Chilit ja niiden kasatus

Isaac Asimovin pulisongit
Reactions:

Chilit ja niiden kasatus

Viesti Kirjoittaja Isaac Asimovin pulisongit »

Laitoin taas syyskuussa kasvamaan Bonzi- chilejä. Käytän todella vähän maustettuja ruokia, mutta kavereille aina jaan näitä. Itse olen enempi maksalaatikkoihmisiä.
IMG_20200221_105437.jpg
"Tiskihanska paljasti kuusalaliiton!"
John Carter
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:

Re: Chilit ja niiden kasatus

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Landella tuli kasvateltua erilaisia chilejä. Vuoden alussa laitoin ne aina aluilleen ja olivat ulkona loppukesästä valmiina poimittaviksi.
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Enigma
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Enigma »

Mä tykään chilistä kohtuudella, ja laitan sitä melkin joka ruokaan, mutta en jaksa kasvattaa itse. Muutaman kerran olen kokeillut ja se tulisuus aina melkoista arpapeliä. Fiksumpi käyttää valmista chilijauhoa ja piripiriä.
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Niin joo, sitä pitäisi taas laittaa chilejä. Mutta taitaa jäädä väliin näillä sähkön hinnoilla. Sekään ei varsinaisesti motivoi, että lumi tuhosi kasvihuoneen ja keittiössä on 30 purkkia vanhaa satoa.

Pitäisi hankkia ledivalaisin, mutta nekin ovat kalliita (juu, tiedän, että Ali Express myy mahtavia ledivalaisimia, joiden valoteho on "300 W" ja ottoteho 50 W ja jotka vaativat vierelleen palovahdin jauhesammutin valmiina, mutta jääköön ne nyt omaan arvoonsa).
John Carter
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:

Tuo Aji Cristal oli hyvä chili.
https://fataliiseeds.net/product/aji-cristal/
John Carter
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:

Neutroni kirjoitti: 23 Joulu 2022, 14:16 Niin joo, sitä pitäisi taas laittaa chilejä. Mutta taitaa jäädä väliin näillä sähkön hinnoilla. Sekään ei varsinaisesti motivoi, että lumi tuhosi kasvihuoneen ja keittiössä on 30 purkkia vanhaa satoa.

Pitäisi hankkia ledivalaisin, mutta nekin ovat kalliita (juu, tiedän, että Ali Express myy mahtavia ledivalaisimia, joiden valoteho on "300 W" ja ottoteho 50 W ja jotka vaativat vierelleen palovahdin jauhesammutin valmiina, mutta jääköön ne nyt omaan arvoonsa).
Ihan hyvin toimivat, mutta taisivat olla 1600 W mitä tilasin joskus. Näillä sähkönhinnoilla saa chilinsä huomattavasti halvemmalla kaupasta talvella.
Enigma
Reactions:

Tuollainen on kaupassa jonkun 4-5€. Kestää vuoden pari.

Kuva
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Ei kasvatusharrastuksen tarkoitus ole saada tulista ruokaa halvemmalla kuin kaupasta ostamalla vaan hifistellä erikoisen näköisillä ja makuisilla lajikkeilla, kasvatustekniikoilla tai mikä nyt itse kullekin on homman pointti. Ainakaan minä olen tuskin koskaan syönyt kilohinnaltaan kalliimpaa ruokaa kuin itse kasvattamani chilit, jos lasketaan kasvihuoneet, valaisimet, sadat työtunnit, sähkö jne.
John Carter
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:

Neutroni kirjoitti: 23 Joulu 2022, 15:07 Ei kasvatusharrastuksen tarkoitus ole saada tulista ruokaa halvemmalla kuin kaupasta ostamalla vaan hifistellä erikoisen näköisillä ja makuisilla lajikkeilla, kasvatustekniikoilla tai mikä nyt itse kullekin on homman pointti. Ainakaan minä olen tuskin koskaan syönyt kilohinnaltaan kalliimpaa ruokaa kuin itse kasvattamani chilit, jos lasketaan kasvihuoneet, valaisimet, sadat työtunnit, sähkö jne.
Totta tuokin. Sähkö ei silti ole ollut ikinä näin kallista elämäni aikana kuin nyt.
Isaac Asimovin pulisongit
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Isaac Asimovin pulisongit »

Neutroni kirjoitti: 23 Joulu 2022, 15:07 Ei kasvatusharrastuksen tarkoitus ole saada tulista ruokaa halvemmalla kuin kaupasta ostamalla vaan hifistellä erikoisen näköisillä ja makuisilla lajikkeilla, kasvatustekniikoilla tai mikä nyt itse kullekin on homman pointti. Ainakaan minä olen tuskin koskaan syönyt kilohinnaltaan kalliimpaa ruokaa kuin itse kasvattamani chilit, jos lasketaan kasvihuoneet, valaisimet, sadat työtunnit, sähkö jne.
no tuskin kukaan kuvitteleekaan moisia. Sama se on minkä tahansa itse viljellyn kera; kallista AF ja omasta mielestä paljon maukkaampaa kuion kaupan tavara. Itsellä 30 vuoden kokemus valkosipulista, perunasta, sipulista, parsasta, kaaleista ja chileistä. Paprikat ja tomaatit on kaikenkaikkeaan yksiä helvettejä kasvattaa.
"Tiskihanska paljasti kuusalaliiton!"
Enigma
Reactions:

Ei olekaan, siksi sen lopetin. Sain kyllä habanerot kasvamaan kun tökin kukkia vesiväripensselillä, kun asunnostani puuttui tarvittavat öttiäiset.

Oikeastaan chilin kasvatuksella ei ole mitään tekemistä ruoan kanssa, koska nuo valmis-chilijauheet, piripirit ja tabascot toimivat paljon paremmin ruoanlaitossa.
nimim. "aika monta ruokaa omilla chileillä pilannut"
Enigma
Reactions:

Isaac Asimovin pulisongit kirjoitti: 23 Joulu 2022, 15:15 Paprikat ja tomaatit on kaikenkaikkeaan yksiä helvettejä kasvattaa.
Molemmat lämpöisen vyöhykkeen kasveja, kasvavat oikein hyvin Välimeren rannoilla. Chilit samaa sukua.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin