Joo, koululiikunta voisi sisältää jotain painia taikka judoa esimerkiksi. Mutta siihen oppilaat tarttis tamineet ja sitten pätevän opettajan. Se taas vaatis resursseja, ja niitä ei ilmeisesti nykyään ole kun täytyy säästää kaikessa.RaspuReturn kirjoitti: ↑31 Elo 2025, 14:34Mulla kanssa vaari kannusti painimaan jo lapsena.Purdue kirjoitti: ↑31 Elo 2025, 14:08Tuli tosta painista mieleen, että jenkkilässä kun olin 80-luvun lopulla yhden talven high schoolissa, niin siellä urheiluharrastukset pyöri koulujen ympärillä, ja eri koulujen oppilaat kilpaili keskenään eri lajeissa.RaspuReturn kirjoitti: ↑31 Elo 2025, 13:57
MuayThai, voimanosto, lenkkeily. Tuossa ne mitä on tullut tehtyä.
Paini tai lukkopaini kiinnostaisi jos semmonen mahdolliduus olisi
täällä, mutta kun ei ole.
Ja paini oli yllättävästi koriksen ja jenkkifutiksen jälkeen oikein suosittu, ja meidänkin koulussa oli painijoukkue.
En itse sitä siellä harrastanut, mutta mun isäntäperheen vanhemmat pojat oli koulussa ollessaan sitä harrastanut, ja aika usein joutu niiden kanssa painimaan kun ne tuli viikonloppuisin kotona käymään kun ne opiskeli collegessa ja yliopistolla.![]()
Hyvä laji. Tulee ns. sikavoimaa.
Ihme että suomessa se ei oikeen ole suosiossa.
Nyt on nämä uudet versiot painista enempi suosiossa.
Suomeen pitäis saada jotain kamppailulajeja koululiikuntaan.
Mutta tuo jenkkilän urheilusysteemi on aika hyvä. Suomessahan kaikki menee urheiluseurojen kautta.
Mutta USA:ssa nuorten urheilu on järjestetty pitkältikin ainakin peruslajien osalta (jenkkifutis, koris, paini, baseball, jne.) koulujen varaan. Eli eri high schoolit on rankattu oliko nyt yhdestä neljään tähden luokkaan koon mukaan, ja saman kokoluokan koulujen oppilaat ja joukkueet kilpaili keskenään koulujen välisissä kisoissa ja matseissa.
Eli siellä systemaattisesti ohjataan ainakin high school tasolta college tasolle oppilaat, ja siitä sitten mahdollisesti ammattilaisiksi.