Pulttien kiristys

Brainwashed
Reactions:

Re: Pulttien kiristys

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Susa kirjoitti: 24 Huhti 2025, 18:56
Brainwashed kirjoitti: 24 Huhti 2025, 18:26 Ja pointtinihan oli se, että niissäkin tapauksissa joissa jarrurummussa on pinnapultit rumpuun asennettuna vanteen kiinnitystä varten, joka on sangen yleinen käytäntö, niin se rumpu/siihen kuuluva laakeri per se toimii de facto pyörän napana, joten niissäkin tapauksissa vanne kiinnitetään teknisesti oikein ilmaistuna pyörän napaan, joka sen toiminnon ohella toimii myös jarrurumpuna.

8-)
Mutta Panhardissa ei.
Kyllä se Panhardissakin on teknisesti toteutettu siten että rumpu toimii pyörän napana, mutta sen sijasta että pultit olisivat pienellä kehällä navan laakeripesän tuntumassa, niin olivat valtavien alumiinivalusta sorvattujen rumpujen ulkokehässä.
Mikäköhän lienee tällä kertaa motivaatio perseilyllesi?
Vastaan itse: Panhard Dyna X ja Z ovat eri malleja, ja niin ovat jarrujensa toteutuskin, ja olet siltä osin täysin oikeassa, että ainakin Z mallissa on tekninen toteutus kuten sen esität olevan, eli rumpu on pultattu napaan, ja vanne rumpuun. Minulla oli X mallin autot, ja en rehellisesti kirjoittaen enää muista millaiset olivat toteutukseltaan niissä, kun omistin ne 1993-94, että olivatko erillisillä navoilla vai ns yhtä puuta, että tämän ojennan sinulle

8-)
Viimeksi muokannut Brainwashed, 24 Huhti 2025, 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Susa
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Susa »

Brainwashed kirjoitti: 24 Huhti 2025, 19:53 Kyllä se Panhardissakin on teknisesti toteutettu siten että rumpu toimii pyörän napana, mutta sen sijasta että pultit olisivat pienellä kehällä navan laakeripesän tuntumassa, niin olivat valtavien alumiinivalusta sorvattujen rumpujen ulkokehässä.
Panhardissa on ihan tavallinen napa, johon jarrurumpu kiinnitetään ja tähän jarrurumpuun kiinnitetään sitten se "keskeltä avoin" vanne.
Eli jarrurumpu ei ole napa.
Ameriikan joissakin autoissa jarrurumpu on osa napaa.
Brainwashed
Reactions:

Susa kirjoitti: 24 Huhti 2025, 20:05
Brainwashed kirjoitti: 24 Huhti 2025, 19:53 Kyllä se Panhardissakin on teknisesti toteutettu siten että rumpu toimii pyörän napana, mutta sen sijasta että pultit olisivat pienellä kehällä navan laakeripesän tuntumassa, niin olivat valtavien alumiinivalusta sorvattujen rumpujen ulkokehässä.
Panhardissa on ihan tavallinen napa, johon jarrurumpu kiinnitetään ja tähän jarrurumpuun kiinnitetään sitten se "keskeltä avoin" vanne.
Eli jarrurumpu ei ole napa.
Ameriikan joissakin autoissa jarrurumpu on osa napaa.
Touche'.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Susa
Reactions:

Brainwashed kirjoitti: 24 Huhti 2025, 19:53 Minulla oli X mallin autot, ja en rehellisesti kirjoittaen enää muista millaiset olivat toteutukseltaan niissä, kun omistin ne 1993-94, että olivatko erillisillä navoilla vai ns yhtä puuta,
Sulla on ollut todella harvinainen pari, noita kun on tuotu Suomeen vain noin 40 kappaletta.
Minulle on tutumpi PL 17 malli.

Kuva
X-malli

X:ssä näyttäisi olleen oikea sekasikiö tuo napa-vanne-systeemi. :shock:

Brainwashed
Reactions:

Susa kirjoitti: 24 Huhti 2025, 21:53
Brainwashed kirjoitti: 24 Huhti 2025, 19:53 Minulla oli X mallin autot, ja en rehellisesti kirjoittaen enää muista millaiset olivat toteutukseltaan niissä, kun omistin ne 1993-94, että olivatko erillisillä navoilla vai ns yhtä puuta,
Sulla on ollut todella harvinainen pari, noita kun on tuotu Suomeen vain noin 40 kappaletta.

Kuva

Minulle on tutumpi PL 17 malli.
Eivät ne omistamani olleet Suomessa uutena myytyjä, konttituontitavarana jenkeistä. Sellaista bisnestä harrastin aikoinaan, mutta kuten melkein kaikissa yritysprojekteissani, niin reisille meni sekin. Joitakin autoja on vielä jäljellä niiltä ajoilta, mutta ehdinköhän koskaan kunnostamaan niitä, saatikka ovatko enää kunnostettavissa, on asia joka jää nähtäväksi.

8-)

- anonymous hater
Brainwashed
Reactions:

Kun nyt oikein muistelen noita Panhardejani ja miten niille kävi, niin en tainnut missään vaiheessa rempata niitten jarruja taikka ylipäänsä mitään, eli olivat kaksi nk basket case projektia, joista oli mahdollista toisiaan hyödyntäen kasata yksi toimiva. Päätyivät lopulta Ruotsiin, Södertäljen rompepäivillä myin sikäläiselle harrastajalle, joka osti ne valokuvien perusteella. Minne lienevät sitten päätyneet, kuten niin monet muutkin "lapsukaiseni", aprikoin nyt vanhana ukkona.
"Kotimaisia" PL 17 en ole omistanut, mutta lienevät monilta teknisiltä ratkaisuiltaan lähellä Dyna X.

8-)

- anonymous hater
ROOSTER
Reactions:

Viesti Kirjoittaja ROOSTER »

Miksi alumiinivanteet ovat useimmiten 4 tai 5-puolaisia, joskus 7 tai 10-puolaisia mutta tuskin koskaan olen nähnyt 6-puolaisia?
Yleinen mielipide on aina väärässä.
Susa
Reactions:

ROOSTER kirjoitti: 08 Touko 2025, 16:03 Miksi alumiinivanteet ovat useimmiten 4 tai 5-puolaisia, joskus 7 tai 10-puolaisia mutta tuskin koskaan olen nähnyt 6-puolaisia?
4-puolainen alumiinivanne? :jaaa?:

En muista nähneeni sellaista.
Opelilla oli aikoinaan näennäisesti 4-puolainen peltivanne.
Kuusipuolaisia olen nähnyt.

Muotoilua.
4- ja 6-puolainen vanne on staatisen näköinen, kun taas 3-, 5- ja 7-puolaiset ovat dynaamisen näköisiä.
Vielä useampi puolaiset taas sisältävät jo niin paljon puolia, ettei mitään väliä.

Pentagrammi, eli 5-puolainen, lienee ihmissilmää tai -sielua miellyttävän näköinen, siksi yleinen se on jo antiikin ajoista alkaen.
Sitä voi verrata kultaiseen leikkaukseen ja kontrapostoon miellyttävyydessään.
ROOSTER
Reactions:

Susa kirjoitti: 08 Touko 2025, 16:59
ROOSTER kirjoitti: 08 Touko 2025, 16:03 Miksi alumiinivanteet ovat useimmiten 4 tai 5-puolaisia, joskus 7 tai 10-puolaisia mutta tuskin koskaan olen nähnyt 6-puolaisia?
4-puolainen alumiinivanne? :jaaa?:

En muista nähneeni sellaista.
Onhan noita

Kuva
ROOSTER
Reactions:

Susa kirjoitti: 08 Touko 2025, 16:59
Muotoilua.
4- ja 6-puolainen vanne on staatisen näköinen, kun taas 3-, 5- ja 7-puolaiset ovat dynaamisen näköisiä.
Punainen ja musta ovat dynaamisen näköisiä värejä. Silti on myös harmaita, sinisiä, kullanvärisiä ja hopeanhohtoisia ym. värisiä autoja. Miksi vanteissa ollaan niin tiukkoja puolien lukumäärän suhteen...
Susa
Reactions:

Näköjään, ja on todella staattisen ja vakaan näköinen.
Autossa pitää olla dynaamisuutta. ;)
Jäärä
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Neutroni kirjoitti: 09 Elo 2024, 22:10
Goswell kirjoitti: 09 Elo 2024, 22:07 Aluvanteet on paholaisen keksintö.
Reistailevaselkäisenä olen tässä paholaisen kaveri. Pikkuauton renkaat alumiinivanteilla ovat kivan keveitä kanniskella ja ne viitsii vaihtaa itse. Isompaan en enää viitsi punnertaa, kun on muutaman kerran laukaissun muutaman viikon selkäkrempat. Käytössä ne ovat tietenkin täysin turhat, jos ei harrasta ratakilpa-ajoa.
Itseasiassa tähän sellainen tärkeä huomio, että vaikka selkä toki voi saada kipeetä renkaiden kanniskelustakin, mutta eräs pahimpia asioita, jonka harva huomioi, on se, että renkaan pultteja yritetään irroitella hampaat irvessä räikän varresta ylöspäin vetämällä. Aina mielummin alaspäin painamalla, oli kyseessä sitten kiristys tai löysääminen. Se selkä ei välttämättä mitenkään ”naksahda” siinä vetovaiheessa, mutta renkaanvaihdon jälkeen pirun kipeä. Syy on varsin usein siinä.
JeeSe
Reactions:

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Jäärä kirjoitti: 08 Touko 2025, 19:01
Reistailevaselkäisenä olen tässä paholaisen kaveri. Pikkuauton renkaat alumiinivanteilla ovat kivan keveitä kanniskella ja ne viitsii vaihtaa itse. Isompaan en enää viitsi punnertaa, kun on muutaman kerran laukaissun muutaman viikon selkäkrempat. Käytössä ne ovat tietenkin täysin turhat, jos ei harrasta ratakilpa-ajoa.
Itseasiassa tähän sellainen tärkeä huomio, että vaikka selkä toki voi saada kipeetä renkaiden kanniskelustakin, mutta eräs pahimpia asioita, jonka harva huomioi, on se, että renkaan pultteja yritetään irroitella hampaat irvessä räikän varresta ylöspäin vetämällä. Aina mielummin alaspäin painamalla, oli kyseessä sitten kiristys tai löysääminen. Se selkä ei välttämättä mitenkään ”naksahda” siinä vetovaiheessa, mutta renkaanvaihdon jälkeen pirun kipeä. Syy on varsin usein siinä.
Asiantuntevan autoliikkeen asennuksen jäljiltä ei oma massa riitä alaspäin kääntämään pultteja auki, joten on pakko vetää ylöspäin, jolloin auton massa on rajoittava. Se usein riittää.
Tonttu
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

JeeSe kirjoitti: 09 Touko 2025, 19:20
Asiantuntevan autoliikkeen asennuksen jäljiltä ei oma massa riitä alaspäin kääntämään pultteja auki, joten on pakko vetää ylöspäin, jolloin auton massa on rajoittava. Se usein riittää.
Niinpä. Ihmisen ylävartalon paino voi olla 40 kiloa, mutta jaloilla saattaa pystyä nostamaan 100 kiloa. Tosin alaspäin pystyy vähän rytkäyttämään. Kun pultit kiristää teleskooppivarsi lyhyellä niin ulosvedettynä pitkällä varrella saa kyllä pultit auki. Tämä on halpa ratkaisu eikä mene selkä rikki: https://www.tokmanni.fi/rengasavain-tel ... CxT_bgQuC6
Jäärä
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

JeeSe kirjoitti: 09 Touko 2025, 19:20
4700 vuotta sitten keksittiin jatkovarsi.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin