Aika suomalaiselle sähköautolle?

Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

antitaide kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:32
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:22
antitaide kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:21
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:15
Susa kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:14
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:11 No en ole edes väittänyt mitään missään vaiheessa.
Mitä tämä sitten tarkoitti?
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 06:11 Mulla on kolmen hengen kolmipyörä konsepti sähkölle...joka olisi ½ taloudellisempi kuin joku Tesla 3...toimintamatka 1000 km jne o-100 2 sekunnissa niin ja edelleen.
2 sekkaa on helppo...0,5 sekkaa vaikeampi rasti.
Sähköauton rakentaminen, joka kiihtyisi 0–100 km/h 0,5 sekunnissa, on teoriassa mahdollista, mutta se törmää merkittäviin fysikaalisiin ja teknisiin haasteisiin:

Valtava teho ja vääntö:
-tehohäviöt (esim. renkaissa, voimansiirrossa) nostaisivat vaatimuksen lähemmäs 1 500–2 000 hv.

Äärimmäinen pito:
-renkaiden ja pinnan välillä pito vaatisi kitkakertoimen 5,67, mikä on mahdotonta tavallisilla renkailla ja pinnoilla.

Keveys:
- 200 kg auto vaatisi "vain" 300–400 hv teoreettisesti, mutta rakenteen tulisi kestää valtavat voimat. Hiilikuitu ja kevyet akut olisivat pakollisia.

Sähköjärjestelmä:
-akun pitää purkaa valtava määrä energiaa hetkessä. Nykyiset litiumioniakut voivat saavuttaa tämän lyhyissä purskeissa, mutta superkondensaattorit voisivat olla parempi vaihtoehto niiden nopean purkauskyvyn vuoksi.

Rakenteellinen kestävyys:
-Rungon, jousituksen ja kuljettajan istuimen on kestettävä 5,67 g:n kiihtyvyys. Kuljettaja voisi tarvita G-puvun.

Onko se mahdollista?
Nykyteknologialla: Ei käytännössä. Nopein realistinen raja sarjavalmisteisille autoille on noin 1,0–1,5 sekuntia, sillä pito ja renkaat muodostavat pullonkaulan. Grimselin 1,513 sekuntia oli kevyen kilpa-auton tulos, mutta 0,5 sekuntia vaatisi radikaaleja innovaatioita.

Esimerkki vertailusta
Drag racingissä nitrometaanikäyttöiset Top Fuel -autot kiihtyvät 0–100 km/h noin 0,8 sekunnissa (ja 0–539 km/h alle 4 sekunnissa) 10 000+ hv voimalla ja massiivisella downforcella. Sähköauton haaste on saavuttaa sama ilman polttomoottorin räjähtävää energiaa ja aerodynamiikkaa.

Johtopäätös:
0,5 sekuntia 0–100 km/h sähköautolla vaatisi vallankumouksellisia edistysaskelia renkaissa, materiaalitekniikassa ja energianhallinnassa. Nykyteknologialla se on lähes mahdotonta.
Oliko chat GTP ?

Kiihtyvyys po 6-7 G luokkaa.
Grok
Mutta vaikein ongelma kiihdytyksessä on siis tavallisten renkaiden pitävyys, riittävää kitkaa ei saada vaikka olisi kuinka tehokas auto.
Pitäisi olla liimamaiset kilparenkaat ja optimoitu pinta sekä voimakas downforce (esim. siivet tai imujärjestelmät kuten F1-autojen "fan car")
Magneettinen tai mekaaninen apu: Radassa voisi olla magneetteja tai muita voimia, mutta tämä ei olisi enää "puhdas" auton kiihdytys.
Huomaa, että Grok ei ajattele lainkaan...eli ei pysty ymmärtämään mahdollisuuksia jotka liittyvä sähkö moottoreiden käyttöön vs vanha bensakone.

Mielestäni malliesimerkki jälleen siitä mihin AI pystyy ja ei pysty.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Susa kirjoitti: 28 Helmi 2025, 00:04
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 21:01
Susa kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:47
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:42 Kyllä siihen on konsti. Tämä on sitä paljon puhuttua innovatiivisuutta.
Niinpä niin.
Kun auto kiihdyttää 0-100km/t sekunnissa niin kuinka pitkä on kiihdytysmatka suurinpiirtein?
Alle 10 metriä.
Aika hyvä! :bueno:
Vähän yli 12 metriä.
Niin mutta tällä menee 8 metriä.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

KultaKikkare kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:02
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 19:32 Tämä mun väline jättää nuo taakseen selkeästi.
Ai kumpi niistä, Volvo vai fillari?
Golf Variant...volvo ei ole rekisterissä enää...vaikka onkin huippukunnossa. Tai on seisontavakuutuksessa.
Viimeksi muokannut Tuulispää, 28 Helmi 2025, 08:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ID10T
Reactions:
Viestit: 20207
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Dragstereiden voimansiirtokin taitaa olla yksinkertaisempi kuin nelivedossa. Jos voimaa olisi tarkoitus siirtää kääntyville pyörille, menisi niissä pajon helpommin jotain rikki todella nopeissa kiihdytyksissä. Senkään takia neliveto ei tuo hirveästi lisäarvoa kiihdytyskisoihin. Tai sitten pitää olla TODELLA kestävät vetonivelet etupyörissä.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 9510
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Tuulispää kirjoitti: 28 Helmi 2025, 08:17
anarkistialkuasukas kirjoitti: 28 Helmi 2025, 06:30
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 23:13
Märkäruuti kirjoitti: 27 Helmi 2025, 21:12
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:42 Kyllä siihen on konsti.
Dragsterit esipolttavat "liimarenkaat" ennen starttia. Juurikaan muita keinoja ei ole. Kuten antitaide kertoi, ongelma ei ole teho, vaan miten sen siirtää tien pintaan sutimatta.
Onhan toki...all wheel drive. Plus tusina muuta konstia.
Ne tota...Eturenkaat nousee ilmaan kiihdytettäessä.. :roll:
Niin Dragstereissa nousee joiden painopiste on liian takana mootorin takia.
Olennaisempaa on vertikaalinen massakeskipiste. Jos se on voimaa välittävän kitkapinnan yläpuolella niin takapyörillä kiihdytetään ja etupyörillä jarrutetaan.

Mihin kohtaan se sijoittuu sun vermeessä?
Be stronger than your excuses
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 13810
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

ID10T kirjoitti: 28 Helmi 2025, 08:46 Dragstereiden voimansiirtokin taitaa olla yksinkertaisempi kuin nelivedossa. Jos voimaa olisi tarkoitus siirtää kääntyville pyörille, menisi niissä pajon helpommin jotain rikki todella nopeissa kiihdytyksissä. Senkään takia neliveto ei tuo hirveästi lisäarvoa kiihdytyskisoihin. Tai sitten pitää olla TODELLA kestävät vetonivelet etupyörissä.
Kiihdytyskisoissa autot tehdään niin, että paino on käytännössä kokonaan vetävillä takapyörillä. Vetonivelien pitäisi tosiaan olla raskasta työkoneluokkaa. Mutta rata-ajossa ja maanteillä neliveto on täysin ylivoimainen. Ainoa syy, miksi takavetoisia rata-autoja (tai ralliautoja) on edes olemassa, on se, että monien luokkien säännöt kieltävät nelivedon kokonaan tai rankaisevat niitä niin suurilla lisäpainoilla, jotka vievät kilpailuedun.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 9510
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Tollasessa kiihdytyksessä välittyy kyllä tarpeeksi vääntöä että se nokka nousee/kevenee kyllä pidemmänkin vipuvarren päässä.
Be stronger than your excuses
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

KultaKikkare kirjoitti: 28 Helmi 2025, 08:47
Tuulispää kirjoitti: 28 Helmi 2025, 08:17
anarkistialkuasukas kirjoitti: 28 Helmi 2025, 06:30
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 23:13
Märkäruuti kirjoitti: 27 Helmi 2025, 21:12
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:42 Kyllä siihen on konsti.
Dragsterit esipolttavat "liimarenkaat" ennen starttia. Juurikaan muita keinoja ei ole. Kuten antitaide kertoi, ongelma ei ole teho, vaan miten sen siirtää tien pintaan sutimatta.
Onhan toki...all wheel drive. Plus tusina muuta konstia.
Ne tota...Eturenkaat nousee ilmaan kiihdytettäessä.. :roll:
Niin Dragstereissa nousee joiden painopiste on liian takana mootorin takia.
Olennaisempaa on vertikaalinen massakeskipiste. Jos se on voimaa välittävän kitkapinnan yläpuolella niin takapyörillä kiihdytetään ja etupyörillä jarrutetaan.

Mihin kohtaan se sijoittuu sun vermeessä?
Akuilla saa pudotteua hyvin alas ja eteen.
antitaide
Reactions:
Viestit: 475
Liittynyt: 20 Maalis 2023, 15:16

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja antitaide »

KultaKikkare kirjoitti: 28 Helmi 2025, 08:53 Tollasessa kiihdytyksessä välittyy kyllä tarpeeksi vääntöä että se nokka nousee/kevenee kyllä pidemmänkin vipuvarren päässä.
Helikoptereillakin pyrstöroottori on vipuvarren päässä vääntämässä toiseen suuntaan kumotakseen pääroottorin aiheuttamaa kiertoa.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 13810
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Tuulispää kirjoitti: 28 Helmi 2025, 08:55 Akuilla saa pudotteua hyvin alas ja eteen.
Mitähän hauskaa sitten tapahtuu, kun kiihdytyksistä hurmaantunut tomppeli tulee sinun etupainoisella kinnerillä kaarteseen? Ei ajoneuvon kehittäminen ole koskaan yhden asian maksimointia (paitsi ehkä juuri kiihdytysajossa) vaan yhden asian paranus paskoo suorituskyvyn toisaalla.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Neutroni kirjoitti: 28 Helmi 2025, 09:25
Tuulispää kirjoitti: 28 Helmi 2025, 08:55 Akuilla saa pudotteua hyvin alas ja eteen.
Mitähän hauskaa sitten tapahtuu, kun kiihdytyksistä hurmaantunut tomppeli tulee sinun etupainoisella kinnerillä kaarteseen? Ei ajoneuvon kehittäminen ole koskaan yhden asian maksimointia (paitsi ehkä juuri kiihdytysajossa) vaan yhden asian paranus paskoo suorituskyvyn toisaalla.
Se on hoidossa.
oksidaani
Reactions:
Viestit: 199
Liittynyt: 23 Helmi 2023, 16:33

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja oksidaani »

Jännää ihmisten viehtymys nopeuteen ja voimaan. Katsoin fiat.fi-sivustolta pienimmän sähköauton pienimmällä moottorilla: Fiat 500e. Siinä on 70 kW:n moottori (95 hv)! Eikös sähkömoottorin etuna ole suuri vääntömomentti, joten luulisi riittävän jopa pienemmän tehon kuin vastaavassa polttisversiossa; vai meneekö tuo teholisä puhtaasti akun tuoman painolisän voittamiseen (itse akun paino + sen vaatima tukevampi runko)?
Tonttu
Reactions:
Viestit: 9289
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Tuulispää kirjoitti: 28 Helmi 2025, 09:32
Neutroni kirjoitti: 28 Helmi 2025, 09:25
Tuulispää kirjoitti: 28 Helmi 2025, 08:55 Akuilla saa pudotteua hyvin alas ja eteen.
Mitähän hauskaa sitten tapahtuu, kun kiihdytyksistä hurmaantunut tomppeli tulee sinun etupainoisella kinnerillä kaarteseen? Ei ajoneuvon kehittäminen ole koskaan yhden asian maksimointia (paitsi ehkä juuri kiihdytysajossa) vaan yhden asian paranus paskoo suorituskyvyn toisaalla.
Se on hoidossa.
Höpön löpön. Mielikuvituksesi laukkaa, mutta fysiikasta ymmärrät vähemmän kuin sika hopealusikasta. Sun kinnerissä ei mikään ole hoidossa. Olet piirrellyt paperille autonkuvia kuin pikkupoika, mutta käytännön toteutuksen ei sinulta onnistu.
ID10T
Reactions:
Viestit: 20207
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

oksidaani kirjoitti: 28 Helmi 2025, 09:37 Jännää ihmisten viehtymys nopeuteen ja voimaan. Katsoin fiat.fi-sivustolta pienimmän sähköauton pienimmällä moottorilla: Fiat 500e. Siinä on 70 kW:n moottori (95 hv)! Eikös sähkömoottorin etuna ole suuri vääntömomentti, joten luulisi riittävän jopa pienemmän tehon kuin vastaavassa polttisversiossa; vai meneekö tuo teholisä puhtaasti akun tuoman painolisän voittamiseen (itse akun paino + sen vaatima tukevampi runko)?
Itselle riittäisi mainiosti sähköauto, jonka huippunopeus olisi 130 km/h, kiihtyvyys 0-100 km/h alle 10 sekunnin ja ajomatka täydellä akulla 300 kilometriä. Tuosta ajomatkastakin voisi suurimman osan ajasta tinkiä, mutta joskus tulee tarve ajella vähän pidemmällekin.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 9510
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Aika suomalaiselle sähköautolle?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Tuulispää kirjoitti: 28 Helmi 2025, 08:55
KultaKikkare kirjoitti: 28 Helmi 2025, 08:47
Tuulispää kirjoitti: 28 Helmi 2025, 08:17
anarkistialkuasukas kirjoitti: 28 Helmi 2025, 06:30
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 23:13
Märkäruuti kirjoitti: 27 Helmi 2025, 21:12
Tuulispää kirjoitti: 27 Helmi 2025, 20:42 Kyllä siihen on konsti.
Dragsterit esipolttavat "liimarenkaat" ennen starttia. Juurikaan muita keinoja ei ole. Kuten antitaide kertoi, ongelma ei ole teho, vaan miten sen siirtää tien pintaan sutimatta.
Onhan toki...all wheel drive. Plus tusina muuta konstia.
Ne tota...Eturenkaat nousee ilmaan kiihdytettäessä.. :roll:
Niin Dragstereissa nousee joiden painopiste on liian takana mootorin takia.
Olennaisempaa on vertikaalinen massakeskipiste. Jos se on voimaa välittävän kitkapinnan yläpuolella niin takapyörillä kiihdytetään ja etupyörillä jarrutetaan.

Mihin kohtaan se sijoittuu sun vermeessä?
Akuilla saa pudotteua hyvin alas ja eteen.
Niin saa, mut ei vetävät etupyörät silti osallistu kiihdytykseen enää tollasella voimalla mitenkään merkittävästi ellei maavara ole tyyliin sentti tai alle.

Nopeiten kiihtyvät nelivedot on yleensä sellasia parin sekan autoja. Siitä alaspäin se on vaan turhaa kompleksisuutta ja parempi työntää kaikki voima takarenkaista.
Be stronger than your excuses
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin