Hieno esimerkki naisten käyttämästä henkisestä väkivallasta, tarpeeksi kun tuollaista kiusaamista harjoittaa niin tietenkin on oikeutettu saamaan turpaansa.marjatta1 kirjoitti: ↑28 Kesä 2024, 17:31Duunipaikassani oli mies, joka aina vähän yritti hiplailla naisia ohikulkiessaan ja yks työkaveri sitten laittoi työhuoneen oven pieleen hienosti tekstatun virallisen näköisen plakaatin, jossa luki Erno Ponsio ja oikeusjuttuhan siitä melkein nousi, kun hän kyseinen Erno kyseli lapun laittajaa ja uhkasi kunnianloukkauksesta ja yritti keksiä kuka oli lapun laittaja, mutta eipä sitä hänelle kerrottu!Märkäruuti kirjoitti: ↑28 Kesä 2024, 16:57Työpaikan kahviossa Matti kaatoi reilun annoksen grillausmaustetta kahvisuodattimen pohjalle ja siihen kaffeporot päälle. Hän ei itse ollut paikalla, kun pari ensimmäistä juojaa tuli maistille. Kun minulla suupielet väkisinkin nykivät kahvittelijoiden ilmeen nähdessäni, niin minuahan siitä syytettiin. Kiistin jyrkästi syyllisyyteni, mutta sen jälkeen alettiin tivata, että sinä kuitenkin tiedät kuka sen teki. Sanoin tietäväni, mutta en kerro, kun Matti kielsi.![]()
"Suomi on ahdasmielinen maa eikä täällä saa olla oma itsensä"
Re: "Suomi on ahdasmielinen maa eikä täällä saa olla oma itsensä"
Same same but different
Re: "Suomi on ahdasmielinen maa eikä täällä saa olla oma itsensä"
Mikäs itkupilli sinä olet, kun et huumoria ymmärrä?Keijona kirjoitti: ↑28 Kesä 2024, 17:39Hieno esimerkki naisten käyttämästä henkisestä väkivallasta, tarpeeksi kun tuollaista kiusaamista harjoittaa niin tietenkin on oikeutettu saamaan turpaansa.marjatta1 kirjoitti: ↑28 Kesä 2024, 17:31Duunipaikassani oli mies, joka aina vähän yritti hiplailla naisia ohikulkiessaan ja yks työkaveri sitten laittoi työhuoneen oven pieleen hienosti tekstatun virallisen näköisen plakaatin, jossa luki Erno Ponsio ja oikeusjuttuhan siitä melkein nousi, kun hän kyseinen Erno kyseli lapun laittajaa ja uhkasi kunnianloukkauksesta ja yritti keksiä kuka oli lapun laittaja, mutta eipä sitä hänelle kerrottu!Märkäruuti kirjoitti: ↑28 Kesä 2024, 16:57Työpaikan kahviossa Matti kaatoi reilun annoksen grillausmaustetta kahvisuodattimen pohjalle ja siihen kaffeporot päälle. Hän ei itse ollut paikalla, kun pari ensimmäistä juojaa tuli maistille. Kun minulla suupielet väkisinkin nykivät kahvittelijoiden ilmeen nähdessäni, niin minuahan siitä syytettiin. Kiistin jyrkästi syyllisyyteni, mutta sen jälkeen alettiin tivata, että sinä kuitenkin tiedät kuka sen teki. Sanoin tietäväni, mutta en kerro, kun Matti kielsi.![]()
Re: "Suomi on ahdasmielinen maa eikä täällä saa olla oma itsensä"
Tarina ei kertonut lapun laittajan sukupuolta.
Keijona on omien mielipiteidensä johdateltavissa, vaikka kenelläkään ei kuulemma ole omia mielipiteitä.
-
Märkäruuti
- Reactions:
- Viestit: 10391
- Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22
Re: "Suomi on ahdasmielinen maa eikä täällä saa olla oma itsensä"
Olisihan sen voinut laittaa mieskin.
Meillä oli joskus -80 luvun loppupuolella työpaikalla esimiesasemassa oleva henkilö, joka illanistujaisissa vähänkin häppää saatuaan alkoi lääppiä naisia. Illan mittaan käytös vain paheni. Teimme hänelle poikaporukassa pomonkaatoryypyn, joka otettiin miäsmäiseen tapaan Pohojanmaan kautta. Iso lasi ja varsin tuhti paukku, niin ei mennyt kuin vartti, kun pomo nukkui viattoman lapsen unta. Loppuilta sujui ihan mukavasti naisiltakin.
Re: "Suomi on ahdasmielinen maa eikä täällä saa olla oma itsensä"
Juu, ja valitettavasti tuotevalikoimasta uupuu myös Haisulihammastahna ja Mörköshampoo. On vaan kaikenlaista Muumi ja Niiskuneiti tuotetta.
Re: "Suomi on ahdasmielinen maa eikä täällä saa olla oma itsensä"
Ai, sinäkö olet sitä mieltä, että duunipaikoissa miehet saavat hiplailla naisia ohimennessään ja siihen ei saa naisten taholta reagoida??? Kuka kiusasi ja ketä voi kysyä tuossa tilanteessa, duunipaikkani naiset eivät pitäneet miehen fyysisestä koskettelusta? Tuo kyseinen mies oli työpaikan törppö naisia kohtaan ja käytti esimiesasemaansa väärin.Keijona kirjoitti: ↑28 Kesä 2024, 17:39Hieno esimerkki naisten käyttämästä henkisestä väkivallasta, tarpeeksi kun tuollaista kiusaamista harjoittaa niin tietenkin on oikeutettu saamaan turpaansa.marjatta1 kirjoitti: ↑28 Kesä 2024, 17:31Duunipaikassani oli mies, joka aina vähän yritti hiplailla naisia ohikulkiessaan ja yks työkaveri sitten laittoi työhuoneen oven pieleen hienosti tekstatun virallisen näköisen plakaatin, jossa luki Erno Ponsio ja oikeusjuttuhan siitä melkein nousi, kun hän kyseinen Erno kyseli lapun laittajaa ja uhkasi kunnianloukkauksesta ja yritti keksiä kuka oli lapun laittaja, mutta eipä sitä hänelle kerrottu!Märkäruuti kirjoitti: ↑28 Kesä 2024, 16:57Työpaikan kahviossa Matti kaatoi reilun annoksen grillausmaustetta kahvisuodattimen pohjalle ja siihen kaffeporot päälle. Hän ei itse ollut paikalla, kun pari ensimmäistä juojaa tuli maistille. Kun minulla suupielet väkisinkin nykivät kahvittelijoiden ilmeen nähdessäni, niin minuahan siitä syytettiin. Kiistin jyrkästi syyllisyyteni, mutta sen jälkeen alettiin tivata, että sinä kuitenkin tiedät kuka sen teki. Sanoin tietäväni, mutta en kerro, kun Matti kielsi.![]()
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri
— Sari Virlander
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri
— Sari Virlander
Re: "Suomi on ahdasmielinen maa eikä täällä saa olla oma itsensä"
Nainen hän oli, en kuitenkaan minä.
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri
— Sari Virlander
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri
— Sari Virlander
Re: "Suomi on ahdasmielinen maa eikä täällä saa olla oma itsensä"
Hyvin toimittu!Märkäruuti kirjoitti: ↑28 Kesä 2024, 19:19Olisihan sen voinut laittaa mieskin.
Meillä oli joskus -80 luvun loppupuolella työpaikalla esimiesasemassa oleva henkilö, joka illanistujaisissa vähänkin häppää saatuaan alkoi lääppiä naisia. Illan mittaan käytös vain paheni. Teimme hänelle poikaporukassa pomonkaatoryypyn, joka otettiin miäsmäiseen tapaan Pohojanmaan kautta. Iso lasi ja varsin tuhti paukku, niin ei mennyt kuin vartti, kun pomo nukkui viattoman lapsen unta. Loppuilta sujui ihan mukavasti naisiltakin.
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri
— Sari Virlander
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri
— Sari Virlander
Re: "Suomi on ahdasmielinen maa eikä täällä saa olla oma itsensä"
Mikä maa ei olisi ahdasmielinen. Mikä maa ei rajoittaisi niin maahanmuuttoa, kuin maastamuuttoa? Suomi on kaiken lisäksi hyvin köyhä luonnonvaroiltaan, joten maasta eläminen ei ole täällä edes järkevää ja silti suojelemme periferiaa kynsin hampain. Vitun dillet.
Re: "Suomi on ahdasmielinen maa eikä täällä saa olla oma itsensä"
Hän on kyllä täysin oikeassa, mutta onko hän oikeuden puolella, on toinen kysymys, kun selvästi seksuaalivähemmistöön kuuluvia on enemmän paikoissa joissa se on hyväksyttävää, eikä sitä selitä genetiikka millään, eikä edes itseilmaisu, vaan puhtaasti kulttuurilliset tekijät. Ja ei, en ole homoja lainkaan vastaan. Mielestäni heille kuuluu tismalleen samat oikeudet, mutta ksenofiiliaa vastustan, sillä se korreloi vahvasti synkkien persoonallisuudenpiirteiden kanssa ja nekin ovat pitkälti kulttuuristen tekijöiden sanelemia, eli affluenssin alaisia.AimoJortikka kirjoitti: ↑28 Kesä 2024, 07:01 Eiköhän kyse ollut siitä, että saako olla oma itsensä. Ja saako se näkyä. Homoja ja lesboja ei varmaan tilastollisesti ole enempää Punavuoressa kuin Taka-Hikiällä. Mutta Punavuoressa se on normaalia ja hyväksyttävää. Taka-Hikiällä se on poikkeavuus ja perversio, jota ei hyvksytä. Eiköhän se ollut tuon Veitolan jutun pointti. Jossa hän on aivan oikeassa. Valitettavasti.
Ksenofiiliasta on eräs oiva kertomus. Aurinkokuninkaalla oli peräpukamia aikoinaan ja hän leikkautti perseensä parhaalla kirurgilla. Sen jälkeen siitä tuli trendi muiden joukossa ja aristokraatit revittelivät persettään näyttäen leikkausarpia toisilleen. Leikkaukseen piti mennä vaikka pukamia ei edes ollut, tai muuten olit sosiaalisista piireistä ulkona. Valtaa pitävät olivat siis ihan kuin lapset hiekkalaatikolla, ja valtaa pitävät tulevat aina olemaan lapsia hiekkalaatikolla. Sitä se etuoikeus teettää. Ja sitten feministien mielestä lapsien pitäisi käyttää valtaansa, koska heillä on sellaista. Voi vittu minkä möivät.
Tätä samaa paskaa on historia läpeensä, eikä kukaan ole ottanut opikseen.
Ja räävittömät paskiaiset ovat aina olleet profeettoja. Katso vaikka:
Re: "Suomi on ahdasmielinen maa eikä täällä saa olla oma itsensä"
Mary Wollstonecraft (1759–97) oli englantilainen radikaali yhteiskuntafilosofi, kirjailija ja feministi, jonka epäsovinnainen elämä ja
kirjallinen tuotanto herättivät pahennusta pitkään hänen kuolemansa jälkeenkin. Wollstonecraftin merkitys on alettu ymmärtää
vasta viime aikoina, joskin yhä vieläkin hän on melko tuntematon useimmille filosofian ja poliittisen teorian kaanonia ylläpitäville
historioille ja hakuteoksille. Useimpien aikansa oppineiden naisten tavoin hän oli itseoppinut. Hän kuoli lapsivuoteeseen synnyttäes-
sään tytärtään, joka tunnetaan kirjailija Mary Shelleynä. Wollstonecraftin tärkeimpiä teoksia ovat Ranskan vallankumousta puolus-
tanut Vindication of the Rights of Man (1790) ja feminismin keskeisin klassikkoteos Vindication of the Rights of Woman (1792), jonka
yhdeksännestä luvusta seuraava teksti on peräisin.
* * *
Varallisuuden osakseen saamasta kunnioituksesta, kuin
myrkyllisestä lähteestä, nousevat useimmat paheet ja pa-
huudet, jotka tekevät tästä maailmasta niin lohduttoman
näyttämön pohdiskelevalle mielelle. Sillä juuri kaikkein hienostu-
neimmassa yhteiskunnassa haisevia nilviäisiä ja myrkyllisiä ma-
telijoita väijyy villiintyneen kasvillisuuden alla; ja tuuleton, pai-
nostava ilma vaalii raukeaa tunnelmaa, joka veltostuttaa jokaisen
hyvän luonteenpiirteen ennen kuin se ehtii kypsyä hyveeksi.
Yksi luokka ahdistaa toista, sillä kaikki pyrkivät hankkimaan
kunnioitusta varallisuudellaan; ja kerran ansaittu omaisuus ta-
kaa arvostuksen, jonka pitäisi tulla vain kykyjen ja hyveellisyy-
den osaksi. Toiset väistävät ihmiselle ominaiset velvollisuudet ja
tulevat silti kohdelluiksi puolijumalina. Myös uskonnon erottaa
moraalisuudesta seremoniallisuuden verho; silti ihmetellään mi-
ten maailma on kuvainnollisesti puhuen lähes huijareiden ja sor-
tajien pesä.
Arkinen sananlasku ilmaisee terävästi totuuden sanoessaan, että
paholainen värvää jokaisen joutilaan. Ja mihinpä muuhun voivat
perityt rikkaudet ja arvonimet totuttaa kuin joutilaisuuteen. Sillä
ihminen on rakentunut siten, että hän kykenee käyttämään hen-
gen ja ruumiin voimiansa täydesti vain harjoittamalla niitä, eikä
tule niitä vaivanneeksi ellei jonkinlainen pakko ensin laita pyöriä
liikkeeseen. Samoin hyveellisyyden voi saavuttaa vain huolehti-
malla keskinäisistä velvollisuuksistamme; mutta näiden pyhien
velvollisuuksien tärkeyttä ei varmasti tunne se, jonka nöyristelijät
ovat imartelullaan houkutelleet irti ihmisyydestä. Yhteiskunnassa
on synnyttävä enemmän tasavertaisuutta tai muuten moraalisuus
ei ikinä saa alaa, eikä tämä hyveellinen tasavertaisuus pysy tuke-
vana edes kallioperustalla, jos puolen ihmiskunnan kohtalona on
tulla kahlituksi sen juurelle, sillä he jatkuvasti murentaisivat tätä
perustaa tietämättömyydellään ja ylpeydellään.
On turhaa odottaa hyveellisyyttä naisilta ennen kuin he ovat
tiettyyn mittaan saakka miehistä riippumattomia; on turhaa
odottaa heiltä luontaisen keskinäisen kiintymyksen voimaa, mi-
kä tekisi heistä hyviä vaimoja ja äitejä. Niin kauan kuin he ovat
ehdottoman riippuvaisia aviomiehistään, he tulevat olemaan
viekkaita, ilkeitä ja itsekkäitä; ja miehet, joita voi miellyttää mie-
listelevällä, spanielimaisella kiintymyksellä, eivät juurikaan omaa
tunneherkkyyttä, sillä rakkautta ei pitäisi voida ostaa, sanonnan
missään merkityksessä. Rakkauden silkkiset siivet käpristyvät
kokoon heti kun sen avulla tavoitellaan muuta kuin vastavuo-
roista tunnetta. Kuitenkin niin kauan kuin rikkaus laiskistuttaa
145
miehet, ja naiset elävät, kuten näyttää, oman viehätysvoimansa
avulla, kuinka voimme vaatia heitä täyttämään nuo jalostavat vel-
vollisuutensa, jotka samalla edellyttävät ponnistuksia ja itsekiel-
täymyksiä? peritty varallisuus turmelee mielen ja ne epäonniset
uhrit, jotka siihen – jos näin voin asian ilmaista – heti syntymäs-
sään kiedotaan, harvoin harjoittavat mielen tai ruumiin liikuntaa
ja katselevat maailmaa vain yhdestä näkökulmasta, joka sekin on
vielä valheellinen. Näin he eivät kykene erottamaan mistä todel-
linen ansioituminen ja onnellisuus koostuvat. perin harhauttava
valo ohjaa ihmistä, kun olosuhteiden verho peittää hänet ja saa
ihmisen astelemaan kuin naamiaisissa, vetäen kevytmielisyyden
näyttämöltä toiselle perässään hervottomia jäseniään, jotka roik-
kuvat raukeina, ja pyöritellen ympäri hölmistyneenä silmiään,
mistä selkeästi näkyy, ettei itse mieli ole lainkaan kotona.
Siksi katson, ettei yhteiskunta ole järjestäytynyt asianmukaises-
ti, kun se ei pakota ihmisiä täyttämään keskinäisiä velvollisuuk-
siaan tekemällä siitä ainoaa keinoa ansaita kunnioitusta toisten
silmissä, mitä jokainen ihmisolento tavalla tai toisella haluaa.
Vastaavasti kunnioitus, jota varallisuus ja pelkkä henkilökohtai-
nen viehätysvoima saavat osakseen, on todellinen koillispuhuri,
joka tuhoaa keskinäisen kiintymyksen ja hyveen hennot kukin-
not. luonto on viisaasti kytkenyt keskinäisen kiintymyksen ja
velvollisuudet toisiinsa pehmittääkseen maata ja antaakseen jär-
jen ponnistuksille sen tarmon, jonka vain sydän voi niille antaa.
Mutta keskinäinen kiintymys, jota teeskennellään vain siksi, että
se on tietyn ihmisen arvoasemalle sopivaa, kun sen velvollisuudet
eivät kuitenkaan tule täytetyiksi, on vain eräs niistä tyhjistä koh-
teliaisuuksista, joita paheen ja typeryyden on ilmaistava hyveelle
ja asioiden todelliselle luonnolle.
[...]
Järjettömät yhteiskunnallisten arvoasemien erot, jotka tuovat
sivilisaatiolle kirouksen jakamalla maailman nautinnonhaluisiin
tyranneihin ja viekkaisiin, kadehtiviin palvelijoihin, korruptoivat
lähes yhtälailla ihmisiä kaikissa yhteiskuntaluokissa. Sillä arvos-
146
tus ei tällöin liity elämän keskinäisten velvollisuuksien täyttä-
miseen vaan yhteiskunnalliseen asemaan, ja kun velvollisuudet
eivät tule täytetyiksi, myöskään keskinäinen kiintymys ei kerää
tarpeeksi voimaa vahvistaakseen hyvettä, jonka luonnollisia pal-
kintoja ne molemmat ovat. On silti joitakin takaportteja, joista
mies voi ryömiä esiin, ja uskaltaa ajatella ja toimia itsenäisesti;
mutta naiselle tämä on herkuleksen tehtävä, sillä hänellä on voi-
tettavanaan omalle sukupuolelleen ominaisia vaikeuksia, joiden
ratkaiseminen vaatii lähes yliluonnollisia voimia.
Todella hyväntahtoinen lainsäätäjä pyrkii aina tekemään hy-
veellisyyden noudattamisesta kunkin yksilön oman edun. Yksi-
tyisen hyveen tullessa yleisen onnellisuuden sidosaineeksi, järjes-
tynyt kokonaisuus vahvistuu kaikkien osasten pyrkiessä kohti yh-
teistä keskustaa. Mutta naisen yksityinen tai yleinen hyve on var-
sin ongelmallinen kysymys, sillä Rousseau ja suuri joukko muita
mieskirjoittajia edellyttävät, että hänen tulisi koko elämänsä olla
alistettuna säädyllisyyden ankarille rajoituksille. Miksi alistaa hä-
net säädyllisyydelle – sokealle säädyllisyydelle – jos hän on kyke-
nevä toimimaan jalommasta lähteestä, olemaan osa ikuisuutta?
Tarvitaanko makeuden tuottamiseen aina tuoretta verta? pitääkö
ihmislajin toisen puoliskon olla afrikkalaisten orjien tavoin heitä
brutalisoivien ennakkoluulojen kohteena, vaikka miehenkin osan
sulostuttamisessa hyveelliset periaatteet olisivat varmempi turva?
Eikö tässä epäsuorasti kielletä naiselta järjellisyys? Sillä lahja, jota
ei sovi käyttää, on vain pilkkaa.
Naiset, kuten miehetkin, tekee heikoiksi ja nautinnonhalui-
siksi rikkauden mukanaan tuoma veltostuttava mielihyvä; mutta
tämän lisäksi heistä tehdään oman ulkomuotonsa orjia. heidän
täytyy pitää itsensä sulokkaina, jotta mies voisi lainata heille jär-
keään johdattaakseen heidän horjuvat askeleensa oikeaan. Tai jos
he ovat kunnianhimoisia, heidän täytyy hallita tyrannejaan viek-
kailla tempuilla, sillä ilman oikeutta ei ole mitään vastaavia vel-
vollisuuksia. Naista koskevat lait tekevät miehestä ja naisesta ab-
147
surdin kokonaisuuden, ja sitten, antamalla helposti vastuun vain
miehelle ne kutistavat naisen olemattomiin.
Olento, joka täyttää asemaansa liittyvät velvollisuudet, on itse-
näinen; ja kaikkia naisia koskevat ensisijassa järjellisen olion vel-
vollisuudet itseään kohtaan. Seuraava kansalaisvelvollisuus tärke-
ysjärjestyksessä on se, mikä koskee niin monia, äidin velvollisuus.
Se elämäntilanne, joka vapauttaa heidät näistä velvollisuuksista,
väistämättä alentaa heidät pelkiksi nukeiksi.
[...]
Kuinka paljon kunnioitettavampi onkaan nainen, joka ansait-
see itse leipänsä täyttämällä jonkin tehtävän, kuin kaikkein täy-
dellisinkään kaunotar! Sanoinko kaunotar? Niin paljon arvostan
moraalisen rakastettavuuden kauneutta ja sopusointuista säädyl-
lisyyttä, joka tasapainottaa hyvin järjestäytyneen mielen passioita,
että punastun tehdessäni vertauksen; kuitenkin huokaan miten
harva nainen pyrkii saavuttamaan tämän kunnioitettavuuden ir-
tautumalla mielihyvän huimaavasta pyörteestä, tai laiskasta välin-
pitämättömyydestä, joka typerryttää hyväluontoiset naiset kieto-
malla heidät vaippaansa.
Ylpeinä heikkoudestaan heitä on kuitenkin aina suojeltava, var-
jeltava huolilta ja kaikelta raskaalta uurastukselta, joka jalostaisi
mieltä. Jos tämän on oltava kohtalon käsky, jos heidän on tehtävä
itsensä merkityksettömiksi ja halveksittaviksi elämäänsä tuhlaa-
malla, heidän on turha odottaa saavansa arvostusta kauneuden
kadottua, sillä ihanimpien kukkienkin osana on tulla ihailijan-
sa ja poimijansa huolettoman käden silpomiksi. Kuinka monella
tapaa haluaisinkaan vilpittömästi painaa tämän totuuden oman
sukupuoleni edustajien mieleen. pelkään kuitenkin, etteivät he
kuuntele totuutta, jonka moni levoton rinta on kalliisti maksetun
kokemuksen kautta oppinut, eivätkä vapaasta tahdostaan vaihda
yhteiskunnallisen asemansa ja sukupuolensa etuoikeuksia ihmi-
syyden etuoikeuksiin, joita ei voi vaatia täyttämättä niihin liitty-
viä velvollisuuksia.
kirjallinen tuotanto herättivät pahennusta pitkään hänen kuolemansa jälkeenkin. Wollstonecraftin merkitys on alettu ymmärtää
vasta viime aikoina, joskin yhä vieläkin hän on melko tuntematon useimmille filosofian ja poliittisen teorian kaanonia ylläpitäville
historioille ja hakuteoksille. Useimpien aikansa oppineiden naisten tavoin hän oli itseoppinut. Hän kuoli lapsivuoteeseen synnyttäes-
sään tytärtään, joka tunnetaan kirjailija Mary Shelleynä. Wollstonecraftin tärkeimpiä teoksia ovat Ranskan vallankumousta puolus-
tanut Vindication of the Rights of Man (1790) ja feminismin keskeisin klassikkoteos Vindication of the Rights of Woman (1792), jonka
yhdeksännestä luvusta seuraava teksti on peräisin.
* * *
Varallisuuden osakseen saamasta kunnioituksesta, kuin
myrkyllisestä lähteestä, nousevat useimmat paheet ja pa-
huudet, jotka tekevät tästä maailmasta niin lohduttoman
näyttämön pohdiskelevalle mielelle. Sillä juuri kaikkein hienostu-
neimmassa yhteiskunnassa haisevia nilviäisiä ja myrkyllisiä ma-
telijoita väijyy villiintyneen kasvillisuuden alla; ja tuuleton, pai-
nostava ilma vaalii raukeaa tunnelmaa, joka veltostuttaa jokaisen
hyvän luonteenpiirteen ennen kuin se ehtii kypsyä hyveeksi.
Yksi luokka ahdistaa toista, sillä kaikki pyrkivät hankkimaan
kunnioitusta varallisuudellaan; ja kerran ansaittu omaisuus ta-
kaa arvostuksen, jonka pitäisi tulla vain kykyjen ja hyveellisyy-
den osaksi. Toiset väistävät ihmiselle ominaiset velvollisuudet ja
tulevat silti kohdelluiksi puolijumalina. Myös uskonnon erottaa
moraalisuudesta seremoniallisuuden verho; silti ihmetellään mi-
ten maailma on kuvainnollisesti puhuen lähes huijareiden ja sor-
tajien pesä.
Arkinen sananlasku ilmaisee terävästi totuuden sanoessaan, että
paholainen värvää jokaisen joutilaan. Ja mihinpä muuhun voivat
perityt rikkaudet ja arvonimet totuttaa kuin joutilaisuuteen. Sillä
ihminen on rakentunut siten, että hän kykenee käyttämään hen-
gen ja ruumiin voimiansa täydesti vain harjoittamalla niitä, eikä
tule niitä vaivanneeksi ellei jonkinlainen pakko ensin laita pyöriä
liikkeeseen. Samoin hyveellisyyden voi saavuttaa vain huolehti-
malla keskinäisistä velvollisuuksistamme; mutta näiden pyhien
velvollisuuksien tärkeyttä ei varmasti tunne se, jonka nöyristelijät
ovat imartelullaan houkutelleet irti ihmisyydestä. Yhteiskunnassa
on synnyttävä enemmän tasavertaisuutta tai muuten moraalisuus
ei ikinä saa alaa, eikä tämä hyveellinen tasavertaisuus pysy tuke-
vana edes kallioperustalla, jos puolen ihmiskunnan kohtalona on
tulla kahlituksi sen juurelle, sillä he jatkuvasti murentaisivat tätä
perustaa tietämättömyydellään ja ylpeydellään.
On turhaa odottaa hyveellisyyttä naisilta ennen kuin he ovat
tiettyyn mittaan saakka miehistä riippumattomia; on turhaa
odottaa heiltä luontaisen keskinäisen kiintymyksen voimaa, mi-
kä tekisi heistä hyviä vaimoja ja äitejä. Niin kauan kuin he ovat
ehdottoman riippuvaisia aviomiehistään, he tulevat olemaan
viekkaita, ilkeitä ja itsekkäitä; ja miehet, joita voi miellyttää mie-
listelevällä, spanielimaisella kiintymyksellä, eivät juurikaan omaa
tunneherkkyyttä, sillä rakkautta ei pitäisi voida ostaa, sanonnan
missään merkityksessä. Rakkauden silkkiset siivet käpristyvät
kokoon heti kun sen avulla tavoitellaan muuta kuin vastavuo-
roista tunnetta. Kuitenkin niin kauan kuin rikkaus laiskistuttaa
145
miehet, ja naiset elävät, kuten näyttää, oman viehätysvoimansa
avulla, kuinka voimme vaatia heitä täyttämään nuo jalostavat vel-
vollisuutensa, jotka samalla edellyttävät ponnistuksia ja itsekiel-
täymyksiä? peritty varallisuus turmelee mielen ja ne epäonniset
uhrit, jotka siihen – jos näin voin asian ilmaista – heti syntymäs-
sään kiedotaan, harvoin harjoittavat mielen tai ruumiin liikuntaa
ja katselevat maailmaa vain yhdestä näkökulmasta, joka sekin on
vielä valheellinen. Näin he eivät kykene erottamaan mistä todel-
linen ansioituminen ja onnellisuus koostuvat. perin harhauttava
valo ohjaa ihmistä, kun olosuhteiden verho peittää hänet ja saa
ihmisen astelemaan kuin naamiaisissa, vetäen kevytmielisyyden
näyttämöltä toiselle perässään hervottomia jäseniään, jotka roik-
kuvat raukeina, ja pyöritellen ympäri hölmistyneenä silmiään,
mistä selkeästi näkyy, ettei itse mieli ole lainkaan kotona.
Siksi katson, ettei yhteiskunta ole järjestäytynyt asianmukaises-
ti, kun se ei pakota ihmisiä täyttämään keskinäisiä velvollisuuk-
siaan tekemällä siitä ainoaa keinoa ansaita kunnioitusta toisten
silmissä, mitä jokainen ihmisolento tavalla tai toisella haluaa.
Vastaavasti kunnioitus, jota varallisuus ja pelkkä henkilökohtai-
nen viehätysvoima saavat osakseen, on todellinen koillispuhuri,
joka tuhoaa keskinäisen kiintymyksen ja hyveen hennot kukin-
not. luonto on viisaasti kytkenyt keskinäisen kiintymyksen ja
velvollisuudet toisiinsa pehmittääkseen maata ja antaakseen jär-
jen ponnistuksille sen tarmon, jonka vain sydän voi niille antaa.
Mutta keskinäinen kiintymys, jota teeskennellään vain siksi, että
se on tietyn ihmisen arvoasemalle sopivaa, kun sen velvollisuudet
eivät kuitenkaan tule täytetyiksi, on vain eräs niistä tyhjistä koh-
teliaisuuksista, joita paheen ja typeryyden on ilmaistava hyveelle
ja asioiden todelliselle luonnolle.
[...]
Järjettömät yhteiskunnallisten arvoasemien erot, jotka tuovat
sivilisaatiolle kirouksen jakamalla maailman nautinnonhaluisiin
tyranneihin ja viekkaisiin, kadehtiviin palvelijoihin, korruptoivat
lähes yhtälailla ihmisiä kaikissa yhteiskuntaluokissa. Sillä arvos-
146
tus ei tällöin liity elämän keskinäisten velvollisuuksien täyttä-
miseen vaan yhteiskunnalliseen asemaan, ja kun velvollisuudet
eivät tule täytetyiksi, myöskään keskinäinen kiintymys ei kerää
tarpeeksi voimaa vahvistaakseen hyvettä, jonka luonnollisia pal-
kintoja ne molemmat ovat. On silti joitakin takaportteja, joista
mies voi ryömiä esiin, ja uskaltaa ajatella ja toimia itsenäisesti;
mutta naiselle tämä on herkuleksen tehtävä, sillä hänellä on voi-
tettavanaan omalle sukupuolelleen ominaisia vaikeuksia, joiden
ratkaiseminen vaatii lähes yliluonnollisia voimia.
Todella hyväntahtoinen lainsäätäjä pyrkii aina tekemään hy-
veellisyyden noudattamisesta kunkin yksilön oman edun. Yksi-
tyisen hyveen tullessa yleisen onnellisuuden sidosaineeksi, järjes-
tynyt kokonaisuus vahvistuu kaikkien osasten pyrkiessä kohti yh-
teistä keskustaa. Mutta naisen yksityinen tai yleinen hyve on var-
sin ongelmallinen kysymys, sillä Rousseau ja suuri joukko muita
mieskirjoittajia edellyttävät, että hänen tulisi koko elämänsä olla
alistettuna säädyllisyyden ankarille rajoituksille. Miksi alistaa hä-
net säädyllisyydelle – sokealle säädyllisyydelle – jos hän on kyke-
nevä toimimaan jalommasta lähteestä, olemaan osa ikuisuutta?
Tarvitaanko makeuden tuottamiseen aina tuoretta verta? pitääkö
ihmislajin toisen puoliskon olla afrikkalaisten orjien tavoin heitä
brutalisoivien ennakkoluulojen kohteena, vaikka miehenkin osan
sulostuttamisessa hyveelliset periaatteet olisivat varmempi turva?
Eikö tässä epäsuorasti kielletä naiselta järjellisyys? Sillä lahja, jota
ei sovi käyttää, on vain pilkkaa.
Naiset, kuten miehetkin, tekee heikoiksi ja nautinnonhalui-
siksi rikkauden mukanaan tuoma veltostuttava mielihyvä; mutta
tämän lisäksi heistä tehdään oman ulkomuotonsa orjia. heidän
täytyy pitää itsensä sulokkaina, jotta mies voisi lainata heille jär-
keään johdattaakseen heidän horjuvat askeleensa oikeaan. Tai jos
he ovat kunnianhimoisia, heidän täytyy hallita tyrannejaan viek-
kailla tempuilla, sillä ilman oikeutta ei ole mitään vastaavia vel-
vollisuuksia. Naista koskevat lait tekevät miehestä ja naisesta ab-
147
surdin kokonaisuuden, ja sitten, antamalla helposti vastuun vain
miehelle ne kutistavat naisen olemattomiin.
Olento, joka täyttää asemaansa liittyvät velvollisuudet, on itse-
näinen; ja kaikkia naisia koskevat ensisijassa järjellisen olion vel-
vollisuudet itseään kohtaan. Seuraava kansalaisvelvollisuus tärke-
ysjärjestyksessä on se, mikä koskee niin monia, äidin velvollisuus.
Se elämäntilanne, joka vapauttaa heidät näistä velvollisuuksista,
väistämättä alentaa heidät pelkiksi nukeiksi.
[...]
Kuinka paljon kunnioitettavampi onkaan nainen, joka ansait-
see itse leipänsä täyttämällä jonkin tehtävän, kuin kaikkein täy-
dellisinkään kaunotar! Sanoinko kaunotar? Niin paljon arvostan
moraalisen rakastettavuuden kauneutta ja sopusointuista säädyl-
lisyyttä, joka tasapainottaa hyvin järjestäytyneen mielen passioita,
että punastun tehdessäni vertauksen; kuitenkin huokaan miten
harva nainen pyrkii saavuttamaan tämän kunnioitettavuuden ir-
tautumalla mielihyvän huimaavasta pyörteestä, tai laiskasta välin-
pitämättömyydestä, joka typerryttää hyväluontoiset naiset kieto-
malla heidät vaippaansa.
Ylpeinä heikkoudestaan heitä on kuitenkin aina suojeltava, var-
jeltava huolilta ja kaikelta raskaalta uurastukselta, joka jalostaisi
mieltä. Jos tämän on oltava kohtalon käsky, jos heidän on tehtävä
itsensä merkityksettömiksi ja halveksittaviksi elämäänsä tuhlaa-
malla, heidän on turha odottaa saavansa arvostusta kauneuden
kadottua, sillä ihanimpien kukkienkin osana on tulla ihailijan-
sa ja poimijansa huolettoman käden silpomiksi. Kuinka monella
tapaa haluaisinkaan vilpittömästi painaa tämän totuuden oman
sukupuoleni edustajien mieleen. pelkään kuitenkin, etteivät he
kuuntele totuutta, jonka moni levoton rinta on kalliisti maksetun
kokemuksen kautta oppinut, eivätkä vapaasta tahdostaan vaihda
yhteiskunnallisen asemansa ja sukupuolensa etuoikeuksia ihmi-
syyden etuoikeuksiin, joita ei voi vaatia täyttämättä niihin liitty-
viä velvollisuuksia.
Re: "Suomi on ahdasmielinen maa eikä täällä saa olla oma itsensä"
Feminismi on sitä, että levittää ylpeänä persposkensa arpensa näyttääkseen, jotka eivät edes ole taisteluarpia perseraiskauksesta, vaan he ovat itse raiskanneet itsensä ja vaativat siitä hyvästä kunnioitusta. Vitun dillet.
Re: "Suomi on ahdasmielinen maa eikä täällä saa olla oma itsensä"
Olet täysin oikeassa. Kyllä naiset ovat melkoisia kerjäläisiä. Ne kerjäävät turpaansa.Keijona kirjoitti: ↑28 Kesä 2024, 17:39Hieno esimerkki naisten käyttämästä henkisestä väkivallasta, tarpeeksi kun tuollaista kiusaamista harjoittaa niin tietenkin on oikeutettu saamaan turpaansa.marjatta1 kirjoitti: ↑28 Kesä 2024, 17:31Duunipaikassani oli mies, joka aina vähän yritti hiplailla naisia ohikulkiessaan ja yks työkaveri sitten laittoi työhuoneen oven pieleen hienosti tekstatun virallisen näköisen plakaatin, jossa luki Erno Ponsio ja oikeusjuttuhan siitä melkein nousi, kun hän kyseinen Erno kyseli lapun laittajaa ja uhkasi kunnianloukkauksesta ja yritti keksiä kuka oli lapun laittaja, mutta eipä sitä hänelle kerrottu!Märkäruuti kirjoitti: ↑28 Kesä 2024, 16:57Työpaikan kahviossa Matti kaatoi reilun annoksen grillausmaustetta kahvisuodattimen pohjalle ja siihen kaffeporot päälle. Hän ei itse ollut paikalla, kun pari ensimmäistä juojaa tuli maistille. Kun minulla suupielet väkisinkin nykivät kahvittelijoiden ilmeen nähdessäni, niin minuahan siitä syytettiin. Kiistin jyrkästi syyllisyyteni, mutta sen jälkeen alettiin tivata, että sinä kuitenkin tiedät kuka sen teki. Sanoin tietäväni, mutta en kerro, kun Matti kielsi.![]()
Re: "Suomi on ahdasmielinen maa eikä täällä saa olla oma itsensä"
Eipäs lasketa leikkiä.AimoJortikka kirjoitti: ↑28 Kesä 2024, 17:10Minäkin tälleen vanhemmiten alkanut pitää muodikkaita kaksivärisiä kalsareita. Edestä keltaiset ja takaa ruskeat.
Suomen ahdasmielisyydestä kertoo suhtautuminen minuun. Usein julkisilla paikoilla kulkiessani, mietiskelen, että eivätpä tiedä nuokaan kuinka nuorekkaan raidalliset alushousut minulla on ja samalla hihittelen hiukan itsekseni.
Voi sitä tuijotusten määrää! Mitä minun kalsarit kenellekään kuuluu?


