Mistä sinä nyt kosmologian tähän tempaisit?OlliS kirjoitti: ↑23 Loka 2025, 09:26Tuo kohta koskee enemmän väittelyä kosmologiasta kuin väittelyä uskonasioista. Kysymys Jumalan olemassaolosta on filosofinen ja uskonnollinen ikuinen kysymys. Tiede ei tiedä kummin päin se on. Sinä väität, että tiede on jo ratkaissut asian ateismin suuntaan, olet siis kiihko sillä puolella, minun mielestä, ja meidän keskustelut menevät jankuttamiseksi. Ja sitten minut bannataan ja sinua ei.ID10T kirjoitti: ↑23 Loka 2025, 09:12Ei uskoa voi perustella mitenkään, siksi toteamus siitä, että väitteesi ovat perusteettomia, ei ole kehotus toistaa niitä samoja perusteettomia väitteitä.OlliS kirjoitti: ↑23 Loka 2025, 09:08Mistä minä tiedän, milloin se raja ylittyy. Kolme kertaa näyttää riittävän hyvin. Toista sataa tuskin on mistään asiasta. Keskustelussa on usein toistettava perustelujaan ja tarkennettava niitä ihan jo kohteliaisuuden vuoksi, kun toinen kerran niitä kysyy, ja nimenomaan väitetään ettei ole perusteluja ja vaaditaan niitä.asdf kirjoitti: ↑23 Loka 2025, 08:59Kaiken, jonka olet kirjoittanut toista sataa kertaa, kirjoittaminen uudestaan on jankutusta. Ei tämä sen vaikeampaa ole.OlliS kirjoitti: ↑23 Loka 2025, 08:31Jos tuo on sinusta jankuttamista, niin lopetan sellaisen. Minun on vaikea tietää, mikä on sellaista sinun mielestäsi.asdf kirjoitti: ↑23 Loka 2025, 05:23Ja tätäkin pitää jankuttaa. Oletko mielestäsi ollut liian pitkään ilman banneja vai mistä on kyse?OlliS kirjoitti: ↑22 Loka 2025, 23:30Minusta filosofina ongelma on siinä, miten löytää oikea usko. Onko se jokin uskonnoista, tai ei mikään niistä, mutta olemassa Jumalan tai jumalien kanssa, vaiko onko ateismi tosi?Märkäruuti kirjoitti: ↑22 Loka 2025, 13:10Tiedätkö ainuttakaan uskonsuuntausta, lahkoa tai seurakuntaa, joka ei pitäisi omaa uskoaan oikeana? Minä en tiedä.
Miten paljon silloin kannattaa panna painoa sille, että joku väittää edustavansa oikeaa uskoa? Mielestäni kyseessä on puhtaasti "eipäs - juupas" argumentti.
Tiede ei tiedä mikä usko vai onko ateismi tosi. Tiede on agnostinen. Vielä. Monet kyllä väittävät, että tiede on jo ateismin kannalla. Tai ainakin järkevä filosofia. Mutta uskovaiset väittävät toisin.
Filosofiassa, filosofilla ja kaikilla, on tasan kaksi mahdollisuutta, ensinnä olla ateisti tai löytää se oikea usko. Eli päätyä asiassa johonkin, löytää totuus, luulla tai tietää löytäneensä totuuden.
Tai sitten pysyä ikuisena totuuden etsijänä. Mikä tietysti loppuu kun löytää totuuden.
Minä löysin ensin kristinuskon lukioaikana. Sitten se tuntui filosofian opiskelussa väärältä. Löysin ateismin totuudeksi. Sitten pasifismin, anarkismin, marxismin, Kiinan ja Albanian linjan. Sitten se ateismi romahti ja luin Raamatun ja uskoin siihen. Halusin kasteelle ja menin Kristuksen Kirkkoon, mormoneihin, 30 vuotiaana. Epäilin sitä 40 v. ja 70 vuotiaasta lähtien olen uskonut, että siinä on totuus uskonasioista. Usko kasvaa tiedoksi, saa todistuksen, henkilökohtaisen varmuuden.
Miksi sitten toiset päätyvät muuhun? Siihen on monta syytä, ja tuleehan jokainen ehkä uskollaan autuaaksi. Meidän mukaan yli tuhannen vuoden päästä jokainen kumartaa Jeesusta. Siihen asti se on vapaaehtoista, saa ajatella toisellakin tavalla. Tuhat vuotta kaikki elävät tulevat uskomaan Jeesukseen, paitsi ihan sen ajan lopussa.
Ihmisellä on nyt vapaa tahto ja sitä pitää kunnioittaa. Kirkot eivät aina ole kunnioittaneet. Se on väärin.
Onko henkimaailma, ratkee kuollessa. Huomaa elävänsä. Tai ei ole mitään. Tai sitten nukkuu vaan tuhat vuotta.
Onko Jumala olemassa, ratkee kun Jeesus tulee takaisin tai ei koskaan tule. Nyt on odotettu jo 2000 v. Ei ole vielä tullut, mutta onko nyt vihdoin kaikki merkit?
Yritän parhaani olla toistamatta ja jankuttamasta.
Enkä minä väitä, että tiede olisi ratkaissut jumalan olemassaolon kysymyksen. Jos sanon, etten usko jumalaan, se on eri asia kuin väite "jumalaa ei ole olemassa".