sivulla 12 kirjoitinTuulispää kirjoitti: ↑16 Huhti 2025, 09:21Hyvin harvoja kuitenkin...pääasiassa sloboja muualta. Enkä muista mistä tieto oli peräisin. Olisko joku YLE dokkari ?Kontra kirjoitti: ↑15 Huhti 2025, 12:32Se oikea tiedepalsta on: Tiede.info.Tuulispää kirjoitti: ↑15 Huhti 2025, 12:10Mikä se toinen onkaan ?Kontra kirjoitti: ↑15 Huhti 2025, 12:05Onneksi sentään tuolla toisella oikella tiede-palstalla on asiallinen moderointi, mutta sitä on sitten turha täällä odottaa, kiitos tiedosta.MooM kirjoitti: ↑15 Huhti 2025, 11:49Modekommentti: Susa (ei Susu!) on sanonut Kontraa höppänäksi ja jotain väitteitä pöhköiksi. Höppänä on Kontran itsekin käyttämä termi itsestään, kun on sekoillut täällä jotain ja sitten poistattanut höpinänsä. Pöhköys viittasi kommenttiin. Trolllausta en ole nähnyt. Ihan jo osallistujien aiemman historian valossa nämä eivät ole sellaisia puheita, joita tarvitsee moderoida. Mutta pysykää enimmäkseen asialinjalla ja välttäkää toisten tyhjänpäiväistä haukkumista. Kontra voi säästää viestien ilmoittelun sellaisiin tapauksiin, joissa oikeasti haukutaan asiattomasti ja asiaan liittymättömästi.Kontra kirjoitti: ↑15 Huhti 2025, 11:34Niin, sinä ja Susu kysyitte siitä Lehmuksen kuvauksesta Ruotsin pelastumisesta Hitlerin hyökkäykseltä Mannerheimin kieltäessä sotatoimet Suomen kautta. Minä kerroin sen, mitä hän siitä kirjoitti. Se kuvaus on ollut varmaan jo pari vuotta historiaesityksessäni, mutta nyt vasta alatte siitä kysellä.
Se ei teille riittänyt, vaan aloitte vängätä saksalaisten kauttakulusta Ruotsin läpi - eli aivan epäoleellisesta asiasta, joka ei minua edes kiinnosta, kun minä olen kertonut vain Suomen sotien historiasta. Susu on trollannut ja haukkunut minua hävyttömästi, eikä modea näytä kiinnostavan keskustelun asiallisuus tippaakaan.
Voithan mennä lainaamaan kirjastosta sen Päämajan tiedotuspäällikön Kalle Lehmuksen kirjan: Tuntematon Mannerheim, kun et minua usko.
Kommentteja saa aina sanoa älyttömäksi tms, jos ne siltä vaikuttavat ja sen pystyy perustelemaan. Se on keskustelua eikä kohdistu ihmiseen.
Voisin vilkaista.
On sielläkin tieteen käsitysten vastaista kommentointia, mutta käyttäytymisen suhteen moderointi on todella kiitettävää ja keskustelu sen ansiosta korrektia.
......
Muuten aikoinaan kommentoit tässä Suomen sodat 1939--45 keskustelussa, että suomalaiset asukkaat oli Aunuksesta siirretty muualle Venäjällä Stalinin puhdistusten aikaan 30-luvulla. Olihan niitä suomalaisia siellä kuitenkin vielä, kun Suur-Suomea oltiin rakentamassa. Muistatko, mistä olit tuon tiedon lukenut?
Lehmus kirjassaan väittää hallituksessa sovitun, ettei poliittisia tarkoitusperiä hyökkäyksellä ollut, ja ylipäällikönkin sanoutuneen niistä selvin sanoin irti, (ks sivu 10). Mutta Itä-Karjalaan päätettiinkin jäädä: viriteltiin suomalaista yhteiskuntamallia Suur-Suomeen, ristitiin kaupungit Petroskoi Äänislinnaksi ja Podporoze Syväriksi, perustettiin venäläisille siviileille huonomaineisia siirtoleirejä. Vuokkiniemen kansalliskokouksessa 20.7.-41 Viena ja Aunus todettiin ”liittyneen ikiajoiksi” Suomeen. (Olihan joissakin piireissä ollut haaveita ja suunnitelmia rintamalinjaa laajemmastakin valloitusalueesta. Hitlerkin kaavaili Suur-Suomea Vienanmereen saakka.)
Vuokkiniemessä ainakin vaikuttasi olleen paljonkin suomalaisisa.