No mä näkisin ensinnäkin, että tuo kuuden kohdan prosessointi on pitkältikin alitajuista ja automaattista. Nuo eri "moodit" sekoittuvat meidän ajattelussa yhdeksi kokonaisuudeksi, mutta näin analyyttisesti tuo erottelu on helppo tehdä.Stadin öljylanne kirjoitti: ↑17 Elo 2025, 14:40Tuo kuuden dimension analyysi on todella hyvä kuvaus siitä, miten tilanteen konteksti jäsennetään. Mietin kuitenkin, että voisiko tuo kuvata ennemminkin aleksityymikon kompensaatiostrategiaa kuin normaalia päätöksentekoa?Purdue kirjoitti: ↑17 Elo 2025, 12:13Mä edelleen katsoisin, että sen kontekstin hahmottaminen tapahtuu niin, että siinä henkilö hahmottaa tilannetta sekä aiempien kokemuksien että sen tilanteen tilannekohtaisen analyysin kautta.Stadin öljylanne kirjoitti: ↑17 Elo 2025, 03:36
Aivot tekevät tälle signaalille ennusteen (predictive processing): mitä kyseinen interoseptiivinen tila todennäköisesti tarkoittaa juuri tässä kontekstissa? Ennuste nojaa vahvasti aiempiin kokemuksiin, kulttuuriin, odotuksiin ja tavoitteisiin.
Tällöin voidaan karkeasti ajatella, että henkilö hahmottaa:
1) Totuuksia (Faktuaalinen tulkinta, materiaalinen ulkoinen maailma?)
2) Käyttäytymistä (Mitä toiset ihmiset tekevät ilman normatiivista tulkintaa?)
3) Intentioita (Mihin eri osapuolet pyrkivät?)
4) Normeja (Käyttäytyvätkö ihmiset odotusten ja normien mukaisesti?)
5) Arvostuksia (Onko asiat hyviä/pahoja henkilön näkökulmasta, valenssi ja hedoninen tulkinta?)
6) Reiluutta (Onko vuorovaikutusten lopputulokset reiluja ja oikeudenmukaisia?)
Näistä kaikki liittyvät ulkoisten tapahtumien arviointiin, eli siihen tapaan millä henkilö arvioi sitä tilannetta ja kontekstia. Ja tuohon prosessiin vaikuttaa tietysti nuo sun mainitsemat henkilön aiemmat kokemukset, odotukset ja kulttuuri.
Ja noista tuo kohta 3) eli intentiot liittyy siihen, että henkilö tulkitsee muiden osapuolten mielentiloja ja pyrkimyksiä. Arvostukset ja reiluus taas liittyy läheisemmin siihen kuinka yksilö myös kokee oman sisäisen maailmansa, eli nää liittyy myös tuohon mielihyvän kokemiseen.
Eli mä näkisin, että vaikka taustalla on aiemmat kokemukset ja kulttuuri, niin nää tilannekohtaiset 6 eri muuttujaa kuitenkin sanelee siinä itse tilanteessa pitkältikin sen, että millä tavoin se henkilö reagoi siihen tilanteeseen.
Aleksityymikot joutuvat todellakin tekemään juuri tuollaista systemaattista kognitiivista analyysiä tilanteista, koska heiltä puuttuu se intuitiivinen tunnetieto joka neurotypicaleilla ohjaa päätöksentekoa automaattisesti. He opettelevat "manuaalisesti" tunnistamaan normeja, intentioita ja reiluutta siinä missä muut saavat tämän informaation suoraan affektiivisten reaktioidensa kautta.
Neuropsykologisesti tämä on tuttua esimerkiksi orbitofrontaalisista vaurioista: henkilö osaa analysoida tilannetta älyllisesti mutta päätöksenteko kärsii, koska Damasion somaattisten merkkien hypoteesin mukainen "gut feeling" puuttuu.
Barrettin näkemyksen valossa tunteet eivät ole päätöksenteon häiriötekijä vaan sen tehostaja ja tarkentaja. Ne antavat nopeaa "esiseulontaa" eri vaihtoehdoille ja tuovat tarkkuutta juuri noihin kuuteen ulottuvuuteen joita kuvailit.
Eli ehkä tilanne on se, että neurotypical saa tunteiden kautta "ilmaiseksi" sen saman informaation jonka aleksityymikko joutuu hakemaan kovalla kognitiivisella työllä? Tunteet eivät tietenkään aina täysin korvaa analyysiä mutta tekevät siitä tarkempaa ja tehokkaampaa.
Lisäksi päätöksenteko- ja toimintaprosessi menee mun mielestä näin:
1) Tilannearviointi
2) Etujen ja intressien kartoitus
3) Päämäärien asettaminen
4) Keinojen valinta
5) Lopullinen päätös "toimia"
6) Toiminta
7) Lopputulos
8) Pidemmän aikavälin seuraukset
Mä näkisin, että tuo kuuden kohdan arviointiprosessi toimii tän päätöksenteko- ja toimintaprosessin vaiheissa 1-5 siellä taustalla, ja erityisesti siten että nämä kognitiot ovat "hedonisesti filtteröityjä". Hedoniset mielihyvän ja mielipahan tuntemukset, samoin kuin mieliala ja tunteet vaikuttavat siihen kuinka näitä kuutta kohtaa prosessoimme, ja kuinka tuo prosessointi vaikuttaa tuohon päätöksentekoprosessiin.
Siellä on aika monta "ristikkäin ja päällekkäin menevää toimintoa" yhtä aikaa aivojen prosessoitavana, joista lopulta syntyy tulkinta ja päätös toimia siinä tilanteessa.