En nyt laittaisi tätä suoraan sun piikkiin, ja on valitettavaa jos tällainen sekaannus tapahtui.Stadin öljylanne kirjoitti: ↑13 Joulu 2024, 13:34Varmaan johtuu siitä, että minä olen onnistunut poimimaan kirjan alusta vain linkkisi takana olevan kolmannen ranskalaisen viivan ylhäältä lukien, joka menee näin: "Offers a complete rethinking of the rationalism-empiricism debate concerning the developmental origins of psychological traits". Eli aikalailla muu on mennyt minulta ohi jos siitä on ollut joku koherenti kuvaus tuossa alussa. Eli minun piikkiin menee, jos kirjasta on väärä luonnehdinta palstalla.Purdue kirjoitti: ↑13 Joulu 2024, 13:22Puhuttekohan te nyt samasta kirjasta.Naturalisti kirjoitti: ↑13 Joulu 2024, 12:19Ok, olin näköjään täysin pihalla siitä mistä puhuit. Puhuin itse lainaamassasi kommentissa toisesta kirjasta ja tämä kirja tuli esiin mulle vasta tässä tässä kommentissa. Unohdetaan nyt se toinen kirja ja puhutaan tästä. Kirja ei ole mulle tuttu, mutta tuntuu ChatGPT:n antamien vastausten mukaan kiinnostavalta.Stadin öljylanne kirjoitti: ↑13 Joulu 2024, 03:50Ensivaikutelmani kirjasta "The Building Blocks of Thought" on, että empirismillä viitataan siinä ajatukseen, että ihmisellä ei ole mitään geneettisesti perittyjä mielensisältöihin vaikuttavia taipumuksia, ja rationalismilla viitataan siinä ajatukseen, että ihmisillä on geneettisesti perittyjä mielensisältöihin vaikuttavia taipumuksia. Esimerkiksi empiristit ovat kirjan mukaan sitä mieltä, että adaptaatioita, joiden varaan evoluutiopsykologia rakennetaan, ei voi empiirisesti tutkia, joten evoluutiopsykologia ei ole tiedettä, kun taas rationalistit (kuten kirjan kirjoittajatkin) ovat sitä mieltä, että voidaanpas tutkia. Tai tämän kaltaisesta kärjistyksestä lähdetään ikään kuin liikkeelle. Eli jonkinlaisesta koulukuntien välisestä taistelusta vaikuttaisi olevan kyse näin ensialkuun. Mutta ehkäpä tuossa päädytään loppua kohden jonkinlaiseen kombinaatioon molemmista. Tai sitten ei. Olen kirjassa kuitenkin vasta niin alkutekijöissä (olen sivulla 25 ja kirjassa on kaiken kaikkiaan 704 sivua), etten ole ihan varma tekeekö tämä ensivaikutelmani oikeutta kirjalle.Naturalisti kirjoitti: ↑13 Joulu 2024, 02:54Mielenkiintoinen kommentti! Pohdit tutkijoiden sosiaalista statusta ja sen vaikutusta tieteen rajojen vartiointiin – hyvin ajankohtainen teema.Stadin öljylanne kirjoitti: ↑13 Joulu 2024, 01:26Mulla on noitten historiallisten jättiläisten ajattelua seuratessani sellainen ikuisen optimistin käsitys, että ehkä he kilpailivat aidosti eri tieteenalojen tutkijoita vastaan eliitin suomasta sosiaalisesta statuksesta. Jos esimerkiksi kielitieteilijä olisi lipsauttanut, että kieltä voi tutkia ja sen voi ymmärtää muillakin menetelmillä kuin lingvistisilla, ilman että oli itse muiden alojen asiantuntija, sosiaalinen status ja leipä pöydässä olisivat voineet helposti kadota. Ehkä heillä oli huomattavasti nykyaikaisemmat käsitykset oman alansa rajoitteista kuin julkisesti antoivat ymmärtää – tai jos ei, sekin saattoi johtua aikakauden kilpailuasetelmasta. Olen siis siinä luulossa, että poikkitieteelliset hankkeet ovat nykyään yleisempiä kuin aiemmin. Enkä sen takia, että tutkijat vain olisivat olleet tuolloin tämän päivän tutkijoita typerämpiä.Naturalisti kirjoitti: ↑13 Joulu 2024, 00:41 Kysyin:
Miten kirjan "Philosophical Foundations of Neuroscience" kirjoittajat määrittelevät konseptin käsitteen?
ChatGPT vastasi:
[nips] ...Wittgensteinilaisesta filosofiasta... [naps]
Vastaus herätti minussa monia vastaväitteitä. Tyydyttääkö tuo muita?
Nykyään poikkitieteellisyyttä ainakin puheiissa arvostetaan, mutta näetkö silti, että tieteenalan autonomian korostus ja status voi edelleen olla esteinä yhteistyölle?
Entä tarkoititko rationalismilla empirismin vastakohtaa, eli sitä, että nojaat enemmän teoreettiseen päättelyyn kuin empirismiin?
Kysymykseen "Miten kirja tulkitsee empirismin ja rationalismin käsitteet ja niiden suhteen?" se vastasi näin:
ChatGPT:
Christopher Molen teos *The Building Blocks of Thought* ei keskity eksplisiittisesti empirismin ja rationalismin filosofisten traditioiden määrittelyyn, mutta se käsittelee niiden välisiä jännitteitä kognitiotieteen ja mielen toiminnan tutkimuksen näkökulmasta. Mole pyrkii yhdistämään empiiriset havainnot ja rationaalisen päättelyn harmoniseksi kokonaisuudeksi selittäessään, miten ajattelu rakentuu ja kehittyy. Tässä tarkastellaan, miten teoksessa voidaan tulkita empirismin ja rationalismin suhde:
### **Empirismin rooli ajattelun rakennuspalikoissa**
Molen teorian mukaan ajattelun rakennuspalikat syntyvät aistihavainnoista ja vuorovaikutuksesta ympäristön kanssa, mikä on klassisen empirismin ytimessä. Hän painottaa, että ihmismielen representaatiot – olivatpa ne symbolisia tai analogisia – perustuvat pitkälti kokemukselliseen tietoon, joka kerääntyy havaintojen kautta.
Empiristiseen perinteeseen liittyen Mole korostaa myös oppimisen ja ympäristön merkitystä. Ajattelun perustana olevat rakennuspalikat kehittyvät ja muovautuvat yksilön kokemusten myötä, mikä tekee ajattelusta joustavaa ja sopeutuvaa.
### **Rationalismin merkitys ajattelussa**
Samalla Mole tunnistaa, että pelkät havainnot eivät riitä selittämään ajattelun monimutkaisuutta. Ajatteluun liittyy aina jokin prosessi, joka järjestää ja yhdistää havaintoja loogisella tavalla. Tämä rationaalisen päättelyn ja abstrahoinnin kyky on rationalismin mukainen ajattelutapa. Mole osoittaa, että esimerkiksi päättely, ongelmanratkaisu ja päätöksenteko nojaavat usein rakenteisiin, jotka ylittävät pelkän kokemuksellisen tiedon.
Rationalismi näkyy erityisesti siinä, miten mieli käyttää abstrakteja konsepteja ja sääntöjä, joita ei voida suoraan palauttaa havaintoaineistoon. Näin mieli luo uudenlaisia yhteyksiä ja mahdollistaa luovan ajattelun, joka ylittää sen, mitä on aiemmin havaittu.
### **Empirismi ja rationalismi täydentävinä voimina**
Molen teoksessa empirismi ja rationalismi eivät ole vastakkaisia, vaan toisiaan täydentäviä voimia. Hän esittää, että ajattelun rakennuspalikat koostuvat sekä kokemuksellisista että loogisista komponenteista, jotka ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään.
Esimerkiksi oppimisessa empiiriset havainnot antavat tarvittavaa tietoa, mutta rationaalinen prosessointi järjestää sen mielekkääksi kokonaisuudeksi. Toisaalta rationaalinen ajattelu edellyttää aina jonkinlaista empiiristä pohjaa toimiakseen, ja sen tehokkuus riippuu siitä, kuinka hyvin se pystyy hyödyntämään havaintoihin perustuvaa tietoa.
### **Kritiikki ja synteesi**
Mole kritisoi perinteisiä filosofisia jakoja empirismin ja rationalismin välillä, koska ne eivät hänen mukaansa riitä selittämään ihmisen ajattelun moniulotteisuutta. Sen sijaan hän ehdottaa synteesiä, jossa empiiriset havainnot ja rationaaliset prosessit nähdään saman järjestelmän osina. Tämä lähestymistapa heijastaa kognitiotieteen yleistä pyrkimystä yhdistää filosofiset, psykologiset ja neurotieteelliset näkökulmat yhtenäiseksi ajattelun malliksi.
### **Johtopäätös**
Molen käsittelyssä empirismi ja rationalismi eivät ole erillisiä tai kilpailevia lähestymistapoja, vaan niiden yhdistäminen on välttämätöntä ajattelun kokonaisvaltaiseksi ymmärtämiseksi. Empiirinen tieto antaa ajattelulle sen raaka-aineen, kun taas rationaalinen prosessointi järjestää sen toiminnallisiksi ja mielekkäiksi kokonaisuuksiksi. Tämä näkemys korostaa, että ajattelu on dynaaminen prosessi, joka hyödyntää molempia perinteitä saumattomasti.
----
Tuntuuko tämä vastsus lukemasi perusteella oikeaan osuvalta?
Tämän perusteella kirjan ajatukset resonoivat hyvin memeettisen naturalismin kanssa. Voin samaistaa nuo rakennuspalikat meemeiksi, joita on kahta sorttia: reaalimaailman representaatioita ja rationaalisia fiktioita, ajatustottumuksia, joita voidaan käyttää ajattelun apuvälineinä, mutta joilla ei ole vastinetta mielen prosessien ulkopuolisessa todellisuudessa.
Mä olin siinä käsityksessä että Stadin öljylanne kommentoi tätä teosta:
The Building Blocks of Thought: A Rationalist Account of the Origins of Concepts
Tuon ovat kirjoittaneet Stephen Laurence and Eric Margolis.
Tuosta yllä olevasta linkistä myös löytyy linkki Open Access vaihtoehtoon siitä oikealta yläkulmasta, josta teoksen saa ladattua PDF muodossa itselleen täysin ilmaiseksi.
Mä siis käsitin, että Stadin öljylanne kommentoi tätä pumaskaa noissa kommenteissaan?!
Jos näin on, niin sulla Naturalisti on analyysi väärästä kirjasta!
Mutta ymmärsin siis että puhuit tuosta mun eilen linkkaamastani kirjasta tänne, ja siinä todellakin puidaan empirismin ja rationalismin suhdetta ja ilmeisesti puolustellaan rationalismia jos oikein ymmärsin.
Eli tuo Naturalistin ChatGPT kuvaus ei liity mitenkään tähän kirjaan jota sinä kommentoit.