Ei ole jos määrätään.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 10:06Joo, mutta niitä pohdiskelujasi on myös kosmologian ja politiikan puolella.OlliS kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:55Tämä on sellainen osio.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:39Kuten juuri sanoin, vastakkain ovat sinun kuvitelmasi ja todellisuus. Eikä siinä sinänsä mitään, kunhan ei anna mielikuvitusolennoille niin suurta valtaa, että niitä pitää vaalia joka keskustelussa.OlliS kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:34Minun mielestä Jumala on olemassa, ja totuus on Jeesuksen opissa.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:04Uskonnollissävytteinen keskustelu ei ole koskaan asiallista, vaan siinä on vastakkain sinun kuvitelmasi ja todellisuus.OlliS kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 08:55En minä pasko palstaa, vaan keskustelen asiallisesti. Ajatukseni vaan leimataan paskomiseksi ym. Koska ollaan suvaitsemattomia.Yritä sitten pysyä niissä osioissa uskonnon suhteen.OlliS kirjoitti: Täällä on osioita, joissa uskonasioista pitäisi saada puhua vapaasti. Uskovat ja ateistit ja kaikki saavat niissä puhua käsityksistään vapaasti. Jos ei, niin sellaisia osioita ei sitten saisi olla. Se taas olisi tappio koko foorumille.
Filosofian luonne
Re: Filosofian luonne
https://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
-
Märkäruuti
- Reactions:
Räsänen kuuluu viidenteen herätysliikkeeseen, joka on luterilaisen kirkon herätysliikkeistä fundamentalistisin yhdessä lestadiolaisten kanssa. Räsänen ei TV:n suorassa lähetyksessä "osannut" arvioida edes maapallon ikää, kun Valtaoja sitä häneltä kysyi. Selitti vain jotain epämääräistä teorioista.
On Suomessa fundamentalistisempiakin suuntia, mutta kirkon sisällä viidesläisyys on aivan oma lukunsa. Liikkeen piirissä on puhuttu jopa kirkosta eroamisesta liikkeenä, joka saa liikkeen entisen voimahahmon rovasti Urho Muroman luut pyörimään haudassaan. Tietenkin se fundamentalistisuus on veteen piirretty viiva, mutta itse pitäisin nykyistä viidesläisyyttä fundiksena.
Joo, ajattelin fundamentaalisuutta maailman skaalassa. Suomessa toikummatkin lahkot taitavat olla aika kevyttä sarjaa. Ehkä jotain hyvin pieniä ryhmiä lukuunottamatta.Märkäruuti kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 10:22Räsänen kuuluu viidenteen herätysliikkeeseen, joka on luterilaisen kirkon herätysliikkeistä fundamentalistisin yhdessä lestadiolaisten kanssa. Räsänen ei TV:n suorassa lähetyksessä "osannut" arvioida edes maapallon ikää, kun Valtaoja sitä häneltä kysyi. Selitti vain jotain epämääräistä teorioista.
On Suomessa fundamentalistisempiakin suuntia, mutta kirkon sisällä viidesläisyys on aivan oma lukunsa. Liikkeen piirissä on puhuttu jopa kirkosta eroamisesta liikkeenä, joka saa liikkeen entisen voimahahmon rovasti Urho Muroman luut pyörimään haudassaan. Tietenkin se fundamentalistisuus on veteen piirretty viiva, mutta itse pitäisin nykyistä viidesläisyyttä fundiksena.
Mistä tuli mieleen se pk-seudulla erityisesti tekniikan ammattilaisten parissa vaikuttanut lahko. Koivunimen kultiksikin kutsuttu
https://yle.fi/a/20-110389
Siihen lähti mukaan erityisesti koulutettuja ammattilaisia ja he tekivät Koivuniemen firmassa räikeästi alipalkattuna järjettömiä työpäiviä. Tapakulttuurissa oli mielenkiintoisia outouksia, seksuaalisesta painostamisesta anoreksian partaalla olevaan kehoihanteeseen, jonka saavuttamista valvottiin tarkasti.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Sinä olet sanonut tuon liian monta kertaa. Sitä ei tarvitse alvariinsa toistella. Se on sitä häiritsevää julistamista.OlliS kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:34 Minun mielestä Jumala on olemassa, ja totuus on Jeesuksen opissa. Jeesus on tie, totuus ja elämä, kuten hän itse sanoo. Ja tätä mieltä saa Suomessa olla, se kuuluu uskonvapauteen, eikä oman käsityksensä ilmaiseminen asiallisesti oikeassa yhteydessä ole julistamista, vaan uskonvapauden mukaista. Tiedefoorumissa se voidaan kieltää, muttei uskonasioista puhuttaessa vapaasti. Enkä julista täällä, vaan vain keskustelen asianmukaisesti, jos asia viestiketjuun kuuluu.
Ei täällä saa puhua "vapaasti" missään, sillä tavalla kuin sinä "vapaudelta" vaadit, vaan kaikilla osastoilla on noudatettava hyviä tapoja. Niihin kuuluu se, ettei jankuteta ja julisteta, ei valehdella, käytetään yleiskieltä eikä keksitä sanoille omia määritelmiä ja vaadita muita hyväksymään niitä eikä nillitetä valheita moderaatiosta.Täällä on osioita, joissa uskonasioista pitäisi saada puhua vapaasti. Uskovat ja ateistit ja kaikki saavat niissä puhua käsityksistään vapaasti. Jos ei, niin sellaisia osioita ei sitten saisi olla. Se taas olisi tappio koko foorumille.
Liian monta kertaa. Selvä. En voi vastata enää tuollaisiin väitteisiin. Se ei ole sitten epäkohteliaisuutta.
Silloin moderaattorit huomauttavat ja parannan tapani.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 10:06Joo, mutta niitä pohdiskelujasi on myös kosmologian ja politiikan puolella.OlliS kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:55Tämä on sellainen osio.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:39Kuten juuri sanoin, vastakkain ovat sinun kuvitelmasi ja todellisuus. Eikä siinä sinänsä mitään, kunhan ei anna mielikuvitusolennoille niin suurta valtaa, että niitä pitää vaalia joka keskustelussa.OlliS kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:34Minun mielestä Jumala on olemassa, ja totuus on Jeesuksen opissa.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:04Uskonnollissävytteinen keskustelu ei ole koskaan asiallista, vaan siinä on vastakkain sinun kuvitelmasi ja todellisuus.OlliS kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 08:55En minä pasko palstaa, vaan keskustelen asiallisesti. Ajatukseni vaan leimataan paskomiseksi ym. Koska ollaan suvaitsemattomia.Yritä sitten pysyä niissä osioissa uskonnon suhteen.OlliS kirjoitti: Täällä on osioita, joissa uskonasioista pitäisi saada puhua vapaasti. Uskovat ja ateistit ja kaikki saavat niissä puhua käsityksistään vapaasti. Jos ei, niin sellaisia osioita ei sitten saisi olla. Se taas olisi tappio koko foorumille.
En minä yritä hankkia tieteen siunausta uskomuksilleni. Täällä vaan usein leimataan minut uskomusteni tähden. Kuten sinäkin tuossa.Wiesti kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 10:13Olet kaikessa oikeassa.OlliS kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:34Minun mielestä Jumala on olemassa, ja totuus on Jeesuksen opissa. Jeesus on tie, totuus ja elämä, kuten hän itse sanoo. Ja tätä mieltä saa Suomessa olla, se kuuluu uskonvapauteen, eikä oman käsityksensä ilmaiseminen asiallisesti oikeassa yhteydessä ole julistamista, vaan uskonvapauden mukaista. Tiedefoorumissa se voidaan kieltää, muttei uskonasioista puhuttaessa vapaasti. Enkä julista täällä, vaan vain keskustelen asianmukaisesti, jos asia viestiketjuun kuuluu.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:04Uskonnollissävytteinen keskustelu ei ole koskaan asiallista, vaan siinä on vastakkain sinun kuvitelmasi ja todellisuus.OlliS kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 08:55En minä pasko palstaa, vaan keskustelen asiallisesti. Ajatukseni vaan leimataan paskomiseksi ym. Koska ollaan suvaitsemattomia.
Täällä on osioita, joissa uskonasioista pitäisi saada puhua vapaasti. Uskovat ja ateistit ja kaikki saavat niissä puhua käsityksistään vapaasti. Jos ei, niin sellaisia osioita ei sitten saisi olla. Se taas olisi tappio koko foorumille.
Tästä vaan ei ole kyse, vaan pakkomielteestäsi. hankkia tieteen siunaus uskomuksillisi.
Minullakin on kaikenlaisia uskomuksia ja ennakkoluuloja, mutta en vaadi niiden , kuuluvan tieteeseen.
Kun uskovainen sanoo tietävänsä jonkun asian, ei hän tarkoita, että se olisi tieteellistä tietoa, vaan että hänellä on "todistus" asiasta. Se on henkilökohtaista ilmoitusta, hän on saanut Jumalalta ilmoituksen asiasta niin vahvasti, ettei hän voi enää epäillä asiaa. Hän olisi epärehellinen, jos väittäisi, ettei hänellä ole tällaista tietoa.
Tai sitten hänen uskonsa vaan on vähitellen kasvanut tiedoksi. Tai molemmat. Nämä voivat koskea vain ihan perusasioita ja vain uskonasioita. Onko Jumala olemassa, pitääkö Jeesukseen ja Raamattuun uskoa, mikä kirkko on oikea jne. Raamatun tulkinnastahan on sitten heti eri käsityksiä. Ja niin on tietysti jo kirkostakin.
Ja onhan tiedeuskoisilla ja uskovilla eri käsitykset tieteen ja uskon rajoista ja yhteyksistä. Ei sille mitään voi. Minusta ne eivät ole ristiriidassa. Eri alueet vaan, ja paljon yhteistä aluetta, missä sitten tieteen eri koulukunnat ottavat yhteen. Ei tiede ja usko.
-
Märkäruuti
- Reactions:
En minä sinua uskosi vuoksi leimaa. Minulla on uskovia sukulaisia, kuten kaikilla muillakin. En heitä pilkkaa, kuten en sinuakaan. Sen sijaan en ymmärrä, miten tiede voisi objektiivisuutensa ( vähintään pyrkimyksen siihen) säilyttäen käsitellä sinun tai minun uskomuksiamme.OlliS kirjoitti: ↑01 Marras 2025, 19:09En minä yritä hankkia tieteen siunausta uskomuksilleni. Täällä vaan usein leimataan minut uskomusteni tähden. Kuten sinäkin tuossa.Wiesti kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 10:13Olet kaikessa oikeassa.OlliS kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:34Minun mielestä Jumala on olemassa, ja totuus on Jeesuksen opissa. Jeesus on tie, totuus ja elämä, kuten hän itse sanoo. Ja tätä mieltä saa Suomessa olla, se kuuluu uskonvapauteen, eikä oman käsityksensä ilmaiseminen asiallisesti oikeassa yhteydessä ole julistamista, vaan uskonvapauden mukaista. Tiedefoorumissa se voidaan kieltää, muttei uskonasioista puhuttaessa vapaasti. Enkä julista täällä, vaan vain keskustelen asianmukaisesti, jos asia viestiketjuun kuuluu.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:04Uskonnollissävytteinen keskustelu ei ole koskaan asiallista, vaan siinä on vastakkain sinun kuvitelmasi ja todellisuus.OlliS kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 08:55En minä pasko palstaa, vaan keskustelen asiallisesti. Ajatukseni vaan leimataan paskomiseksi ym. Koska ollaan suvaitsemattomia.
Täällä on osioita, joissa uskonasioista pitäisi saada puhua vapaasti. Uskovat ja ateistit ja kaikki saavat niissä puhua käsityksistään vapaasti. Jos ei, niin sellaisia osioita ei sitten saisi olla. Se taas olisi tappio koko foorumille.
Tästä vaan ei ole kyse, vaan pakkomielteestäsi. hankkia tieteen siunaus uskomuksillisi.
Minullakin on kaikenlaisia uskomuksia ja ennakkoluuloja, mutta en vaadi niiden , kuuluvan tieteeseen.
Kun uskovainen sanoo tietävänsä jonkun asian, ei hän tarkoita, että se olisi tieteellistä tietoa, vaan että hänellä on "todistus" asiasta. Se on henkilökohtaista ilmoitusta, hän on saanut Jumalalta ilmoituksen asiasta niin vahvasti, ettei hän voi enää epäillä asiaa. Hän olisi epärehellinen, jos väittäisi, ettei hänellä ole tällaista tietoa.
Tai sitten hänen uskonsa vaan on vähitellen kasvanut tiedoksi. Tai molemmat. Nämä voivat koskea vain ihan perusasioita ja vain uskonasioita. Onko Jumala olemassa, pitääkö Jeesukseen ja Raamattuun uskoa, mikä kirkko on oikea jne. Raamatun tulkinnastahan on sitten heti eri käsityksiä. Ja niin on tietysti jo kirkostakin.
Ja onhan tiedeuskoisilla ja uskovilla eri käsitykset tieteen ja uskon rajoista ja yhteyksistä. Ei sille mitään voi. Minusta ne eivät ole ristiriidassa. Eri alueet vaan, ja paljon yhteistä aluetta, missä sitten tieteen eri koulukunnat ottavat yhteen. Ei tiede ja usko.
Pyydänkin nyt, että selvität muutamalla lauseella, mitä voisi olla se tiede, joka sinulle kelpaisi. Mitkä olisivat oletukset ja mitä sitten tutkittaisiin näiden oletusten pohjalta?
-
Ykkösnolla
- Reactions:
Olet kuin Venäjä, joka haluaa tunkeutua läntisten naapureidensa alueille. Mutta ei uskolla ja tieteellä ole sitä yhteistä aluetta, jossa haluat uskoa voimistaa, kuten ei ole Venäjälläkään naapureidensa kanssa. Katso ja näe ne rikkaudet, jotka omilla alueillasi on, vahvista ja kehitä niitä ja jätä riitojen lietsonta naapurien kanssa pois. Tämä ohje sekä sinulle että Venäjälle!OlliS kirjoitti: ↑01 Marras 2025, 19:09En minä yritä hankkia tieteen siunausta uskomuksilleni. Täällä vaan usein leimataan minut uskomusteni tähden. Kuten sinäkin tuossa.Wiesti kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 10:13Olet kaikessa oikeassa.OlliS kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:34Minun mielestä Jumala on olemassa, ja totuus on Jeesuksen opissa. Jeesus on tie, totuus ja elämä, kuten hän itse sanoo. Ja tätä mieltä saa Suomessa olla, se kuuluu uskonvapauteen, eikä oman käsityksensä ilmaiseminen asiallisesti oikeassa yhteydessä ole julistamista, vaan uskonvapauden mukaista. Tiedefoorumissa se voidaan kieltää, muttei uskonasioista puhuttaessa vapaasti. Enkä julista täällä, vaan vain keskustelen asianmukaisesti, jos asia viestiketjuun kuuluu.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:04Uskonnollissävytteinen keskustelu ei ole koskaan asiallista, vaan siinä on vastakkain sinun kuvitelmasi ja todellisuus.OlliS kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 08:55En minä pasko palstaa, vaan keskustelen asiallisesti. Ajatukseni vaan leimataan paskomiseksi ym. Koska ollaan suvaitsemattomia.
... aloituksessa tapahtuu pienoinen hakuammunta, siinä esitetään vain osan olevan "oikeaa filosofiaa",
mikä jountaa vaihtelevien olettamien ja esityksien pois sulkemiseen...
Sinällänsä mielenkiintoinen yritelmä langan aloittajan annin oman arguntementastion kehittämiseen..
Ohessa melkoisen suositun filosofeereejan haastattelu.
Jonka voinee kiteyttää, lyhyesti
"tapahtuma luo tarpeen mistä juontuu kehitys?
Noin yleisesti: Filosofiaa tarvitaan kuvaamaan tapahtumaa/kehitystä - sanallistamisen?
Jos kehtaa tuhlata 38 min, ehkäpä kannattaa kuunnella
Why we are getting more stupid | Slavoj Žižek FULL INTERVIEW
Toisinaan Zizek onnistuu toisinaan ampuu huteja Hegeliläisyydessän ; )
Nimim "harrastelija"
[Edit lisätty unohtunut linkki]
mikä jountaa vaihtelevien olettamien ja esityksien pois sulkemiseen...
Sinällänsä mielenkiintoinen yritelmä langan aloittajan annin oman arguntementastion kehittämiseen..
Ohessa melkoisen suositun filosofeereejan haastattelu.
Jonka voinee kiteyttää, lyhyesti
"tapahtuma luo tarpeen mistä juontuu kehitys?
Noin yleisesti: Filosofiaa tarvitaan kuvaamaan tapahtumaa/kehitystä - sanallistamisen?
Jos kehtaa tuhlata 38 min, ehkäpä kannattaa kuunnella
Why we are getting more stupid | Slavoj Žižek FULL INTERVIEW
Toisinaan Zizek onnistuu toisinaan ampuu huteja Hegeliläisyydessän ; )
Nimim "harrastelija"
[Edit lisätty unohtunut linkki]
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Kehitä itsehillintääsi ja ole kerjäämättä niitä huomautuksia. Ole aikuinen, eikä ikuinen uhmaikäinen.OlliS kirjoitti: ↑01 Marras 2025, 18:52Silloin moderaattorit huomauttavat ja parannan tapani.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 10:06Joo, mutta niitä pohdiskelujasi on myös kosmologian ja politiikan puolella.OlliS kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:55Tämä on sellainen osio.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:39Kuten juuri sanoin, vastakkain ovat sinun kuvitelmasi ja todellisuus. Eikä siinä sinänsä mitään, kunhan ei anna mielikuvitusolennoille niin suurta valtaa, että niitä pitää vaalia joka keskustelussa.OlliS kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:34Minun mielestä Jumala on olemassa, ja totuus on Jeesuksen opissa.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:04Uskonnollissävytteinen keskustelu ei ole koskaan asiallista, vaan siinä on vastakkain sinun kuvitelmasi ja todellisuus.OlliS kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 08:55En minä pasko palstaa, vaan keskustelen asiallisesti. Ajatukseni vaan leimataan paskomiseksi ym. Koska ollaan suvaitsemattomia.Yritä sitten pysyä niissä osioissa uskonnon suhteen.OlliS kirjoitti: Täällä on osioita, joissa uskonasioista pitäisi saada puhua vapaasti. Uskovat ja ateistit ja kaikki saavat niissä puhua käsityksistään vapaasti. Jos ei, niin sellaisia osioita ei sitten saisi olla. Se taas olisi tappio koko foorumille.
Mitä se propaganda "tieteellisistä koulukunnista" sitten muka on, jos ei yritystä saada uskonnollesi "tieteellistä" hyväksyntää?
Yleensä uskovaiset toimivat juuri noin. Heille on selvää, että heidän tieto ei täytä tieteen filosofian empiirisen tietoteorian vaatimuksia. He eivät möykkää, että edustavat jotain syrjittyä "teistisen tieteellistä koulukuntaa" vaan myöntävät, että usko on uskoa eikä sitä pidä edes yrittää todistella tieteellisesti.Kun uskovainen sanoo tietävänsä jonkun asian, ei hän tarkoita, että se olisi tieteellistä tietoa, vaan että hänellä on "todistus" asiasta. Se on henkilökohtaista ilmoitusta, hän on saanut Jumalalta ilmoituksen asiasta niin vahvasti, ettei hän voi enää epäillä asiaa. Hän olisi epärehellinen, jos väittäisi, ettei hänellä ole tällaista tietoa.
Sinä toimit toisin, kun vänkäät vuodesta toiseen sitä idioottimaista vänkäystä siitä että sinun uskosi on muka joku tieteellinen koulukunta. Se on se syy, miksi joudut moderoinnin hampaisiin täällä, ei usko sinänsä. Tosin julistat sitäkin usein häiriköinnin tunnusmerkit täyttävästi.
Oletetaanpa, Olli, että se, mitä Koraani sanoo Allahista on täyttä totta ja tämä on myös tieteen oletus. Tietysti kuitenkin niin, että se on eräs mahdollinen lähtökohta. En usko, että ainoana tieteellisenä totuutena Allahin kaikkivoipaisuutta haluat pitää, vaan eräänä oletuksena
Miten, Olli, tästä jatketaan? Mitä tieteessä tapahtuu nyt? Mitä tutkitaan?
Miten, Olli, tästä jatketaan? Mitä tieteessä tapahtuu nyt? Mitä tutkitaan?
Sillä "tiedolla" vaan ei ole mitään merkitystä kenellekään muulle kuin uskovalle itselleen. Siksi siitä puhuminen koetaan julistamiseksi.OlliS kirjoitti: ↑01 Marras 2025, 19:09Kun uskovainen sanoo tietävänsä jonkun asian, ei hän tarkoita, että se olisi tieteellistä tietoa, vaan että hänellä on "todistus" asiasta. Se on henkilökohtaista ilmoitusta, hän on saanut Jumalalta ilmoituksen asiasta niin vahvasti, ettei hän voi enää epäillä asiaa. Hän olisi epärehellinen, jos väittäisi, ettei hänellä ole tällaista tietoa.Wiesti kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 10:13Olet kaikessa oikeassa.OlliS kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:34Minun mielestä Jumala on olemassa, ja totuus on Jeesuksen opissa. Jeesus on tie, totuus ja elämä, kuten hän itse sanoo. Ja tätä mieltä saa Suomessa olla, se kuuluu uskonvapauteen, eikä oman käsityksensä ilmaiseminen asiallisesti oikeassa yhteydessä ole julistamista, vaan uskonvapauden mukaista. Tiedefoorumissa se voidaan kieltää, muttei uskonasioista puhuttaessa vapaasti. Enkä julista täällä, vaan vain keskustelen asianmukaisesti, jos asia viestiketjuun kuuluu.ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 09:04Uskonnollissävytteinen keskustelu ei ole koskaan asiallista, vaan siinä on vastakkain sinun kuvitelmasi ja todellisuus.OlliS kirjoitti: ↑31 Loka 2025, 08:55En minä pasko palstaa, vaan keskustelen asiallisesti. Ajatukseni vaan leimataan paskomiseksi ym. Koska ollaan suvaitsemattomia.
Puhutaan hieman eri mittaluokan uskomuksista. "Tiedeuskoinen" perustelee "uskonsa" hyvin täsmällisesti.OlliS kirjoitti: Ja onhan tiedeuskoisilla ja uskovilla eri käsitykset tieteen ja uskon rajoista ja yhteyksistä. Ei sille mitään voi. Minusta ne eivät ole ristiriidassa. Eri alueet vaan, ja paljon yhteistä aluetta, missä sitten tieteen eri koulukunnat ottavat yhteen. Ei tiede ja usko.
Ja mitä yhteistä uskonnoilla ja tieteellä muka on? Molemmat pohtivat tietysti elämän ja kaikkeuden syntyä, mutta täysin eri lähtökohdista. Uskonnot eivät edes yritä selittää mitään, ne tyytyvät kaikessa siihen, että "jumala on järjestänyt asian näin". Miten ja miksi ovat uskoville tarpeettomia kysymyksiä.