Kerrataanpa mitä tuli sanottua
Oot uskossa vahva ja saat tietysti olla, mutta niitä perusteluja et vielä esittänyt.Avaus: Mitä aivot tekevät ja mitä ne eivät tee?
Kohina: Aivot eivät tee enempää kuin pakko.
Naturalisti: Joo, aivot etsii invariansseja. Ei tee mitään niin kauan, kun niitä löytyy. Poikkeamat herättää uteliaisuuden; tulee pakottava tarve tietää mikä se on. Poikkeamia löytyy aina, joten pakko on aina.
Kohina: Eikä etsi. Olen siitä Free energy principlestä linkannut jo miljoona kertaa.
Naturalisti: Siis, jos havainto selittyy jo omaksutulla invarianssilla, ei ole tarvetta haaskata energiaa uuden selityksen keksimisen. Sama asia.
Siili Suhonen: Kuinka paljon on pakko ja kuka niitä pakottaa?
Naturalisti: Uteliaisuus pakottaa.
Kohina: Aivot eivät ole yhtä kuin uteliaisuus
Naturalisti: Mutta invarianssin anomaliasta heräävä uteliaisuus on aivoille syy toimia.
Kohina: Lue nyt saatana jotain.
Naturalisti: Yritä itse ymmärtää muutakin kuin vain omia luutuneita ajatustottumuksiasi ja arvioida myös lukemaasi kriittisesti. Kaikki mitä me tiedämme (siis luulemme tietävämme) ovat vain ajatustottumuksia; kullakin omanlaisiaan.
Kohina: voi luoja
Sen sijaan, että vain linkkailet erilaisia juttuja ja kommentoit niitä puolittaisilla lauseilla, voisit myös esittää näkemyksiäsi myös omin sanoin; mitä itse noista linkkauksistasi ajattelet..
Tässä on minun näkemykseni vapaan energian periaatteesta. Kerro mitkä kohdat siitä edellyttävät oikaisua.
Neurotieteilijä Karl Friston esitteli vapaan energian periaatteen 2010. Sen mukaan aivojen toiminta ja perustuu kahteen perusperiaatteeseen: 1. Ennustamiseen ja 2. vapaan energian minimoimiseen.
Aivot tekevät jatkuvasti ennusteita maailmasta. Vapaan energian periaate esittää, että aivot ennustaa (laskee) asioita Bayesin tilastotiedettä muistuttavalla tavalla, jossa päätelmät perustuvat todennäköisyyksiin. Siitä, että aivot ennustavat olen samaa mieltä, mutta en tuosta ennustamisen tavasta. Aivot eivät ole laskukone vaan ne ennustavat empiirisesti oppimiensa kokemusten avulla.
Vapaan energian minimointi periaatteen mukaan aivot pyrkivät minimoimaan vapaata energiaa, mikä liittyy aivojen ennusteiden ja havaintojen väliseen ristiriitaan, jota pyritään kuvaamaan matemaattisesti. Mutta mitä tässä kuvataan? Ajatellaanko tässä tietoisuuden olevan jonkinlainen mitattavissa oleva suure? Miten se muuttuu toiminnaksi?
Tämä on hölynpölyä, josta löytyy tyypillinen kuvaus täältä: Karl Friston ja vapaan energian periaate - Mielen Ihmeet: https://mielenihmeet.fi/karl-friston-ja ... -periaate/.
Tietoisuus ei kuitenkaan ole mikään mitattavissa oleva suure vaan se on osin geneettisten ja osin memeettisten kykyjen tuottamaa toimintaa. Aivot ovat kehittyneet geneettisessä ja memeettisesfä evoluutiossa minimoimaan energiankulutustaan hyödyntämällä mahdollisimman paljon jo oppimiaan käytyäytymis- ja ajattelutottumuksia.