Unirytmi ja unen laatu

Zeneka
Reactions:

Re: Unirytmi ja unen laatu

Viesti Kirjoittaja Zeneka »

marjatta1 kirjoitti: 13 Syys 2024, 06:21 Herään aamuisin jo n. klo 4-5 aikoihin ja olen nukkunut n. 6 tuntia, mutta olen huomannut, että virkeämpi olen, jos unta on ollut se 7 tuntia...mutta kuudenkin unen tunnilla pärjään...
Mulla on usein sama ongelma, että herää 4-5 aamulla. Mutta sitten kieriskelen sängyssä 0,5-1 tunnin ja saan uudelleen unenpäästä kiinni. Herään joskus 10-11 virkeänä.

Jos nukkuisin vain 6 tuntia, niin koko päivä olisi huono fiilis ja mikään ei kiinnosta tai huvita.

Suosittelen kaikkia kokeilemaan 10 tunnin tai yli unia! UNI parantaa
Zeneka
Reactions:

KultaKikkare kirjoitti: 13 Syys 2024, 11:01
Märkäruuti kirjoitti: 13 Syys 2024, 10:54
KultaKikkare kirjoitti: 13 Syys 2024, 10:38 kun yhdistetään korkeisiin aamuverenpaineisiin ja kuorsaukseen niin sulla on 99% todennäköisyydellä uniapnea.
Minulla on aamulla verenpaine vähän koholla, ja kuorsauksesta en tiedä. En ole itse ainakaan kuullut kuorsaavani eikä muita kuuntelijoita ole. Parilla tuttavalla on todettu uniapnea. mutta heillä on vyötärönympärys vielä massiivisempi kuin minulla. En tiedä miten paljon se korreloi.

Pitänee varmaan kuormittaa ennestään ylikuormittunutta terveydenhoitojärjestelmäämme ja hakeutua tutkimuksiin.
Ylipaino on yksi riskitekijä mut ei se sitä edellytä. Noita apneoita on kai eri tyyppisiä tai eri syistä johtuvia, yksi tyyppi johtuu kielen ja suun geometriasta. Niitä on ennen korjattu melko hankalilla leikkauksilla joissa leukaluu on katkaistu ja geometriaa muokattu, mut nykyään mennään tolla ylipainehengityksellä lähinnä.
Todellisuudessa melkein kaikilla keski-ikäisillä miehillä on jonkun tasoinen uniapnea!

Mutta se ei ole sairaus vaan se on ominaisuus.

Nykyään on tapana tehdä monesta luonnollisesta asiasta sairaus... vaikka alkoholismi joka on ihmiselle luonnollinen mukava ja elämänlaatua parantava ominaisuus.

Masennukset ja elämän tarkoituksettomuus katoaa, kun pari viinipulloa joka ilta kumoaa!
KultaKikkare
Reactions:

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Zeneka kirjoitti: 13 Syys 2024, 14:05
KultaKikkare kirjoitti: 13 Syys 2024, 11:01
Märkäruuti kirjoitti: 13 Syys 2024, 10:54
KultaKikkare kirjoitti: 13 Syys 2024, 10:38 kun yhdistetään korkeisiin aamuverenpaineisiin ja kuorsaukseen niin sulla on 99% todennäköisyydellä uniapnea.
Minulla on aamulla verenpaine vähän koholla, ja kuorsauksesta en tiedä. En ole itse ainakaan kuullut kuorsaavani eikä muita kuuntelijoita ole. Parilla tuttavalla on todettu uniapnea. mutta heillä on vyötärönympärys vielä massiivisempi kuin minulla. En tiedä miten paljon se korreloi.

Pitänee varmaan kuormittaa ennestään ylikuormittunutta terveydenhoitojärjestelmäämme ja hakeutua tutkimuksiin.
Ylipaino on yksi riskitekijä mut ei se sitä edellytä. Noita apneoita on kai eri tyyppisiä tai eri syistä johtuvia, yksi tyyppi johtuu kielen ja suun geometriasta. Niitä on ennen korjattu melko hankalilla leikkauksilla joissa leukaluu on katkaistu ja geometriaa muokattu, mut nykyään mennään tolla ylipainehengityksellä lähinnä.
Todellisuudessa melkein kaikilla keski-ikäisillä miehillä on jonkun tasoinen uniapnea!

Mutta se ei ole sairaus vaan se on ominaisuus.

Nykyään on tapana tehdä monesta luonnollisesta asiasta sairaus... vaikka alkoholismi joka on ihmiselle luonnollinen mukava ja elämänlaatua parantava ominaisuus.

Masennukset ja elämän tarkoituksettomuus katoaa, kun pari viinipulloa joka ilta kumoaa!
Uniapnea kuitenkin on elämänlaatua heikentävä ominaisuus jota voidaan hoitaa, eli sairaus.
Be stronger than your excuses
KultaKikkare
Reactions:

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Ja IMO parempi on muokata elämäänsä niin että se on mielekästä kuin vetää pari pulloa viiniä illassa. Alkoholin säännöllisen käytön vaarallisuus piilee mm. siinä että se on puudutusaine joka auttaa sietään paskaa elämää jolloin muutoksesta kieltäytyminen ei olekaan vittumaisempaa kuin muutos. Mut kai nää on makuasioita. 8-)
Be stronger than your excuses
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Zeneka kirjoitti: 13 Syys 2024, 14:05 Masennukset ja elämän tarkoituksettomuus katoaa, kun pari viinipulloa joka ilta kumoaa!
Kuten vanha kansanviisaus sanoo, pullo kirkasta päivässä pitää viinanhimon loitolla.

Ei vaan. Ei se ihan naurun asia ole. Muutama hyvä kaveri on viinan takia jo pudonnut. Hyväkuntoisella elimistö sietää pitkäänkin, mutta jossain se raja tulee vastaan. Olen itse kytännyt omaa alkoholinkulutustani ainakin jo neljännesvuosisadan, eikä se eläkevuosina (toistakymmentä) ole ainakaan lisääntynyt. En kuitenkaan myöskään näe mitään syytä luopua kokonaan iltapunkustani.
Zeneka
Reactions:

Märkäruuti kirjoitti: 13 Syys 2024, 14:27 Ei vaan. Ei se ihan naurun asia ole. Muutama hyvä kaveri on viinan takia jo pudonnut. Hyväkuntoisella elimistö sietää pitkäänkin, mutta jossain se raja tulee vastaan. Olen itse kytännyt omaa alkoholinkulutustani ainakin jo neljännesvuosisadan, eikä se eläkevuosina (toistakymmentä) ole ainakaan lisääntynyt. En kuitenkaan myöskään näe mitään syytä luopua kokonaan iltapunkustani.
Nimeomaan hyvällä kunnolla ja elintavoilla voidaan estää alkoholin haitat vaikka joisi sen kossupullon joka päivä ja juhlissa ja lomalla tuplat.

Tärkeää on myös miettiä alkoholista nautiskelua tieteellisesti. Rytmi, ajoitus ja aika ovat tässä oleellinen osa. Systeemejä on erilaisia, mutta esimerkkinä 3-2-4-2-1 systeemi. Tässä juodaan 12 alkoholiannosta illassa. Ensimmäisenä tuntina 3 annosta, sitten 2, sitten 4, sitten 2 ja lopuksi 1. Juominen painottuu 4 tuntiin. Viimeinen 1 annos on palautumista varten ja myös sitä varten ettei alkoholin juominen pysähdy kuin seinään. Takaa paremmat yöunet. Rytmissä on tärkeää saada välillä enemmän alkoholia vereen suhteessa aikaan. Ensimmäisenä tuntina voi vetää vaikka 3 annosta 5 minuutissa ja himmailla 55 minuuttia. Tämä muistuttaa urheilussa hyviä tuloksia takaavaa intervallitreeniä tietyssä mielessä.

Ruoka pitää miettiä myös. Ennen nautintosessiota ei tunnetusti kannata syödä liikaa, jotta alkoholin vaikutuksen terävyys ei katoa liiaksi. Mutta on hyvä syödä vaikka 2 desiä turkkilaista jugurttia kuidukkaalla myslillä tasaamaan vatsan happoja ja tuomaan hieman estettä alkoholin ja vatsan limakalvojen väliin. Myöhemmin illalla syödään kevyesti vihanneksiä ja paljon proteiinia. Illalla kannattaa tehostaa verenkiertoa saunomalla ja tekemällä muutamia voimaharjoitteluja. Leuan vedot, penkkipunnerrus (jos on mahdollisuus) ovat hyviä. Alkoholista saa fyysistä ja henkistä energiaa treeniin ja usein penkkipunnerrusennätys tehdään em. systeemissä 4 annoksen tunnissa jälkeen.

Alkoholiksi kannattaa valita puhdas viina, jota blandataan vedellä ja maustetaan sokerittomilla makeutusaineilla. Näin vältetään turha energian saanti ja vaikka viineissä olevat hapokkuudet ja myrkyt.
Tuttu
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tuttu »

Nukun (onneksi) sikeästi, hyvin ja pitkään, olen unikeko.
Zeneka
Reactions:

Tuttu kirjoitti: 14 Syys 2024, 13:26 Nukun (onneksi) sikeästi, hyvin ja pitkään, olen unikeko.
Tuo on aivan aliarvostettu ominaisuus maailmassa missä jengi kehuskelee kuka nukkuu 5 tuntia, 4 tuntia tai 3 tuntia.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin