Koska tuollainen on pienimuotoista, harvinaista ja paikallisesti rajoittunutta. Kuinka suuren osan maailman junaliikenteen matkustaja- tai tonnikilometreistä arvioit ajettavan täysin automaattisesti? Puhutaanko promilleista vai miljoonasosista?
Ongelma, Idea, Keksiminen, Löytäminen ?!
Re: Ongelma, Idea, Keksiminen, Löytäminen ?!
Aluksi kyllä väitit
Nyt muutit väitteesi muotoon "harvinaista, pienimuotoista".
Vuonna 2006 Docklands Light Railway kuljetti matkustajia yhtä paljon kuin junaliikenne Suomessa.
60 000 000 matkaa.
Minusta se ei ole enään pienimuotoista.
Paljonkohan Japanin automaattijunissa on yli 35 vuoden aikana ollut matkustajia?
Lähtökohtaisesti kun kyse on ihmisen toiminnasta, en jaksa erikseen saivarrella äärimmäisten erikoisuuksien varalta, koska niitä löytyy aina. Tarkoitin tietenkin, että se ei tule vallitsevaksi auto, juna tai lentoliikenteeseen täällä ja juuri mainitsemastani syystä. Jos nyt joku vähäinen metrolinja automatisoidaan jossain hevon kuusessa, se on hyttysen mitätöntä ininää. Automaatiokehitys on edennyt olemattoman hitaasti viime aikoina huimista teknisistä harppauksista huolimatta, eikä tekninen kehitys tule sanelemaan sitä jatkossakaan.
Eli saatetaan puhua promilleista matkustajakilometreissä. Onpa mahtavaa.Vuonna 2006 Docklands Light Railway kuljetti matkustajia yhtä paljon kuin junaliikenne Suomessa.
60 000 000 matkaa.
Paljonkohan Japanin automaattijunissa on yli 35 vuoden aikana ollut matkustajia?
Se johtuu vain siitä, että suurin osa maailman junista ovat antiikkisia.
Ja tuo 60 000 000 oli vain yhden yhtiön asiakkaat.
Kööpenhaminan automaattinen metro, 220 000 asiakasta päivässä.
Itse ajavia junia on muuallakin maailmassa.
Japanissa alkaa parin vuoden päästä osa luotijunistakin suhaamaan ilman kuljettajaa.
Väitteesi "emme tule näkemään" ja "Automaatiokehitys on edennyt olemattoman hitaasti" perustuvat vain sinun tietämättömyytteesi asiasta.
Viimeksi muokannut Susa, 31 Maalis 2025, 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No sitten olen väärässä. Mutta uskon vasta sitten kun ajan automaattiautolla ja matkustan automaattijunilla. Enkä pidätä henkeä sitä odottaessani ja selaa innokkaasti uusien mallien ominaisuuksia.
Minä kirjoitin, että tuollaisia kokeellisia kuljettajaa hieman avustavia järjestelmiä voi tulla. Mutta minä lasken sen oikeaksi automaattiajoksi vasta sitten, kun voin sanoa autolle mihin mennään ja jos auto aiheuttaa onnettumuuden, minua ei todeta syylliseksi tapahtumaan sen enempää kuin keskivertojunamatkustajaa mahdolliseen junaonnettomuuteen.
Sinä muutat automaattiajon määritelmiä sitä mukaan kun uutta tietoa sinulle esitetään.Neutroni kirjoitti: ↑31 Maalis 2025, 21:01Minä kirjoitin, että tuollaisia kokeellisia kuljettajaa hieman avustavia järjestelmiä voi tulla. Mutta minä lasken sen oikeaksi automaattiajoksi vasta sitten, kun voin sanoa autolle mihin mennään ja jos auto aiheuttaa onnettumuuden, minua ei todeta syylliseksi tapahtumaan sen enempää kuin keskivertojunamatkustajaa mahdolliseen junaonnettomuuteen.
Tesla osaa ajaa kotiin vaikka nukkuisit takapenkillä.
Lainsäädäntöön automaattiajo ei voi vaikuttaa, se on poliitikkojen tehtävä.
En minä mitään muuta enkä ole määritellyt automaattiajoa. Kerron vaan mikä on minua kiinnostavaa automatiikkaa. Joku toisella puolella maailmaa suhaava metronpätkä ei ole eikä sillä ole minulle mitään merkitystä enkä lähde sellaista katsomaan. Jos ei automaatio tule minun luo, niin minun kannalta sitä ei ole olemassa muuten, kuin hassuina tarinoina kaukaisista maista.
Oletko varma, että jos nukun takapenkillä ja auto ajaa kolarin, minua ei katsota syylliseksi mihinkään laiminlyöntiin? Ja jos valitan teslalle, niin oletko varma, että joku noheva markkinamies ei näytä ohjeesta kohtaa, että "kuljettajan on oltava valmiina ottamaan auto hallintaansa X-sekunnissa, jos automaatti tekee jotain laitonta tai vaarallista"? Jossa X on hiton paljon pienempi määrä sekunteja kuin kuluu siihen kun kampean itseni kipeän selkäni kanssa takapenkiltä kuskin paikalle ja selvitän mitä on meneillään.Tesla osaa ajaa kotiin vaikka nukkuisit takapenkillä.
Juuri niin. Mutta lainsäädäntö vaikuttaa automaattiajoon siten, että se pysyy marginaalisena temppuiluna kaukaisissa maissa siihen asti kun poliitikot ovat hoitaneet hommansa.Lainsäädäntöön automaattiajo ei voi vaikuttaa, se on poliitikkojen tehtävä.
Vielä ei taida olla juurikaan 5. tason robottiautoja, mutta kyllä jo pelkät törmäystutkatkin parantavat "inhimillisen tekijän" onnettomuusalttiutta.Neutroni kirjoitti: ↑31 Maalis 2025, 20:28Kokeiluja on, ja automaatiota, joka helpottaa kuljettajien työtä (esim. lentokoneissa, autoissa ja junissa), mutta laajaan kaupalliseen toimintaan vakiintunutta automaatiota, joka korvaa vastuullisen kuljettajan, ei ole eikä tule ennen isomaa asennemuutosta, joka vaatii sen muutaman sukupolven. Nykyään se on aina kuljettajan virhe, jos jotain tapahtuu. Ehkä 50-100 vuoden kuluttua aletaan olla kypsiä, kun ihmiset tottuvat automaation leviämiseen pikku hiljaa.
Esim Teslan Autopilot pystyy reagoimaan nopeasti äkillisesti tielle hyppäävään jalankulkijaan tai kaistanvaihdon törmäysriskiin ja kuljettajat ovat kokeneet, että järjestelmä on estänyt onnettomuuden, johon he eivät olisi itse ehtineet reagoida ajoissa.
Autopilot päällä yksi onnettomuus jokaista 7,63 miljoonaa ajettua mailia kohden
Ilman Autopilotia luku oli yksi onnettomuus jokaista 0,955 miljoonaa mailia kohden
Autopilot on ollut osallisena myös kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa: kyvyttömyys tunnistaa tiettyjä esteitä (esim. rekkoja kirkkaassa valossa), tai kuljettajan liiallinen luottamus ovat johtaneet onnettomuuteen.
Itseasiassa taitaa olla niin, että iso osa matkustajakilometreistä tehdään automaatiolla.Neutroni kirjoitti: ↑31 Maalis 2025, 20:45Lähtökohtaisesti kun kyse on ihmisen toiminnasta, en jaksa erikseen saivarrella äärimmäisten erikoisuuksien varalta, koska niitä löytyy aina. Tarkoitin tietenkin, että se ei tule vallitsevaksi auto, juna tai lentoliikenteeseen täällä ja juuri mainitsemastani syystä. Jos nyt joku vähäinen metrolinja automatisoidaan jossain hevon kuusessa, se on hyttysen mitätöntä ininää. Automaatiokehitys on edennyt olemattoman hitaasti viime aikoina huimista teknisistä harppauksista huolimatta, eikä tekninen kehitys tule sanelemaan sitä jatkossakaan.
Eli saatetaan puhua promilleista matkustajakilometreissä. Onpa mahtavaa.Vuonna 2006 Docklands Light Railway kuljetti matkustajia yhtä paljon kuin junaliikenne Suomessa.
60 000 000 matkaa.
Eli lentokoneiden autopilot hoitaa lentämisen.
60-luvulta lähtien.
Jos haluat laskea sen noin, niin sitten tehdään. Mutta kilometrejä, joissa lentokone lentää ilman, että ihmiskapteeni on vastuussa, ei ole kaupallisessa lentoliikenteessä yhtään. Saati sitten niin, että ohjaajia ei ole mukana lennolla ollenkaan. Eikä tietääkseni missään ole tekeillä mitään lainsäädäntöuudistuksia täysin automaattisen ilman vastuussa olevaa pilottia toimivasta lentoliikenteestä, joten ei se ole tulossa kymmeniin vuosiin.
Tiedän tuon ja siksi kirjoitin, että ongelma ei ole enää tekninen eikä tekninen kehitys sitä ratkaise, vaan yhteiskunnallinen, joka ratkaistaan lainsäädäntöelimissä. Se on aina vuosikymmeniä hitaampi prosessi kuin yleensä suoraviivainen tekninen kehitys.