Kiitos vastauksestasi! Huomasin, että meillä on nyt tavallaan käynnissä kaksi rinnakkaista keskusteluketjua: yksi liittyen korivaluuttajärjestelmiin ja toinen rahareformiin / täysvarantojärjestelmään (Chicago Plan). Jotta keskustelu pysyy selkeämpänä, jatkan tätä kommenttia ikään kuin jatko-osana siihen aiempaan vastaukseeni, jossa käsiteltiin keskuspankin mahdollisuutta säädellä rahamäärää ilman liikepankkien luomaa rahoitusta.Purdue kirjoitti: ↑12 Huhti 2025, 20:22Kyllä mä noista vaihtoehtoisista malleista kirjoitin nimenomaan edellisissä kommenteissani paljonkin. Se vaan että tein vertailua nykyjärjestelmän ja potentiaalisen korivaluuttajärjestelmän välillä. Samoin toin esiin sen, että valtioilla on jo nyt mahdollisuus kiinnittää valuutan arvo johonkin korivaluuttaan.Naturalisti kirjoitti: ↑12 Huhti 2025, 18:53Kiitos vastauksestasi ja linkeistä – arvostan, että olet jaksanut koota noin kattavan paketin aiheeseen liittyen.Purdue kirjoitti: ↑12 Huhti 2025, 16:49Sulla on joitakin väärinkäsityksiä sen suhteen kuinka nykyjärjestelmä toimii.Naturalisti kirjoitti: ↑12 Huhti 2025, 15:33Eihän kaiken tarvitse olla nollasummapeliä. Eikö esimerkiksi sitä, että keskuspankeilla olisi yksinoikeus rahanluontiin sekä oikeus määrätä valuuttansa kurssi korivaluutan suhteen voida nähdä potentiaalisena win-win -uudistusten välineenä? Tässä pikainen analyysi kommentoitavaksi:Purdue kirjoitti: ↑12 Huhti 2025, 02:17Palaan vielä tähän sun kommentin osaan. Mä itse asiassa tarkastelisin itse maailmaa sen mukaan, että millä logiikalla se kulloinkin toimii. Eli onko mahdollista luoda win-win tilanteita vai toimiiko maailma nollasummapeli logiikalla?Naturalisti kirjoitti: ↑11 Huhti 2025, 22:52
Onko nykyistä järjestelmää mahdollista täydentää tai korvata reilummalla mallilla, jossa sekä alijäämä- että myös ylijäämämaat kantavat oman vastuunsa, ja jossa rahapolitiikka on aidosti globaalia eikä sidottu vain nykyisten suurvaltojen intresseihin?
Koska on pitkältikin niin, että suurvallat toimivat nollasummapeli logiikalla. Turvallisuuspolitiikka on tästä yksi esimerkki, mutta myös taloudellinen nationalismi jota Kiina harjoittaa.
Tätä voi taas lähestyä kuvion kautta. Tuo kuvio kuvaa henkilötason vuorovaikutusta, mutta sopii ihan yhtä hyvin valtioiden välisen vuorovaikutuksen logiikan kuvaukseen:
Interaktio_Tyypit_120425f.png
Nyt jos ajatellaan kansainvälistä yhteistyötä niin se toimii Win-Win eli +/+ logiikalla jossa kumpikin osapuoli hyötyy. Kansainvälinen kauppa on periaatteessa tällaista.
Mutta heti kun siihen tilanteeseen liittyy kilpailu, niin homma kääntyy hyvin herkästi itsekkyyden puolelle eli logiikka muuttuu +/- logiikaksi.
Jos asiaa ajatellaan ylijäämä maiden kuten Kiina ja alijäämämaiden kuten USA kannalta, niin on hyvin vaikea nähdä kansainvälisessä kilpailutilanteessa tilannetta, jossa Kiina luopuisi taloudellisesta nationalismistaan USA:n hyväksi.
Eli mä ajattelisin itse niin, että tuo maailman logiikka jolla se toimii kussakin tilanteessa, ja kuinka etenkin suurvallat tuota logiikkaa tulkitsevat ja kuinka ne ajavat intressejään, niin hyvin pitkälle sanelee sen mikä maailmassa on mahdollista ja mikä ei.
Kukaan ei siis kiistä etteikö reilumpi malli olisi parempi vaihtoehto nykymallille, mutta sellaisen saaminen aikaiseksi nykymaailmassa on aika mahdoton juttu. Ei siis pelkästään valtioiden intressien takia, vaan siitäkin syystä että suurvallat tulkitsevat tilannetta kilpailun näkökulmasta ja käyttäytyvät itsekkäästi.
Mikä taas on seurausta järjestelmän anarkkisesta luonteesta (valtioiden yläpuolella ei ole legitiimiä auktoriteettia), joka taas johtaa siihen että maailma on self-help system jossa naapurin tuleviin intentioihin ei voi luottaa, jolloinka kaikki maat kohtaavat turvallisuusdilemman.
1. Keskuspankkien yksinoikeus rahanluontiin
Nykyisessä järjestelmässä suurin osa rahasta syntyy yksityisten liikepankkien kautta, mikä osaltaan johtaa siihen, että rahapolitiikka on pitkälti markkinamekanismien ohjaamaa ja rakentuu velkarahoituksen varaan. Kun keskuspankit saisivat yksinoikeuden rahanluontiin – eli rahaa luotaisiin suoraan keskuspankin toimesta ilman välittävää liikepankkien luomaa velkaa – tämä antaisi valtioille ja keskuspankeille paljon tehokkaamman ja suoremman työkalun ohjata rahamäärää. Tällainen järjestelmä voisi mahdollistaa:
- Suoremman kontrollin inflaation ja työllisyyden suhteen: Keskuspankki voisi kohdistaa rahaa esimerkiksi julkisten investointien ja sosiaalisten etujen edistämiseen sen sijaan, että se joutuu kompensoimaan yksityisten pankkien luomia riskejä.
- Vakaamman taloustilanteen: Kun raha ei kasva "automaattisesti" yksityisen velan myötä, voidaan estää järjestelmän itsesyttyvät kuplat, jotka johtavat laajempiin kriiseihin.
2. Oikeus määrittää valuuttakurssi korivaluutan suhteen
Jos keskuspankit saavat myös mahdollisuuden asettaa valuuttakurssin suhteessa johonkin yhteisesti sovittuun korivaluuttaan (esimerkiksi SDR:n kaltaiseen yksikköön tai johonkin uuteen globaalisti hyväksyttyyn mittayksikköön), se avaisi monia mahdollisuuksia:
- Globaali rahapoliittinen koordinointi: Näin keskuspankit voisivat paremmin säätää rahamäärää ja pitää huolen, että kansalliset vaihtotaseet tasapainottuvat ilman pelkästään markkinaehtoisia korjausliikkeitä, kuten jatkuvaa devalvaatiota tai korkojen nostoa.
- Reilumpi kansainvälinen yhteistyö: Tämä mahdollistaisi sen, että sekä alijäämä- että ylijäämämaat kantaisivat oman osuutensa kansainvälisestä rahajärjestelmästä. Esimerkiksi ylijäämämaat voisivat joutua sitomaan osan rahavarannostaan auttaakseen tasapainottamaan globaaleja epätasapainoja.
- Mahdollisuus integroituun tasapainottavaan mekanismiin: Jos keskuspankkien välillä kehitetään automaattinen clearing-järjestelmä, joka säätää rahamäärää reaaliaikaisesti vaihtotaseen tilan mukaisesti, voidaan välttää tilanne, jossa jotkut maat joutuvat ulkomaisen velan aiheuttamiin kierteisiin.
Näin ollen keskuspankkien yksinoikeus rahanluontiin sekä niiden asema korivaluutan kurssin määrittäjinä voivat tarjota perustan kokonaisvaltaiselle rahareformille. Tällainen malli mahdollistaisi sen, että yhteiskunnat eivät enää joutuisi hyväksymään sitä, että rahaa syntyy ainoastaan yksityisten pankkien velkapohjalla, vaan että rahaa voidaan suunnata suoraan reaalitalouden tarpeisiin.
Kysynkin sinulta:
- Miten näet mahdollisuuden, että kansainväliset keskuspankit voisivat yhdessä kehittää sellaista clearing-järjestelmää, joka tasapainottaa kansallisia vaihtotaseita ilman, että jokin maa joutuu kantamaan suuria ulkomaisia velkasitoumuksia?
- Onko sinusta realistista, että keskuspankkien autonomia rahajärjestelmässä laajenee siten, että valtioiden taloudelliset intressit voidaan ottaa tasapuolisemmin huomioon – esimerkiksi sitomalla rahamäärä automaattisesti vaihtotaseen todelliseen tilanteeseen?
Mitä pulmia näistä ajatuksista seuraisi ja mitä mahdollisuuksia ne voisi avata globaalisti reilumman ja kestävämmän rahajärjestelmä uudistamiselle?
Ensinnäkin, kun Bretton Woods järjestelmä (kiinteät sovitut valuuttakurssit) hajosi 1970-luvun alkuvuosina, niin tilalle tuli sekajärjestelmä, jossa oli mahdollista ylläpitää kiinteitä valuuttakursseja, hallittua kellutusta sekä vapaata kellutusta.
Kun puhut, että keskuspankeilla pitäisi olla mahdollisuus kiinnittää oma valuutta johonkin korivaluuttaan (kuten SDR), niin tämä mahdollisuus on olemassa jo.
Sitä paitsi, Kiina on pääasiassa kiinnittänyt valuuttansa arvon dollariin, ja on pitänyt valuuttansa arvoa keinotekoisesti alempana kuin sen arvo olisi ollut ilman näitä markkina interventioita. Tämä Kiinan politiikka on siis kannustanut maan vientiä (kauppataseen ylijäämä) ja luonut alijäämän USA:n kauppataseessa.
Puhut omassa kommentissasi rahapoliittisesta koordinoinnista ja kansainvälisestä yhteistyöstä, ja siitä ettei kaiken tarvitse olla nollasummapeliä, mutta itse asiassa Kiinan politiikka on tehnyt tällaiset pyrkimykset mahdottomiksi. Kiina on harrastanut eräänlaista "kauppasotaa" USA:ta vastaan jo useamman vuosikymmenen.
Mitä tulee tuohon tasapainottavaan integroituun mekanismiin, jota ehdotat, eli että kehitetään automaattinen clearing mekanismi, joka säätää rahamäärää automaattisesti, niin siinä on omat ongelmansa.
Jos puhutaan vaihtotaseen taikka vieläkin spesifimmin kauppataseen epätasapainosta, jossa maa tuo enemmän kuin vie, niin sitä ei pelkästään rahapolitiikalla taikka valuuttojen siirrolla keskuspankkien kesken hoideta.
Päinvastoin, pitää luoda sellainen taloudellinen ympäristö, jossa ulkomaankauppa tasapainottuu. Tämä yleensä tarkoittaa valuutan devalvaatiota (jos kyseessä on kiinteä kurssi taikka hallittu kellutus), valtion budjetin tasapainottamista, sekä muita toimia joilla vientiä voidaan edistää (ja tuontia rajoittaa).
Tuo että maksutasevaikeudet korjautuisivat sillä, että keskuspankit siirtelisivät suuria summia rahaa toistensa välillä ei toimi. Kiina on uusmerkantilistisen politiikkansa ansiosta kerännyt keskuspankkiinsa tuhansien miljardien valuuttareservit. Ja se on jo sijoittanut nämä varat esim. USA:n valtion velkakirjoihin, mikä on edesauttanut USA:n velkaantumista edelleen.
Eli homma on toiminut niin, että Kiina on myynyt USA:han enemmän kuin se on sieltä tuonut. Ja koska USA:n pitää jollakin tapaa rahoittaa tämä alijäämä, niin Kiina on siirtänyt USA:lta saamansa rahan (jonka se on saanut maksuksi kiinalaisista vientituotteista) takaisin USA:han, ja ostanut USA:n valtion velkakirjoja, ja näin ollen ylläpitänyt tätä USA:n vajetta.
Kuten huomaat, niin vaihtotaseen vajeet, jotka johtuvat ulkomaankaupan epätasapainoista ei korjaannu pelkästään rahaa siirtelemällä, eli clearing mekanismit ei toimi tässä tapauksessa.
Tossa on hyvä artikkeli, joka liittyy maksutaseeseen, ja jossa on paljon hyvää asiaa:
BoP
Tossa asiaa Washington Consensus politiikasta:
Washington Consensus
Tossa taas asiaa vaihtoehdoista:
Beijing Consensus
Mumbai Consensus
Tuossa vielä pari linkkiä itse IMF:n sivuille:
IMF Factsheets
IMF Publications - BoP
Tuohon "IMF Publications" en saanut suoraa linkkiä toimimaan, mutta jos menet tuolle sivulle, niin siinä vasemmalla ylhäällä on filtteri "Publications Series" ja siitä listan alhaalta valitset "Pamphlet Series", ja siitä sarjasta löytyy PDF muodossa julkaisuja maksutaseeseen liittyen. Jos siis kaipaat tietoa maksutaseista ja IMF:n roolista. Siitä avautuvalta sivulta voi vielä rajata "Publication subject" ja valita siitä "Balance of Payments".
Tuolta IMF:n Publications sivulta löytyy kaikenlaista kivaa jos vaan jaksaa hieman nähdä vaivaa ja hakea.
Huomasin kuitenkin, että ehkä tässä keskustelussa syntyi pieni väärinkäsitys. Vaikuttaa siltä, että ajattelit minun yrittävän kuvata sitä, miten nykyinen rahajärjestelmä toimii tai miten sen toivotaan toimivan nykyisten valtavirtateorioiden mukaan. Mutta tarkoitukseni ei ollut esittää kuvausta vallitsevasta järjestelmästä tai puolustaa ortodoksista talouspolitiikkaa.
Sen sijaan yritin nostaa esiin mahdollisesti paremmin toimivia heterodoksisia ideoita – erityisesti yhdistelmänä keskuspankkivetoisesta rahanluonnista ja keskuspankkien aktiivisemmasta roolista valuuttakurssien koordinoijina. Tällaista ajattelua on tuotu esiin esimerkiksi Michael Kumhofin ja Jaromir Benesin työssä ("The Chicago Plan Revisited", IMF, 2012), jossa kuvataan, miten täyden rahoituksen järjestelmä voisi tuoda vakautta ja vähentää yksityisen velan määrää taloudessa. Kumhof on myös ollut mukana luonnostelemassa skenaarioita, joissa keskuspankit voisivat ottaa aktiivisemman roolin valuuttakurssien ja pääomaliikkeiden hallinnassa.
Lisäksi Mario Draghin tuore raportti EU:lle (2024) nostaa esiin tarpeen uudistaa EU:n rahoitusarkkitehtuuria siten, että valtioilla ja unionilla olisi enemmän liikkumavaraa strategisten investointien mahdollistamiseen – mukaan lukien yhteisten rahoitusinstrumenttien käyttö ja keskuspankin roolin uudelleenajattelu. Tällaiset avaukset voisivat luoda poliittista tilaa myös rahareformille, joka toisi rahanluonnin takaisin demokraattiseen hallintaan – ja mahdollisesti mahdollistaisi koordinoidun korivaluuttaratkaisun, jolla voitaisiin rajoittaa valuuttaspekulaatiota ja vähentää globaalia epävakautta.
Pyysin sinulta kommentteja erityisesti siihen, millaisia mahdollisuuksia ja ongelmia tällainen toteutettu rahareformi – jossa rahanluonti olisi keskuspankin yksinoikeus ja valuuttakurssi olisi sidottu yhteisesti sovittuun korivaluuttaan – voisi tuoda. Harmillisesti et juuri ottanut tähän kantaa, vaan siirryit suoraan nykyjärjestelmän kuvaukseen ja tarjosit joukon uusia linkkejä. Kiitos niistä, mutta toivoisin, että palaisimme alkuperäiseen kysymykseen: voisiko tällainen reformi olla mahdollinen väline kohti reilumpaa ja vakaampaa rahajärjestelmää – ja millaisia ehtoja sen toimivuudelle voisi olla?
Olen kiinnostunut keskustelemaan erityisesti vaihtoehtoisista malleista ja niiden käytännön potentiaalista. Tässä ei ole kyse siitä, että olisin "unohtanut" Kiinan tai nykyiset valuuttakäytännöt – vaan siitä, voisiko olla olemassa parempia tapoja järjestää asioita tulevaisuudessa.
Lähteet:
- Draghi, Mario (2024): onReport on the Future of European Competitiveness. Euroopan komission tilauksesta laadittu raportti EU:n rahoitus- ja teollisuuspolitiikan uudistustarpeista. [Saatavilla: https://ec.europa.eu/commission/documen ... rt2024.pdf]
- Benes, Jaromir & Kumhof, Michael (2012): The Chicago Plan Revisited. IMF Working Paper No. 12/202. [Saatavilla: https://www.imf.org/external/pubs/ft/wp ... p12202.pdf]
- Kumhof, Michael & Noone, Claire (2018): Central Bank Digital Currencies — Design Principles and Balance Sheet Implications. Bank of England Staff Working Paper No. 725. [Saatavilla: https://www.bankofengland.co.uk/working ... plications]
Mitä tulee tuohon linkkaamaasi Chicago Plan Revisited pumaskaan, niin menee sen verran matemaattiseksi tuo kuvaus, ettei mun "asiantuntemus" riitä tuollaisen analysoimiseen kun en ole ekonomisti.
Mä tutustuin kyllä aikoinaan opintojen loppuvaiheessa aikas tarkkaankin IMF:n toimintaan ja historiaan, mutten taloustieteellisestä näkökulmasta, vaan lähinnä sen taloudellisten, poliittisten ja informaatio roolien näkökulmasta. Toki siinä tuli IMF:n toiminta aika lailla tutuksi, mutta tuostakin on jo yli 20 vuotta aikaa, joten paljon on päässyt unohtumaan asioita tällä välin, kun en ole aiheeseen sen koommin joutunut oikeastaan perehtymään.
Ja edelleen, en oikein usko että tuo Chicago Plan on sellainen, että sitä saadaan nykymaailmassa toteutettua.
Kirjoittajat toteavat, että tuo johtaisi julkisen ja yksityisen velan huomattavaan alenemiseen. Milläpä ihmiset sitten ostaisivat asuntoja ja kiinteistöjä, jos ei velkaa saisi nykymalliin. Tai kuinka olisi kulutusluottojen laita?
Koskapa mun mielestä se ongelma nykymaailmassa ei ole yksityisten ihmisten velan määrä. Suuri osa velasta on kuitenkin asuntolainoja, joiden vakuutena on se asunto.
Tuolla täysvarantojärjestelmällä olisi tarkoitus estää liikepankkien liika riskinotto, mutta käytännössä se rokottaisi tavallisia ihmisiä kun lainaa ei olisi entiseen malliin saatavilla.
Vai ryhtyisikö valtio/keskuspankki lainoittamaan yksityisiä ihmisiä, jotta he voisivat ottaa asuntolainoja?
En siis ole vaikuttunut tästä sun rahapoliittisesta uudistuksesta edelleenkään.
Mitä tulee tuohon kansainvälisen korivaluuttaan, ja kuinka se voisi toimia, niin nimenomaan edellisissä kommenteissani toin esiin joitakin sun väärinkäsityksiä siitä kuinka se voisi toimia. Tässä mulla oli apuna myös nykyjärjestelmän kuvaus.
Ja mä en alkuunkaan ajatellut, että valuuttakurssit olisivat kiinteästi sidottuja tuohon korivaluuttaan, vaan ajattelin että tuo korivaluutta koostuisi esim. 20 suurimmasta valuutasta maailmassa, ja näiden valuuttojen ainakin pitäisi olla kelluvia.
Myös muiden maiden valuutat voisivat olla sitten kelluvia suhteessa tuohon korivaluuttaan, jotenka valuuttojen arvot määräytyisivät markkinoilla.
En näe syytä miksi pitäisi liikkua takaisin kohti kiinteiden valuuttakurssien Bretton Woods tyyppistä järjestelmää. Vaikka toisaalta en näe siinäkään haittaa, että pienemmät maat sitoisivat omat valuuttansa kiinteästi tuohon uuteen korivaluuttaan.
Eri mailla on erilaisia tarpeita.
Tärkeintä olisi siis se, että vähintäänkin nuo korivaluuttaan osallistuvat valuutat olisivat vapaasti vaihdettavia, että järjestelmässä olisi huomioitu se että kansainvälistä likviditeettiä pidettäisi yllä, ja että varsinkin nuo kansainvälisestä kaupasta aiheutuvat epätasapainot eri maiden välillä pystyttäisiin sopeuttamaan ja korjaamaan.
Täydennän siis tässä niitä kohtia, joita ei vielä tullut esille:
1. Velkaantuminen ja lainarahoitus rahareformissa: On totta, että nykyjärjestelmässä kotitalouksien velka — erityisesti asuntolainat — on iso osa rahan luontia. Täysvarantojärjestelmä ei estäisi lainaa sinänsä, mutta rahoituslogiikka muuttuisi. Rahaa ei syntyisi automaattisesti lainan myötä, vaan ensin olisi luotava säästöjä tai käytettävä keskuspankin kierrättämää rahaa. Valtio tai julkinen rahoituslaitos voisi hoitaa tämän luotonannon turvallisesti ja vakaammin, ilman että rahan tarjonta ja talouden vakaus riippuvat yksityisten pankkien riskinotosta.
2. Kulutusluotot ja yksityisten lainansaanti: Näiden suhteen voisi olla valtion takaamia lainainstrumentteja tai erillisiä julkisia luotto-ohjelmia, jotka korvaisivat nykymuotoista, usein korkean koron ja riskin luottoa. Ei ole väistämätöntä, että luotonsaanti katoaisi, mutta mekanismi sen takana olisi vakaampi ja läpinäkyvämpi.
3. Velan määrä ei ongelmana sinänsä, vaan sen laatu: Olet oikeassa, että suuri osa yksityisvelasta on vakuudellista ja liittyy asuntoihin. Mutta ongelma ei ole pelkästään velan määrä, vaan se, että rahan tarjonta ja koko talouden sykli ovat riippuvaisia yksityisten pankkien kasvuhalusta ja riskinotosta. Tämä tekee koko järjestelmästä epävakaan. Velkavetoinen kasvu tuo aina mukana sekä suhdannevaihtelut että kriisiherkkyyden.
4. Valtion/keskuspankin rooli: Kyllä — Chicago Planissa valtio (tai keskuspankin kautta toimiva julkinen rahoituslaitos) voisi lainoittaa myös yksityisiä kotitalouksia. Tätä ei tarvitse ajatella keskitettynä suunnitteluna, vaan vakauttavana institutionaalisena muutoksena. Julkinen sektori ei ohjaisi investointeja, mutta loisi vakaan rahan tarjonnan ja hoitaisi luottoa vähemmän spekulatiivisin perustein.
Ymmärrän epäilyksesi, mutta samalla uskon, että keskustelu kannattaa pitää auki myös näistä perustavanlaatuisemmista vaihtoehdoista. Ei siksi, että ne toteutuisivat heti — vaan jotta meillä olisi paremmin jäsennelty käsitys siitä, mitä vakautta tai julkishyötyä nykyinen rahajärjestelmä mahdollisesti estää.
Jatketaan siis mielellään molempia keskustelulinjoja — tämä täydensi edellistä vastaustani, ja voidaan tarkentaa korivaluuttakysymystä lisää seuraavassa kierroksessa.

