Totta haastelet. Valta korruptoi, ja totta on sekin ettei demokratiakaan ole täydellinen järjestelmä.Neutroni kirjoitti: ↑31 Elo 2025, 15:53Te (merkityksessä melkein kaikki muut ihmiset) ette ole. Minä olisin. Tietysti jonkinlainen neuvoa-antava demokraattia olisi hyvä, varsinkin paikallistasoilla. Ja tiede ei tietysti voi tuottaa vastauksia arvokysymyksiin, mutta jos keskustelun otsikko on miten minä parantaisin maailmaa, jos saisin vallan siihen, niin se lähtökohta olisi hyvin epädemokraattinen. Sitten mentäisiin minun mielen mukaan eikä demokraattisesti. En usko, että demokraattiset hallinnot pystyvät tämän parempaan. Demokratia on altis ihmisten manipuloinnille ja hyväksikäytölle ja se vaatisi jonkinlaisen epädemokraattisen ohjauksen, joka estää rikkaan eliitin käyttämästä hyväksi ihmisten halua viihteellisyyteen ja krääsän kerskakulutukseen.Purdue kirjoitti: ↑31 Elo 2025, 15:44 Mutta sitten tuosta sivistykseen ja valistukseen perustuvasta hallinnosta. Idea on hyvä, mutta valitettavasti demokraattinen politiikka perustuu erilaisille arvoille ja niistä johdetuille päämäärille. Se on parhaimmillaankin siis sellaista puuhaa jossa arvot ja sivistys sekoittuvat. Jos homma perustuisi puhtaasti tieteelle, niin poliittiset vaihtoehdot putoaisivat politikasta pois.
Onko tuo hinta jonka olemme valmiita maksamaan?
Ehkä joskus kaukaisessa tulevaisuudessa jonkinlainen tekoälyjärjestelmä voi toimia niin. Mutta se on iso ehkä. Todennäköisyys lienee mitätön, mutta en minä keksi nykymaailman perusteella muutakaan keinoa miten ihminen voisi luopua eläimellisyydestään ja kehittyä pysyvästi kohti sivistystä ja oikeudenmukaisuutta. Kukaan ihminen ei pystyisi ja olen varma, että valta korruptoisi minunkin mielen tuossa tilanteessa ihan kuin kaikkien muiden ihmisten, ja piiskaisin sitten vain ihmiskunnan tavoittelemaan tähtiä jonkinlaisina pelihahmoina ihan vain, koska se on minusta kiinnostava päämäärä.
Mutta tuollainenkin keskitetty tieteeseen perustuva järjestelmä joutuisi ottamaan kantaa tuhansiin "arvokysymyksiin". Kuinka esim. verotus ja sen mahdollinen progressio hoidettaisiin? Mikä olisi sosiaaliturvan taso ja kenelle kaikille sitä jaettaisiin?
Mutta toki, jos olisit maailman diktaattori, niin silloin nää päätökset olisi sun käsissä.