ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 14:579.10.2023 kommentoit tässä samassa ketjussa näin:siili suhonen kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 14:42ID10T kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 13:53Sinä itse olet puhunut mystisestä vapaasta tahdosta, jota ei löydy aivojen fysiologiasta. Pidät sitä henkimaailman juttuna.siili suhonen kirjoitti: ↑31 Loka 2023, 13:38ID10T kirjoitti: ↑29 Loka 2023, 07:25On siis sopivaa puhua "tietäväisenä" mystisestä ykseydestä, mutta kun puhutaan "mystisestä" vapaasta tahdosta, on se huuhaata. Merkillistäsiili suhonen kirjoitti: ↑29 Loka 2023, 01:19Tuo suuri ykseys on mystinen kokemus samasta syystä kun punaisuuden kokemus on mystinen ihmiselle joka ei ole koskaan nähnyt värejä. Ei riitä mikään määrä sanoja ja käsitteellistä kikkailua itse kokemusta kuvaamaan. Morpheus tietää.MooM kirjoitti: ↑28 Loka 2023, 15:57Yleisesti sitä uskonnollissävytteistä, johonkin mystiseen suureen yksyteen kontaktin saamista ja sen aiheuttamaa muutosta maailmankuvassa tms. Eti uskonnoissa kokemuksella lienee erilaisia määritelmiä.siili suhonen kirjoitti: ↑28 Loka 2023, 14:48.MooM kirjoitti: ↑28 Loka 2023, 13:17 Meditaatiolla on terveyshyötyjä, niin stressin fysiologisten oireiden vähenemisenä kuin esim keskittymiskyvyn paranemisena. Jollain toisella kävely metsässä tai saunominen ajan kanssa nautiskellen auttaa paremmin.
Meditaation kautta tapahtuvat valaistumiset ja oivalletut Suuret Totuudet on sitten eri asia.
Juu kyllä. Kaikki aktiviteetit jotka onnistuvat hiljentämään aamust iltaan kälättävän default mode networkin pyörittämän, menneitä ja tulevaa märehtivän mielemme luonnollisesti samalla hiljentävät stressiresponesseista vastaavan sympaattisen hermoston ja käynnistävät kehon ja mielen parantamisesta vastaavat parasympaattiset prosessit. Tämä luonnollisesti vähentää koettua stressiä ja sen haitallisia sivuvaikutuksia. Meditaation pointtihan tässä mielessä on aivojen neuroplastisuutta hyödyntäen tehdä tästä stressivapaasta tietoisesta kokemuksesta ominaisuus joka on riippumaton ulkoisesta kontekstista kuten metsässä kävelystä tai saunomisesta. Vapauttaa tietoisuus siis tarrautimisesta ja sen myötä kärsimyksestään kuten hyvä veöli buddha asian ilmaisee.Mitä tarkoitat valaistumisella ja miksi se on mielestäsi eri asia?Meditaation kautta tapahtuvat valaistumiset ja oivalletut Suuret Totuudet on sitten eri asia.
Tuon suuren ykseyden kokemuksen aiheuttamasta maailmankuvan muutoksesta kannattanee kysellä vaikkapa psykedeeliterapian avulla kuolemanpelosta vapautetulta terminaalipotilaalta tahi vakavasta masennuksesta ja addiktioista parantuneilta.
Mitä eroa on kokemuksen ajattelulla ja kokemuksella? Kaikki kokeminen on ajattelua, koska niistä jää ainakin hetkellinen muistijälki tarkasteltavaksi.siili suhonen kirjoitti:Ei ole tulkinta. valaistumisella viitataan kokemukseen ei kokemuksen ajattelemiseen.Erotuksena (neuro)fysiologisista, mitattavista muutoksista. Valaistuminen on subjektiivinen kokemus tai tulkinta kokemuksesta.Kaikki kokeminen on AINA subjektiivista.siili suhonen kirjoitti: Eikä varsinkaan ole subjektiivinen kun tuosta kokemuksestahan tuo subjekti on kokonaan tippunut pois.Nyt mennään jo vahvasti hihhulismin puolelle.siili suhonen kirjoitti: Kuten muistamme, oli vain se suuri ykseys.En osaa tuota kommentoida kun en tiedä kuka on puhunut "mystisestä" vapaasta athdosta ja mitä se tarkoittaa.On siis sopivaa puhua "tietäväisenä" mystisestä ykseydestä, mutta kun puhutaan "mystisestä" vapaasta tahdosta, on se huuhaata. Merkillistä
Mitä sitten tarkoitit, kun sanoit "Eikä varsinkaan ole subjektiivinen kun tuosta kokemuksestahan tuo subjekti on kokonaan tippunut pois"? Tämä siis oli kommenttisi MooMille, kun hän sanoi "Valaistuminen on subjektiivinen kokemus tai tulkinta kokemuksesta".siili suhonen kirjoitti:Niinpä. Omaan korvaanikin tuuo moominin käyttämä subjektiivinen tulkinta argumentti kuulosti aika oudolta. Kuten tässä huomioit myös arkipäiväinen subjekti-objekti kokemuksemme ja vapaa tahto ovat ihan yhtälailla subjektiivisa tulkintoja kun tuo moominin kritisoima valaistumisen kokemuski. Eli kaksoisstandardi oli hänellä käytössä tässä. Hyvä kun bongasit tuon. Meidän itsemmehän on vaikea huomata noita ajatusvinoumiamme kun pyörimme tuon systeemi ykkösen ehdoilla mutta nyt hyvä sisar moomini on m,ahdollista tarkastella argumenttejaan uudestaan esittämäsi kritiikin valossa. Teit hyvä työn.Kaikki kokeminen on AINA subjektiivista.Tämä oli siis kommentti lausahdukseesi "Kuten muistamme, oli vain se suuri ykseys". MIKÄ on se ykseys, jonka koemme? Emme me voi kokea kuin subjektiivisia kokemuksia, emme jaettuja. Meillä ei ole mitään yhteyttä vieruskaverimme pääkoppaan.siili suhonen kirjoitti:Miten niin mennäään? Tiedettäkin on esitetty kuinka tuo tietoinen kokemus syntyy. Toki buddha luultavasti kertoisi meille että tuo ykseyskin on yksi tarrautumisen muoto ja loppupeleissä jumalankin on kuoltava jolloin jäljelle jää vain buddhalaisessa perinteessä tyhjyydeksi nimetty kokemus. Emptinessiä beibi.Nyt mennään jo vahvasti hihhulismin puolelle.Emme me sitä havaintokokemustakaan saa aivokuolleena, eli ajatusten pitää olla siinäkin mukana.siili suhonen kirjoitti:Se ero on että havaintokoemuksena ilmenevä, parvekkeltani avautuva taivasnäkymä on havaintokokemus ja ajatusten avulla voimme sitten muistella tuota kokemusta. Eli kaksi eri subjektiivisen mielen tulkintaa tuossa kyseessä, ihan kuten hyvä sisra moominin linkkaamassa wikiartikkelissakin esitettiin.Mitä eroa on kokemuksen ajattelulla ja kokemuksella? Kaikki kokeminen on ajattelua, koska niistä jää ainakin hetkellinen muistijälki tarkasteltavaksi.Eli tuon julistamisen sijaan olisi hyvä jos selventäisit missä olen puhunut "mystisestä" vapaasta tahdosta jotta pääsisin kärryille.Sinä itse olet puhunut mystisestä vapaasta tahdosta, jota ei löydy aivojen fysiologiasta. Pidät sitä henkimaailman juttuna.
"Vapaa tahto-termin käytön tarkoitushan lienee pitkälti toimia aukkojen jumalana. Kun emme töysin ymmärrä perutesteltujen ja tietoisten valintojen syitä, nimeämme nämä valintoja tuottavat prosessit vapaaksi."Ei ole kokemuksia ilman tietoista minää.siili suhonen kirjoitti:Ihan sitä tarkoitin mitä tuossa vastaamassasi viestissä lukee. Tietoista kokemusta josta tuo subjekti on tippunut pois.Mitä sitten tarkoitit, kun sanoit "Eikä varsinkaan ole subjektiivinen kun tuosta kokemuksestahan tuo subjekti on kokonaan tippunut pois"? Tämä siis oli kommenttisi MooMille, kun hän sanoi "Valaistuminen on subjektiivinen kokemus tai tulkinta kokemuksesta".
Users of psychedelic drugs often report that their sense of being a self or ‘I’ distinct from the rest of the world has diminished or altogether dissolved. Neuroscientific study of such ‘ego dissolution’ experiences offers a window onto the nature of self-awareness.
Tämäkin perustuu siis käyttäjien omaan subjektiiviseen näkemykseen, eli varsinainen objektiivinen evidenssi puuttuu.Jos kokemuksesta on tippunut subjektiivisuus pois, niin kenen aisteilla ja aivoilla me sen kokemuksen koemme, jos emme omilla subjektiivisilla aisteillamme ja aivoillamme? Siitä viittaus vieruskaverin pääkoppaan.siili suhonen kirjoitti:Se on siis se tietoinen kokemus josta tuo subjekti on tippunut pois kuten ylläolevassa tiedekatsaujsessa selvennettiin. Kukaan ei ole puhunut mitään vieruskaverimme pääkopasta. Tuo jälleen ihan omaa keksintöäsi.Tämä oli siis kommentti lausahdukseesi "Kuten muistamme, oli vain se suuri ykseys". MIKÄ on se ykseys, jonka koemme? Emme me voi kokea kuin subjektiivisia kokemuksia, emme jaettuja. Meillä ei ole mitään yhteyttä vieruskaverimme pääkoppaan.Puhuit havaintokokemuksesta ja havainnon muistelusta ikäänkuin erillisinä kokemuksina, vaikka jälkimmäinen on vain edellisen toisinto "playbackina".siili suhonen kirjoitti:Miksi pitäisi? Erittäin outo väite. Havaintokokemus on ihan yhtä lailla aivojen ylläpitämä prosessi kuni ajatuksetkin. Eli aivot eivät ole mihinkään kuolleet. Voinmet selventää tuota outoa väitettäsi.Emme me sitä havaintokokemustakaan saa aivokuolleena, eli ajatusten pitää olla siinäkin mukana.
Niin. Ihan samalla tavalla kuin väitteesi vapaasta tahdosta perustuu subjektiiviseen näkemykseen. Neurotiede sitte voi tutkia moominin peräänkuuluttamia neurfysiologisia muutoksia tuon koemuksen aikana kuten tuon ykseyden kokemuksen osalta on neurotieteiden toimesta tehtykin. Niin paljon yhteneväisiä raportteja tuosta kokemuksesta on, että on hyvin outoa tuo sinun julistuksellinen vähättely. No, onneksi tiede ei ole samalla tavalla ennakkoluulojensa vankin vaan on jo innokkaasti näitä kokemuksia tutkinutkin. Sinun ja muiden perustelemattomista ennakkoluuloista huolimatta. Onneksi meillä on tiede!Tämäkin perustuu siis käyttäjien omaan subjektiiviseen näkemykseen, eli varsinainen objektiivinen evidenssi puuttuu.
Kukaa ei ole puhunut ikäänkuin erilisistä kokemuksista.Puhuit havaintokokemuksesta ja havainnon muistelusta ikäänkuin erillisinä kokemuksina, vaikka jälkimmäinen on vain edellisen toisinto "playbackina".
Jälkimmäinen ei ole mikään toisinto vaan kuten tiedämme muistoistamme puuttuu paljon siitä informaatiosta mitä havaintokokeumsestamme löytyi ja lisäksi mieli lisäilee omien ehdollistumiensda mukaan noihin muistoihin asioita joita ei ole tapahtunut. Kuulostaa hyvin oudolta jos mielestäsi taivaana ilmenevä näköhavaintokokemus on identtinen havaintokokemustasi muistelevan ajatuksen kanssa. niin paljon yksityikohtia ja inffoa jää tuosta muistosta puuttumaan. Meillä siis voi olla ja onkin paljon havaintokoemuksia joita emme jälkeenpäin ajatuksin muistele. Voinet selventää ajatteluasi tässä?

