Chilit ja niiden kasatus
- Isaac Asimovin pulisongit
- Reactions:
Chilit ja niiden kasatus
Laitoin taas syyskuussa kasvamaan Bonzi- chilejä. Käytän todella vähän maustettuja ruokia, mutta kavereille aina jaan näitä. Itse olen enempi maksalaatikkoihmisiä.
"Tiskihanska paljasti kuusalaliiton!"
- John Carter
- Käyttäjätunnus suljettu
- Reactions:
Re: Chilit ja niiden kasatus
Landella tuli kasvateltua erilaisia chilejä. Vuoden alussa laitoin ne aina aluilleen ja olivat ulkona loppukesästä valmiina poimittaviksi.
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Mä tykään chilistä kohtuudella, ja laitan sitä melkin joka ruokaan, mutta en jaksa kasvattaa itse. Muutaman kerran olen kokeillut ja se tulisuus aina melkoista arpapeliä. Fiksumpi käyttää valmista chilijauhoa ja piripiriä.
Niin joo, sitä pitäisi taas laittaa chilejä. Mutta taitaa jäädä väliin näillä sähkön hinnoilla. Sekään ei varsinaisesti motivoi, että lumi tuhosi kasvihuoneen ja keittiössä on 30 purkkia vanhaa satoa.
Pitäisi hankkia ledivalaisin, mutta nekin ovat kalliita (juu, tiedän, että Ali Express myy mahtavia ledivalaisimia, joiden valoteho on "300 W" ja ottoteho 50 W ja jotka vaativat vierelleen palovahdin jauhesammutin valmiina, mutta jääköön ne nyt omaan arvoonsa).
Pitäisi hankkia ledivalaisin, mutta nekin ovat kalliita (juu, tiedän, että Ali Express myy mahtavia ledivalaisimia, joiden valoteho on "300 W" ja ottoteho 50 W ja jotka vaativat vierelleen palovahdin jauhesammutin valmiina, mutta jääköön ne nyt omaan arvoonsa).
- John Carter
- Reactions:
Tuo Aji Cristal oli hyvä chili.
https://fataliiseeds.net/product/aji-cristal/
https://fataliiseeds.net/product/aji-cristal/
- John Carter
- Reactions:
Ihan hyvin toimivat, mutta taisivat olla 1600 W mitä tilasin joskus. Näillä sähkönhinnoilla saa chilinsä huomattavasti halvemmalla kaupasta talvella.Neutroni kirjoitti: ↑23 Joulu 2022, 14:16 Niin joo, sitä pitäisi taas laittaa chilejä. Mutta taitaa jäädä väliin näillä sähkön hinnoilla. Sekään ei varsinaisesti motivoi, että lumi tuhosi kasvihuoneen ja keittiössä on 30 purkkia vanhaa satoa.
Tuollainen on kaupassa jonkun 4-5€. Kestää vuoden pari.

Ei kasvatusharrastuksen tarkoitus ole saada tulista ruokaa halvemmalla kuin kaupasta ostamalla vaan hifistellä erikoisen näköisillä ja makuisilla lajikkeilla, kasvatustekniikoilla tai mikä nyt itse kullekin on homman pointti. Ainakaan minä olen tuskin koskaan syönyt kilohinnaltaan kalliimpaa ruokaa kuin itse kasvattamani chilit, jos lasketaan kasvihuoneet, valaisimet, sadat työtunnit, sähkö jne.
- John Carter
- Reactions:
Totta tuokin. Sähkö ei silti ole ollut ikinä näin kallista elämäni aikana kuin nyt.Neutroni kirjoitti: ↑23 Joulu 2022, 15:07 Ei kasvatusharrastuksen tarkoitus ole saada tulista ruokaa halvemmalla kuin kaupasta ostamalla vaan hifistellä erikoisen näköisillä ja makuisilla lajikkeilla, kasvatustekniikoilla tai mikä nyt itse kullekin on homman pointti. Ainakaan minä olen tuskin koskaan syönyt kilohinnaltaan kalliimpaa ruokaa kuin itse kasvattamani chilit, jos lasketaan kasvihuoneet, valaisimet, sadat työtunnit, sähkö jne.
- Isaac Asimovin pulisongit
- Reactions:
no tuskin kukaan kuvitteleekaan moisia. Sama se on minkä tahansa itse viljellyn kera; kallista AF ja omasta mielestä paljon maukkaampaa kuion kaupan tavara. Itsellä 30 vuoden kokemus valkosipulista, perunasta, sipulista, parsasta, kaaleista ja chileistä. Paprikat ja tomaatit on kaikenkaikkeaan yksiä helvettejä kasvattaa.Neutroni kirjoitti: ↑23 Joulu 2022, 15:07 Ei kasvatusharrastuksen tarkoitus ole saada tulista ruokaa halvemmalla kuin kaupasta ostamalla vaan hifistellä erikoisen näköisillä ja makuisilla lajikkeilla, kasvatustekniikoilla tai mikä nyt itse kullekin on homman pointti. Ainakaan minä olen tuskin koskaan syönyt kilohinnaltaan kalliimpaa ruokaa kuin itse kasvattamani chilit, jos lasketaan kasvihuoneet, valaisimet, sadat työtunnit, sähkö jne.
"Tiskihanska paljasti kuusalaliiton!"
Ei olekaan, siksi sen lopetin. Sain kyllä habanerot kasvamaan kun tökin kukkia vesiväripensselillä, kun asunnostani puuttui tarvittavat öttiäiset.Neutroni kirjoitti: ↑23 Joulu 2022, 15:07 Ei kasvatusharrastuksen tarkoitus ole saada tulista ruokaa halvemmalla kuin kaupasta ostamalla vaan hifistellä erikoisen näköisillä ja makuisilla lajikkeilla, kasvatustekniikoilla tai mikä nyt itse kullekin on homman pointti. Ainakaan minä olen tuskin koskaan syönyt kilohinnaltaan kalliimpaa ruokaa kuin itse kasvattamani chilit, jos lasketaan kasvihuoneet, valaisimet, sadat työtunnit, sähkö jne.
Oikeastaan chilin kasvatuksella ei ole mitään tekemistä ruoan kanssa, koska nuo valmis-chilijauheet, piripirit ja tabascot toimivat paljon paremmin ruoanlaitossa.
nimim. "aika monta ruokaa omilla chileillä pilannut"
Molemmat lämpöisen vyöhykkeen kasveja, kasvavat oikein hyvin Välimeren rannoilla. Chilit samaa sukua.Isaac Asimovin pulisongit kirjoitti: ↑23 Joulu 2022, 15:15 Paprikat ja tomaatit on kaikenkaikkeaan yksiä helvettejä kasvattaa.