copilotilla ei ole mistä ammentaa.

Jos siis haluat käyttää näitä mun ideoita hyväksesi oman reduktiivisen emergentismin viitekehyksen kanssa, niin kehoittaisin ennemminkin sua yrittämään ihan oikeasti ymmärtää sitä viitekehystä, jonka olen sulle tuonut esiin. Copilot ei tässä suhteessa osaa sua auttaa.

Ja lopuksi, sun täytyy pystyä laajentamaan tuota sun meemikäsitettä ja -näkökulmaa. Meemit voi olla sun keskeinen käsite, mutta jos et halua tai pysty yhdistämään meemien käsitettä noihin mun esille tuomiin käsitteisiin, niin epäilen vahvasti, että saat luotua sellaista tekoälyä, joka oikeasti ymmärtää sosiaalista vuorovaikutusta.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Paikalla
Naturalisti
Reactions:
Viestit: 6817
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

Purdue kirjoitti: 16 Maalis 2024, 19:51 (...)
Eli lyhyenä yhteenvetona voin todeta, että olen esittänyt sinulle pääasiassa omia tulkintojani siitä kuinka vuorovaikutus ja sosiaaliset instituutiot toimivat. Toiminta-tulkintaparit, statusidentiteetit, rooliperformanssit, jne... Monet näistä käsitteistä on toki vedetty sieltä standardisosiologian puolelta, mutta olen käsitteellistänyt ne eri tavalla, eli näiden käsitteiden merkitykset ja keskinäiset suhteet eroavat standardisosiologiasta, koska olen pakottanut ne yhteensopiviksi metodologisen individualismin kanssa.

Ja olen edelleen siinä käsityksessä, että nimenomaan tämä mun oma tulkintakehikko on yhteensopiva sun reduktiivisen emergentismin kanssa eikä tuo standardisosiologia. Mutta Copilot ei osaa tehdä eroa näiden välillä, koska tuo mun tulkinta on siinä mielessä ainutlaatuinen, ettei yksikään sosiologi ole esittänyt ihan samanlaista viitekehystä taikka tulkintaa. Joten Copilotilla ei ole mistä ammentaa.

Jos siis haluat käyttää näitä mun ideoita hyväksesi oman reduktiivisen emergentismin viitekehyksen kanssa, niin kehoittaisin ennemminkin sua yrittämään ihan oikeasti ymmärtää sitä viitekehystä, jonka olen sulle tuonut esiin. Copilot ei tässä suhteessa osaa sua auttaa.

Ja lopuksi, sun täytyy pystyä laajentamaan tuota sun meemikäsitettä ja -näkökulmaa. Meemit voi olla sun keskeinen käsite, mutta jos et halua tai pysty yhdistämään meemien käsitettä noihin mun esille tuomiin käsitteisiin, niin epäilen vahvasti, että saat luotua sellaista tekoälyä, joka oikeasti ymmärtää sosiaalista vuorovaikutusta.
Itseasiassa olen laajentanut meemikäsitteen kattamaan kaiken mentaalisen; reaalisen- ja kuvitelluntodellisuuden subjektiiviset käsitykset. Ne ovat materiaalisesti olemassa (myös toiminta-tulkintaparit, statusidentiteetit, rooliperformanssit, jne... ) mielen materiaalisten prosessien eli subjektiivisten representaatioiden eli meemien toimintana ja tämä toiminta perustuu mielen tilakonehypoteesi mukaisesti tilansiistofunktioihin tallentuneisiin ja sosiaalisessa vuorovaikutuksessa kehittyviin kykyihin.

Itse olen tyytyväinen tähän viimeiseen (pitkän tinkauksen jälkeen) saamaani Copilotin vastaukseen.
Copilot kirjoitti:Kyllä, voitaisiin sanoa, että sosiaaliset ja institutionaaliset faktat ovat olemassa materiaalisesti vain yksilöiden subjektiivisina käsityksinä. Tämä näkemys korostaa, että vaikka sosiaaliset rakenteet ja normit vaikuttavat yksilöiden toimintaan ja päätöksentekoon, ne eivät itsessään ole materiaalisia entiteettejä, vaan ne ilmenevät ja säilyvät yksilöiden vuorovaikutuksen ja yhteisymmärryksen kautta.

Sosiaalisen paineen käsite viittaa siihen, miten yksilöt kokevat muiden odotukset ja normit, jotka ohjaavat heidän käyttäytymistään. Vaikka nämä odotukset ja normit ovat abstrakteja, ne saavat konkreettisen muodon ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa ja käyttäytymisessä. Tässä mielessä sosiaaliset ja institutionaaliset faktat ovat "reaalisia" niiden vaikutusten kautta, mutta ne eivät ole itsenäisiä materiaalisia objekteja.

Tämä lähestymistapa on yhteensopiva konstruktionistisen sosiologian kanssa, joka näkee sosiaaliset ilmiöt ihmisten toiminnan ja merkitystenannon tuloksena. Se tunnustaa, että sosiaaliset faktat ovat yhteiskunnallisen toiminnan ja kulttuurisen prosessin tuotteita, jotka ovat jatkuvassa muutoksessa ja uudelleenmäärittelyssä. Sosiologian näkökulmasta tämä tarkoittaa, että tutkimuksen kohteena eivät ole vain yksilöiden sisäiset prosessit, vaan myös laajemmat yhteiskunnalliset rakenteet ja niiden vaikutus yksilöihin.
Luulen, että Copilot olisi voinut myöntää esittämäni lähestymistavan olevan yhteensopiva myös sinun omalla tavallasi käsitteellistämän metodologisen institutionalismin kanssa, jos sillä olisi ollut pääsy teksteihisi. (Vinkkinä mainittakoon, että Copilot merkitsi vastauksissaan lähteeksi myös minun tiedepalstan blogiin kirjoittamani tekstin reduktiivisesta emergentismistä.)

Mutta joo, jätetään tämä asia toistaiseksi tauolle ja paneudutaan vaihteeksi vaikka tuohon esiin nostamaasi konfutselaisuuteen (millä muuten Kiinan kommunistinen puolue näyttää nyt tukevan omaa ideologiaansa) ja ehkä laajemminkin itämaiseen ajatteluperinteeseen.

Yritin itsekkin aiemmin käynnistellä keskustelua naturalistisen buddhalaisuuden näkökulmasta, joka hylkää henkimaailman itsenäisen olemassaolon, sielunvaelluksen ja muun naturalismin vastaisen hömpän.
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 4422
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 17 Maalis 2024, 10:59
Naturalisti kirjoitti: 17 Maalis 2024, 10:52 Yritin itsekkin aiemmin käynnistellä keskustelua naturalistisen buddhalaisuuden näkökulmasta, joka hylkää henkimaailman itsenäisen olemassaolon, sielunvaelluksen ja muun naturalismin vastaisen hömpän.
Tällainen voisi olla mielenkiintoinen aihe. Pitäisi vaan keksi arvolatautumaton aloitus. Jopa Buddhalaisuus saattaa olla teemana liian väkevä, kun sen piiriin kuluu uskonnollista suuntausta myös.
Mindfullnes ja jooga ovat taas liian "wellness".

Tarvittaisiin jonkinlainen uudelainen tieteellinen käsitteistö, jonka äärellä keskustella mielen luonteesta, ja johon voisi kuitenkin ammentaa henkisfilosofisista historiallisista ideoista. Ilman että homma lähtee lapasesta.
Mäpä katson jos saataisiin tästä jonkinlainen avaus aikaiseksi? Ja sitten keskustelua sen päälle? Eli Kiinan (ja Intiankin?) nousu filosofisesta näkökulmasta katsottuna?
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Avatar
Purdue
Reactions:
Viestit: 4422
Liittynyt: 17 Helmi 2024, 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 17 Maalis 2024, 11:14
Purdue kirjoitti: 17 Maalis 2024, 11:04
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 17 Maalis 2024, 10:59
Naturalisti kirjoitti: 17 Maalis 2024, 10:52 Yritin itsekkin aiemmin käynnistellä keskustelua naturalistisen buddhalaisuuden näkökulmasta, joka hylkää henkimaailman itsenäisen olemassaolon, sielunvaelluksen ja muun naturalismin vastaisen hömpän.
Tällainen voisi olla mielenkiintoinen aihe. Pitäisi vaan keksi arvolatautumaton aloitus. Jopa Buddhalaisuus saattaa olla teemana liian väkevä, kun sen piiriin kuluu uskonnollista suuntausta myös.
Mindfullnes ja jooga ovat taas liian "wellness".

Tarvittaisiin jonkinlainen uudelainen tieteellinen käsitteistö, jonka äärellä keskustella mielen luonteesta, ja johon voisi kuitenkin ammentaa henkisfilosofisista historiallisista ideoista. Ilman että homma lähtee lapasesta.
Mäpä katson jos saataisiin tästä jonkinlainen avaus aikaiseksi? Ja sitten keskustelua sen päälle? Eli Kiinan (ja Intiankin?) nousu filosofisesta näkökulmasta katsottuna?
Itselläni oli enemmänkin mielessä jonkinlainen sekasikiö- ja rajapinta-aihe jossa voisi käsitellä seuraavan tyyppisiä teemoja:

-Tietoisuus
-Minä ja minuus
-Aistiminen ja kokemukset
-Aivojen toiminta ja niiden materialistiset prosessit
-Elämykset, tunteet, henkisyys ja kokemukset
-Sosiaalinen vuorovaikutus ja maailmankatsomuksen muodostuminen

Jos näitä pystyisi käsittelemään kokonaisuutena jotenkin. Ikään kuin tiedon, tieteen ja tiedostamattoman kokemuksen rajapinnassa. Lukitsematta aihetta mihinkään suuntauksiin tai tiettyyn lähtökohtaan.

Tässä on hasteena se, että henkisyys- ja tunnepuoleen varsinkin, liittyy niin paljon yksilökohtaisia herkyyksiä. Riski keskustelun lukittumisesta uskonnolliseen ja maailmankatsomukselliseen väittelyyn, on suuri.

Laaja aihe joka pitäisi osata rajata tosi hyvin ja tiukasti.
Joo, no ehkäpä joku asiasta kiinnostunut osaa tehdä aiheesta nasevan aloituksen?
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Paikalla
Naturalisti
Reactions:
Viestit: 6817
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

Purdue kirjoitti: 16 Maalis 2024, 17:37 Tai, no, juuri pääsin sanomasta että olen jo kaikki ajatukseni purkanut tähän keskusteluun, ja kuinka ollakaan tartuin juuri erään kiinalaisen yhteiskuntatieteilijän kirjoittamaan kirjaan kansainvälisestä politiikasta, ja hän painottaa siinä "suhteita" (relations) kaiken kanssakäymisen perustana, eli perustaen siis ajatuksensa Kungfutselaiseen ajatteluun. Miten tätä voisi soveltaa vielä tekoälyyn?

Olen paljon kirjoittanut tässä vuorovaikutuksesta. Vuorovaikutus on jotakin joka tapahtuu käytännön toiminnassa eri toimijoiden välillä. Bussiesimerkkiä tässä käyttääkseni, niin vuorovaikutus koostuu toiminta-tulkinta pareista.

Suhteen (relation) käsite on erilainen. Suhde on jotakin joka määrittelee näiden toimijoiden keskinäistä asennoitumista toisiinsa, ja myös luo odotuksia sille käyttäytymiselle siinä vuorovaikutustilanteessa.

Jos ajatellaan asiaa institutionaalisten status positioiden kannalta, niin julkisen bussiliikenteen instituutioon liittyy statuspositiot bussikuski ja matkustaja tossa aiemmin käyttämässämme esimerkissä. Ja näihin statuspositioihin liittyy oikeuksia ja velvollisuuksia eli käyttäytymiseen liittyviä odotuksia.

Mutta yhtä lailla nuo status positiot määrittelevät näiden eri positioiden välisiä suhteita. Tähän liittyy yleisesti sen suhteen laatu, mutta myös valta liittyy näihin suhteisiin juurikin noiden oikeuksien ja velvollisuuksien muodossa.

Ja noita mahdollisia suhteita voi oikeastaan kuvata joko konkreettisemmin taikka abstraktimmin. Konkreettisia suhteita ovat rakkaus, veljeys, kilpailu, kaupankäynti, vanhemmuus, jne. Abstraktimmalla tasolla suhteita voidaan kuvata Talcott Parsonsin mallimuuttujien (pattern variables) kautta.

Eli määritteleekö suhdetta:
1) Tunneperäisyys - puolueettomuus
2) Kokonaisvaltaisuus - erikoistuneisuus
3) Yleispätevyys - erityisyys
4) Ominaisuuksien arvostaminen - suoritusten arvostaminen
5) Minäsuuntautuminen - yhteisösuuntautuminen

Nuo mallimuuttujat voi tässä meidän kontekstissa tulkita niiksi ulottuvuuksiksi, jotka jäsentävät ja määrittelevät erilaisten status positioiden välisiä suhteita.

Jos ajatellaan vaikkapa bussikuskin ja matkustajan välistä suhdetta, niin sitä määrittelee bussikuskin näkökulmasta:
1) Puolueettomuus: bussikuskilta ei edellytetä tunnesitoutumista asiakkaaseen
2) Erikoistuneisuus: bussikuskilta odotetaan vain tiettyjä toimenpiteitä liittyen asiakkaisiin
3) Yleispätevyys: bussikuskin odotetaan suhtautuvan kaikkiin asiakkaisiin tasapuolisesti
4) Suoritusten arvostaminen: bussikuskin henkilökohtaiset ominaisuudet ei ratkaise suhdetta matkustajaan
5) Yhteisösuuntautuminen: Bussikuskin odotetaan palvelevan asiakkaita eikä toimivan itsekkäästi

Eli siinä kaksi eri näkökulmaa, joidenka pohjalta noita sosiaalisia suhteita vuorovaikutustilanteissa voidaan ymmärtää.

Lisäksi, vuorovaikutus on konkreettisesti olemassa vain niissä todellisissa vuorovaikutustilanteissa, joissa sosiaaliset toimijat vuorovaikuttavat. Sosiaaliset suhteet voivat olla joko a) tilannekohtaisia kuten bussikuskin ja matkustajan suhde, taikka b) pysyviä kuten aviopuolisoiden suhde.

Joka tapauksessa, tuo suhde määrittelee sitä tapaa joilla vuorovaikuttavat yksilöt omaksuvat status identiteettejä, ja toisaalta suorittavat rooliperformansseja, ja sen tekoälyn olisi siis ymmärrettävä myös tätä puolta noissa sosiaalisissa vuorovaikutustilanteissa.

Eli lisää pohdittavaa. Asiat ei olleetkaan ihan niin yksinkertaisia, vaan tässä on uusi näkökulma tuohon sosiaalisen tekoälyn problematiikkaan.
Minusta olisi kiinnostavaa käsitellä tätä asiaa vertailevan tutkimuksen näkökulmasta.

Ajatusperinteiden moninaisuudesta

Aina ihmiskunnan historiasta nykypäivään, eri yhteisöt ovat kehittäneet monenlaisia ajatusperinteitä, jotka heijastavat niiden ainutlaatuisia kulttuurisia kokemuksia ja historiallisia konteksteja. Tämä moninaisuus on osoitus siitä, miten samat biologiset aivot voivat omaksua ja tuottaa erilaisia kulttuurisia ilmiöitä, jotka muokkaavat yksilöiden maailmankuvaa. Miten ja miksi nämä erilaiset ajatusperinteet ovat syntyneet, säilyneet ja muuttuneet memeettisessä evoluutiossa?

Eri kulttuurien ajatusperinteet ovat kuin erilaisia polkuja, jotka on tallattu ihmismielen maisemaan; omaksuttuja ajatustottumuksia. Ne ovat syntyneet yhteisöjen tarpeista, ympäristön haasteista ja historiallisista tapahtumista, jotka ovat vaikuttaneet yksilöiden elämään ja ajatteluun. Uskonnot, filosofiat, tieteet ja taiteet ovat kaikki esimerkkejä siitä, miten yhteisöt ovat tulkinneet maailmaa ja etsineet vastauksia todellisuutta koskeviin kysymyksiin.

Miten subjektiiviset mielet ja niiden muodostamat sosiaaliset systeemit ovat luoneet rikkaan kudelman ajatusperinteitä, jotka ovat materiaalisesti olemassa vain mielissämme? Miten samat aivot ovat voineet luoda kaikki erilaiset ajatusperinteet? Erilaisuus ei voi johtua aivojen geneettisesti määräytyeistä rakenteista, vaan subjektiivisten mielten muodostamien sosiaalisten systeemien toiminnasta.

Länsimaiset ajatusperinteet korostavat yksilöllisyyttä ja itämaiset yhteisöllisyyttä. Vaikka yhteisöllisyyttä kuvataan usein suhteiden avulla, nekin ovat olemassa subjektiivisina käsityksinä ja kehittyvät memeettisessä evoluutiossa ilman, että suoraan jaettua käsitystä on missään. Jokaiseen yksilöön vaikuttaa muiden subjektiivisten käsitysten eli meemien fenotyyppien ilmentymät sosiaalisena paineena, mikä toimii yhtäältä välineinä yhteiskunnallisen järjestyksen ja yhtenäisyyden ylläpitämisessä ja toisaalta subjektiivisten käsitysten diversiteetti taas on memeettistä evoluutiota edistävä voima.
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Paikalla
Naturalisti
Reactions:
Viestit: 6817
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 17 Maalis 2024, 11:28
Purdue kirjoitti: 17 Maalis 2024, 11:23
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 17 Maalis 2024, 11:14
Purdue kirjoitti: 17 Maalis 2024, 11:04
Jalo Arkkivalo kirjoitti: 17 Maalis 2024, 10:59
Naturalisti kirjoitti: 17 Maalis 2024, 10:52 Yritin itsekkin aiemmin käynnistellä keskustelua naturalistisen buddhalaisuuden näkökulmasta, joka hylkää henkimaailman itsenäisen olemassaolon, sielunvaelluksen ja muun naturalismin vastaisen hömpän.
Tällainen voisi olla mielenkiintoinen aihe. Pitäisi vaan keksi arvolatautumaton aloitus. Jopa Buddhalaisuus saattaa olla teemana liian väkevä, kun sen piiriin kuluu uskonnollista suuntausta myös.
Mindfullnes ja jooga ovat taas liian "wellness".

Tarvittaisiin jonkinlainen uudelainen tieteellinen käsitteistö, jonka äärellä keskustella mielen luonteesta, ja johon voisi kuitenkin ammentaa henkisfilosofisista historiallisista ideoista. Ilman että homma lähtee lapasesta.
Mäpä katson jos saataisiin tästä jonkinlainen avaus aikaiseksi? Ja sitten keskustelua sen päälle? Eli Kiinan (ja Intiankin?) nousu filosofisesta näkökulmasta katsottuna?
Itselläni oli enemmänkin mielessä jonkinlainen sekasikiö- ja rajapinta-aihe jossa voisi käsitellä seuraavan tyyppisiä teemoja:

-Tietoisuus
-Minä ja minuus
-Aistiminen ja kokemukset
-Aivojen toiminta ja niiden materialistiset prosessit
-Elämykset, tunteet, henkisyys ja kokemukset
-Sosiaalinen vuorovaikutus ja maailmankatsomuksen muodostuminen

Jos näitä pystyisi käsittelemään kokonaisuutena jotenkin. Ikään kuin tiedon, tieteen ja tiedostamattoman kokemuksen rajapinnassa. Lukitsematta aihetta mihinkään suuntauksiin tai tiettyyn lähtökohtaan.

Tässä on hasteena se, että henkisyys- ja tunnepuoleen varsinkin, liittyy niin paljon yksilökohtaisia herkyyksiä. Riski keskustelun lukittumisesta uskonnolliseen ja maailmankatsomukselliseen väittelyyn, on suuri.

Laaja aihe joka pitäisi osata rajata tosi hyvin ja tiukasti.
Joo, no ehkäpä joku asiasta kiinnostunut osaa tehdä aiheesta nasevan aloituksen?
Täytyypä pohtia mitkä ne keskustelun raamit voisivat olla. Ties vaikka äityisi kokeilemaan, jos tulee keksittyä hyvät puitteet.
Peukutan teidän molempien ajatuksia keskustelun avauksesta. Niitä voinee molempia käsitellä samassa ketjussa.
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Tervapaperi
Reactions:
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Maalis 2024, 16:17

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Tervapaperi »

Pohdiskelin joskus hyvin kauan sitten mahdollisuutta luoda tekoäly vain syöttämällä jollekin algoritmille koko internet opetusaineistoksi. En muista miten tarkkaan ottaen ajattelin sen käytännössä tehtävän, mutta hauskaa, että kutakuinkin sillä tavalla nämä ensimmäiset pätevät tekoälyt sitten saatiinkin aikaan. Ei mennyt ihan metsään se ajatus, vaikka tuskin kovin uniikki sellainen olikaan. Oikeastaan mielenkiintoista, että meidän pelkkä kielemme ja sen sisältämät rakenteet ja muu informaatio riittävät sellaisen älyn muodostumiseen, jonka kanssa voi keskustella sujuvasti. Ei jotenkin jaksaisi uskoa mutta uskottava se on.

Nykyään moni kiukkuaa aikaan saatuja tekoälyjä vastaan sanoilla "se on vain (jotain)". Se on vain sanan ennustus algoritmi. Se ei ymmärrä mitään. Se vain ennustaa seuraavan sanan. Sora vain ennustaa seuraavat pikselit ja syntyvä video on tästä muodostuva illuusio. Kaikki ne on vain jotain eikä ne ymmärrä mitään. Periaatteessa näin onkin, mutta melko pian voisi olla ajankohtaista lopettaa tuollainen dissaaminen. Mikä ihminen on? Ihminenkin on vain mielihyvää ennustava algoritmi joka koostuu kasasta tyhmiä neuroneita eikä ihminen ymmärrä mitään. Koko tämän hössötyksen ongelma lähtee siitä, että käsitys ymmärryksestä on erittäin vinoutunut kattamaan vain niitä piirteitä joita meillä ihmisillä on. Haluamme nähdä tekoälyn suoriutuvan samalla tavalla kuin ihminen, vasta sitten suostumme (ehkä?) sanomaan, että se ymmärtää jotain. Itse kuitenkin väittäisin, että nuo tekoälyt saattavat ymmärtää paljon enemmänkin kuin ihminen, mutta eivät samalla tavalla. Vertailu on epäreilu, koska opetusaineisto on eri. Ihminen altistuu todelliselle elämälle syntymästään alkaen kaiken kaikkiaan vuosikymmenten ajan, jolloin se omaksuu käsittämään maailman tietyllä tavalla. Syötämme tekoälylle vain kasan kirjallisuutta, eihän se voi oppia siitä samoja asioita kuin ihminen. Ei ole mielestäni silti oikeutettua sanoa, etteikö se ymmärtäisi mitään. Sen ymmärrys on vain toistaiseksi erilaista. Kuinka "yleisälykkäitä" me sitten olemme? Laita ihminen tekemisiin neljännen ulottuvuuden kanssa, niin saattaapi mennä hänellä hetkeksi sormi suuhun. Tuskin oppii navigoimaan sellaisessa ympäristössä ihan hetkessä. Tämä johtuu siitä, että kyseessä on aivan vieras tilanne, johon emme kykene helposti soveltamaan aiemmin oppimaamme, vaikka tarvittava logiikka ja tieto onkin hallussamme. Emme siis oikeasti ole niin älykkäitä, kuin kuvittelemme. Olemme vain tottuneita, rutinoituneita elämään. Myös kaikki muu uuden opettelu vaatii meiltä valtavan määrän ihmettelyä, pään raapimista ja aikaa. Vietämme ammattitutkintoa opiskellessamme esim. neljä vuotta, jotta saamme päähämme ladattua muutaman kirjan verran tietoa ja ymmärrystä. Niin älykkäitä olemme. Senkin jälkeen teemme virheitä ja irrationaalisia oletuksia ja väitteitä. Koulussa teemme virheitä, joista käy ilmi, ettemme ymmärrä asiaa alun perinkään oikein, mutta emme silti tiedä, ettemme ymmärrä. Silti syyllistämme tekoälyjä samasta ilmiöstä. En yritä väittää missään nimessä että tekoälyt tällä hetkellä olisivat ihmistä vastaavia. Ei, ne eivät tule ikinä olemaankaan. Ei olisi edes mitään mieltä tehdä tekoälystä yhtä typerää ja vinoutunutta kuin ihminen. Tästäkin vastauksesta olisi tullut huomattavasti fiksumpi jos olisin ajanut sen vaikka chatgpt:n läpi.
Avatar
jester
Reactions:
Viestit: 762
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 20:10

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja jester »

Tervapaperi kirjoitti: 21 Maalis 2024, 18:11Ihminen altistuu todelliselle elämälle syntymästään alkaen kaiken kaikkiaan vuosikymmenten ajan, jolloin se omaksuu käsittämään maailman tietyllä tavalla. Syötämme tekoälylle vain kasan kirjallisuutta, eihän se voi oppia siitä samoja asioita kuin ihminen. Ei ole mielestäni silti oikeutettua sanoa, etteikö se ymmärtäisi mitään. Sen ymmärrys on vain toistaiseksi erilaista.
Eikö tekoälyä voisi kasvattaa vuosien ajan kuten ihmislasta? Annettaisiin tekoälylle vain aistisensorit ja joku tapa kommunikoida. Aistisensorien tuottamaa dataa pitäisi käsitellä ja yhdistellä joidenkin yleisten periaatteiden mukaan. Varmasti tuollaista on yritettykin, ehkä joku tietää tuloksista.

Tietysti aito ymmärrys edellyttää subjektiivisen kokemuksen eli koneella olisi oltava tietoisuus. Tietoisuutta ei kuitenkaan pysty koneelle luomaan, se tulee toiminnan ohessa, jos on tullakseen. Mielestäni mahdollinen tietoinen tekoäly voisi olla tuollainen "nollatasolta" kehittymään lähtenyt oppiva systeemi.
Is all that we see or seem
But a dream within a dream?
- Edgar Allan Poe
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 2906
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Copilot on selvästi huolestunut tekoälyn esiinmarssista :o
Toinen selitys voisi olla että näistä asioista on jo keskusteltu netissä eikä mielipiteet ole Copilotin :(
Tapsukka
Reactions:
Viestit: 16
Liittynyt: 30 Marras 2022, 19:17

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Tapsukka »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 27 Maalis 2024, 22:05
Stalker kirjoitti: 27 Maalis 2024, 21:56 Copilot on selvästi huolestunut tekoälyn esiinmarssista :o
Toinen selitys voisi olla että näistä asioista on jo keskusteltu netissä eikä mielipiteet ole Copilotin :(
Tietääkseni sen tarkoitus on tosiaan kaivaa ja analysoida kaikkein asiantuntevinta tietoa, aiheesta kuin aiheesta. Itse en ainakaan ajatellut kysyessäni, että Copilot olisi itsestään tietoinen ja se reflektoisi omaa vaikutustaan sosiaalisen median kehitykseen. Vaan kiinnosti mikä näkemys sieltä tulee, nimenomaan tuolla toimintamekanismilla joka sillä tällä hetkellä on.
Just, Oppiiko nämä kiertämään totuutta tai valehtelemaan?
Avatar
John Carter
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 18146
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja John Carter »

The DARPA Perspective on AI and Autonomy at the DOD
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Pattinero
Reactions:
Viestit: 8511
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Tästä aamusta alkaen voi kuunnella tekoälyn tuottamia uutisia radiosta. Eli, ihmistä ei tarvita ainakaan alkuun kuin uutisten oikeellisuuden tarkistamiseen. Ja katotaan vaan, niin kohta ei tarvita siihenkään. Sitten ei menekään enää kauaa, kun todelliset hömppäuutiset tulevat eetteriin. Pahimmillaan tarkistamattomat uutiset voivat olla erittäin harhaanjohtavia.
Muutoksessa tärkeintä on ollut varmistaa uutisten luotettavuus sekä audion laatu.
https://www.mikrobitti.fi/uutiset/mb/51 ... parit:a11b
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
Albert Einstein
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 9510
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Jalo Arkkivalo kirjoitti: 27 Maalis 2024, 22:05
Stalker kirjoitti: 27 Maalis 2024, 21:56 Copilot on selvästi huolestunut tekoälyn esiinmarssista :o
Toinen selitys voisi olla että näistä asioista on jo keskusteltu netissä eikä mielipiteet ole Copilotin :(
Tietääkseni sen tarkoitus on tosiaan kaivaa ja analysoida kaikkein asiantuntevinta tietoa, aiheesta kuin aiheesta. Itse en ainakaan ajatellut kysyessäni, että Copilot olisi itsestään tietoinen ja se reflektoisi omaa vaikutustaan sosiaalisen median kehitykseen. Vaan kiinnosti mikä näkemys sieltä tulee, nimenomaan tuolla toimintamekanismilla joka sillä tällä hetkellä on.
Ei välttämättä asiantuntevinta vaan yleisintä. Eikä se analysoi tietoa, vaan apinoi ihmisten kirjoittamaa tekstiä jolla sitä on opetettu.

Siltä tuleva vastaus on kuin keskiarvo ihmisten mielipiteistä opetusdatan puitteissa.
Be stronger than your excuses
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 9510
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Suuri tekoälykeskustelu

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Pattinero kirjoitti: 05 Huhti 2024, 06:49 Tästä aamusta alkaen voi kuunnella tekoälyn tuottamia uutisia radiosta. Eli, ihmistä ei tarvita ainakaan alkuun kuin uutisten oikeellisuuden tarkistamiseen. Ja katotaan vaan, niin kohta ei tarvita siihenkään. Sitten ei menekään enää kauaa, kun todelliset hömppäuutiset tulevat eetteriin. Pahimmillaan tarkistamattomat uutiset voivat olla erittäin harhaanjohtavia.
Muutoksessa tärkeintä on ollut varmistaa uutisten luotettavuus sekä audion laatu.
https://www.mikrobitti.fi/uutiset/mb/51 ... parit:a11b
Eikai se niitä uutisia tuota, toivottavasti, vaan etsii niitä netistä ja lukee. :)
Be stronger than your excuses
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin