Miehen ja naisen sekä kahden henkilön välinen liitto

Susa
Reactions:

Re: Miehen ja naisen sekä kahden henkilön välinen liitto

Viesti Kirjoittaja Susa »

Oiva kirjoitti: 09 Touko 2025, 21:19 Eli kävit netistä kopioimassa jonkun valmiin tekstin. Tulkitsenko oikein, että et ole halukas tästä aiheesta käymään oikeaa keskustelua?
Se on ihan opetushallituksen tekstiä.
Minä olen oppinut että opettajaa kannattaa kuunnella, eikä vain yrittää itse keksiä ratkaisua ongelmiin.
https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/ak ... -opetukset

Senkin olen oppinut, että jos täällä sanoo omin sanoin jonkin asian olevan näin, niin sitä ei uskota.
Mutta kun sanoman tueksi osoittaa jonkin luotettavan faktan, sanoma voi jopa mennä perille.
Susa
Reactions:

Oiva kirjoitti: 09 Touko 2025, 21:23 Niin, juuri tätä tarkoitin sillä, että eivät kymmenen käskyä ole mitään erityisiä ohjeita vaan ovat ihan normaalia moraalikoodistoa jolla lienee perusta tukevasti evoluutiossa.
Sellaisiahan useimmat Raamatun ohjeet ovat.
Ainakin nyky länsimaisen mielestä.
Mutta miten on pimeän afrikan asukkaiden, tai indonesian ihmissyöjien mielestä?

Kristillinen opetus on siis sinussakin niin syvällä. ettet edes sitä huomaa. :ugeek:
Viimeksi muokannut Susa, 09 Touko 2025, 21:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oiva
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Susa kirjoitti: 09 Touko 2025, 21:25
Oiva kirjoitti: 09 Touko 2025, 21:19 Eli kävit netistä kopioimassa jonkun valmiin tekstin. Tulkitsenko oikein, että et ole halukas tästä aiheesta käymään oikeaa keskustelua?
Se on ihan opetushallituksen tekstiä.
Minä olen oppinut että opettajaa kannattaa kuunnella, eikä vain yrittää itse keksiä ratkaisua ongelmiin.
https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/ak ... -opetukset

Senkin olen oppinut, että jos täällä sanoo omin sanoin jonkin asian olevan näin, niin sitä ei uskota.
Mutta kun sanoman tueksi osoittaa jonkin luotettavan faktan, sanoma voi jopa mennä perille.
Heh, sinä se et kyllä vastaa mihinkään suoraan :D
asdf
Reactions:

Viesti Kirjoittaja asdf »

Susa ei ole täällä keskustelemassa vaan inttämässä. Mikä tahansa aihe kelpaa.
Mene mene tekel upharsin.
Susa
Reactions:

asdf kirjoitti: 09 Touko 2025, 21:30 Susa ei ole täällä keskustelemassa vaan inttämässä. Mikä tahansa aihe kelpaa.
No mitä annettavaa sinulla on tähän keskustelun aiheeseen?
asdf
Reactions:

Viesti Kirjoittaja asdf »

Susa kirjoitti: 09 Touko 2025, 21:31
asdf kirjoitti: 09 Touko 2025, 21:30 Susa ei ole täällä keskustelemassa vaan inttämässä. Mikä tahansa aihe kelpaa.
Itsetarkoituksellisesta jatkuvasta inttämisestä saa jäähyä.
Susa
Reactions:

asdf kirjoitti: 09 Touko 2025, 21:32
Susa kirjoitti: 09 Touko 2025, 21:31
Itsetarkoituksellisesta jatkuvasta inttämisestä saa jäähyä.
Onko tuo nyt niinkö uhkaus nurkan takaa?
Voitko selventää mitä eroa on kiihkeällä keskustelulla ja inttämisellä?
Oiva
Reactions:

Susa kirjoitti: 09 Touko 2025, 21:25
Oiva kirjoitti: 09 Touko 2025, 21:23 Niin, juuri tätä tarkoitin sillä, että eivät kymmenen käskyä ole mitään erityisiä ohjeita vaan ovat ihan normaalia moraalikoodistoa jolla lienee perusta tukevasti evoluutiossa.
Sellaisiahan useimmat Raamatun ohjeet ovat.
Ainakin nyky länsimaisen mielestä.
Mutta miten on pimeän afrikan asukkaiden, tai indonesian ihmissyöjien mielestä?

Kristillinen opetus on siis sinussakin niin syvällä. ettet edes sitä huomaa. :ugeek:
Kyllä, olet täysin oikeassa siinä, että osassa maailmaa näitä "länsimaisia" moraalikoodeja ei noudateta samalla tavalla kuin esim. täällä. Lieneekö siinä yksi syy miksi noissa paikoissa ei yhteiskunnat tahdo kehittyä? Ja vielä huolimatta siitä, että lähetystyötä tehdään näihinkin maailmakolkkiin.

Kristillinen opetus ei estä minua murhaamasta tai raiskaamasta vaan se että en tunne halua tehdä niin. En myöskään varasta, koska en tunne siihen tarvetta. Sekään ei liity kristilliseen opetukseen.
Voinko tulkita tämän niin, että jos et kristittynä noudattaisi kymmentä käskyä olisit murhaamassa ja raiskaamassa?

Kumpihan on oikeasti ollut ensin, moraalikoodisto vai kristillinen oppi? Lisäksi, raamatussahan on lukuisia juttuja mitkä eivät nykyisen länsimaisen ihmisen mielestä millään tavalla hyväksyttäviä. Miten perustelet ne?
Esimerkkinä vaikkapa orjuus tai Lootin tyttäret.
Susa
Reactions:

Oiva kirjoitti: 09 Touko 2025, 21:36 Kyllä, olet täysin oikeassa siinä, että osassa maailmaa näitä "länsimaisia" moraalikoodeja ei noudateta samalla tavalla kuin esim. täällä. Lieneekö siinä yksi syy miksi noissa paikoissa ei yhteiskunnat tahdo kehittyä? Ja vielä huolimatta siitä, että lähetystyötä tehdään näihinkin maailmakolkkiin.

Kristillinen opetus ei estä minua murhaamasta tai raiskaamasta vaan se että en tunne halua tehdä niin. En myöskään varasta, koska en tunne siihen tarvetta. Sekään ei liity kristilliseen opetukseen.
Voinko tulkita tämän niin, että jos et kristittynä noudattaisi kymmentä käskyä olisit murhaamassa ja raiskaamassa?
Tuo joiden yhteiskuntien kehittymättömyys voi paljoltikin johtua tuosta.
Tietenkään mikään opetus tai laki ei estä ihmistä tekemästä pahojaan.
Mutta yli 2000-vuotta opetusta on jättänyt meihin merkin, joka seuraa meitä ns. äidinmaidossa.
Emmekä itse sitä välttämättä edes huomaa, koska olemme kasvaneet sen keskellä, näkemättä ja kokematta muunlaista.
Susa
Reactions:

Oiva kirjoitti: 09 Touko 2025, 21:36 Miten perustelet ne?
Esimerkkinä vaikkapa orjuus
Orjuus voisi olla ihan hyvä asia tänä päivänäkin, sellaisena kuin Raamattu sen hyväksyy.

Siis velan ja korvauksen maksuna, kun ei ole rahaa maksaa niitä.
Vihjaisin jo aiemmin joidenkin haluavan paluttaa meille orjuuden,
eli vastikkeettoman sosiaalietuuden poistamisen.
Oiva
Reactions:

Miten on sitten mielestäsi mahdollista se, että on olemssa yhteiskuntia jotka eivät ole koskaan olleet kristittyjä mutta silti noudattavat pitkälti samaa moraalikoodistoa?
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Oiva kirjoitti: 09 Touko 2025, 21:36 Kumpihan on oikeasti ollut ensin, moraalikoodisto vai kristillinen oppi? Lisäksi, raamatussahan on lukuisia juttuja mitkä eivät nykyisen länsimaisen ihmisen mielestä millään tavalla hyväksyttäviä. Miten perustelet ne?
Esimerkkinä vaikkapa orjuus tai Lootin tyttäret.
Moraalikoodisto tietenkin. En tiedä, että kristinusko olisi lisännyt siihen mitään oleellista. Kirstinusko, kuten kaikki muutkin hallinnolliset uskonnot, keskittyvät ennemminkin siihen miten tuo ihmisen luonnollinen moraalisuus murretaan propagandalla muiden alempiarvoisuudesta tai syntisyydestä ja saadaan ihmiset sortamaan heikompia tai hyökkäämään johtajien vihollisten kimppuun ilman muuta syytä kuin johtajien pelien pelaaminen.
Oiva
Reactions:

Susa kirjoitti: 09 Touko 2025, 21:45
Oiva kirjoitti: 09 Touko 2025, 21:36 Miten perustelet ne?
Esimerkkinä vaikkapa orjuus
Orjuus voisi olla ihan hyvä asia tänä päivänäkin, sellaisena kuin Raamattu sen hyväksyy.

Siis velan ja korvauksen maksuna, kun ei ole rahaa maksaa niitä.
Vihjaisin jo aiemmin joidenkin haluavan paluttaa meille orjuuden,
eli vastikkeettoman sosiaalietuuden poistamisen.
Nyt sinulla on kyllä raamatun orjuudesta joku disney-versio. Raamatussa orja oli isäntänsä omaisuutta eikä mikään ihminen. Lue malliksi vaikka se kohta jossa kerrotaan rangaistus orjan tappamisesta.
Epäilen vahvasti että olet raamattua lukenut vain sieltä täältä, ja nimenomaan niitä kohtia joita jo rippikoulussa opetetaan.
Susa
Reactions:

Oiva kirjoitti: 09 Touko 2025, 21:50 Nyt sinulla on kyllä raamatun orjuudesta joku disney-versio. Raamatussa orja oli isäntänsä omaisuutta eikä mikään ihminen. Lue malliksi vaikka se kohta jossa kerrotaan rangaistus orjan tappamisesta.
Epäilen vahvasti että olet raamattua lukenut vain sieltä täältä, ja nimenomaan niitä kohtia joita jo rippikoulussa opetetaan.
Tarkoitin Uuden Testamentin orjuus "suositusta", en Vanhan Testamentin juttuja.
Koska minun käsityksen mukaan Vanha Testamentti ei ole meidän juttumme.
Koko raamatun olen joskus lukenut, mutta ei sitä kukaan yhdeltä lukemalta kokonaan muista tai sisäistä.
Tulkinnasta puhumattakaan.

Raamatun kieltäjät ovat yleensä parhaita Raamatun tulkitsijoita.
He voivat kyseenalaistaa siitä kaiken ja vaatia perusteluita miksi Raamattu olisi oikeassa, mutta heidän ei tarvitse perustella miksi se on väärässä.
Oiva
Reactions:

Susa kirjoitti: 09 Touko 2025, 21:53
Oiva kirjoitti: 09 Touko 2025, 21:50 Nyt sinulla on kyllä raamatun orjuudesta joku disney-versio. Raamatussa orja oli isäntänsä omaisuutta eikä mikään ihminen. Lue malliksi vaikka se kohta jossa kerrotaan rangaistus orjan tappamisesta.
Tarkoitin Uuden Testamentin orjuus "suositusta", en Vanhan Testamentin juttuja.
Koska minun käsityksen mukaan Vanha Testamentti ei ole meidän juttumme.
Koko raamatun olen joskus lukenut, mutta ei sitä kukaan yhdeltä lukemalta kokonaan muista tai sisäistä.
Tulkinnasta puhumattakaan.

Raamatun kieltäjät ovat yleensä parhaita Raamatun tulkitsijoita.
He voivat kyseenalaistaa siitä kaiken ja vaatia perusteluita miksi Raamattu olisi oikeassa, mutta heidän ei tarvitse perustella miksi se on väärässä.
No onko vanhassa testamentissa mielestäsi mitään mitä kristitty noudattaa? Tai pitäisi?
Mikä on raamatun kieltäjä? Sellainen joka usko että se olisi jonkun jumalan sanaa?

En minä vaadi perusteluita miksi raamattu olisi oikeassa. Koko keskustelu lähti liikkeelle siitä, että minä pyysin perusteluita miksi jotkut raamantun kohdat ovat edelleen voimassa ja jotkut eivät. Se ei ole minulle vieläkään selvinnyt.
On lukuisia kohtia joissa raanattu on yksiselitteisesti väärässä, eikä minulle ole mitään ongelmaa perustella miksi ne kohdat ovat väärin.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin