Aika suomalaiselle sähköautolle?

antitaide
Reactions:
Viestit: 475
Liittynyt: 20 Maalis 2023, 15:16

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja antitaide »

Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:22
antitaide kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:21
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:15
Susa kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:14
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:11 No en ole edes väittänyt mitään missään vaiheessa.
Mitä tämä sitten tarkoitti?
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 06:11 Mulla on kolmen hengen kolmipyörä konsepti sähkölle...joka olisi ½ taloudellisempi kuin joku Tesla 3...toimintamatka 1000 km jne o-100 2 sekunnissa niin ja edelleen.
2 sekkaa on helppo...0,5 sekkaa vaikeampi rasti.
Sähköauton rakentaminen, joka kiihtyisi 0–100 km/h 0,5 sekunnissa, on teoriassa mahdollista, mutta se törmää merkittäviin fysikaalisiin ja teknisiin haasteisiin:

Valtava teho ja vääntö:
-tehohäviöt (esim. renkaissa, voimansiirrossa) nostaisivat vaatimuksen lähemmäs 1 500–2 000 hv.

Äärimmäinen pito:
-renkaiden ja pinnan välillä pito vaatisi kitkakertoimen 5,67, mikä on mahdotonta tavallisilla renkailla ja pinnoilla.

Keveys:
- 200 kg auto vaatisi "vain" 300–400 hv teoreettisesti, mutta rakenteen tulisi kestää valtavat voimat. Hiilikuitu ja kevyet akut olisivat pakollisia.

Sähköjärjestelmä:
-akun pitää purkaa valtava määrä energiaa hetkessä. Nykyiset litiumioniakut voivat saavuttaa tämän lyhyissä purskeissa, mutta superkondensaattorit voisivat olla parempi vaihtoehto niiden nopean purkauskyvyn vuoksi.

Rakenteellinen kestävyys:
-Rungon, jousituksen ja kuljettajan istuimen on kestettävä 5,67 g:n kiihtyvyys. Kuljettaja voisi tarvita G-puvun.

Onko se mahdollista?
Nykyteknologialla: Ei käytännössä. Nopein realistinen raja sarjavalmisteisille autoille on noin 1,0–1,5 sekuntia, sillä pito ja renkaat muodostavat pullonkaulan. Grimselin 1,513 sekuntia oli kevyen kilpa-auton tulos, mutta 0,5 sekuntia vaatisi radikaaleja innovaatioita.

Esimerkki vertailusta
Drag racingissä nitrometaanikäyttöiset Top Fuel -autot kiihtyvät 0–100 km/h noin 0,8 sekunnissa (ja 0–539 km/h alle 4 sekunnissa) 10 000+ hv voimalla ja massiivisella downforcella. Sähköauton haaste on saavuttaa sama ilman polttomoottorin räjähtävää energiaa ja aerodynamiikkaa.

Johtopäätös:
0,5 sekuntia 0–100 km/h sähköautolla vaatisi vallankumouksellisia edistysaskelia renkaissa, materiaalitekniikassa ja energianhallinnassa. Nykyteknologialla se on lähes mahdotonta.
Oliko chat GTP ?

Kiihtyvyys po 6-7 G luokkaa.
Grok
Mutta vaikein ongelma kiihdytyksessä on siis tavallisten renkaiden pitävyys, riittävää kitkaa ei saada vaikka olisi kuinka tehokas auto.
Pitäisi olla liimamaiset kilparenkaat ja optimoitu pinta sekä voimakas downforce (esim. siivet tai imujärjestelmät kuten F1-autojen "fan car")
Magneettinen tai mekaaninen apu: Radassa voisi olla magneetteja tai muita voimia, mutta tämä ei olisi enää "puhdas" auton kiihdytys.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

antitaide kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:32
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:22
antitaide kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:21
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:15
Susa kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:14
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:11 No en ole edes väittänyt mitään missään vaiheessa.
Mitä tämä sitten tarkoitti?
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 06:11 Mulla on kolmen hengen kolmipyörä konsepti sähkölle...joka olisi ½ taloudellisempi kuin joku Tesla 3...toimintamatka 1000 km jne o-100 2 sekunnissa niin ja edelleen.
2 sekkaa on helppo...0,5 sekkaa vaikeampi rasti.
Sähköauton rakentaminen, joka kiihtyisi 0–100 km/h 0,5 sekunnissa, on teoriassa mahdollista, mutta se törmää merkittäviin fysikaalisiin ja teknisiin haasteisiin:

Valtava teho ja vääntö:
-tehohäviöt (esim. renkaissa, voimansiirrossa) nostaisivat vaatimuksen lähemmäs 1 500–2 000 hv.

Äärimmäinen pito:
-renkaiden ja pinnan välillä pito vaatisi kitkakertoimen 5,67, mikä on mahdotonta tavallisilla renkailla ja pinnoilla.

Keveys:
- 200 kg auto vaatisi "vain" 300–400 hv teoreettisesti, mutta rakenteen tulisi kestää valtavat voimat. Hiilikuitu ja kevyet akut olisivat pakollisia.

Sähköjärjestelmä:
-akun pitää purkaa valtava määrä energiaa hetkessä. Nykyiset litiumioniakut voivat saavuttaa tämän lyhyissä purskeissa, mutta superkondensaattorit voisivat olla parempi vaihtoehto niiden nopean purkauskyvyn vuoksi.

Rakenteellinen kestävyys:
-Rungon, jousituksen ja kuljettajan istuimen on kestettävä 5,67 g:n kiihtyvyys. Kuljettaja voisi tarvita G-puvun.

Onko se mahdollista?
Nykyteknologialla: Ei käytännössä. Nopein realistinen raja sarjavalmisteisille autoille on noin 1,0–1,5 sekuntia, sillä pito ja renkaat muodostavat pullonkaulan. Grimselin 1,513 sekuntia oli kevyen kilpa-auton tulos, mutta 0,5 sekuntia vaatisi radikaaleja innovaatioita.

Esimerkki vertailusta
Drag racingissä nitrometaanikäyttöiset Top Fuel -autot kiihtyvät 0–100 km/h noin 0,8 sekunnissa (ja 0–539 km/h alle 4 sekunnissa) 10 000+ hv voimalla ja massiivisella downforcella. Sähköauton haaste on saavuttaa sama ilman polttomoottorin räjähtävää energiaa ja aerodynamiikkaa.

Johtopäätös:
0,5 sekuntia 0–100 km/h sähköautolla vaatisi vallankumouksellisia edistysaskelia renkaissa, materiaalitekniikassa ja energianhallinnassa. Nykyteknologialla se on lähes mahdotonta.
Oliko chat GTP ?

Kiihtyvyys po 6-7 G luokkaa.
Grok
Mutta vaikein ongelma kiihdytyksessä on siis tavallisten renkaiden pitävyys, riittävää kitkaa ei saada vaikka olisi kuinka tehokas auto.
Pitäisi olla liimamaiset kilparenkaat ja optimoitu pinta sekä voimakas downforce (esim. siivet tai imujärjestelmät kuten F1-autojen "fan car")
Magneettinen tai mekaaninen apu: Radassa voisi olla magneetteja tai muita voimia, mutta tämä ei olisi enää "puhdas" auton kiihdytys.

Kyllä siihen on konsti. Tämä on sitä paljon puhuttua innovatiivisuutta.
Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:42 Kyllä siihen on konsti. Tämä on sitä paljon puhuttua innovatiivisuutta.
Niinpä niin.
Kun auto kiihdyttää 0-100km/t sekunnissa niin kuinka pitkä on kiihdytysmatka suurinpiirtein?
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:47
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:42 Kyllä siihen on konsti. Tämä on sitä paljon puhuttua innovatiivisuutta.
Niinpä niin.
Kun auto kiihdyttää 0-100km/t sekunnissa niin kuinka pitkä on kiihdytysmatka suurinpiirtein?
Alle 10 metriä.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Morgan 3 alkaa olla sähköissä myös:

Märkäruuti
Reactions:
Viestit: 10391
Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:42 Kyllä siihen on konsti.
Dragsterit esipolttavat "liimarenkaat" ennen starttia. Juurikaan muita keinoja ei ole. Kuten antitaide kertoi, ongelma ei ole teho, vaan miten sen siirtää tien pintaan sutimatta.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 9289
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Miksiköhän tulee vastailtua tuulikselle. Miehen jutut on niin pilvissä kuin vain voi olla. Jutun on kuin alakoululaisella. Ehkä jonkun polkuauton hän voisi suunnitella, mutta todennäköisesti siitäkin tulisi susi
Avatar
Stalker
Reactions:
Viestit: 2906
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 12:43

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Stalker »

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suo ... an/9109352
Suosittelisin Aalto-yliopiston teollisia muotoilijoita.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Tonttu kirjoitti: 27 Helmi 2025, 21:56 Miksiköhän tulee vastailtua tuulikselle. Miehen jutut on niin pilvissä kuin vain voi olla. Jutun on kuin alakoululaisella. Ehkä jonkun polkuauton hän voisi suunnitella, mutta todennäköisesti siitäkin tulisi susi
Niin käytin muutaman vuoden tähän autoon. Se on seuraava projekti kun saa muutaman miljardin ensin myllyillä tuotettua.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Märkäruuti kirjoitti: 27 Helmi 2025, 21:12
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:42 Kyllä siihen on konsti.
Dragsterit esipolttavat "liimarenkaat" ennen starttia. Juurikaan muita keinoja ei ole. Kuten antitaide kertoi, ongelma ei ole teho, vaan miten sen siirtää tien pintaan sutimatta.
Onhan toki...all wheel drive. Plus tusina muuta konstia.
Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 21:01
Susa kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:47
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:42 Kyllä siihen on konsti. Tämä on sitä paljon puhuttua innovatiivisuutta.
Niinpä niin.
Kun auto kiihdyttää 0-100km/t sekunnissa niin kuinka pitkä on kiihdytysmatka suurinpiirtein?
Alle 10 metriä.
Aika hyvä! :bueno:
Vähän yli 12 metriä.
Avatar
anarkistialkuasukas
Reactions:
Viestit: 5791
Liittynyt: 10 Kesä 2024, 17:58
Paikkakunta: Linnunrata

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 23:13
Märkäruuti kirjoitti: 27 Helmi 2025, 21:12
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:42 Kyllä siihen on konsti.
Dragsterit esipolttavat "liimarenkaat" ennen starttia. Juurikaan muita keinoja ei ole. Kuten antitaide kertoi, ongelma ei ole teho, vaan miten sen siirtää tien pintaan sutimatta.
Onhan toki...all wheel drive. Plus tusina muuta konstia.
Ne tota...Eturenkaat nousee ilmaan kiihdytettäessä.. :roll:
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
ID10T
Reactions:
Viestit: 20207
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 23:13
Märkäruuti kirjoitti: 27 Helmi 2025, 21:12
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:42 Kyllä siihen on konsti.
Dragsterit esipolttavat "liimarenkaat" ennen starttia. Juurikaan muita keinoja ei ole. Kuten antitaide kertoi, ongelma ei ole teho, vaan miten sen siirtää tien pintaan sutimatta.
Onhan toki...all wheel drive. Plus tusina muuta konstia.
Ei se auta, vaikka alla olisi tusina pyöriä. Liian äkkinäinen rykäisy vetää pyörät väkisin sutimaan. Dragstereiden renkaat ovat muutenkin todella pehmeitä, joten niillä ei tieliikenteessä kovin montaa kilometriä ajettaisi.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

anarkistialkuasukas kirjoitti: 28 Helmi 2025, 06:30
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 23:13
Märkäruuti kirjoitti: 27 Helmi 2025, 21:12
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:42 Kyllä siihen on konsti.
Dragsterit esipolttavat "liimarenkaat" ennen starttia. Juurikaan muita keinoja ei ole. Kuten antitaide kertoi, ongelma ei ole teho, vaan miten sen siirtää tien pintaan sutimatta.
Onhan toki...all wheel drive. Plus tusina muuta konstia.
Ne tota...Eturenkaat nousee ilmaan kiihdytettäessä.. :roll:
Niin Dragstereissa nousee joiden painopiste on liian takana mootorin takia.
antitaide
Reactions:
Viestit: 475
Liittynyt: 20 Maalis 2023, 15:16

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja antitaide »

Top Fuel -dragsterien lähdössä auton etuosa nousee ilmaan, ns. "wheelie". Pitkä keula auttaa pitämään painopisteen riittävän matalalla ja takana, jotta auto pysyy hallinnassa ja takarenkaat painuvat tiehen. Pitkä keula maksimoi painonjakaumaa, ilman sitä auto ei voisi siirtää yli 10 000 hevosvoimaa tiehen sekunnin murto-osissa.
Nollasta –> 100 km/h noin 0,8 sekunnissa (vrt. Rimac Nevera, nopein sarjavalmisteinen sähköauto, 1,85 sekuntia)
Viimeksi muokannut antitaide, 28 Helmi 2025, 08:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin