Purdue kirjoitti: ↑26 Huhti 2024, 20:07
Tulipa tästä kontemplatiivisesta elikkä pohdiskelevasta meditaatiosta mieleen vielä sellaista, että kun buddhalainen meditaatio lähtee siitä, että Minää (Self) ei ole taikka se on harhaa, ja kiinnittyminen mieleen ja sen liikkeisiin on kaiken kärsimyksen perusta, ja tämän kaiken ymmärtäminen ja siitä vapautuminen on se päämäärä, niin voisiko asian ajatella toisinkin?
Mä luulen, että me puhutaan nyt samasta asiasta, mutta hiukan eri näkökulmasta. Joten kysyin Copilotin mielipidettä asiasta.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑26 Huhti 2024, 20:18
Minun ymmärrykseni mukaan näin ei ole. Vaan minä ja ego on oiva työkalu että pystyt operoimaan maailmassa. Samoin kuin lyhytkestoinen muisti tai kuuloaisti. En ole ainakaan itse kohdannut opetusta, jossa mikään ihmisen aivojen prosesseista itsessään, leimattaisiin kärsimyksen lähteeksi.
Kärsimys syntyy siitä, kun ajatellaan että "olen minä" tai "minä olen ego".
Tai että "ego on paha, se pitää hiljentää".
Avain on ymmärrys ja etäisyyden ottaminen egoon ja minään.
Kyse on perspektiivin muuttamisesta ei asenteen. Kärsimys syntyy omana käsitykseni mukaan väärinkäsityksestä ja vääristä tulkinnoista, ei itse mielen toiminnan perusluonteesta.
Eka kysymykseni oli: buddhalainen käsitys minästä ja kärsimyksestä?
Buddhalaisuuden mukaan "minä" tai "itse" on illuusio ja sen muodostaminen tai ylläpitäminen luo kärsimystä.
Lähde: Keskustelu Bingin kanssa, 27.4.2024
Toinen kysymykseni oli: Miten buddhalaisuus käsittelee itseyttä?
Buddhalaisuuden mukaan "minä" tai "itse" on illuusio, joka koostuu viidestä olemassaolon aggregaatista, joita kutsutaan myös viideksi Skandhaksi. Nämä viisi Skandhaa ovat:
1. **Muoto**: Fyysinen olemus.
2. **Aistimus**: Tunteemme, sekä emotionaaliset että fyysiset, ja aistimme - näkeminen, kuuleminen, maistaminen, koskettaminen, haju.
3. **Havainto**: Suurin osa ajattelustamme - käsitteellistäminen, kognitio, päättely. Tämä sisältää myös tunnistamisen, joka tapahtuu, kun elin tulee kosketuksiin kohteen kanssa.
4. **Mentaaliset muodostelmat**: Sisältää tavat, ennakkoluulot ja taipumukset. Myös tahtomme, huomiomme, uskomme, omatuntomme, ylpeytemme, halumme, kostonhimomme ja monet muut sekä hyveelliset että ei-hyveelliset mielentilat kuuluvat tähän.
5. **Tietoisuus**: Tietoisuus tai herkkyys kohteelle, mutta ilman käsitteellistämistä.
Nämä viisi Skandhaa ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa, mutta niiden takana ei ole mitään substanssia tai identiteettiä. Tämä itseyden hylkääminen on buddhalaisuuden keskeinen opetus, jota kutsutaan anatmaniksi tai anattaksi. Buddhalaisuuden mukaan "minä" tai "itse" on enemmänkin Skandhojen sivutuote.
Kolmas kysymykseni oli: mikä on kärsimyksen, minän ja skandhojen suhde buddhalaisessa ajattelussa?
Buddhalaisuuden mukaan kärsimys, "minä" tai "itse" ja skandhat ovat tiiviisti yhteydessä toisiinsa.
Kun kaikki skandhat tulevat yhteen, syntyy tunne "minästä" tai "itsestä". Tämä tunne vaihtelee hieman eri buddhalaisuuden koulukuntien välillä. Esimerkiksi Theravada-koulukunnassa ajatellaan, että kärsimys syntyy, kun ihminen takertuu yhteen tai useampaan skandhaan.
Skandhat ovat viisi olemassaolon aggregaattia, jotka muodostavat "minän" tai "itsen" illuusion.
Buddhalaisuuden mukaan takertuminen skandhoihin luo kärsimystä. Tämä takertuminen on ehdollista ja erottaa meidät ehdottomasta totuudesta, mikä automaattisesti luo erottelun aiheuttamaa kipua.
Itseymmärrys tarkoittaa kiintymyksen hylkäämistä käsitykseen itsestä, joka on ainutlaatuinen, itsenäinen ja pysyvä. Buddhalaisuuden mukaan tämä vääristynyt käsitys itsestä on kärsimyksen juurisyy. Siksi kiintymyksestä luopumalla voimme vapautua kärsimyksestä.
Ja neljäs kysymykseni oli: onko kiinnittyminen mieleen ja sen liikkeisiin kaiken kärsimyksen perusta buddhalaisuudessa, ja tämän ymmärtäminen ja siitä vapautuminen se päämäärä?
Kyllä, buddhalaisuuden mukaan kiinnittyminen mieleen ja sen liikkeisiin on kaiken kärsimyksen perusta.
Tämä kiinnittyminen syntyy perustavanlaatuisesta ihmisen halusta nautintoon ja kivun välttämiseen. Kun koemme miellyttäviä kokemuksia, ajatuksia tai tunteita, haluamme luonnollisesti pitää niistä kiinni ja saada ne kestämään. Vastaavasti, kun kohtaamme epämiellyttäviä kokemuksia, ajatuksia tai tunteita, yritämme välttää tai työntää ne pois. Tämä nautinnon halu ja kivun välttäminen luo kiinnittymistä ja takertumista, mikä johtaa kärsimykseen.
Buddhalaisuuden mukaan tämän kiinnittymisen ymmärtäminen ja siitä vapautuminen on päämäärä. Buddhalaisuus tarjoaa meille käytännön työkaluja, joiden avulla voimme päästää irti kiinnittymisistämme ja löytää rauhan nykyhetkessä.
Buddhalaisuuden mukaan nirvana on lopullinen tavoite, joka edustaa vapautumista kärsimyksestä ja uudelleensyntymän kierrosta. Tämä saavutetaan ymmärtämällä ja vapautumalla kiinnittymisestä. Joten kyllä, buddhalaisuuden mukaan kiinnittymisen ymmärtäminen ja siitä vapautuminen on päämäärä.
Ja kun nyt noita Copilotin vastauksia tulkitsen, niin ne on kyllä linjassa sen kanssa mitä kirjoitin tuossa edeltävässä kommentissani.
Eli lyhyesti:
- Minä on illuusio joka ylläpitää kärsimystä.
- Minän illuusio koostuu mielen sisällöstä ja liikkeistä eli skandhoista.
- Takertuminen skandhoihin eli mielen sisältöön luo kärsimystä.
- Ja lopulta kiinnittyminen mieleen ja sen liikkeisiin eli minän illuusioon on kärsimyksen lähde.
Elikkä nuo skandhat kärsimyksen lähteenä on nimen omaan viittaus siihen, että mielen prosessit ovat kärsimyksen lähde.
Ja buddhalaisuuden tavoite on ymmärtää tuo Minän illuusio ja vapautua mielen liikkeiden aiheuttamasta kärsimyksestä.
Eli näkisin edelleen, että buddhalainen käsitys Minästä on negatiivinen siinä mielessä, että se on harhaa, kärsimyksen lähde, ja siitä illuusiosta pitäisi päästä eroon.
Kun taas se positiivinen näkemys Minästä jonka esitin yllä, niin lähtee siitä että Minä voi olla Egon työkalu, jonka avulla henkilö suunnistaa tässä maailmassa. Tällöin Minä ei ole harhaa taikka kärsimyksen lähde, ja siitä harhasta ei niinkään pidä päästä eroon, kuin kääntää se oman elämänsä positiiviseksi voimaksi.