Jeesuksen jumaluus

Tieteellistä keskustelua uskonnoista ja uskontojen vaikutuksista ihmiseen.
OlliS
Reactions:
Viesti:

Re: Jeesuksen jumaluus

Viesti Kirjoittaja OlliS »

Pattinero kirjoitti: 28 Helmi 2025, 08:12
OlliS kirjoitti: 27 Helmi 2025, 13:30 Vain hyväntekijä jne, ihminen vain. Minusta Jumala on olemassa, ja nimenomaan Jeesus on se Jumala.
Sulla on sitten aivan oma uskonto. Tarinahan menee niin, että Jumala lähetti muka ainoan poikansa Jeesuksen kuolemaan meidän ihmisten syntien tähden.

Tarina on absurdi, eikä siinä ole mitään järkeä. Itse asiassa Janne Katajan Uskoisitko sarjan viimeinen jakso käsitteli Urantiaa. Ja sen perusteella niitä mahdollisia Jumalan lapsia on kai 700 000, joista Jesse saattoi yksi olla. Mutta, ei hän tänne meidän syntiemme vuoksi tietenkään tullut. Eikä tullut ollenkaan. Jeesus oli oman aikansa anarkisti, ja jopa ueampi henkilö Raamatussa, joka on oman aikansa bestseller.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Urantia-kirja
Se syntien sovitus ei ole kaikki Jeesuksesta. Hän myös loi maailman, oli Vanhan Testamentin Jahve, opetti, on se salainen Jumala edelleen jatkuvasti, ja tulee julkisesti takaisin Kuninkaana. Siis kristillinen oppi on tällainen, muut ovat tietysti eri mieltä.
https://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Tauko
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tauko »

OlliS kirjoitti: 29 Kesä 2025, 00:05 Islamissa on mietitty niin, että Jeesus ei ole Jumala vaan ihminen, profeetta. Ja Muhammed on suurempi profeetta kuin Jeesus. Haluaako joku puolustaa tätä kantaa?
Huomioimatta tuota kommenttiasi Muhammadista, niin.
Sinähän sitä ajatusta puolustat, kun sanot, että Jeesus oli ihminen. Samoin sanot, että Jumala oli ihminen täällä maan päällä.
Tauko
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tauko »

OlliS kirjoitti: 29 Kesä 2025, 00:14 Jeesuksesta. Hän myös loi maailman, oli Vanhan Testamentin Jahve, opetti, on se salainen Jumala edelleen jatkuvasti, ja tulee julkisesti takaisin Kuninkaana. Siis kristillinen oppi on tällainen, muut ovat tietysti eri mieltä.
Eikös tuo mormonismin näkemys ole jo tullut selväksi.
Phobos
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Phobos »

Tauko kirjoitti: 29 Kesä 2025, 00:33
OlliS kirjoitti: 29 Kesä 2025, 00:14 Jeesuksesta. Hän myös loi maailman, oli Vanhan Testamentin Jahve, opetti, on se salainen Jumala edelleen jatkuvasti, ja tulee julkisesti takaisin Kuninkaana. Siis kristillinen oppi on tällainen, muut ovat tietysti eri mieltä.
Ei ei tullut. Sitten Ollin tehtävä on suoritettu kun kaikki palstalla ovat autuaita mormooneja. (Lähetyskäsky).
OlliS
Reactions:
Viesti:

Tauko kirjoitti: 29 Kesä 2025, 00:27
OlliS kirjoitti: 29 Kesä 2025, 00:05 Islamissa on mietitty niin, että Jeesus ei ole Jumala vaan ihminen, profeetta. Ja Muhammed on suurempi profeetta kuin Jeesus. Haluaako joku puolustaa tätä kantaa?
Sinähän sitä ajatusta puolustat, kun sanot, että Jeesus oli ihminen. Samoin sanot, että Jumala oli ihminen täällä maan päällä.
Vähän tarkemmin. Jeesus on Jumala, oli sellainen jo ennen syntymistä ihmiseksi. Ja kaikki olemme Jumalan lapsia, valitsimme Jeesuksen jo kerran Taivaassa ennen syntymäämme. Emme luoneet maailmaa kuten Jeesus. Sen tyyppinen on minun käsitys, että Jumala syntyi ihmiseksi Jeesuksessa, me muut synnyimme vain ihmisiksi kukin tehtäväänsä.
Phobos
Reactions:

OlliS kirjoitti: 29 Kesä 2025, 08:12
Vähän tarkemmin. Jeesus on Jumala, oli sellainen jo ennen syntymistä ihmiseksi. Ja kaikki olemme Jumalan lapsia, valitsimme Jeesuksen jo kerran Taivaassa ennen syntymäämme. Emme luoneet maailmaa kuten Jeesus. Sen tyyppinen on minun käsitys, että Jumala syntyi ihmiseksi Jeesuksessa, me muut synnyimme vain ihmisiksi kukin tehtäväänsä.
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. Sinulla ei saa olla muita jumalia."

Ei jeesus voinut olla jumala. Mooseksen kirja jo kieltää sen.
OlliS
Reactions:
Viesti:

Tauko kirjoitti: 29 Kesä 2025, 00:33
Hyvä on jos on tullut selväksi. Tämä osa on sama kaikilla kristillisillä kirkoilla. Muut ovat selkeästi sitten vääräoppisia, harhaoppisia, eivät kristillisiä, kuten Jehovalaiset, että Jeesus on vain ihminen. Juuri tästä nyt keskustelemme, onko asia näin vai ei. Sinun mielestä siis ei ole näin, vai kuinka?
OlliS
Reactions:
Viesti:

Phobos kirjoitti: 29 Kesä 2025, 08:17
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. Sinulla ei saa olla muita jumalia."

Uusi Testamentti toi kolminaisuuden käsityksen, ilmoituksen.
Phobos
Reactions:

OlliS kirjoitti: 29 Kesä 2025, 08:19
Phobos kirjoitti: 29 Kesä 2025, 08:17

Uusi Testamentti toi kolminaisuuden käsityksen, ilmoituksen.
Eli täysin ja totaalisesti ristiriidassa vanhan testamentin kanssa. Etkö huomaa? Jopa raamattu puhuu itsensä pussiin. Ja se puhuu muuten itsensä pussiin joka asiassa.
ID10T
Reactions:

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 28 Kesä 2025, 23:36 Minun kirkossani Jeesus on Jumala ja minusta se on myös totuus tässä asiassa. Mitä se tarkoittaa, että joku normaali ihminen tässä maailmassa onkin Jumala?
Jeesus on jumala vain kristityille.
OlliS kirjoitti: Mitä ylipäätänsä tarkoittaa, että joku on Jumala? Se kai tarkoittaa sitä, että on kaikkien universumin jumalallisten olentojen Ylijumala, Korkein Jumala. Ja maailmamme, maapallon kohdalla, että on tämän maailman Jumala.
Hinduilla on kovasti tunkua tuohon ylijumalan virkaan.
OlliS kirjoitti: Onko Jeesus tämän maailman Jumala? Mitä se sitten tarkoittaa, että joku on tämän maailman Jumala?
Miksi jumalan poika olisi jumala, eikä jumala itse?
ID10T
Reactions:

OlliS kirjoitti: 29 Kesä 2025, 00:14
OlliS kirjoitti: 27 Helmi 2025, 13:30 Vain hyväntekijä jne, ihminen vain. Minusta Jumala on olemassa, ja nimenomaan Jeesus on se Jumala.
Sulla on sitten aivan oma uskonto. Tarinahan menee niin, että Jumala lähetti muka ainoan poikansa Jeesuksen kuolemaan meidän ihmisten syntien tähden.

Tarina on absurdi, eikä siinä ole mitään järkeä. Itse asiassa Janne Katajan Uskoisitko sarjan viimeinen jakso käsitteli Urantiaa. Ja sen perusteella niitä mahdollisia Jumalan lapsia on kai 700 000, joista Jesse saattoi yksi olla. Mutta, ei hän tänne meidän syntiemme vuoksi tietenkään tullut. Eikä tullut ollenkaan. Jeesus oli oman aikansa anarkisti, ja jopa ueampi henkilö Raamatussa, joka on oman aikansa bestseller.

Se syntien sovitus ei ole kaikki Jeesuksesta. Hän myös loi maailman, oli Vanhan Testamentin Jahve, opetti, on se salainen Jumala edelleen jatkuvasti, ja tulee julkisesti takaisin Kuninkaana. Siis kristillinen oppi on tällainen, muut ovat tietysti eri mieltä.
Jeesus oli siis itsensä isä?

Ja jos Jeesus kerran sovitti syntimme, miksi niitä pitää silti sovitella?
Phobos
Reactions:

Löytyykö Raamatusta ristiriitaisia selontekoja?

https://vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/ ... raam1.html

Esim...

Jumalan luonne - säälimätön, tuhoavainen ja armahtamaton, vai rakastava, armahtavainen ja hyvä?

1. Aik. 16:34 "Kiittäkää Herraa, sillä hän on hyvä, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti."
Psa. 145:9 "Herra on hyvä kaikille ja armahtaa kaikkia tekojansa."
1. Joh. 4:16 "Jumala on rakkaus."
Jaak. 5:11 "Herra on laupias ja armahtavainen."
Luuk. 6:36 "Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen."
Gal. 5:22 "Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen."
1. Joh. 4:8

vs.

Jer. 13:14 "Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."
1. Sam. 15:3 "Näin sanoo Herra Sebaot: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."
Naah. 1:2,6 "Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen ... Kuka seisoo hänen tuimuutensa edessä, ja kuka kestää hänen vihansa hehkua? Hänen vihastuksensa vuotaa niinkuin tuli, ja kalliot halkeilevat hänen edessänsä."
Hoos. 14:1 "Samaria joutuu syystänsä kärsimään, koska se on niskoitellut Jumalaansa vastaan: he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."
Jer. 19:9 "Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa ..."
Jer. 4:8 "Sen tähden kääriytykää säkkeihin, valittakaa ja parkukaa, sillä Herran vihan hehku ei ole kääntynyt meistä pois."
2. Sam. 22:7-9 "Ahdistuksessani minä rukoilin Herraa, Jumalaani minä rukoilin; ja hän kuuli minun ääneni temppelistänsä, minun huutoni kohosi hänen korviinsa. Silloin maa huojui ja järisi, taivaan perustukset järkkyivät; ne horjuivat, sillä hänen vihansa syttyi. Savu suitsusi hänen sieraimistaan, kuluttava tuli hänen suustansa, palavat hiilet hehkuivat hänestä."

Minun diagnoosini. Jumala on selkeästi täysi narsisti ja skitsofreenikko, eli jakomielitautinen. Hänen sairauttaan en vertaa meihin kuolevaisiin. Hänen sairautensa on täysin parantumaton ja paljon syvempi kuin kuolvaisten.
Phobos
Reactions:

ID10T kirjoitti: 29 Kesä 2025, 08:26
OlliS kirjoitti: 29 Kesä 2025, 00:14

Jeesus oli siis itsensä isä?

Ja jos Jeesus kerran sovitti syntimme, miksi niitä pitää silti sovitella?
Selkeä laki ja pakotus tekemään syntiä. Koska olemme jo valmiiksi syntisiä miksi kaihtaismme sitä? Tuomiohan tulee viimeisellä tuomiolla vaikka olisit elänyt kuin pyhimys. Myös pyhimykset ovat syntisiä koska on perisynti.
ID10T
Reactions:

Phobos kirjoitti: 29 Kesä 2025, 08:27 Löytyykö Raamatusta ristiriitaisia selontekoja?

https://vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/ ... raam1.html

Esim...

Jumalan luonne - säälimätön, tuhoavainen ja armahtamaton, vai rakastava, armahtavainen ja hyvä?

1. Aik. 16:34 "Kiittäkää Herraa, sillä hän on hyvä, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti."
Psa. 145:9 "Herra on hyvä kaikille ja armahtaa kaikkia tekojansa."
1. Joh. 4:16 "Jumala on rakkaus."
Jaak. 5:11 "Herra on laupias ja armahtavainen."
Luuk. 6:36 "Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen."
Gal. 5:22 "Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen."
1. Joh. 4:8

vs.

Jer. 13:14 "Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."
1. Sam. 15:3 "Näin sanoo Herra Sebaot: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."
Naah. 1:2,6 "Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen ... Kuka seisoo hänen tuimuutensa edessä, ja kuka kestää hänen vihansa hehkua? Hänen vihastuksensa vuotaa niinkuin tuli, ja kalliot halkeilevat hänen edessänsä."
Hoos. 14:1 "Samaria joutuu syystänsä kärsimään, koska se on niskoitellut Jumalaansa vastaan: he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."
Jer. 19:9 "Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa ..."
Jer. 4:8 "Sen tähden kääriytykää säkkeihin, valittakaa ja parkukaa, sillä Herran vihan hehku ei ole kääntynyt meistä pois."
2. Sam. 22:7-9 "Ahdistuksessani minä rukoilin Herraa, Jumalaani minä rukoilin; ja hän kuuli minun ääneni temppelistänsä, minun huutoni kohosi hänen korviinsa. Silloin maa huojui ja järisi, taivaan perustukset järkkyivät; ne horjuivat, sillä hänen vihansa syttyi. Savu suitsusi hänen sieraimistaan, kuluttava tuli hänen suustansa, palavat hiilet hehkuivat hänestä."

Minun diagnoosini. Jumala on selkeästi täysi narsisti ja skitsofreenikko, eli jakomielitautinen. Hänen sairauttaan en vertaa meihin kuolevaisiin. Hänen sairautensa on täysin parantumaton ja paljon syvempi kuin kuolvaisten.
Se siitä kristittyjen moraalista... :shock:

Jos tuo on ollut isän malli suomalaisten kristittyjenkin keskuudessa, niin ihme on, ettei lapsista ole tullut sen sekopäisempiä. Varsinaisesti asetelma alkoi kaiketi muuttumaan vasta naisten äänioikeuden myötä.
Phobos
Reactions:

Tämä voi sattua.

Suosittele ketjua Vastaa Viestiin