Neutroni kirjoitti: ↑06 Tammi 2025, 09:33Usko on kohtuullisen selkeä asia, mutta tieto on monimukaisempi. Se mitä ihmiset pitävät tietona vaihtelee ja sitä tutkii filosofiset tietoteoriat. Se mitä sinä pidät tietona ei välttämättä ole minulle tietoa, vaan uskoa. Esimerkiksi "fyysiset" todisteet Jeesuksesta ovat sinulle ilmeisesti jotain vanhoja jäänteitä, joihin liittyy historiallinen tarina, että ne ovat Jeesuksen osia. Sinulle uskontoosi sopivat tarinat ovat tietoa ja niihin liittyvät fyysiset objektit fyysisiä todisteita mutta minun empiristisen tietoteorian mukaan ne ovat vanhoja satuja ja fyysisiä todisteita ei ole olemassakaan.Koo kirjoitti: ↑06 Tammi 2025, 00:05 Ihmisillä voi olla samaan aikaan usko johonkin asiaan ja tieto. Ts. vain usko. Tai vain tieto. Tai kumpikin.
Jos kiistanalaisen henkilön olemassaolon puolesta on fyysisiä todisteita enemmän kuin todisteita sen puolesta ettei henkilöä ole ollut olemassa koskaan fyysisenä historiallisena henkilönä, joka on elänyt joskus lähi-idässä, moni ihminen uskoo silloin henkilön olleen olemassa.
Mutta ilmeisesti et tajua ettei tiedonpuute poista ihmisiltä mahdollisuutta uskonvaraiseen mielipiteeseen.
Moni uskoo Jeesukseen historiallisena henkilönä, mutta kaikki eivät. Siksi se on kiistanalainen asia ja sellaisena pysyy.
Muistaakseni katolisissa kirkoissa on tonnikaupalla Jeesuksen jäänteiksi väitettyjä pyhäinjäännöksiä. Taisi olla tuhdissa kunnossa Jesse-poika.
OK. Olen nähnyt mihin sellainen usko oikeassa olemisesta johtaa, joten jätän sen ilon suosiolla julistaville uskovaisille.Et ole väittänyt olevasi oikeassa kaikissa asioissa, mutta minä sanoinkin siksi jos haluat väittää jossain.
Ei pidä paikkansa, sillä esimerkiksi sinä vaadit todisteita eli tietoa tavallisilta ihmisiltä ja tiedät samalla ettei heillä voi olla niitä, niinpä selviät taviksista voittajana yleisön silmissä. Minä onneksi tiedän mitä haluat sanoa, ennen kuin sanot.
Vastasin sinulle aikaisemmin aihepiiriin liittyen ja vastaukseni on edelleen sama, ellet ole itse muuttanut kantaasi toiseksi tällä välin / kikkailet huviksesi.
Oikeassa olemisesta:
Silloin olen oikeassa, kun olen oikeassa ja sinä väärässä.
Silloin olen väärässä , kun olen väärässä ja sinä oikeassa.
Enkä todellakaan pelkää sanoa sitä ääneen, vaikka luentosalin mikrofoniin.
Että näin tällä kertaa.