Miksi sitten purat tänne aggressioitasi?
Naturalistinen buddhalainen filosofia
Re: Naturalistinen buddhalainen filosofia
Miksi minun sitten pitäisi olla kiinnostunut siitä, mitä tuossa sanot? Ei muuten kiiinnosta pätkääkään
Re: Naturalistinen buddhalainen filosofia
Onhan tuo fanaattinen uskollisuus demokratialle sokeutunut enemmistön täysin, vaikka maailmassa on demokratian aikana tapettu eniten ihmisiä sodissa ja maailma on ekokatastrofin partaalla, niin olemassaolevan yhteiskuntajärjestelmän ei katsota olevan millään tavalla osallinen tai syyllinen olemassa olevaan tilanteeseen ja kehitykseen.Naturalisti kirjoitti: ↑13 Touko 2023, 10:47
Albert Einstein on todennut, ettei myöskään tiede voi asettaa päämääriä. Se voi korkeintaan auttaa niiden saavuttamisessa. Siksi demokratia on paras vaihtoehto.
Mutta onhan tuo demokratian suosio selkeä syyseuraus, koska mikään ei ole helpompaa kuin itsekkyyden myyminen pelokkaalle.
Kun teollistuminen kiihdytti muutosta, kiihtyneestä muutoksesta seurasi epävarmuutta ja pelkoa, pelosta ja epävarmuudesta aiheutui "minä haluan valita itselle sopivia" itsekkyyttä, siis halutaan demokratiaa.
Eikä tosiaan ole mikään valinta.
Same same but different
Re: Naturalistinen buddhalainen filosofia
Kummasti vaan liikutellaan ja motivoidaan niitä sormia, että jollain tavalla kyllä on kosketettu.
Same same but different
Re: Naturalistinen buddhalainen filosofia
Monarkkien ja diktaattoreiden aikanako ei ole tapettu ihmisiä? Englannin kuninkaalliset ovat mestauttaneet jopa puolisoitaan. Jätteiden käsittely oli myös lapsen kengissä keskiajalla, joka oli monarkian "kukoistusta".Keijona kirjoitti: ↑13 Touko 2023, 18:46Onhan tuo fanaattinen uskollisuus demokratialle sokeutunut enemmistön täysin, vaikka maailmassa on demokratian aikana tapettu eniten ihmisiä sodissa ja maailma on ekokatastrofin partaalla, niin olemassaolevan yhteiskuntajärjestelmän ei katsota olevan millään tavalla osallinen tai syyllinen olemassa olevaan tilanteeseen ja kehitykseen.Naturalisti kirjoitti: ↑13 Touko 2023, 10:47
Albert Einstein on todennut, ettei myöskään tiede voi asettaa päämääriä. Se voi korkeintaan auttaa niiden saavuttamisessa. Siksi demokratia on paras vaihtoehto.
Re: Naturalistinen buddhalainen filosofia
No ei sellaisia määriä mitä nuo ateistiset demokratian kannattajat on tappaneet, Stalin 20 miljoonaa ja Mao joku 50.ID10T kirjoitti: ↑13 Touko 2023, 18:56Monarkkien ja diktaattoreiden aikanako ei ole tapettu ihmisiä? Englannin kuninkaalliset ovat mestauttaneet jopa puolisoitaan. Jätteiden käsittely oli myös lapsen kengissä keskiajalla, joka oli monarkian "kukoistusta".Keijona kirjoitti: ↑13 Touko 2023, 18:46Onhan tuo fanaattinen uskollisuus demokratialle sokeutunut enemmistön täysin, vaikka maailmassa on demokratian aikana tapettu eniten ihmisiä sodissa ja maailma on ekokatastrofin partaalla, niin olemassaolevan yhteiskuntajärjestelmän ei katsota olevan millään tavalla osallinen tai syyllinen olemassa olevaan tilanteeseen ja kehitykseen.Naturalisti kirjoitti: ↑13 Touko 2023, 10:47
Albert Einstein on todennut, ettei myöskään tiede voi asettaa päämääriä. Se voi korkeintaan auttaa niiden saavuttamisessa. Siksi demokratia on paras vaihtoehto.
Same same but different
Re: Naturalistinen buddhalainen filosofia
Ihmisiä oli keskiajalla vähemmän tapettavaksi. Sitä paitsi Stalin ja Mao olivat tehneet pesäeron demokratiaan, joten haukut edelleen väärää puuta. Ateismi ei myöskään vaikuttanut heidän tappamisintoonsa, kun ei se ole oppi.Keijona kirjoitti: ↑13 Touko 2023, 22:46No ei sellaisia määriä mitä nuo ateistiset demokratian kannattajat on tappaneet, Stalin 20 miljoonaa ja Mao joku 50.ID10T kirjoitti: ↑13 Touko 2023, 18:56Monarkkien ja diktaattoreiden aikanako ei ole tapettu ihmisiä? Englannin kuninkaalliset ovat mestauttaneet jopa puolisoitaan. Jätteiden käsittely oli myös lapsen kengissä keskiajalla, joka oli monarkian "kukoistusta".Keijona kirjoitti: ↑13 Touko 2023, 18:46Onhan tuo fanaattinen uskollisuus demokratialle sokeutunut enemmistön täysin, vaikka maailmassa on demokratian aikana tapettu eniten ihmisiä sodissa ja maailma on ekokatastrofin partaalla, niin olemassaolevan yhteiskuntajärjestelmän ei katsota olevan millään tavalla osallinen tai syyllinen olemassa olevaan tilanteeseen ja kehitykseen.Naturalisti kirjoitti: ↑13 Touko 2023, 10:47
Albert Einstein on todennut, ettei myöskään tiede voi asettaa päämääriä. Se voi korkeintaan auttaa niiden saavuttamisessa. Siksi demokratia on paras vaihtoehto.
Re: Naturalistinen buddhalainen filosofia
Sinäkö saat määrätä, miten teistien pitää ajatella? Useimpien tuntemieni teistien usko ei suinkaan ole vuorenvarma.
Re: Naturalistinen buddhalainen filosofia
-
Naturalisti
- Reactions:
- Viestit: 6817
- Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36
Re: Naturalistinen buddhalainen filosofia
Johtajaan luottaminen tarjosi monille ihmisille kokemuksen merkityksestä osana kansakuntaa.ID10T kirjoitti: ↑14 Touko 2023, 09:14Ihmisiä oli keskiajalla vähemmän tapettavaksi. Sitä paitsi Stalin ja Mao olivat tehneet pesäeron demokratiaan, joten haukut edelleen väärää puuta. Ateismi ei myöskään vaikuttanut heidän tappamisintoonsa, kun ei se ole oppi.Keijona kirjoitti: ↑13 Touko 2023, 22:46No ei sellaisia määriä mitä nuo ateistiset demokratian kannattajat on tappaneet, Stalin 20 miljoonaa ja Mao joku 50.ID10T kirjoitti: ↑13 Touko 2023, 18:56Monarkkien ja diktaattoreiden aikanako ei ole tapettu ihmisiä? Englannin kuninkaalliset ovat mestauttaneet jopa puolisoitaan. Jätteiden käsittely oli myös lapsen kengissä keskiajalla, joka oli monarkian "kukoistusta".Keijona kirjoitti: ↑13 Touko 2023, 18:46
Onhan tuo fanaattinen uskollisuus demokratialle sokeutunut enemmistön täysin, vaikka maailmassa on demokratian aikana tapettu eniten ihmisiä sodissa ja maailma on ekokatastrofin partaalla, niin olemassaolevan yhteiskuntajärjestelmän ei katsota olevan millään tavalla osallinen tai syyllinen olemassa olevaan tilanteeseen ja kehitykseen.
"Hitler hyödynsi valtaannousussaan sitä, että hän tuli tavanomaisen puoluepolitiikan ulkopuolelta. Natsit halveksivat lehmänkauppoihin perustuvaa parlamentarismia ja Hitler esiintyi suuren muutoksen airuena. Monipuoluedemokratia koki paineita kaikkialla Euroopassa, sillä järjestelmä oli uusi. Tunnettuahan on, että avoimesti demokratiaa halveksinut Hitler nousi valtaan parlamentaarista tietä, mutta alkoi heti valtakunnankansleriksi nimittämisensä jälkeen rapauttaa demokraattista järjestelmää."
https://politiikasta.fi/kysy-politiikas ... i-valtaan/
Holokaustin aikana Saksan kansallissosialistinen hallitus murhasi kuusi miljoonaa juutalaista ja Saksan liittolaiset ja miehitetyt alueet osallistuivat myös joukkotuhoon.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Holokausti
Toisessa maailmansodassa Saksan johtaja Adolf Hitler halusi salata kansaltaan vainot, mistä syystä valloitetusta Puolasta tehtiin keskitysleirien keskuspesäke
https://fi.wikipedia.org/wiki/Saksa_toi ... mansodassa.
Demokratiaa halveksivat voimat ovat taas nostaneet huolestuttavalta tavalla kannatustaan ympäri maailmaa .
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Re: Naturalistinen buddhalainen filosofia
Ai miksi, luulisi nyt tuon verran vaivautuvat peiliin kotsomiseen, onhan idiootit kertoneet motiivinsa palstalla notkumiseen. Heille se kuulemma on viihde ja vahingonilo, jota kiusaminen ja henkilökohtaisuuksiin meneminen tuottaa, kun mielikuvituksessaan sitten kuvittelevat ja uskovat, että ovat voittaneet väittelyn ja nolanneet vastustajat.ID10T kirjoitti: ↑14 Touko 2023, 10:12No siksihän meillä on ne luokittelut (gnostinen teisti ja agnostinen teisti). Miksi tästä pitää vääntää?
Same same but different
Re: Naturalistinen buddhalainen filosofia
Ja mitenkäkähän tuo taas liittyi Sulervon kanssa käymääni keskusteluun?Keijona kirjoitti: ↑14 Touko 2023, 11:07Ai miksi, luulisi nyt tuon verran vaivautuvat peiliin kotsomiseen, onhan idiootit kertoneet motiivinsa palstalla notkumiseen. Heille se kuulemma on viihde ja vahingonilo, jota kiusaminen ja henkilökohtaisuuksiin meneminen tuottaa, kun mielikuvituksessaan sitten kuvittelevat ja uskovat, että ovat voittaneet väittelyn ja nolanneet vastustajat.
Re: Naturalistinen buddhalainen filosofia
Vastattiin tuohon kysymykseen.ID10T kirjoitti: ↑14 Touko 2023, 11:11Ja mitenkäkähän tuo taas liittyi Sulervon kanssa käymääni keskusteluun?Keijona kirjoitti: ↑14 Touko 2023, 11:07Ai miksi, luulisi nyt tuon verran vaivautuvat peiliin kotsomiseen, onhan idiootit kertoneet motiivinsa palstalla notkumiseen. Heille se kuulemma on viihde ja vahingonilo, jota kiusaminen ja henkilökohtaisuuksiin meneminen tuottaa, kun mielikuvituksessaan sitten kuvittelevat ja uskovat, että ovat voittaneet väittelyn ja nolanneet vastustajat.
"Miksi tästä pitää vääntää?"
Vai oliko erillisiä yksilöitä, kysymys ja vastaus, jotka ei arvomaailmaan sopineet, yhdistyneet.
Same same but different
Re: Naturalistinen buddhalainen filosofia
Mutta esiintyvätkö uskominen ja tietäminen siis aina yhdessä? Sinähän sanoit: "Uskon vasta, kun näen, oli kyseessä sitten mikä tahansa entiteetti". Kun siis näet, miten asiat ovat, sinussa herää tunne, "vahva epäily" siitä, että asiat ovat juuri noin. Mutta samalla mieleesi kumuloituu tästä tietoa. Tällaistako tarkoitit?
Olet siis tuosta varma (ilmeisesti et kuitenkaan halua sanoa uskovasi noin). Palautan mieleen, että esitit oman nelikenttäsi minun tarjoamani tilalle, joka oli:
1. Gnostinen teisti: "Tiedän ja siis myös uskon, että Jumala on olemassa".
2. Agnostinen teisti: "En tiedä, onko Jumalaa, mutta uskon että on.
3. Agnostinen ateisti: "En tiedä, onko Jumalaa, mutta uskon että ei ole (vahva ateismi) / en usko että on (heikko ateismi).
4. Gnostinen ateisti: "Tiedän että Jumalaa ei ole ja näin siis myös uskon" (vahva ateismi).
Sinä muutit tuon näin:
1. Gnostinen teisti: "Tiedän ja siis myös uskon, että Jumala on olemassa".
2. Agnostinen teisti: "En tiedä, onko Jumalaa, mutta uskon että on.
3. Agnostinen ateisti: "On jonkin verran enemmän syitä olettaa, ettei jumalaa ole" (heikko ateismi).
4. Gnostinen ateisti: "Jumalan olemassaolosta ei ole todisteita" (vahva ateismi).
Nähdäkseni sinä siirryit puhumaan omaksutun näkemyksen sijasta syistä ja todisteista vain ateistien kohdalla jonkin perusasenteesi takia, ehkä sen, että ateistit ovat järkiperäisempiä ihmisiä tai haluttomampia sitoutumaan johonkin näkemykseen. Jos nyt kuitenkin teen saman muutoksen myös teisteille, ja otan huomioon mitä yllä sanot, sekä vältän "usko"-sanaa, koska et siitä pidä, muuttuu nelikenttä muotoon:
1. Gnostinen teisti: "Pidän Jumalan olemassaoloa varmana, koska sille on vahvoja perusteita".
2. Agnostinen teisti: "Pidän Jumalan olemassaoloa luultavana, koska on jonkin verran enemmän syitä näin olettaa" .
3. Agnostinen ateisti: "On jonkin verran enemmän syitä olettaa, että Jumala on vain mielikuvitusolento" (heikko ateismi).
4. Gnostinen ateisti: "Pidän varmana, että Jumala on vain mielikuvitusolento, koska muusta ei ole todisteita" (vahva ateismi).
Mutta nyt törmätään kahteen ongelmaan. Ensiksi, tuosta jaottelusta puuttuu tietämisen ulottuvuus, ellei sellaiseksi katsota varmana vs. luultavana pitämistä. Toiseksi, jokaisella on triviaalisti omat syynsä tai perusteensa sille, mitä uskoo / pitää varmana / luultavana, joten niistä puhuminen on turhaa. Täten nelikenttä olisi:
1. Varma teisti: "Pidän Jumalan olemassaoloa varmana".
2. Epävarma teisti: "Pidän Jumalan olemassaoloa luultavana" .
3. Epävarma ateisti: "Pidän luultavana, että Jumala on vain mielikuvitusolento".
4. Varma ateisti: "Pidän varmana, että Jumala on vain mielikuvitusolento".
Tämän nelikentän informaatioarvo on kylläkin nolla: teistit ja ateistit voivat olla enemmän tai vähemmän varmoja. Elävässä elämässä näin tietysti onkin. Omalta kohdaltani voin kyllä sanoa jopa tietäväni, että mitään jumalaa ei ole, samoin kuin tiedän mm. että Peter Pan on pelkkä mielikuvitusolento, vaikka ko. ihmepojan patsaskin löytyy Lontoon Kensington Gardensista, mutta kyllä tuo varmana pitäminenkin minulle sopii.
Re: Naturalistinen buddhalainen filosofia
Koska luonnehdit teismiä heittäytyväksi uskoksi, jossa mitään ei kyseenalaisteta. Et siis rajannut tuota heittäytymistä vain gnostisiin teisteihin. Mutta edes heitä ei ole aihetta sanoa miksikään heittäytyjiksi, yhtä vähän kuin gnostisia ateisteja. Jotkut voivat sellaisia toki olla, ja olen todellakin tavannut myös ateisteja, jotka eivät kyseenalaista näkemyksistään mitään.

