Vetyautojen uusi tuleminen?

Neutroni
Reactions:

Re: Vetyautojen uusi tuleminen?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

rellu kirjoitti: 16 Syys 2025, 19:25 Sitä kuinka nopeaa latausta tarvitsisit sähköautoosi voit testata sillä että mittaat kellosta, kuinka paljon autosi seisoo pihallasi ja kuinka paljon se on ajossa. Keskimääräin autot seisovat n. 95 % ajasta mutta eivät toki koko aikaa kotipihassa.
Ei voi, kuin poikkeuksellisissa tapauksissa, joissa ajotarve on vähäinen ja hyvin säännöllinen. Yleensä elämässä on kaikenlaisia vaatimuksia olla tiettynä aikana tietyssä paikassa, ainakin normaaleilla töissä käyvillä ja itse asiansa (ja ehkä muidenkin asioita) hoitavilla. Silloin logistiikkaresursseja ei voi mitoittaa keskimääräisen tarpeen vaan huipputarpeen mukaan.

Muutenhan esim. tuulivoima olisi aivan täydellinen energiantuotantomenetelmä. Mitoitetaan se vaan tuottamaan keskimäärin riittävästi ja leikitään, että kaikki on kunnossa.
Duunissa on parilla kaverilla täyssähköauto, isoakkuisia mesejä molemmat. Lataavat kotona, toisella 3,6 kw ja toisella vissiin 7,2 kw laturit, ja hyvin riittää. Ei tartte normaalisti koskaan esim. käyttää julkista latausta. Yksi tuttu on käyttänyt vuosia 16 A pistorasiaa vaikka käy Lohjalta pääkaupunkiseudulla töissä, kilsoja tulee joka arkipäivä vähintään sata.
No jos ylimitoittaa akun tarpeeksi, se tietysti auttaa. Ja sen voi tehdä jos on leppoisassa hyväpalkkaisessa duunissa ja käy virka-aikaan töissä.
rellu
Reactions:

Viesti Kirjoittaja rellu »

Neutroni kirjoitti: 16 Syys 2025, 19:53
rellu kirjoitti: 16 Syys 2025, 19:25 Sitä kuinka nopeaa latausta tarvitsisit sähköautoosi voit testata sillä että mittaat kellosta, kuinka paljon autosi seisoo pihallasi ja kuinka paljon se on ajossa. Keskimääräin autot seisovat n. 95 % ajasta mutta eivät toki koko aikaa kotipihassa.
Ei voi, kuin poikkeuksellisissa tapauksissa, joissa ajotarve on vähäinen ja hyvin säännöllinen. Yleensä elämässä on kaikenlaisia vaatimuksia olla tiettynä aikana tietyssä paikassa, ainakin normaaleilla töissä käyvillä ja itse asiansa (ja ehkä muidenkin asioita) hoitavilla. Silloin logistiikkaresursseja ei voi mitoittaa keskimääräisen tarpeen vaan huipputarpeen mukaan.
Sinulla ei ole sähköautoa.

Sinun juttusi ovat tuolta jostain ensimmäisen sukupolven Leafin ajoilta kymmenen vuoden takaa. Nykyautoja ei ole "mitoitettu keskimääräisen tarpeen" mukaan. 99 % nykyaikaisen sähköauton omistajista pääsee sinun kuvaamastasi latausahdistuksesta parin ensimmäisen käyttöviikon aikana. Näköjään suurin huoli latausnopeuksista on niillä jotka eivät sähköautoa edes omista.

Mutta juu, jos vastakkain olet sinä ja todellisuus, niin todellisuudella ei ole mitään mahdollisuuksia.
Muutenhan esim. tuulivoima olisi aivan täydellinen energiantuotantomenetelmä. Mitoitetaan se vaan tuottamaan keskimäärin riittävästi ja leikitään, että kaikki on kunnossa.
Olet varmasti kuullut termin "olkiukko"? Vetyauto vastaa lentämisen keksimistä, sähkölataus bensan tankkausta mukilla, sähköauto vastaa tuulivoimaaa... Onko täällä jotenkin vaatimuksena esittää koko ajan täysin yhteismitattomia vertauksia?
Duunissa on parilla kaverilla täyssähköauto, isoakkuisia mesejä molemmat. Lataavat kotona, toisella 3,6 kw ja toisella vissiin 7,2 kw laturit, ja hyvin riittää. Ei tartte normaalisti koskaan esim. käyttää julkista latausta. Yksi tuttu on käyttänyt vuosia 16 A pistorasiaa vaikka käy Lohjalta pääkaupunkiseudulla töissä, kilsoja tulee joka arkipäivä vähintään sata.
No jos ylimitoittaa akun tarpeeksi, se tietysti auttaa. Ja sen voi tehdä jos on leppoisassa hyväpalkkaisessa duunissa ja käy virka-aikaan töissä.
Palataan tähän sitten kun sinulla joskus on ladattava auto. On noloa ettet tiedä mistä puhut ja silti leikit asiantuntijaa.
Ei olla enää kovinkaan kaukana akkujen painosta. Akkujen, joita voi ladata miljardeista ympäri maailmaa olevista pistorasioista ilman periaatteessa mitään valmistus- ja jakeluinfrainvestointeja.
Neutroni
Reactions:

rellu kirjoitti: 16 Syys 2025, 22:00 Sinun juttusi ovat tuolta jostain ensimmäisen sukupolven Leafin ajoilta kymmenen vuoden takaa. Nykyautoja ei ole "mitoitettu keskimääräisen tarpeen" mukaan. 99 % nykyaikaisen sähköauton omistajista pääsee sinun kuvaamastasi latausahdistuksesta parin ensimmäisen käyttöviikon aikana. Näköjään suurin huoli latausnopeuksista on niillä jotka eivät sähköautoa edes omista.
Onpa yllättävää, että ne, joiden tarpeisiin sähköautot eivät sovi, eivät sellaista omista. Kerta kaikkiaan ihmeellistä.
Palataan tähän sitten kun sinulla joskus on ladattava auto. On noloa ettet tiedä mistä puhut ja silti leikit asiantuntijaa.
Tämä on viihteellistä keskustelua eikä mitään asiantuntijatyötä. Minä tiedän mitä minä haluan ja sähköauto ei toistaiseksi vastaa siihen. Hommaan toki seuraavaksi työmatka-autoksi sähköauton, kun se on tuollainen mukava toistuva ajotarve, matka on sellainen että lataan yön yli ja käyn päivällä töissä, ja se on edullisempaa, mutta ei se ole niin paljoa edullisempaa, että kannattaisi vaihtaa uudehko hybridiauto. Mutta ykkösautoksi se saa odottaa sitä että lataukset tien päällä toimivat oikeasti. Myös jonottamatta ruuhkaisina kesäviikonloppuina ja maksamalla pankkikorteilla, ei millään aivovammaisilla äpeillä.
rellu
Reactions:

Neutroni kirjoitti: 16 Syys 2025, 22:13
rellu kirjoitti: 16 Syys 2025, 22:00 Sinun juttusi ovat tuolta jostain ensimmäisen sukupolven Leafin ajoilta kymmenen vuoden takaa. Nykyautoja ei ole "mitoitettu keskimääräisen tarpeen" mukaan. 99 % nykyaikaisen sähköauton omistajista pääsee sinun kuvaamastasi latausahdistuksesta parin ensimmäisen käyttöviikon aikana. Näköjään suurin huoli latausnopeuksista on niillä jotka eivät sähköautoa edes omista.
Onpa yllättävää, että ne, joiden tarpeisiin sähköautot eivät sovi, eivät sellaista omista. Kerta kaikkiaan ihmeellistä.
On varsin vähän niitä joiden tarpeisiin sähköauto ei sovi. Minä toki olen yksi niistä ja minulla onkin siksi ladattava hybridi (koska käyn säännöllisesti paikoissa joissa ei ole maasähköä). Ajan kuitenkin suurimman osan ajosta sähköllä ja olen erittäin hyvin tarkalla seurannalla perehtynyt näihin "päivittäisiin ajomatkoihin" ym. Sinä puhut ihan puhtaasti mutulla.

Suurin este sähköautojen yleistymiselle on hinta. Ne ovat edelleen paljon kalliimpia kun vastaavat polttomoottoriautot. Lisäksi näyttää olevan paljon virheellisiä käsityksiä niiden käytettävyydestä (esim. että ei voisi ladata tavallisesta pistorasiasta). Sellaiset yli 10 v vanhat 24 kw akulla varustetut Leafit (jotka vastaavat sinun käistyksiäsi sähköautoista) maksavat edelleen helposti 5-10 000 € mikä on enemmän kun keskimääräinen suomalaisen auton hinta eikä niillä tee juuri mitään kun range on usein alle 100 km.
Tämä on viihteellistä keskustelua eikä mitään asiantuntijatyötä. Minä tiedän mitä minä haluan ja sähköauto ei toistaiseksi vastaa siihen.
Ei sinulla oikein tunnu olevan etäistäkään käsitystä siitä mihin sähköauto vastaa ja mihin ei kun kuvittelet niiden olevan samanlaisia kun joskus 10 vuotta sitten.

Hommaan toki seuraavaksi työmatka-autoksi sähköauton, kun se on tuollainen mukava toistuva ajotarve, matka on sellainen että lataan yön yli ja käyn päivällä töissä, ja se on edullisempaa, mutta ei se ole niin paljoa edullisempaa, että kannattaisi vaihtaa uudehko hybridiauto. Mutta ykkösautoksi se saa odottaa sitä että lataukset tien päällä toimivat oikeasti. Myös jonottamatta ruuhkaisina kesäviikonloppuina ja maksamalla pankkikorteilla, ei millään aivovammaisilla äpeillä.
Pankkikortilla maksettavia latauslaitteita on jo useita tarjolla ja ne tulevat varmasti yleistymään lähivuosina. Sähköautoilusta parhaan hyödyn saa kuitenkin lataamalla kotona, ja käytännössä kaikki sähköautoilijat jotka vain voivat niin tekevätkin ja käyttävät julkisia pisteitä vain matkoilla tai muuten poikkeustapauksissa. Appikirjo on tosiaan naurettava mutta käytännössä niitä tarvitsee hyvin vähän, esim duunikaverini eivät ole koskaan käyttänet edes toimiston pihassa olevaa 22 kw laturia, jota minä taas pikkuisen hybridiakkuni kanssa käytän lähes päivittäin vain säästääkseni polttoainetta. Meillä työntekijät käyttävät autoa työssään säännöllisesti ja itselleni tulee n. tuhatkunta korvattavaa kilometriä kuukaudessa (ja vähintään saman verran yksityisajoa).
Ei olla enää kovinkaan kaukana akkujen painosta. Akkujen, joita voi ladata miljardeista ympäri maailmaa olevista pistorasioista ilman periaatteessa mitään valmistus- ja jakeluinfrainvestointeja.
Neutroni
Reactions:

rellu kirjoitti: 16 Syys 2025, 22:38
On varsin vähän niitä joiden tarpeisiin sähköauto ei sovi. Minä toki olen yksi niistä ja minulla onkin siksi ladattava hybridi (koska käyn säännöllisesti paikoissa joissa ei ole maasähköä). Ajan kuitenkin suurimman osan ajosta sähköllä ja olen erittäin hyvin tarkalla seurannalla perehtynyt näihin "päivittäisiin ajomatkoihin" ym. Sinä puhut ihan puhtaasti mutulla.
Tuo on sinun omaa keksintöä. Olet kova tietämään miten muut ovat tyhmiä puhuvat mutulla. Kyllä minä olen tietoinen, että sähköautoja on olemassa, perehtynyt niiden ominaisuuksiin ja harkinnut niitä, koska jos se sopisi käyttööni, se olisi paljon edullisempi. Tietenkin voisin mukauttaa ajoni sähköauton vaatimuksiin, mutta jos maksan kymmeniä tuhansia uudesta autosta, en halua silloin mukautua. Ja mukautumista vaativia romuja saa tonnista alkaen.
Ei sinulla oikein tunnu olevan etäistäkään käsitystä siitä mihin sähköauto vastaa ja mihin ei kun kuvittelet niiden olevan samanlaisia kun joskus 10 vuotta sitten.
Minun ongelmat eivät tule sähköautoista vaan latausinfran kehittymättömyydestä. En halua olla tilanteessa, jossa lähden pitkälle matkalle ruuhkaviikonloppuna ja joudun jonottamaan latausmahdollisuutta ja jännittämään sattuuko se toimimaan. Meidän työt eivät mahdollista (ainakaan käytännöllisesti) kaikkien ajojen siirtämistä hiljaisille päiville.

Pankkikortilla maksettavia latauslaitteita on jo useita tarjolla ja ne tulevat varmasti yleistymään lähivuosina.
Juu, heti kun poliitikot järkiintyvät. Seuraavien vaalien jälkeen ihan varmasti. Ei kun hetkinen, samat idiootit äänestävät seuraavissakin vaaleissa suurisuisimmat tyhjänlupaajat valtaan.
Sähköautoilusta parhaan hyödyn saa kuitenkin lataamalla kotona, ja käytännössä kaikki sähköautoilijat jotka vain voivat niin tekevätkin ja käyttävät julkisia pisteitä vain matkoilla tai muuten poikkeustapauksissa.
Sekin riippuu olosuhteista. Jos käyn Lapissa, niin kuin joskus teen, en todellakaan usko, että suurimman hyödyn strategia on vetää satoja kilometrejä jatkojohtoa kotoa, vaan käyttää julkisia latauspisteitä. Se on tietenkin poikkeustapaus, mutta minä haluan pitää mahdollisuuden normaalista työmatkasta poikkeaviin ja toisinaan varsin äärimmäisiinkin, reitteihin.

Tiedän, että auton vuokraus harvoille pitkille matkoille olisi pitkän päälle taloudellisesti kannattavampaa, mutta tuollaiset ovat myös mukavuuskysymyksiä. Oma bensalla käyvä auto toimii aina ilman mitään byrokratiaa, järjestelyjä ja venkulointeja. Olen ajanut pikaisesti laskein lähemmäs miljoonaa kuin puolta miljoonaa km ja toimimattomia bensapumppuja on ollut ehkä kymmenen. Silloinkin pumpulta on yleensä nähnyt kilpailevan aseman mainostornin. Tietenkin siinä ostaa sillon rahalla mukavuutta ja turvallisuuden tunnetta, mutta teen niin ennemmin kuin alan urheilla houkkamaisesti tuuriin luottaen moderneilla vouhotuksilla ja sitten vingun jossain Perä-Jokhassa kun äppi ei saa yhteyttä ainoaan laturiin 200 km säteellä (kyllä niinkin on joillekin käynyt, vaikka sinulle ei ole vielä).
KultaKikkare
Reactions:

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

rellu kirjoitti: 16 Syys 2025, 19:25
KultaKikkare kirjoitti: 16 Syys 2025, 18:02
rellu kirjoitti: 16 Syys 2025, 11:34
KultaKikkare kirjoitti: 16 Syys 2025, 10:29 Meilläkin 25A pääsulakkeet aiheuttaa ongelmia jos haluisi saada nopsaan akun täyteen, varsinkin jos haluisi samaan aikaan lämmittää asuntoa, käyttövettä ja saunoa.

Suomessa on hyvin vähän pistorasioita joista voi sellaisenaan ladata huoletta sähköautoa nopeasti. Syöttökaapelista tarvii mitata virrankulutusta ja käyttää älykästä latausta joka ottaa kaiken mikä on sallituissa rajoissa ylikuormittamatta sähköliittymää. Talvipakkasilla sauna ja lämmitykset päällä se ei paljoa ole ja akku latautuu hitaasti.

Asioita joiden kanssa voi toki elää mut jo se että joutuu miettiin asiaa ja tekeen pieniä kompromisseja tarkoittaa ettei sitä niin vaan latailla mistä vaan pistorasiasta.
Kannattaa tarkistaa voiko pääsulakekokoa nostaa 3 x 35 kokoon. Yleensä se onnistuu ilman mitään johtovetoja vain sulaketauluun tehtävällä muutoksella, varsinkin jos talo ei kovin vanha ole. Lähinnä ihmiset eivät haluaa maksaa isomman liittymän kuukausimaksua.

Yleisin omakotitalon liittymä on tuo 3 x 25 A, joka on suunniteltu aikaan jolloin talot lämpenivät öljyllä, saunat puulla ja autot kulkivat bensalla. Esimerkiksi kun vaihtaa lämmitysmuotoa nykyään suosittuihin maa- tai vesi-ilmalämpöpumppuihin, törmätään helposti samaan ongelmaan. Sitä ei oikeastaan voi edes kiertää, sillä invertteripumputkin ottavat kylmemmillä ilmoilla tarvitsemansa tehon itse, kun taas autoa ladatessa tehoa on helppo rajoittaa. Jos lähtisin nyt vaikka omakotitaloa rakentamaan, ottaisin siihen suoraan 3 x 50 A liittymän (ja tietysti aurinkopaneelit ja kiinteistöakun).

Suomessa on miljoonia sellaisia pistorasioita joista sähökautoa voi ladata sellaisella latauskaapelilla, joka osaa rajoittaa kuormaa itse (minulla sellainen tuli auton mukana ostaessa, niitä saa myös kaupasta muutamalla kympillä). Hidasta lataus voi olla jos kuormaa joutuu rajoittamaan kovin pieneksi mutta mitään muuta estettä kun lataajaan kärsimättömyys lataamiselle ei ole. Se kompromissi josta mainitset on juuri se aika.
Joo tänne saa 3x 50A pääsulakkeille kun on ihan uus.maakaapeli. Pätkä tarvis vetää pääsulakeboksista mittaritaululle mut se on isossa putkessa. 35A menis varmaan sulakkeet vaihtamalla.

Kiinteistöakkukin on suunnitelmissa jossain vaiheessa kunhan saan uuden ulkorakennuksen tehtyä.

Vielä kun sais jostain kohtuuhintaisen sähköauton DC-DC pikalaturin vois tehä jonkun 500V 100kWh akuston ja imasta sieltä auton akkuun päivän aurinkosähköt ja halvat pörssitunnit hetkessä, mut ne laturit maksaa aivan kipeitä.

Voihan sitä bensa autoakin tankata hakemalla desin pahvimukillinen kerrallaan. Kyllä nopeampaan lataukseen on muitakin syitä kuin kärsimättömyys. Aika on arvokkain resurssi eikä sitä oo varaa tuhlata. Kyl yöunien aikana akku täyteen pitää saada että homma käytännössä toimii. Tosin harvoin se tyhjä olisi illalla.

Ja mulla ei edes ole sähköautoa (vielä).
Sitä kuinka nopeaa latausta tarvitsisit sähköautoosi voit testata sillä että mittaat kellosta, kuinka paljon autosi seisoo pihallasi ja kuinka paljon se on ajossa. Keskimääräin autot seisovat n. 95 % ajasta mutta eivät toki koko aikaa kotipihassa.

Mahdollisuuksien mukaan varaus kannattaa yleensä pitää välillä 20-80 %, tämä säästää akkua. Hybrideillä on juuri siksi vähän huono maine että ne ajetaan helposti täysin tyhjiksi ja ladataan 100 % täyteen niin se rasittaa akkua paljon enemmän kun noiden prosenttien välillä pysyttely. Siksi on tosi hyvä suuntaus että hybrideissäkin akut kasvavat.

Suurin Teslan akku esim. on 100 kwh josta käytössä 95 kwh. Sellaisen lataamiseen toki on hyvä olla vähän isompi laturi kun mitä tavalliseen pistorasiaan saa kiinni, mutta kun auto itsekin maksaa 120 000 € niin eiköhän sitten ole jo varaa kasvattaa asunnon liittymäkokoa ja hankkia vaikka 22 kw laturi.

Et sinä sellaista teholaturia tarvitse. Mutta se on sitten eri juttu jos haluat ja on pinkka kunnossa.

Sähköauton lataus ei ole verrannollinen bensa-auton lataamisen mukillinen kerrallaan, koska mukillisia joutuu hakemaan jatkuvasti uusia mutta latausjohto kytketään vain kerran (kuppi kerrallaan tankkaminen on kyllä hyvin verrannollista tämän yhden urpon hehkuttamaan vetykapseliin, joita tosiaan pitäisi tyhjentää autoon kymmeniä jos haluaa päästä sillä jonnekin).
Sähkö on julkisissa latureissa niin kallista että parempi ostaa latausasema mikä riittää 99% ajasta.

Defan 22kW latausasema erillisellä sähkökaappiin asennettavalla virtamittarilla on kohtuuhintainen ja olis riittävä mulle.

11kW riittäis myös suuren osan ajasta ja jopa 3kW valovirtalataus varmasti yli 50% ajasta. Mut noita kannattaa mitottaa kulutushuippujen mukaan ja 22kW antaa vetää 25A liittymän maksimiin ja 35A liittymänkin melkein.

Toimiikos noi 3kW latauspiuhat jännitehäviön kanssa, lataus vaan hidastuu? Jos on 50metrin rullaroikka välissä?
Be stronger than your excuses
KultaKikkare
Reactions:

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Ja kompromisseja mitä tarkotin voi olla vaikka että jättää saunomisen väliin että saa aamuksi tarpeeks latausta autoon. Tai lähtee 30minuuttia aikaisemmin ja käy pikalaturissa matkalla.
Be stronger than your excuses
MooM
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MooM »

KultaKikkare kirjoitti: 17 Syys 2025, 08:20
KultaKikkare kirjoitti: 16 Syys 2025, 10:29 Meilläkin 25A pääsulakkeet aiheuttaa ongelmia jos haluisi saada nopsaan akun täyteen, varsinkin jos haluisi samaan aikaan lämmittää asuntoa, käyttövettä ja saunoa.

Suomessa on hyvin vähän pistorasioita joista voi sellaisenaan ladata huoletta sähköautoa nopeasti. Syöttökaapelista tarvii mitata virrankulutusta ja käyttää älykästä latausta joka ottaa kaiken mikä on sallituissa rajoissa ylikuormittamatta sähköliittymää. Talvipakkasilla sauna ja lämmitykset päällä se ei paljoa ole ja akku latautuu hitaasti.

Asioita joiden kanssa voi toki elää mut jo se että joutuu miettiin asiaa ja tekeen pieniä kompromisseja tarkoittaa ettei sitä niin vaan latailla mistä vaan pistorasiasta.
Kannattaa tarkistaa voiko pääsulakekokoa nostaa 3 x 35 kokoon. Yleensä se onnistuu ilman mitään johtovetoja vain sulaketauluun tehtävällä muutoksella, varsinkin jos talo ei kovin vanha ole. Lähinnä ihmiset eivät haluaa maksaa isomman liittymän kuukausimaksua.

Yleisin omakotitalon liittymä on tuo 3 x 25 A, joka on suunniteltu aikaan jolloin talot lämpenivät öljyllä, saunat puulla ja autot kulkivat bensalla. Esimerkiksi kun vaihtaa lämmitysmuotoa nykyään suosittuihin maa- tai vesi-ilmalämpöpumppuihin, törmätään helposti samaan ongelmaan. Sitä ei oikeastaan voi edes kiertää, sillä invertteripumputkin ottavat kylmemmillä ilmoilla tarvitsemansa tehon itse, kun taas autoa ladatessa tehoa on helppo rajoittaa. Jos lähtisin nyt vaikka omakotitaloa rakentamaan, ottaisin siihen suoraan 3 x 50 A liittymän (ja tietysti aurinkopaneelit ja kiinteistöakun).

Suomessa on miljoonia sellaisia pistorasioita joista sähökautoa voi ladata sellaisella latauskaapelilla, joka osaa rajoittaa kuormaa itse (minulla sellainen tuli auton mukana ostaessa, niitä saa myös kaupasta muutamalla kympillä). Hidasta lataus voi olla jos kuormaa joutuu rajoittamaan kovin pieneksi mutta mitään muuta estettä kun lataajaan kärsimättömyys lataamiselle ei ole. Se kompromissi josta mainitset on juuri se aika.
Joo tänne saa 3x 50A pääsulakkeille kun on ihan uus.maakaapeli. Pätkä tarvis vetää pääsulakeboksista mittaritaululle mut se on isossa putkessa. 35A menis varmaan sulakkeet vaihtamalla.

Kiinteistöakkukin on suunnitelmissa jossain vaiheessa kunhan saan uuden ulkorakennuksen tehtyä.

Vielä kun sais jostain kohtuuhintaisen sähköauton DC-DC pikalaturin vois tehä jonkun 500V 100kWh akuston ja imasta sieltä auton akkuun päivän aurinkosähköt ja halvat pörssitunnit hetkessä, mut ne laturit maksaa aivan kipeitä.

Voihan sitä bensa autoakin tankata hakemalla desin pahvimukillinen kerrallaan. Kyllä nopeampaan lataukseen on muitakin syitä kuin kärsimättömyys. Aika on arvokkain resurssi eikä sitä oo varaa tuhlata. Kyl yöunien aikana akku täyteen pitää saada että homma käytännössä toimii. Tosin harvoin se tyhjä olisi illalla.

Sitä kuinka nopeaa latausta tarvitsisit sähköautoosi voit testata sillä että mittaat kellosta, kuinka paljon autosi seisoo pihallasi ja kuinka paljon se on ajossa. Keskimääräin autot seisovat n. 95 % ajasta mutta eivät toki koko aikaa kotipihassa.

Mahdollisuuksien mukaan varaus kannattaa yleensä pitää välillä 20-80 %, tämä säästää akkua. Hybrideillä on juuri siksi vähän huono maine että ne ajetaan helposti täysin tyhjiksi ja ladataan 100 % täyteen niin se rasittaa akkua paljon enemmän kun noiden prosenttien välillä pysyttely. Siksi on tosi hyvä suuntaus että hybrideissäkin akut kasvavat.

Suurin Teslan akku esim. on 100 kwh josta käytössä 95 kwh. Sellaisen lataamiseen toki on hyvä olla vähän isompi laturi kun mitä tavalliseen pistorasiaan saa kiinni, mutta kun auto itsekin maksaa 120 000 € niin eiköhän sitten ole jo varaa kasvattaa asunnon liittymäkokoa ja hankkia vaikka 22 kw laturi.

Et sinä sellaista teholaturia tarvitse. Mutta se on sitten eri juttu jos haluat ja on pinkka kunnossa.

Sähköauton lataus ei ole verrannollinen bensa-auton lataamisen mukillinen kerrallaan, koska mukillisia joutuu hakemaan jatkuvasti uusia mutta latausjohto kytketään vain kerran (kuppi kerrallaan tankkaminen on kyllä hyvin verrannollista tämän yhden urpon hehkuttamaan vetykapseliin, joita tosiaan pitäisi tyhjentää autoon kymmeniä jos haluaa päästä sillä jonnekin).
Sähkö on julkisissa latureissa niin kallista että parempi ostaa latausasema mikä riittää 99% ajasta.
Tuo riippuu ihan matkoista. Minä lataan paljonkin julkisilla. Vanhempieni takia ajan usein reilut 200 km sivu plus ajot siellä. Kerrostalossa ei voi ladata, joten käyn kaupoissa, joissa auton saa lataukseen tai pysähdyn huoltsikalla. Talvella range on selvästi alle 300 km, kesällä 350. Kärryn kanssa 250 on tiukassa kesälläkin.

Sunnuntaina ajoin sinne (latasin ruokaostosten ajan), ajoin tiistaiaamuna työpaikalle eri toimipisteeseen 210 km latasin lounastauolla. Sitten kotiin 300 km. Satoi rankasti, mikä nostaa kulutusta ja kävin varmuuden vuoksi puolimatkassa kahvilla ja otin vartin verran virtaa. Olisi päässyt kotiin ilmankin.

Sähköön meni reilut 30 e, plus kotona ladattu lähes täysi akku n. 8 e.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
rellu
Reactions:

Neutroni kirjoitti: 17 Syys 2025, 07:30
rellu kirjoitti: 16 Syys 2025, 22:38
Tuo on sinun omaa keksintöä. Olet kova tietämään miten muut ovat tyhmiä puhuvat mutulla. Kyllä minä olen tietoinen, että sähköautoja on olemassa, perehtynyt niiden ominaisuuksiin ja harkinnut niitä, koska jos se sopisi käyttööni, se olisi paljon edullisempi. Tietenkin voisin mukauttaa ajoni sähköauton vaatimuksiin, mutta jos maksan kymmeniä tuhansia uudesta autosta, en halua silloin mukautua. Ja mukautumista vaativia romuja saa tonnista alkaen.
Mistä sinä joutuisit tinkimään jos ostaisit sähköauton?

Minä siirtyisin täyssähköön jos minulla olisi varaa autoon, jossa on 100 kwh akku ja keskikulutus alle 20 kwh. Ne ovat kuitenkin niin kalliita että en ole viitsinyt edes selvittää onko sellaisia.
Minun ongelmat eivät tule sähköautoista vaan latausinfran kehittymättömyydestä. En halua olla tilanteessa, jossa lähden pitkälle matkalle ruuhkaviikonloppuna ja joudun jonottamaan latausmahdollisuutta ja jännittämään sattuuko se toimimaan. Meidän työt eivät mahdollista (ainakaan käytännöllisesti) kaikkien ajojen siirtämistä hiljaisille päiville.
12000 julkista latauspaikkaa ei ole riitävästi?
Pankkikortilla maksettavia latauslaitteita on jo useita tarjolla ja ne tulevat varmasti yleistymään lähivuosina.
Juu, heti kun poliitikot järkiintyvät. Seuraavien vaalien jälkeen ihan varmasti. Ei kun hetkinen, samat idiootit äänestävät seuraavissakin vaaleissa suurisuisimmat tyhjänlupaajat valtaan.
Eivät poliitikot tällaisista asioista päätä vaan yritykset. Sovelluskirjo johtuu siitä että firmat yrittivät vallata markkinoita omalle tuotteelleen. Yksikään ei ole saavuttanut määräävää markkina-asemaa ja koska kuluttajan kannalta pankkikorttilataus on helpoin, ne tulevat yleistymään.

Markkinat hoitavat tämän asian poliitikkojen mahdollisesta vastustuksesta huolimatta.
Sähköautoilusta parhaan hyödyn saa kuitenkin lataamalla kotona, ja käytännössä kaikki sähköautoilijat jotka vain voivat niin tekevätkin ja käyttävät julkisia pisteitä vain matkoilla tai muuten poikkeustapauksissa.
Sekin riippuu olosuhteista. Jos käyn Lapissa, niin kuin joskus teen, en todellakaan usko, että suurimman hyödyn strategia on vetää satoja kilometrejä jatkojohtoa kotoa, vaan käyttää julkisia latauspisteitä. Se on tietenkin poikkeustapaus, mutta minä haluan pitää mahdollisuuden normaalista työmatkasta poikkeaviin ja toisinaan varsin äärimmäisiinkin, reitteihin.
12000 julkista latauspistettä ei kuitenkaan ole riittävästi? (ja jos asut Lapissa vaikka vuokramökillä, voit ladata sen pistorasiasta). Toki jos itse asuisin Lapissa, tuskin hankkisin täyssähköautoa. Suurin syy kuitenkin ankara talvi joka syö auton rangea merkittävästi.
Tiedän, että auton vuokraus harvoille pitkille matkoille olisi pitkän päälle taloudellisesti kannattavampaa, mutta tuollaiset ovat myös mukavuuskysymyksiä. Oma bensalla käyvä auto toimii aina ilman mitään byrokratiaa, järjestelyjä ja venkulointeja. Olen ajanut pikaisesti laskein lähemmäs miljoonaa kuin puolta miljoonaa km ja toimimattomia bensapumppuja on ollut ehkä kymmenen. Silloinkin pumpulta on yleensä nähnyt kilpailevan aseman mainostornin. Tietenkin siinä ostaa sillon rahalla mukavuutta ja turvallisuuden tunnetta, mutta teen niin ennemmin kuin alan urheilla houkkamaisesti tuuriin luottaen moderneilla vouhotuksilla ja sitten vingun jossain Perä-Jokhassa kun äppi ei saa yhteyttä ainoaan laturiin 200 km säteellä
Niin. Epäilemättä olet ajanut paljon bensa-autolla. Kuinka paljon olet ajanut sähköautolla?
(kyllä niinkin on joillekin käynyt, vaikka sinulle ei ole vielä).
Je. Näin käy kuitenkn tänään paljon harvemmin kun eilen ja huomenna paljon harvemmin kun tänään. Isoakkuinen pistokehybridi onkin optimivaihtoehto. Markkinoilla on jo sellaisia joiden sähkörange on yli 100 km, ja sillä pärjää jo pitkälle.

Suurin osa näistä "toimimaton latausasma" -jutuista muuten on useamman vuoden takaisia kun tosiaan noissa oli paljon ongelmia. Huonoimmat operaattorit ovat käytännössä pudonneet pois ja ne jotka jäävät jäljelle, pitävät laturinsa kunnossa.

Minulla on omassa autossani 43 l bensatankki. Tankkasin viimeksi kuun alussa täyteen ja nyt on kertynyt n. 900 km ajoa, ehkä hieman keskimääräistä vähemmän. Tankki on yli puolillaan ja bensiinin keskikulutus 2,1 l/100 km. Toki lataan 13 kw akkuani lähes päivittäin (usein tavallisesta pistorasiasta). Kesäaikaan tankkauksia on suunnilleen kerran kuussa ja talvisaikaan 2 x kk. Jos en lataisi lainkaan, autoni kulutus olisi n. 6,8 l / 100 km (olen testannut tätäkin).
MooM
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MooM »

Yli 100 kW
Screenshot_20250917_132721_Samsung Internet.jpg
Kaikki
Screenshot_20250917_132735_Samsung Internet.jpg
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
rellu
Reactions:

KultaKikkare kirjoitti: 17 Syys 2025, 08:20

Joo kallista on varsinkin suurteholatureissa. Kyllähän markkinat ohjaavat mahdollisimman tehokkaasti kotilataukseen ja pörssisähkön mukaan ajoitettuna. Kaikkein halvimmalla pääsee juuri tuolla paneelit + kotiakku -yhdistelmällä mutta siinä nousee puolestaan pääomakulut helposti aika isoiksi. Reservikäyttöä myyvien helppoheikkien lupauksiin kotiakun tuotosta kannattaa suhtautua terveen epäluuloisesti.
Defan 22kW latausasema erillisellä sähkökaappiin asennettavalla virtamittarilla on kohtuuhintainen ja olis riittävä mulle.

11kW riittäis myös suuren osan ajasta ja jopa 3kW valovirtalataus varmasti yli 50% ajasta. Mut noita kannattaa mitottaa kulutushuippujen mukaan ja 22kW antaa vetää 25A liittymän maksimiin ja 35A liittymänkin melkein.
Jos hankit kotiin 22 kW laturin niin nosta ehdottomasti liittymä ainakin 35 A tasolle. Vaikka itse muistaisitkin säännöstellä muuta käyttöä kun laturi puskee täysillä, muut perheenjäsenet/kaverit/vieraat ei varmasti muista. Eikä sitä kyllä aina muista itsekään, kokemusta on. Kunnon kuormanhallinta ei sulakkeita polta mutta voi laskea lataustehon aika alas.
Toimiikos noi 3kW latauspiuhat jännitehäviön kanssa, lataus vaan hidastuu? Jos on 50metrin rullaroikka välissä?
Mulla on ollut pisimmillään 26 m + 6 m laturin omaa (paksumpaa) johtoa enkä ole huomannut mitään ongelmaa. 3,6 kw teholla lämpöhäviöitä tulee kuitenkin sen verran että esim. muutaman tunnin latauksen jälkeen lumeen jää selvä ura johdosta.
rellu
Reactions:

Kaverilla on tollanen koeajossa. KIA EV9. Olis aika kiva. Enää ei tartteta kun 85 k€.
Liitteet
Näyttökuva 2025-09-17 kello 14.35.40.png
Näyttökuva 2025-09-17 kello 14.35.40.png (54.64 KiB) Katsottu 176 kertaa
anarkistialkuasukas
Reactions:

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

rellu kirjoitti: 17 Syys 2025, 14:37 Kaverilla on tollanen koeajossa. KIA EV9. Olis aika kiva. Enää ei tartteta kun 85 k€.
Minkä verran se painaa?
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Neutroni
Reactions:

rellu kirjoitti: 17 Syys 2025, 13:18 Mistä sinä joutuisit tinkimään jos ostaisit sähköauton?
Mukavuudesta ja turvallisuudentunteesta pitkillä matkoilla. Kuten sanoin, aion ostaa seuraavaksi työmatka-autoksi sähköauton, mutta perheen ykkösautoksi en toistaiseksi.
12000 julkista latauspaikkaa ei ole riitävästi?
En tiedä onko, jos lähden esimerkiksi ajamaan ruuhkaisille valtateille juhannusaattona, niin aika moni muukin tarvitsee latausta. Enkä halua lähteä asiaa selvittämään. Rakentakoon infran varmasti kuntoon, niin katsotaan sitten.
Eivät poliitikot tällaisista asioista päätä vaan yritykset. Sovelluskirjo johtuu siitä että firmat yrittivät vallata markkinoita omalle tuotteelleen. Yksikään ei ole saavuttanut määräävää markkina-asemaa ja koska kuluttajan kannalta pankkikorttilataus on helpoin, ne tulevat yleistymään.
Yritykset ovat päättäneet asian, ja se on ryssitty täysin päin helvettiä. Ja koska poliitkot eivät nykyään muuta osaa kuin nuolla liikemiesten persettä, niin mikään ei muutu paremmaksi. Latausinfra olisi pitänyt speksata lailla ja direktiiveillä ennen ensimmäisenkään sähköauton markkinoille tuloa. Kaikille samat liittimet, korttimaksuautomaatit jne. ja yhteensopimattomille kielto tieliikennekäyttöön.

Markkinat hoitavat tämän asian poliitikkojen mahdollisesta vastustuksesta huolimatta.
Älä viitsi höpistä aivan aivovammaista paskaa. Markkinat ryssivät kaiken, ketkut vievät rahat ja kaatavat firmat nurin eivätkä hoida yhtään mitään. Veronmaksajat hoitavat aina sotkut ja liikemiehillä on uudet vouhotukset päällä.
Niin. Epäilemättä olet ajanut paljon bensa-autolla. Kuinka paljon olet ajanut sähköautolla?
Aika paljon vähemmän. Sähköautoilun tekniset ja käytännön detaljit, kuten latausasemien ruuhkat ja huonolaatuisten äppien sekasotku ovat kuitenkin ihan tietämällä tiedettävää tietoa, jossa kokemuksen arvo on täysin mitätön.
Suurin osa näistä "toimimaton latausasma" -jutuista muuten on useamman vuoden takaisia kun tosiaan noissa oli paljon ongelmia. Huonoimmat operaattorit ovat käytännössä pudonneet pois ja ne jotka jäävät jäljelle, pitävät laturinsa kunnossa.
Menetetyn luottamuksen rakentaminen kestää vuosikymmenen tai pari.
Minulla on omassa autossani 43 l bensatankki. Tankkasin viimeksi kuun alussa täyteen ja nyt on kertynyt n. 900 km ajoa, ehkä hieman keskimääräistä vähemmän. Tankki on yli puolillaan ja bensiinin keskikulutus 2,1 l/100 km. Toki lataan 13 kw akkuani lähes päivittäin (usein tavallisesta pistorasiasta). Kesäaikaan tankkauksia on suunnilleen kerran kuussa ja talvisaikaan 2 x kk. Jos en lataisi lainkaan, autoni kulutus olisi n. 6,8 l / 100 km (olen testannut tätäkin).
Meillä menee lataushybridillä suunnilleen 2/3 kilometreistä sähköllä (pääasiassa vaimon työmatkat ja arkiajot) ja 1/3 bensalla. Se on kätevä, kun voi ladata yöllä tavallisesta pistorasiasta.
Tonttu
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

anarkistialkuasukas kirjoitti: 17 Syys 2025, 16:27
rellu kirjoitti: 17 Syys 2025, 14:37 Kaverilla on tollanen koeajossa. KIA EV9. Olis aika kiva. Enää ei tartteta kun 85 k€.
Minkä verran se painaa?
Ei mikään kauppakassi. 5 metriä pitkä, 2 leveä ja painaa 2600 kiloa. Lisäksi vielä helvetin ruma.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin