Vetyautojen uusi tuleminen?
Re: Vetyautojen uusi tuleminen?
Käytännön ongelma on se että taloyhtiöissä kaikilla ei ole sähköautoja. Silloin ei saa enemmistöä joka päättäisi sijoittaa uuteen kiinteistön tulojohtoon ja latausasemiin. Jossain yhtiössä yksittäinen sähköautoilija maksoi itse latausaseman asentamisen ja sähkönkäyttönsä. Mutta ilmeisesti kaikenlainen valitus asiasta vaan jatkui.
Re: Vetyautojen uusi tuleminen?
Ei se nyt ihan noin ole. Ei sinua tai minua kukaan pysty pakottamaan hankkimaan vetyautoa. Meillä on edelleen valinnanvapaus.Neutroni kirjoitti: ↑15 Syys 2025, 07:38 Koko vetytalous on ja tulee olemaan puhtaasti poliittinen asia. Sinun saivartelu tekniikasta voi olla osittain oikeassa, mutta sillä ei ole mitään merkitystä sen kannalta miten vedyn käyttö yleistyy tulevaisuudessa. Jos poliitkot päättävät siirtyä vetytalouteen, sitten siirrytään tai itketään ja siirrytään, ja se pätös tehdään täysin ei-teknisistä syistä. Jos eteen tulee teknisiä ongelmia, veronmaksajat itkevät ja maksavat niiden tekniset ratkaisut.
-
Näinon0070
- Reactions:
- Viestit: 2641
- Liittynyt: 18 Joulu 2022, 18:07
Re: Vetyautojen uusi tuleminen?
Heh, hehBrainwashed kirjoitti: ↑15 Syys 2025, 09:11 Sähköautojen lataamisiin liittyvät ongelmat aiheuttavat lataamistarvetta myös niitä omistaville ihmisille, joten ihmisille tarkoitettuja lataamoitakin tullaan näillä näkymin tarvitsemaan tulevaisuudessa entistä enemmän.
![]()
Sähkön käyttö tulee kaikkien asiantuntijoiden mukaan lisääntymään voimakkaasti, eikä tuo minulla kahden auton kotilataaminen ole mikään ongelma. Ei nyt eikä tulevaisuudessa.
En käytä kotona suurta lataustehoa, eikä siihen ole mitään tarvettakaan.
Mutta jonkin sähkökäyttöisen vetyjärjestelmän valtakunnallinen käyttöönotto on kyllä hölmöläisten hommaa. Sähköä voidaan jo nyt varastoida monella tapaa järkevämmin.
Omassa taloudessa käytän siitä akkuihin ( autot ) sekä lämmityksiin.
Re: Vetyautojen uusi tuleminen?
Olet teknisesti oikeassa, mutta yhteiskunnan ja väestön tasolla hallitukset pystyvät pakottamaan asioita. Jos ne alkavat panostaa vetyinfraan samoin kuin vaikkapa tuulimyllyihin taannoin, niin se infra rakennetaan (liikemiehet kyttäävät kieli pitkällä yksityistettyjä urakoita, joista saa vedätettyä reippaan ylihinnan ja ostajalle kelpaa paskin mahdollinen laatu) ja suurin osa tavallisista ihmisistä mukautuu siihen. Jos joku jäärä käyttää vanhaa tekniikkaa niin kauan kun sitä on saatavilla ja vetäytyy sen jälkeen korpeen kiukuttelemaan, sillä ei ole yhteiskunnan tasolla mitään väliä. Suurin osa ihmisistä valitsee sen mikä tehdään veroilla, hallinnollisilla maksuilla ja mahdollisilla tuilla kustannustehokkaimmaksi tavaksi hoitaa arjen askareita.
En ainakaan minä osta yhtään bensalla tai sähköllä käyvää autoa periaatteen vuoksi, jos tarjolla on vedyllä toimivia, jotka ovat halvempia ja kätevämpiä ostaa ja käyttää ja tankkausverkosto tehdään kelvolliseksi. Ei tuollaisessa vetyvouhotuksessa ole tietenkään tekniseltä kannalta mitään järkeä, mutta politiikan päätöksissä tekniset seikat ovat täysin merkityksettömiä. Se on tunteellisen apinalauman eliittiyksilöiden temmellyskenttä, jossa ei järki paina tipan vertaa, kun alfauroot ja välillä naarasoletetutkin kilpailevat vallasta ja korkeimmasta paikasta kuormasta syömässä.
-
Märkäruuti
- Reactions:
- Viestit: 10391
- Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22
Re: Vetyautojen uusi tuleminen?
Suomessa on raskaalle liikenteelle tarkoitettuja vetyasemia. Jyväskylässä on kesästä alkaen ajanut jo viisi vetybussia. Eiköhän nekin jossain tankata.
Vety on ainakin näillä näkymin tulossa lähinnä raskaaseen kalustoon ja teollisuuden käyttöön.
Mitä sanoo AI?
"Missä vetyautoa voi tankata? Suomessa ei toistaiseksi ole kuluttajille suunnattua vedyn jakeluverkostoa. Muista Pohjoismaista vetyasemia löytyy jo, ja esimerkiksi Keski-Euroopassa on jo kattava vedyn jakeluverkosto."
Suomi kulkee tässäkin jälkijunassa.
Re: Vetyautojen uusi tuleminen?
Teollisesti vedylle voidaan ehkä keksiä järkeviäkin sovelluksia. Liikennekäyttöön ei oikein.Märkäruuti kirjoitti: ↑15 Syys 2025, 10:25 Vety on ainakin näillä näkymin tulossa lähinnä raskaaseen kalustoon ja teollisuuden käyttöön.
Mutta kuten huomataan, ei näitä asioita päätetä järjellä vaan poliitikkojen ja 95 % hönömassan tunteella. Suomalaiset poliitikot ovat valinneet tuulivoiman ykkösviherpesuvouhotukseksi ja täyttäneet maan tuulivoimilla. Se on ollut parempi valinta liki asumattomassa tuulisessa maassa kuin vetytemppuilut. Keski-Euroopan mailla ei ole samanlaista luksusta pystyttää neliökilometreitäin tuulimyllyjä ilmaiselle maalle, joten ne ovat valinneet toisenlaisia vihervouhotuksen muotoja. Mutta missään maassa vetyajoneuvoinfra ei ole tullut markkinoiden rahoittamana investointina teknisen paremmuuden ja markkinoilta saatavien voittojen takia, vaan se on ollut kaikkialla hallinnollinen päätös, joka veronmaksajat on pakotettu rahoittamaan, haluavat tai eivät. Osallistuville firmoille on taattu varmat ylihinnat pitkälle tulevaisuuteen, onnistui tai ei. Niin se tulee olemaan tälläkin, jos meidän poliitikot sellaiseen hurahtavat.Mitä sanoo AI?
"Missä vetyautoa voi tankata? Suomessa ei toistaiseksi ole kuluttajille suunnattua vedyn jakeluverkostoa. Muista Pohjoismaista vetyasemia löytyy jo, ja esimerkiksi Keski-Euroopassa on jo kattava vedyn jakeluverkosto."
Suomi kulkee tässäkin jälkijunassa.
-
Märkäruuti
- Reactions:
- Viestit: 10391
- Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22
Re: Vetyautojen uusi tuleminen?
Ensin oli puhe sähköautoista, joiden takia vetytaloutta ei kannata kehittää. Nyt onkin äkkiä puhe mistä tahansa akusta, jota miljardeista pistorasioista voi ladata. Eikä suuritehoisia akkujakaan kannata ladata missä vaan. Itse lataan sähköfillarini akkua kylppärin tai parvekkeen pistorasiasta. Vaikka akkupalot ovat harvinaisia, niin lataus kannattaa silti suorittaa siellä, missä akkupalo aiheuttaisi vähiten vahinkoa.
Sitten niistä vetyautoista:
Kuten edellä esitin Euroopassa on jo kattava vedyn jakeluverkosto. Hyundailla on ollut vuodesta 2013 kuluttajille myytävä vetyauto, Toyotalla on Mirai vetyauto, kuten myös Hondalla omansa. BMW on suunnitellut tuovansa vetykäyttöisen henkilöauton myyntiin 2028.
Voi olla, että vetyautot eivät henkilöautoina lyö läpi, mutta puheet tekniikan toimimattomuudesta ovat taas kerran ihan sitä ihtiään. Maailmalla kehitys on kulkenut vähän eri vauhtia kuin Impivaarassa.
Re: Vetyautojen uusi tuleminen?
Anteeksi maalaisuuteni, mutta en kyllä ymmärrä yhtään mitä tarkoitat. Viimeisen kuukauden aikana Suomen sähköntuotanto on ollut vajaata kulutukseen nähden muutamia tuulisia päiviä lukuunottamatta ja hinnat nordpoolissa ihan pilvissä.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑15 Syys 2025, 06:04Tuotantoa olisi riittänyt. Sähköverkossa kulkeva sähkö ei vaan odottele inverttereiden kautta verkkoon ajettavaa sähköä vaan ottaa sähkön sieltä mistä se on heti saatavilla. Tästä mä olen nimenomaan yrittänyt puhua. Ja taas on Suomen puolella mennyt tuulivoimalla tuotettava sähkö harakoille kun sitä ei ole osattu hyödyntää elektrolyysin kautta tuotettavaksi vedyksi.Justis kirjoitti: ↑14 Syys 2025, 07:56Eikä pitäisikään olla vaihtelua. Ydinvoima on sitä perusvoimaa. Kuukauden ajalta Suomi on joutunut pääsääntöisesti tuomaan sähköä eli oma tuotanto ei ole riittänyt, silloin tietysti voimaloita ajetaan täydellä teholla. Vain muutamia hetkiä on ollut että tuotanto Suomessa on ollut suurempaa kuin kulutus ja silloin on ehkä järkevää pudottaa tehoa hieman. Ydinvoiman sähkö on myyty suurimmaksi osaksi etukäteen sovitulla hinnalla ja ylijäämä kaupataan Nordpoolissa. Jos hinta on oletettavasti nolla tai lähellä niin ydinvoimaa voidaan leikata sen verran mitä ei ole etukäteen myyty.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑13 Syys 2025, 16:41Valitsin kuukauden ajanjakson ja otin näkyviin pelkästään ydinvoiman tuotannon. Eikä siinä kyllä ihan kauheasti näy mitään vaihtelua. Aika tasaista graafia.rellu kirjoitti: ↑13 Syys 2025, 12:10https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/s ... lman-tila/anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑13 Syys 2025, 07:51Tuolta näkee mikä on tuotanto nyt. Mikä se oli viikko sitten?Justis kirjoitti: ↑12 Syys 2025, 20:50 Kuten Tauko edellä kertoi niin vaikka sieltä ja TVOn sivuilta näkee myös voimaloiden tehon. Nyt on näköjään OL3 tehoa pudotettu useamman sata MW.
https://www.tvo.fi/tuotanto.html
Se vähäinen ylimääräinen sähkö on myyty sitten ulkomaille nolla hintaan kun taas sitten ostetaan sähköä Ruotsista helvetin kalliilla. Pitäisikö jonkun vetytehtaan pyöriä vain vaikka kuutena päivänä kuukaudessa. Tulee kyllä kallista vetyä.
Re: Vetyautojen uusi tuleminen?
Poliittiset päätökset menee joskus ihan varmasti järjen edelle mutta entä sitten ihan virkamiesten päätökset?Neutroni kirjoitti: ↑15 Syys 2025, 10:33Teollisesti vedylle voidaan ehkä keksiä järkeviäkin sovelluksia. Liikennekäyttöön ei oikein.Märkäruuti kirjoitti: ↑15 Syys 2025, 10:25 Vety on ainakin näillä näkymin tulossa lähinnä raskaaseen kalustoon ja teollisuuden käyttöön.
Mutta kuten huomataan, ei näitä asioita päätetä järjellä vaan poliitikkojen ja 95 % hönömassan tunteella. Suomalaiset poliitikot ovat valinneet tuulivoiman ykkösviherpesuvouhotukseksi ja täyttäneet maan tuulivoimilla. Se on ollut parempi valinta liki asumattomassa tuulisessa maassa kuin vetytemppuilut. Keski-Euroopan mailla ei ole samanlaista luksusta pystyttää neliökilometreitäin tuulimyllyjä ilmaiselle maalle, joten ne ovat valinneet toisenlaisia vihervouhotuksen muotoja. Mutta missään maassa vetyajoneuvoinfra ei ole tullut markkinoiden rahoittamana investointina teknisen paremmuuden ja markkinoilta saatavien voittojen takia, vaan se on ollut kaikkialla hallinnollinen päätös, joka veronmaksajat on pakotettu rahoittamaan, haluavat tai eivät. Osallistuville firmoille on taattu varmat ylihinnat pitkälle tulevaisuuteen, onnistui tai ei. Niin se tulee olemaan tälläkin, jos meidän poliitikot sellaiseen hurahtavat.Mitä sanoo AI?
"Missä vetyautoa voi tankata? Suomessa ei toistaiseksi ole kuluttajille suunnattua vedyn jakeluverkostoa. Muista Pohjoismaista vetyasemia löytyy jo, ja esimerkiksi Keski-Euroopassa on jo kattava vedyn jakeluverkosto."
Suomi kulkee tässäkin jälkijunassa.
Ajelin tuossa kesällä tunnetusti janoisella Nissan Navaralla kärry perässä ja ajattelin mennä tankkaamaan Ruovedellä Seolle jossa joskus silloin tällöin olen käynyt. Polttoaineiden myynti olikin loppunut Ely-keskuksen toimesta. No muutama kilometri pohjoiseen oli ABC asema josta kuulemma myynti loppuu tämän syksyn aikana. Ely-keskus taas asialla. Pohjavesi aluetta kuulemma. Näin ne tapetaan maalaiskunnat kun viranomaiset tekevät palveluista mahdotonta toteuttaa. 4000 asukkaan kunta jää ilman polttoainejakelua ja lähimpään tankkauspisteeseen on useita kymmeniä kilometrejä. Voi olla että sähköautot tai vetyauto yleistyy tai sitten ei.
Kun poliitikot tai viranhaltijat tekevät päätöksillään elämän mahdottomaksi niin ei kai siinä sitten auta kun muuttaa Tampereelle kommunistiksi.
-
Märkäruuti
- Reactions:
- Viestit: 10391
- Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22
Re: Vetyautojen uusi tuleminen?
No sitten teitä on siellä kolme.
Tampereenkiälisissä uutisissa kerrottiin takavuosina kommunistien Tammelantorilla pitämästä joukkokokouksesta. Polliisi oli käskenyt ne molemmat kotio.
Re: Vetyautojen uusi tuleminen?
Olen kyllä sanaton. On täällä sekopäistä porukkaa...Neutroni kirjoitti: ↑15 Syys 2025, 07:38Koko energiapolitiikka on täysin hallinnollinen asia ja sen ongelmat hallinnollisia. Eivät tekniset ongelmat ole mitään oikeita yhteiskunnallisia ongelmia vaan pienten propellihattujen leikkejä. Kaikki maailman todelliset ongelmat ovat poliittisia ja hallinnollisia. Jos hallinto haluaa jonkun asian, se voi aina ratkoa tekniset ongelmat rahalla. Koko vetytalous on ja tulee olemaan puhtaasti poliittinen asia. Sinun saivartelu tekniikasta voi olla osittain oikeassa, mutta sillä ei ole mitään merkitystä sen kannalta miten vedyn käyttö yleistyy tulevaisuudessa. Jos poliitkot päättävät siirtyä vetytalouteen, sitten siirrytään tai itketään ja siirrytään, ja se pätös tehdään täysin ei-teknisistä syistä. Jos eteen tulee teknisiä ongelmia, veronmaksajat itkevät ja maksavat niiden tekniset ratkaisut.
Sinulla ei ilmeisesti ole sähköautoa.Suomessa on paljon enemmän paikkoja, joissa saan luvan tankata bensaa kuin paikkoja, joissa saan luvan ladata akkuja.Periaatteessa voit ladata akkuja (mitä vitun tahansa akkkuja, vaikka kännykäsi akkua) miljadeista pistorasioista ympäri maailman. Tämä kiistetään sitten sillä ettei muka saa "lupaa". No et voi bensa-autoasikaan tankata missään ilman lupaa. Ihme juttu että bensa-autoja on niinkin paljon.
Suomessa on 10 000-12 000 julkista sähköauton latauspistettä (ja yksityisiä vielä paljon enemmän, kun periaatteess ajokainen pistorasiakin on sellainen) ja 2000-2100 polttoaineen jakelupistettä (yksityisiä tuskin kourallista enempää). On kanssakeskutelijoiden halveksimista esittää pokkana kenen tahansa tarkistettavissa olevia virheellisiä väitteitä oman argumentointinsa tueksi.
Mutta siitä ei ollut kyse. Kyse oli siitä että akkuja voi ladata pistorasiasta. Joita on maailmasa miljardeja.
Eli kysymys kuuluu:
Voiko akkuja ladata pistorasiasta?
1. voi
2. ei voi
Jos vastauksesi on 2, niin kerro miksi ei voi.
Ja se bensan tankkausluvan saaminen onnistuu ihan vain pankkikorttia vilauttamalla, kun taas sähkön tankkaamiseen tarvitaan juuri oikean firman äppi ja helvetisti tuuria, että se sattuu toimimaan silloin kuin tarvitsen. Olen tehnyt melkein kaikki ostokset pankkikortilla noin 35 vuotta ja törmännyt kaksi kertaa siihen, että kortti ei toimi teknisen vian takia. Sähkölatausäppien käyttäjät eivät muuta teekään kuin ulisevat siitä etteivät ne toimi.
Se on tosielämää ja siinä ei ylevät periaatteet miljardeista pistorasioista paljoa auta, kun äppi sanoo, että yhteyttä ei saada, ja akku jää lataamatta. Periaatteet ovat joutavaa filosofista länkytystä, joista ei ole iloa netissä pätemisen ulkopuolella.
Ihan tavallisesta pistorasiatakin voi akkuja latailla. Viime yönä minun puhelimeni akku latautui induktiolaturilla nukkuessani. Laturi oli kytketty ihan tavalliseen kerrostalon pistorasiaan ja lataustapahtuma hoitui ihan puhelimen käyttöjärjestelmän ohjaamana ilman mitään appia.
Onko yllä kuvattu mahdollista vai valehtelenko?
1. On
2. Ei ole, valehtelet.
Jos ei ole, niin miksi ei?
Yhyy.Siisti suusi tai joudut moderaatiotoimenpiteiden kohteeksi. Täällä tullaan sanomaan vastaan väität mitä tahansa. Jos et kestä sitä ilman aggressiivista suunsoittoa niin vetäydy treenaamaan mielen hallintaa. Se on paljon tärkeämpi taito maailmassa kuin totuuden julistaminen.Se että jankkaa jostain akuista kun jää kiinni vetyteknologian ymmärtämättömyydestä vaan korostaa typeryyttä.
Ei olla enää kovinkaan kaukana akkujen painosta. Akkujen, joita voi ladata miljardeista ympäri maailmaa olevista pistorasioista ilman periaatteessa mitään valmistus- ja jakeluinfrainvestointeja.
Re: Vetyautojen uusi tuleminen?
Ho hhoijaa. Näköjään täällä on oikein periaatteena ettei tarkisteta mitään esitettyjä väitteitä mistään. Minulla on päinvastainen periaate ja siksi täällä jo uhkaillaan banneilla.Märkäruuti kirjoitti: ↑15 Syys 2025, 10:48Ensin oli puhe sähköautoista, joiden takia vetytaloutta ei kannata kehittää. Nyt onkin äkkiä puhe mistä tahansa akusta, jota miljardeista pistorasioista voi ladata. Eikä suuritehoisia akkujakaan kannata ladata missä vaan. Itse lataan sähköfillarini akkua kylppärin tai parvekkeen pistorasiasta. Vaikka akkupalot ovat harvinaisia, niin lataus kannattaa silti suorittaa siellä, missä akkupalo aiheuttaisi vähiten vahinkoa.
Sitten niistä vetyautoista:
Kuten edellä esitin Euroopassa on jo kattava vedyn jakeluverkosto. Hyundailla on ollut vuodesta 2013 kuluttajille myytävä vetyauto, Toyotalla on Mirai vetyauto, kuten myös Hondalla omansa. BMW on suunnitellut tuovansa vetykäyttöisen henkilöauton myyntiin 2028.
Voi olla, että vetyautot eivät henkilöautoina lyö läpi, mutta puheet tekniikan toimimattomuudesta ovat taas kerran ihan sitä ihtiään. Maailmalla kehitys on kulkenut vähän eri vauhtia kuin Impivaarassa.![]()
Vetuautojen huippuvuosi oli 2021, jollain niitä maailmanlaajuisesti myytiin "massiiviset" 20 700 kpl. Siitä on tultu reippaasti alaspäin kun on käynyt selväksi ettei vedystä ole autokäyttöön samalla kun sähköautot ovat vallanneet markkinoita. Suomessa vuosittain myytävien vetyaitojen määrän voi laskea Django Reinhardtin vasemman käden sormilla.
Ei olla enää kovinkaan kaukana akkujen painosta. Akkujen, joita voi ladata miljardeista ympäri maailmaa olevista pistorasioista ilman periaatteessa mitään valmistus- ja jakeluinfrainvestointeja.
-
Märkäruuti
- Reactions:
- Viestit: 10391
- Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22
Re: Vetyautojen uusi tuleminen?
Oli kyse sähköauton akkujen lataamisesta, johon ei käytänössä ole väittämiäsi miljardeja pistorasioita. Mutta kun ketju etenee, maalitolpat siirtyvät ja kommentoit käyvät entistäkin lapsellisemmiksi.
-
Märkäruuti
- Reactions:
- Viestit: 10391
- Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22
Re: Vetyautojen uusi tuleminen?
Ei ollut kyse määrästä, vaan siitä onko vedynjakeluverkko toteutettavissa ja voiko vety korvata fossiilisia myön henkilöautoissa. Molempiin vastaus on kyllä.
Ei sinua mielipiteesi takia banneilla uhkailla. En ainakaan itse ole sellaista uhkailua nähnyt. Kielenkäyttösi on ollut ala-arvoista ja vaikka et itse sitä tajuaisikaan, niin martyyrin viitanpäälle nyhtäminen on bannivaroitusten takia lapsellista.
Re: Vetyautojen uusi tuleminen?
Taloyhtiöissä nyt riidellään ihan joka asiasta muutenkin.Vonnegut kirjoitti: ↑15 Syys 2025, 09:12 Käytännön ongelma on se että taloyhtiöissä kaikilla ei ole sähköautoja. Silloin ei saa enemmistöä joka päättäisi sijoittaa uuteen kiinteistön tulojohtoon ja latausasemiin. Jossain yhtiössä yksittäinen sähköautoilija maksoi itse latausaseman asentamisen ja sähkönkäyttönsä. Mutta ilmeisesti kaikenlainen valitus asiasta vaan jatkui.
Se miten monta ja minkälaisia latausasemia taloyhtiöön voi asentaa riippuu toki viime kädessä taloon tulevasta syöttökaapelista. Käytännössä lähes aina kapasiteettia on ainakin hidaslataukseen, jonka tolpat ovat alle 1000 €/kpl ja kuormanhallinnan voi hoitaa pilvipalveluna. Hidaslatausasemat tarjoavat tyypillisesti parin kilowatin nopeutta, joka riittää hyvin lataushybridin arkikäyttöön ja auttavasti täyssähköönkin. Käytetty sähkö tietysti menee aina lataajan omasta pussista, mikä poikkeaa vanhanmallisista lämmitystolpista joissa sähköä ei yleensä erikseen veloiteta kun sitä sai vain muutaman kilowatin vuorokaudessa.
Nykyään lain mukaan taloyhtiöt on suurempien remonttien yhteydessä velvoitettu hankkimaan asukkaiden käyttöön myös latausasemia, joten ne tulevat jollain aikajänteellä yleistymään väistämättä. Käytännössä on huomattu myös, että kun yhtiö hankkii lataustolppia, se lisää asukkaiden kiinnostusta sähköautoiluun ja sähköautojen määrä asukkaiden keskuudessa alkaa lisääntyä.
Omassa taloyhtiössä vanhojen lataustolppien pääsulake on 3 x 63 A ja kaapelointi ryhmäkeskuksesta 2 kpl 3x10 mm3. Kaapeloinnissa riittää kapasiteettia ja selvityksessä on, voisiko sulakekoon nostaa 3 x 100 A ilman kaapeloinnin muutoksia. Nykysulakkeillakin saadaan jo n. 40 kw, joka riittää aika mukavasti puoleen tusinaan esim. 7,2 kwh tolppia.
Ei olla enää kovinkaan kaukana akkujen painosta. Akkujen, joita voi ladata miljardeista ympäri maailmaa olevista pistorasioista ilman periaatteessa mitään valmistus- ja jakeluinfrainvestointeja.

