Kiitos hyvästä selvennyksestä. Olen anteeksipyynnön velkaa kun aivoni ovat noin pahasti tulkinneet väärin näkemyksiäsi ja esittänyt että olisit puhunut aivoista jonkinlaisena ruumiista vapaana homuculuspomona ja kehosta aivojen passivisena työkaluna. Vaikea sanoa mitkä homeostaattiset prosessit tällä kertaa johtivat kognitiivisten kykyjeni sumenemiseen siinä määrin että meemikoneeni tuollaisen tulkinnan tuotti.Naturalisti kirjoitti: ↑04 Elo 2024, 16:55Totesit aiemmin näin:siili suhonen kirjoitti: ↑04 Elo 2024, 14:00Höpsis sentään. Siili ei ole yrittänyt keksiä mitään tällaista. Osoitin vaan että tuo ajatuksenne aivoista jonkinlaisena ruumista komentavana pomona on selitysvoimaltaan yhtä impotenssi kuin sieluolio. Se ei lisää millään tavalla ymmärrystämme ihmisen tai mielen toiminnasta vaan on järjelle selittämätön ja mystinen kuten Idiotkin asian ilmaisi.Naturalisti kirjoitti: ↑03 Elo 2024, 08:53Näin on. Toisinsanoen aivot voittaa tietokoneet mennen tullen energiatehikkuudessa. Se taas, että aivot käyttää energiaa suhteellisesti muuta elimistöä enemmän, johtuu vain siitä, että aivoilla on enemmän hommia kuin antureina ja toimilaitteina toimivalla periferialla (muilla ruumiinosilla) Mieli-ruumis-systermin pomo on korvienvälissä oleva aivojen prosessi. Mitään sielua ei tässä hommassa tarvita.Zeneka kirjoitti: ↑02 Elo 2024, 22:33 "Olisi kiva kuulla millä perusteella ja mihin verrattuna väität aivoja energiasyöpöiksi ?
Aivot ovat kehittyneet todella pitkän evoluutioketjun sattumien summana ja kykenevät suorittamaan nykyisten tietokoneiden tekoälysovellutuksiin verrattuna hämmästyttävän monimutkaista toimintaa hyvin pienellä tehonkulutuksella.
Merkittävin tehonsäästö syntyy siitä, ettei tietoa aivoissa siirrellä vanhentuneen tietokonemetaforan olettamalla tavalla muistin ja muutaman keskitettyn prosessorin välillä, vaan prosessointi on hajautettu koko aivokuoren pylväspopulaatoon.
Nykyaikaisen tietotekniikan tehontarvetta havainnollistaa hyvin pilvipalvelimet, joiden hukklämpöä käytetään myös kaukolämmön tuotantoon."
Jos aivojen energian kulutus olisi samassa suhteessa kuin tietokoneiden niin eläimillä menisi vielä paljon enemmän energiaa aivojen jäähdytykseen!
Fyysistä työtä tehdessä tai urheillessa alkaa hikoilla ja selkeästi keho tarvii viilennystä, mutta ei edes nerokkaimpien ajatusten tekijät kaipaa viilennystä. Älyurheilu kuten vaikka shakki ei tuntuvasti lisää kehon jäähdytys tarvetta!
Siili yrittää keksiä sielulle jotakin käyttöä, mutta ei osaa selittää miten se edes periaatteessa voisi toimia eikä sitä onko se materiaslisen ruumiin (aivojen) toiminto vai sittenkin henkisen substanssin olio.
Ei sun naturalisti tarvi tollaseen vääristelyyn alentua. Luotat vaan omiin argumetteihisi ja jos sellaisia ei löydy niin se on silti ihan ok uskoa näihin hupsuihin ajatuksiisi.
Mut joo totuus tarua ihmeellisempi. Kielemme ja käsitteellinen kokemuksemme joka on rakentanut maailman vastakohdista omaksi kuvaksemme ei ole muuta kuin ohikiitävä prosessi. Kuten veli hegel meille osoitti, absoluutin hengessä, kantilaisten kategorioiden tuolla puolen,aika ja avaruus, ruumis ja mieli, henki ja materia löytävät toisensa ikuisessa ykseydessä.
viewtopic.php?p=244797#p244797Aivojen materiaalinen mieli koostuu monista osista, joilla on erilaisia mutta toisiinsa kytkeytyviä rooleja. Esimerkiksi aivojen syvemmät osat, kuten liskoaivot, vastaavat homeostaasin ylläpidosta – eli peruselintoiminnoista ja vaistonvaraisista reaktioista. Toisaalta, aivojen kehittyneemmät osat, kuten neokorteksi, muodostavat "meemikoneen", joka käsittelee monimutkaista ajattelua, oppimista ja kulttuurisia vaikutteita. Vaikka on totta, ettei aivojen kokonaisvaltaista viitekehystä ei vielä ole olemassa, näköpiirissä ei ole myöskään mitään periaatteellista estettä konkreettisen tieteellisen tutkimuksen syventämiselle.siili suhonen kirjoitti:Korvaaminen materiaalisella mielellä ei tee siitä vähemmän dualistista tai käsittämätöntä jos se käytännössä toimii ihan samalla tavalla kuin toimisi tuo kehon homeostaattisista prosesseista vapaa sieluolio. Vai onko noiden välillä joku toiminnallinen ero? Materiaalisen ja henkisen sieluolion välillä?
Sieluolion osalta tilanne on toinen. Henkinen sieluolio, kuten kuvailet, on periaatteessa käsittämätön, koska sen toiminta ja olemassaolo eivät perustu mitattaviin tai empiirisesti havaittaviin prosesseihin. Jos sielu olisi materiaalinen, meidän tulisi pystyä tutkimaan sen fyysisiä toiminnallisia ominaisuuksia, mikä on periaatteessa mahdollista, jos mielen olemassaolo on aivojen neuraalisten prosessien käynnissä olemista. Jos se taas on henkinen substanssi, jää avoimeksi kysymykseksi, miten se vuorovaikuttaa materian kanssa.
Materialistinen näkemys mielestä ei ole kartesiolaista dualismia, koska se ei väitä mielen ja kehon olevan erillisiä substansseja. Mieli on nimenomaan aivojen toiminnan tulosta, ja kaikki mielen ilmiöt voidaan palauttaa biologisiin ja kemiallisiin prosesseihin. Tämä näkökulma tukee yhtenäistä käsitystä ihmisestä, jossa mielen ja kehon välillä ei ole selittämätöntä kuilua.
Materialistisen näkökulma, pyrkii tuomaan esiin, että se perustuu tieteelliseen tutkimukseen ja havaintoihin, jotka ovat empiirisesti todennettavissa. Sieluolion toiminta sen sijaan jää spekulatiiviseksi ilman konkreettista näyttöä.
Toisin sanoen, materialistinen näkemys pyrkii tarjoamaan selityksiä, jotka ovat avoimia tarkastelulle ja tutkimukselle, ja se jatkaa ymmärryksemme laajentamista. Tämä tekee siitä käytännössä hyödyllisemmän ja vähemmän mystisen kuin henkisen sieluolion ajatus, joka ei tarjoa vastaavaa tieteellistä pohjaa tai selitysvoimaa.
Tää homeostaasin ylläpito nähdäkseni hyvä ja tärkeä nosto sulta. En oo ihan varma laskettanko tuo rauhasten hormoonientuotannosta vastaava hypotalamus osaksi liskoaivoja mut tota liskoaivojen rakennetta ja kokoonpanoa osaat varmaan tarkentaa jos koet tarpeelliseksi. Nuohan tollasia teknisiä yksityiskohtia.Aivojen materiaalinen mieli koostuu monista osista, joilla on erilaisia mutta toisiinsa kytkeytyviä rooleja. Esimerkiksi aivojen syvemmät osat, kuten liskoaivot, vastaavat homeostaasin ylläpidosta – eli peruselintoiminnoista ja vaistonvaraisista reaktioista. Toisaalta, aivojen kehittyneemmät osat, kuten neokorteksi, muodostavat "meemikoneen", joka käsittelee monimutkaista ajattelua, oppimista ja kulttuurisia vaikutteita.
Mut just niinkun sanot niin tuonne aivojen syvempiin osiinhan nuo signaalit keuhkojen, sydämen, metabolismin jne. tiloista ensin saapuvat ja sieltä sitten tuo informaatio jatkaa matkaansa aivojen korkeammille alueille joissa aivot yrittävät parhaansa mukaan tehdä selkoa tuosta hälystä vertaamalla sitä aistielimistä saapuvaan kontekstiin ja toisaalta muistipaikkoista haettuhin vastaavanlaisiin kehon tilohin vastaavanlaisissa konteksteissa organismin kokemushistorian varrelta.
Tuosta kaikesta aivot sitten yrittävät tehdä parhaita mahdollisia arvauksia kehosta saapuvan informaation merkityksestä juuri tässä kontekstissa ja simuloida mahdollisimman optimaalisen tunteena ilmenevän tulkinnan antamaan preskriptiiviisen merkityksen koetulle.
Tuosta informaatio sitten jatkaa matkaansa tuonne meemikoneen puolelle jossa se pitkälti määrittää millaisia ajatuskulkuja ja motorisia toimintoja meemikone käynnistää ja tuottaa.
Ilman tuota homeostaattisesta tilasta saapuvaa informaatiotahan meemikone olisi täysin kädetön ja eksyksissä.
Toinen esimerkki noista kehon tarpeiden ja meemikoneen kohtalonyhteydestä vaikkapa aivosaareke joka inhon tunteiden tuottajana on ollut tärkeässä roolissa organismin homeostaattisen tasapainon suojelijana estämällä meitä syömästä pilantuunutta ruokaa, mädäntyneitä ruumiita ja ulosteitamme.
Kun meemikone sitten jossain vaiheessa rupesi luomaan noita abstrakteja moraalisia konstruktioita hyveineen ja oikeudenmukaisuuksineen se otti käyttöönsä tuon saman aivosaarekkeen auttaakseen meitä simuloimaan moraalisia arvostelmia. Tuon johdostahan fyysisellä inhon kokemuksella vaikkapa epämielyttävällä hajulla on suuri vaikutus kun teemme päivittäisiä moraalisia arvostelmiamme.
Tai toisaalta orbitaalinen etukuori joka kehittyi havaitsemaan kauneuden ja symmetrian jotta tunnistaisimme mahdollisimman hyvän geenipoolin lisääntymistarkoituksiamme varten. Ja nykyään tuo sama aivoalue vastuussa myös siitä minkä koemme moraalisesti hyväksi. Kauniit ihmiset yleisesti arvioidaan rehellisemmiksi, saavat helpommin työpaikan, lyhyempiä tuomioita jne.
Jaan tämän optimismisi. Jos haluamme ymmärtää miksi ja miten aivot tekevät mitä tekevät, ainoa hedelmällinen ja tieteellistä ymmärrystämme syventävä viitekehys on holistinen näkemys organismista kokonaisuutena.Vaikka on totta, ettei aivojen kokonaisvaltaista viitekehystä ei vielä ole olemassa, näköpiirissä ei ole myöskään mitään periaatteellista estettä konkreettisen tieteellisen tutkimuksen syventämiselle.
On aika luopua primitiivisistä ja mustavalkoisista uskomuksistamme jossa aivot nähdää jonain itsenäisenä pomona ja keho aivojen työkaluna.
Millasii ajatuksia ja pohdintoja sulla tästä kulttuurin, meemikoneen, liskoaivojen ja ruumiin yhteistyöstä ja vuorovaikutuksesta jonka pohjalta voisimme lähteä edelleen lisäämään ymmärrystämme siitä miten ja miksi aivot tekevät mitä tekevät ja mitä ne eivät tee ja rakentamaan parempaa maailmaa niin yksilön kuin yhteisön kannalta?

