Ette te muuten olisi saaneet tunnuksia Tiedepalstalle. Täällä ei suvaita kuin korkeimman norsunluutornitason ajattelua.
Oletko korkean tason ajattelija?
Re: Oletko korkean tason ajattelija?
Tästä on lukemattomia esimerkkejä. (Siis lukemattomia siinä mielessä, että varmaan niitä on, mutten ole vaan lukenut niitä.)
Mene mene tekel upharsin.
Olen niin korkean tason ajattelija etten edes itse ymmärrä itseäni, ei mulla muuta.
Kyllä minä voisin sanoa, että olen korkean tason ajattelija. Elämänkokemukset on muovanneet ajatteluani, ja tietenkin uskonnollinen vakaumuksenikin.
Olen korkean tason ajattelija, mutta matalan tason suorittaja. Mitä sitä olisikaan, jos olisi aikanaan ryhtynyt edes osaan siitä, mitä sylki päähän on tuonut.
En tiedä millaisia korkeita ajatuksia sinun sylki tuo päähän, mutta jos mietin omiani, niin mieleen tulee sellaisia elämänkohtaloita kuin vainaa, pyörätuolipotilas, linnakundi tai syrjäytynyt erakko. Parhaimmillaan varmaan samanlainen nysvääjä hieman erilaisella alalla.
Olen alkanut uskoa gravitaatioon ja sitä myötä lähinnä välttämään korkeita tasoja.
Katoillekaan en nykyään enää huvikseni kiipeile.
Katoillekaan en nykyään enää huvikseni kiipeile.
-
Naturalisti
- Reactions:
Joo, fyysisesti korkealla tasolla maanpinnan suhteen tuossa kuvassa ollaan, mutta olaankohan siinä mentaalisesti korkealla tasolla? Se lienee ketjun otsikon kysymys. Yrität ilmeisesti viestiä tuolla kuvalla ajatuksesi myös siitä. Osaatko ilmaista sen myös verbaalisesti? Mitä mentaalisesti korkealla tasolla oleminen mielestäsi tarkoittaa?
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
En ole hyvä tai tarpeeksi ahkera oppimaan vaikeita teorioita asioista.
Sen sijaan näen usein itsestään selvyyksiä, joita minua paljon oppineemmat ja älykkäämmät ihmiset eivät jostain syystä näe. Älykäs ihminenkin kun saattaa olla omien käsitystensä vanki ja ei ymmärrä katsoa asioita toiselta kantilta. Tai oikeastaan hyvin oppinut ihminen on helposti näköalaton, koska hän arvostaa omaa oppineisuuttaan ja virallisia teorioita niin kovasti, että ei voi romauttaa niitä ajattelemalla asioista toisin.
Korkealla tasolla ajatteleminen on suurin osin synonyymi mielipidejohtajuuteen. Sitä vihataan ja kiistetään nykymaailmassa luonnollisesti, koska ihmiset jo koulussa opetetaan siihen, että koulu muka toisi valtavan kyvyn ajatteluun itsessään.Naturalisti kirjoitti: ↑01 Touko 2025, 10:39 Mitä mentaalisesti korkealla tasolla oleminen mielestäsi tarkoittaa?
Vaientamisyrityksistä huolimatta vaiennukseen ei tietenkään pystytä, koska korkean tason ajattelijat pystyvät kiertämään alempien ajattelijoiden ansat.
Kerropa joistain ajattelijoista, joita sinä arvostat. Pitäydytään ihan elossa oleviin suomalaisiin.HuuHaata kirjoitti: ↑01 Touko 2025, 11:13Korkealla tasolla ajatteleminen on suurin osin synonyymi mielipidejohtajuuteen. Sitä vihataan ja kiistetään nykymaailmassa luonnollisesti, koska ihmiset jo koulussa opetetaan siihen, että koulu muka toisi valtavan kyvyn ajatteluun itsessään.Naturalisti kirjoitti: ↑01 Touko 2025, 10:39 Mitä mentaalisesti korkealla tasolla oleminen mielestäsi tarkoittaa?
Vaientamisyrityksistä huolimatta vaiennukseen ei tietenkään pystytä, koska korkean tason ajattelijat pystyvät kiertämään alempien ajattelijoiden ansat.
Onko joku 70- tai 80-luvulla esimerkiksi julkisuudessa ollut filosofi vielä elossa? Ehkä joku Esa Saarinen, jos ei ole. Lähinnä siksi, että hän on tunnetuin. Toki kaikista estoista huolimatta järkevää ajattelua jonkinverran on.Wisti kirjoitti: ↑01 Touko 2025, 11:22Kerropa joistain ajattelijoista, joita sinä arvostat. Pitäydytään ihan elossa oleviin suomalaisiin.HuuHaata kirjoitti: ↑01 Touko 2025, 11:13Korkealla tasolla ajatteleminen on suurin osin synonyymi mielipidejohtajuuteen. Sitä vihataan ja kiistetään nykymaailmassa luonnollisesti, koska ihmiset jo koulussa opetetaan siihen, että koulu muka toisi valtavan kyvyn ajatteluun itsessään.Naturalisti kirjoitti: ↑01 Touko 2025, 10:39 Mitä mentaalisesti korkealla tasolla oleminen mielestäsi tarkoittaa?