Kuten urheilustadioninsakin.
Olympiastadionin remonttibudjetti lähti täysin käsistä – Helsinki hyväksyi 40 miljoonan lisälaskun, mutta vaatii myös valtiota hätiin
https://yle.fi/a/3-11865926
Kuten urheilustadioninsakin.
Tuo on sitä mitä minä sanon elitismiksi. Paremman väen ja sellaisena itseään pitävien rehvastelua muiden maiden vertaisille ja myös alemmilleen. Kyllä valtiotason rehvastelu erilaisin monumentein ja koreiluin kuuluu ihmisten kulttuuriin aina ja kaikkialla, en minä siksi marmata, että luulisin sen miksikään muuttuvan, mutta toisaalta varmasti myös aina on marmatettu herrojen hienoista kotkotuksista, sekä kabineteissa että rahvaan piirissä. Aina on ollut sitäkin porukkaa, jolle tuollainen pröystäily tai symboliikka ei vain anna mitään. Jos he ovat rikkaita tai valtiaita, he haluaisivat laittaa ne rahat vaikka tuotantoon tai armeijaan naapurimaan valloittamiseksi ja rahvas yleensä haluaa vähän mukavamman elämän.MooM kirjoitti: ↑21 Marras 2024, 16:07 Korkeakulttuuri on osa yhteiskuntaa ja fasadia. Pitää olla museot, komeat kaupungintalot ja hienot puistot suihkulähteineen ja patsaineen kaupungeissa. Mantaakin on korjattu ja suojattu isolla rahalla, vaikkei se tuota yhtään mitään. Samoin jotain yliopiston päärakennuksen koristevaluja restauroidaan, kun ne rapistuu ja Musiikkitalo wow-urkuineen rakennettiin, vaikka se ei tuota suoraan mitään. Koska sellainen nyt vaan kuuluu osana meidän kulttuuriimme ja kansalaisista osa arvostaa niitä paljon ja osa vähemmän. Samoin kulttuuria on se, että passataan tärkeitä vieraita prameissa kuoneissa ja kuskataan niitä luksusautoilla.
Pitääkö niän olla ja mikä on sivistyneen yhteiskunnan välttämätöntä osaa ja mikä turhaa ja poistettavaa poseerausta?
On, hän edustaa monessakin asiassa paljon enemmän elitismiä kuin minä. Tosin hänen taidemaku on aika perinteinen ja maanläheinen, käy ennemmin paikallisessa harrastajakesäteatterissa kuin jossain nykytaiteellisessa paskanviskomissirkuksessa. Mutta en näe miten se liittyy tähän asiaan. Ei se tee jostain asiasta oikeaa, että minä tai läheiseni hyötyvät siitä muiden kustannuksella.
Miksi nuo ovat pöhkömpiä harrastuksia kuin käydä katselemassa jotain nykytaiteellisia töherryksiä tai hullujen riehumista?
Miten päin tuossa menee syy ja seuraus? Kultturellit tai liikunnan harrastamiseen liittyvät seurat saavat tukea ja sellaisia on paljon. Muut seurat tuskin saavat ja niitä ei juuri ole. Tekniset harrastusyhdistykset lienevät aika pitkälle kadonnutta kansanperinnettä, mutta en minä ole kuullut, että joku pienoisrautatie- tai lennokkikerho, joita minun nuoruudessani oli (kaupungeissa, ei maalla) olisi saanut kunnalta rahaa lelujen ostamiseen.Varmaan kaikki seuroihin (yhdistyksiin) perustuvat harrastusmuodot saanevat yhteiskunnan tukea.
Liittyy, mutta se ei liity, jos minä tai vaimoni harrastaa jotain tuettua asiaa. Sitä minä tarkoitin tuolla liittymisellä. Kyllä me saamme kohtuullisen hyvätuloisina paljon enemmän hyötyjä yhteiskunnalta verojen vastineeksi kuin moni muu. Esimerkiksi tuettua taideharrastusta vaimolle ja lapsille. En minä sitä kaikkea oikeutettuna ja hyvän yhteiskunnan merkkinä pidä vaikka käytänkin hyväksi.
Siksi koska harrastajalle omaisuuden hankkiminen ei ole yhteiskunnan asia.
Ajattelin vain, että tuskin olit onnistunut yhtä jyrkkää naista löytämään kuin itse olet. Et ollutkaan.Neutroni kirjoitti: ↑21 Marras 2024, 19:23On, hän edustaa monessakin asiassa paljon enemmän elitismiä kuin minä. Tosin hänen taidemaku on aika perinteinen ja maanläheinen, käy ennemmin paikallisessa harrastajakesäteatterissa kuin jossain nykytaiteellisessa paskanviskomissirkuksessa. Mutta en näe miten se liittyy tähän asiaan. Ei se tee jostain asiasta oikeaa, että minä tai läheiseni hyötyvät siitä muiden kustannuksella.
Ymmärrän sen hyvin ja olen samaa mieltä. Mutta miksi elämysten hankkiminen sellaisten harrastajalle on yhteiskunnan asia? Eikö senkin pitäisi olla henkilökohtaiseen elämään kuuluva asia, jonka jokainen maksaa omasta pussistaan ja alan tarjonta muotoutuu sitten sen mukaan kuinka paljon mistäkin maksavia asiakkaita löytyy? Mikä on se oleellinen ero harraste-elämyksen ja roinan välillä, että yhteiskunnan kannattaa maksaa elämyksistä mutta ei roinasta?
Koska se tukee henkistä hyvinvointia, joten yhteiskunnan on hyvä tukea sitä.
Millä perusteella elämysharrastus tukee henkistä hyvinvointia enemmän kuin fyysisen materiaalin käsittelyyn liittyvät harrastukset?
Mielestäni yhteiskunnan ei tarvi hankkia harrastajalle välineitä, mutta se voi lainata välineitä harrastajalle.Neutroni kirjoitti: ↑21 Marras 2024, 20:04 Millä perusteella elämysharrastus tukee henkistä hyvinvointia enemmän kuin fyysisen materiaalin käsittelyyn liittyvät harrastukset?
Hyönteisiä, puutarhahommia, tietokoneella pelaamista ja teknistä askartelua. Tosin aika vähän jälkimmäistä kun teen sitä nykyisessä työssäni. Niin joo ja Tiedepalstaa tietenkin. Tämän palstan omilla aivoilla ajattelijoiden virheiden oikominen se vasta nupin päälle käy, sitä pitäisi tukea ainakin konserttilipun hinnalla kuussa.
Eipä niihin ole koskaan herunut senttiäkään tukea, vaikka varmaan sekin pehmittäisi lanttua yhtä lailla jos ei voisi harrastaa mitään. Tai olisi pakkoharrastettava jotain taidehömppää.