Ajatusten tahaton välittyminen muille ei varmasti sopisi nykyisen laisille ihmisille. Normaalit ihmiset joutuvat koko ajan tukahduttamaan liskonaivojensa tuottamia eläimellisiä ajatuksia ja hyvä käytös on valittu ja harkittu juttu. Ja koska kaikki tietävät sen, myös toisten taka-ajatusten epäily on oleellinen osa ihmisten sosiaalista kanssakäymistä. Tuollainen ajatusten leviäminen pilaisi sen ja olisi varmasti sietämätöntä lähes kaikille. Luulen, että se ei ollut ihan loppuun asti harkittu tulevaisuudenutopian yksitysikohta ja olisi aika kammottava asia.Purdue kirjoitti: ↑07 Maalis 2025, 08:37 Mutta edellyttäisikö parempi sosiaalisuus tuota, ettei ihmisillä olisi salaisuuksia, vaan että kaikki ajatukset olisivat eräällä tavalla julkisia? Mä veikkaan, että aivoimplanteilla ja siruilla tuo voisi olla mahdollista jonkin 5G tyylisen verkon välityksellä, mutta veikkaan että ihmiset voisivat henkisesti erittäin pahoin tällaisessa maailmassa.
Mä näkisin että ihmisten henkinen hyvinvointi edellyttää tiettyä yksityisyyttä.
Tuollainen ihmisestä edelleen kehitetty laji ei varmaankaan tarvitsisi ajatusten välittymistä. Se vaatisi jotain täysin käsittämätöntä teknomagiatasoista teknologiaa. Sen yrittäminen nykyisillä implanteilla on kuin yrittäisi jyrsiä piin palasta 5 nm:n viivanleveyden mikropiiriä luolamiehen nuijalla. Sellaisessa yhteisössä olisi varmasti jonkinlainen valvonta luonnevikaisten varalta, joka poimisi väärin tekijät joukosta ja parantaisi heidän mielensä tai eristäisi heidät niin etteivät voi aiheuttaa haittaa yhteisössä.