Kokemuksia lestadiolaisista

Tieteellistä keskustelua uskonnoista ja uskontojen vaikutuksista ihmiseen.
Vän
Reactions:

Re: Kokemuksia lestadiolaisista

Viesti Kirjoittaja Vän »

Susa kirjoitti: 06 Loka 2024, 00:24
Vän kirjoitti: 06 Loka 2024, 00:22
Susa kirjoitti: 06 Loka 2024, 00:20
Vän kirjoitti: 06 Loka 2024, 00:15 Synti kun on asia, jonka määrittelee kulloinkin vallassa oleva pappi.
Missä uskontokunnassa/-lahkossa tuollainen patriarkka/matriarkka Suomessa on?
Jokaisessa. Usein eri papeilla on erilaiset käsitykset synnistä, mutta ei se sitä estä, että ihmisiä rangaistaan, jos he rikkovat kenen vaan määrittelemiä syntejä.
No kuka se vaikkapa siinä lestadiolaisessa lahkossa on tämä "ylipappi" joka määrittelee synnit?
Ja miten syntiä tehnyttä rangaistaan?
Mistä minä sen tietäisin? En ole lesta.
Never trust the Government. Fuck the Government.
Susa
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Susa »

Vän kirjoitti: 06 Loka 2024, 00:29 Mistä minä sen tietäisin? En ole lesta.
No kuin sitten tiedät heillä tuollaisen "ylipapin" olevan ja rangaistuksia jaettavan? :jaaa?:
Vän
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Vän »

Susa kirjoitti: 06 Loka 2024, 00:31
No kuin sitten tiedät heillä tuollaisen "ylipapin" olevan ja rangaistuksia jaettavan? :jaaa?:
No veikkasin vain. Saavatko lestat sitten tehdä syntiä vapaasti niin paljon kuin mieli tekee?
Never trust the Government. Fuck the Government.
marjatta1
Reactions:

Viesti Kirjoittaja marjatta1 »

Hurskaitten syntilistakin olis päivittämisen ja priorisoinnin tarpeessa mielestäni. He ovat turhan kiinnostuneita ja kriittisiä siitä ketkä rakastavat toisiaan ja mitä tekevät makuuhuoneissaan? Omavaltaisesti myös valitsevat Raamatusta kohteita joilla hyökkäävät kanssakulkijoitaan kohtaan ja politiikkaankin he osallistuvat ja liekköhän ihan oikein ja perusteltua, että Israel on heidän mielestään jokin uskonnollisen perustein "valittu kansa", jota he yksipuolisesti puolustavat???
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri

— Sari Virlander
Stalker
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Vän kirjoitti: 06 Loka 2024, 00:36
No veikkasin vain. Saavatko lestat sitten tehdä syntiä vapaasti niin paljon kuin mieli tekee?
Kannattaa alkaa korpelalaiseksi lestadiolaiseksi
https://fi.wikipedia.org/wiki/Korpelalaisuus
Valitut eivät tee syntiä.
Toope
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Toope »

Ketju on hämmentävän vihamielinen lestadiolaisia kohtaan, vaikka koskaan lestadiolaiset eivät Suomessa ole muodostaneet mitään ongelmaa. Itse asiassa liikkeen piirissä elävät lienevät keskimääräistä "parempaa" porukkaa, kuin me tavikset.

Kuten sanoin, uutiset puhuvat vain negatiivisista tapauksista lestojen kohdalla (HS, YLE). Eivät he puhu terveistä perheistä, joista woke puuttuu. Eivät puhu ihmisistä, jotka iloisina perustavat perheitä jo 24-vuotiaina... :(
Valtamedia ei ole noiden ystävä. Se veljeilee islamin kaltaisten tautien kanssa.
Taantuvassa yhteiskunnassa tuloerot ovat minimissä.
https://sarastuslehti.com/2016/12/19/20 ... dystopian/
Suomalainen sisu:
https://www.youtube.com/watch?v=7WXuejg7fwU
asdf
Reactions:

Viesti Kirjoittaja asdf »

Niin miten se nyt on Toope, luetko vai etkö Ylen ja HeSarin uutisia?
Mene mene tekel upharsin.
Kissatäti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Toope kirjoitti: 06 Loka 2024, 16:56 Ketju on hämmentävän vihamielinen lestadiolaisia kohtaan, vaikka koskaan lestadiolaiset eivät Suomessa ole muodostaneet mitään ongelmaa. Itse asiassa liikkeen piirissä elävät lienevät keskimääräistä "parempaa" porukkaa, kuin me tavikset.

Kuten sanoin, uutiset puhuvat vain negatiivisista tapauksista lestojen kohdalla (HS, YLE). Eivät he puhu terveistä perheistä, joista woke puuttuu. Eivät puhu ihmisistä, jotka iloisina perustavat perheitä jo 24-vuotiaina... :(
Valtamedia ei ole noiden ystävä. Se veljeilee islamin kaltaisten tautien kanssa.
Minä en periaatteessa suostu ihailemaan ihmisiä jotka rakastavat enemmän Jumalaa kuin omaa puolisoaan tai omia lapsiaan. Tämä koskee tietysti muitakin uskontokuntia ja lahkoja kuin lestadiolaiset.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Kissatäti kirjoitti: 06 Loka 2024, 19:26 Minä en periaatteessa suostu ihailemaan ihmisiä jotka rakastavat enemmän Jumalaa kuin omaa puolisoaan tai omia lapsiaan.
Tai ihmisiä, jotka painavat lasten hyväksikäyttöä villaisella vedoten rippisalaisuuteen.
"Vuonna 2010 herätysliikkeessä julki tulleen, vuosikymmeniä kestäneen hyväksikäyttö-vyyhdin tutkinnassa oli paljastunut ainakin 150 pedofiliaan syyllistynyttä miestä, joiden uhrien määrä on moninkertainen. Ilmi tulleista pedofiileistä toistakymmentä kuului liikkeen seurapuhujiin."

SRK:n pääsihteerille se oli silloin niin kova paikka, että hän erosi, vaikka ei ollut henkilökohtaisesti ilmeisesti mitenkään sekaantunut asiaan. Jehovan todistajista on tullut kansainvälisellä tasolla esiin samaa, enkä usko, että luterilainen kirkkommekaan olisi täysin puhdas.
Toisaalta SRK on pyykkinsä pessyt eikä sitä enää pidä vanhoista syyttää.
asdf
Reactions:

Märkäruuti kirjoitti: 06 Loka 2024, 19:44
Kissatäti kirjoitti: 06 Loka 2024, 19:26 Minä en periaatteessa suostu ihailemaan ihmisiä jotka rakastavat enemmän Jumalaa kuin omaa puolisoaan tai omia lapsiaan.
Tai ihmisiä, jotka painavat lasten hyväksikäyttöä villaisella vedoten rippisalaisuuteen.
"Vuonna 2010 herätysliikkeessä julki tulleen, vuosikymmeniä kestäneen hyväksikäyttö-vyyhdin tutkinnassa oli paljastunut ainakin 150 pedofiliaan syyllistynyttä miestä, joiden uhrien määrä on moninkertainen. Ilmi tulleista pedofiileistä toistakymmentä kuului liikkeen seurapuhujiin."

SRK:n pääsihteerille se oli silloin niin kova paikka, että hän erosi, vaikka ei ollut henkilökohtaisesti ilmeisesti mitenkään sekaantunut asiaan. Jehovan todistajista on tullut kansainvälisellä tasolla esiin samaa, enkä usko, että luterilainen kirkkommekaan olisi täysin puhdas.
Toisaalta SRK on pyykkinsä pessyt eikä sitä enää pidä vanhoista syyttää.
Fakenews ja ihailtava lahko.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

asdf kirjoitti: 06 Loka 2024, 19:54 Fakenews ja ihailtava lahko.
Satiiriako?
Yli 100 000 ihmisen liikettä ei 150 pedofiilin perusteella voi kokonaan tuomita. Siitä kyllä voidaan, ettei heistä ilmoitettu poliisille, kuten laki olisi vaatinut. Se lienee nyt korjattu.
Tunnen useita lestadiolaisia ja olen tuntenut myös silloisen pääsihteerin. Heistä minulla ei ole ihmisinä pahaa sanottavaa.
Tuulispää
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Märkäruuti kirjoitti: 06 Loka 2024, 22:11
Satiiriako?
Yli 100 000 ihmisen liikettä ei 150 pedofiilin perusteella voi kokonaan tuomita. Siitä kyllä voidaan, ettei heistä ilmoitettu poliisille, kuten laki olisi vaatinut. Se lienee nyt korjattu.
Tunnen useita lestadiolaisia ja olen tuntenut myös silloisen pääsihteerin. Heistä minulla ei ole ihmisinä pahaa sanottavaa.
On olemassa aivan hyviä lestoja.
asdf
Reactions:

Satiiriako?
No ei ihan pokerinaamalla kirjoitettua.
Tuulispää
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Stalker kirjoitti: 06 Loka 2024, 11:34
Vän kirjoitti: 06 Loka 2024, 00:36
Kannattaa alkaa korpelalaiseksi lestadiolaiseksi
https://fi.wikipedia.org/wiki/Korpelalaisuus
Valitut eivät tee syntiä.
Onkohan tuo häpykarvojen kampaus ja peräaukkojen peseminen edelleen vahva osa lestadiolaisuutta ? :lol:
Paikalla
MooM
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MooM »

asdf kirjoitti: 06 Loka 2024, 22:24
Satiiriako?
No ei ihan pokerinaamalla kirjoitettua.
No, ei ihan pokerinaamalla kirjoitettua.
No ei, ihan pokerinaamalla kirjoitettua.
No ei ihan, pokerinaamalla kirjoitettua.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin