Vetyautojen uusi tuleminen?

Avatar
Vonnegut
Reactions:
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Syys 2025, 17:13

Re: Vetyautojen uusi tuleminen?

Viesti Kirjoittaja Vonnegut »

Käytännön ongelma on se että taloyhtiöissä kaikilla ei ole sähköautoja. Silloin ei saa enemmistöä joka päättäisi sijoittaa uuteen kiinteistön tulojohtoon ja latausasemiin. Jossain yhtiössä yksittäinen sähköautoilija maksoi itse latausaseman asentamisen ja sähkönkäyttönsä. Mutta ilmeisesti kaikenlainen valitus asiasta vaan jatkui.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 9289
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Vetyautojen uusi tuleminen?

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Neutroni kirjoitti: 15 Syys 2025, 07:38 Koko vetytalous on ja tulee olemaan puhtaasti poliittinen asia. Sinun saivartelu tekniikasta voi olla osittain oikeassa, mutta sillä ei ole mitään merkitystä sen kannalta miten vedyn käyttö yleistyy tulevaisuudessa. Jos poliitkot päättävät siirtyä vetytalouteen, sitten siirrytään tai itketään ja siirrytään, ja se pätös tehdään täysin ei-teknisistä syistä. Jos eteen tulee teknisiä ongelmia, veronmaksajat itkevät ja maksavat niiden tekniset ratkaisut.
Ei se nyt ihan noin ole. Ei sinua tai minua kukaan pysty pakottamaan hankkimaan vetyautoa. Meillä on edelleen valinnanvapaus.
Näinon0070
Reactions:
Viestit: 2641
Liittynyt: 18 Joulu 2022, 18:07

Re: Vetyautojen uusi tuleminen?

Viesti Kirjoittaja Näinon0070 »

Brainwashed kirjoitti: 15 Syys 2025, 09:11 Sähköautojen lataamisiin liittyvät ongelmat aiheuttavat lataamistarvetta myös niitä omistaville ihmisille, joten ihmisille tarkoitettuja lataamoitakin tullaan näillä näkymin tarvitsemaan tulevaisuudessa entistä enemmän.

8-)
Heh, heh :mrgreen:
Sähkön käyttö tulee kaikkien asiantuntijoiden mukaan lisääntymään voimakkaasti, eikä tuo minulla kahden auton kotilataaminen ole mikään ongelma. Ei nyt eikä tulevaisuudessa.
En käytä kotona suurta lataustehoa, eikä siihen ole mitään tarvettakaan.
Mutta jonkin sähkökäyttöisen vetyjärjestelmän valtakunnallinen käyttöönotto on kyllä hölmöläisten hommaa. Sähköä voidaan jo nyt varastoida monella tapaa järkevämmin.
Omassa taloudessa käytän siitä akkuihin ( autot ) sekä lämmityksiin.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 13810
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Vetyautojen uusi tuleminen?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Tonttu kirjoitti: 15 Syys 2025, 09:27 Ei se nyt ihan noin ole. Ei sinua tai minua kukaan pysty pakottamaan hankkimaan vetyautoa. Meillä on edelleen valinnanvapaus.
Olet teknisesti oikeassa, mutta yhteiskunnan ja väestön tasolla hallitukset pystyvät pakottamaan asioita. Jos ne alkavat panostaa vetyinfraan samoin kuin vaikkapa tuulimyllyihin taannoin, niin se infra rakennetaan (liikemiehet kyttäävät kieli pitkällä yksityistettyjä urakoita, joista saa vedätettyä reippaan ylihinnan ja ostajalle kelpaa paskin mahdollinen laatu) ja suurin osa tavallisista ihmisistä mukautuu siihen. Jos joku jäärä käyttää vanhaa tekniikkaa niin kauan kun sitä on saatavilla ja vetäytyy sen jälkeen korpeen kiukuttelemaan, sillä ei ole yhteiskunnan tasolla mitään väliä. Suurin osa ihmisistä valitsee sen mikä tehdään veroilla, hallinnollisilla maksuilla ja mahdollisilla tuilla kustannustehokkaimmaksi tavaksi hoitaa arjen askareita.

En ainakaan minä osta yhtään bensalla tai sähköllä käyvää autoa periaatteen vuoksi, jos tarjolla on vedyllä toimivia, jotka ovat halvempia ja kätevämpiä ostaa ja käyttää ja tankkausverkosto tehdään kelvolliseksi. Ei tuollaisessa vetyvouhotuksessa ole tietenkään tekniseltä kannalta mitään järkeä, mutta politiikan päätöksissä tekniset seikat ovat täysin merkityksettömiä. Se on tunteellisen apinalauman eliittiyksilöiden temmellyskenttä, jossa ei järki paina tipan vertaa, kun alfauroot ja välillä naarasoletetutkin kilpailevat vallasta ja korkeimmasta paikasta kuormasta syömässä.
Märkäruuti
Reactions:
Viestit: 10391
Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22

Re: Vetyautojen uusi tuleminen?

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Tonttu kirjoitti: 14 Syys 2025, 22:59 Ei vaan niitä vetyasemia ole näkynyt vielä eikä todennäköisesti tule vielä lähitulevaisuudessakaan.
Suomessa on raskaalle liikenteelle tarkoitettuja vetyasemia. Jyväskylässä on kesästä alkaen ajanut jo viisi vetybussia. Eiköhän nekin jossain tankata.
Vety on ainakin näillä näkymin tulossa lähinnä raskaaseen kalustoon ja teollisuuden käyttöön.

Mitä sanoo AI?
"Missä vetyautoa voi tankata? Suomessa ei toistaiseksi ole kuluttajille suunnattua vedyn jakeluverkostoa. Muista Pohjoismaista vetyasemia löytyy jo, ja esimerkiksi Keski-Euroopassa on jo kattava vedyn jakeluverkosto."

Suomi kulkee tässäkin jälkijunassa.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 13810
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Vetyautojen uusi tuleminen?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Märkäruuti kirjoitti: 15 Syys 2025, 10:25 Vety on ainakin näillä näkymin tulossa lähinnä raskaaseen kalustoon ja teollisuuden käyttöön.
Teollisesti vedylle voidaan ehkä keksiä järkeviäkin sovelluksia. Liikennekäyttöön ei oikein.
Mitä sanoo AI?
"Missä vetyautoa voi tankata? Suomessa ei toistaiseksi ole kuluttajille suunnattua vedyn jakeluverkostoa. Muista Pohjoismaista vetyasemia löytyy jo, ja esimerkiksi Keski-Euroopassa on jo kattava vedyn jakeluverkosto."

Suomi kulkee tässäkin jälkijunassa.
Mutta kuten huomataan, ei näitä asioita päätetä järjellä vaan poliitikkojen ja 95 % hönömassan tunteella. Suomalaiset poliitikot ovat valinneet tuulivoiman ykkösviherpesuvouhotukseksi ja täyttäneet maan tuulivoimilla. Se on ollut parempi valinta liki asumattomassa tuulisessa maassa kuin vetytemppuilut. Keski-Euroopan mailla ei ole samanlaista luksusta pystyttää neliökilometreitäin tuulimyllyjä ilmaiselle maalle, joten ne ovat valinneet toisenlaisia vihervouhotuksen muotoja. Mutta missään maassa vetyajoneuvoinfra ei ole tullut markkinoiden rahoittamana investointina teknisen paremmuuden ja markkinoilta saatavien voittojen takia, vaan se on ollut kaikkialla hallinnollinen päätös, joka veronmaksajat on pakotettu rahoittamaan, haluavat tai eivät. Osallistuville firmoille on taattu varmat ylihinnat pitkälle tulevaisuuteen, onnistui tai ei. Niin se tulee olemaan tälläkin, jos meidän poliitikot sellaiseen hurahtavat.
Märkäruuti
Reactions:
Viestit: 10391
Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22

Re: Vetyautojen uusi tuleminen?

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

rellu kirjoitti: 14 Syys 2025, 22:53 Faktaksi jää että akkuja voi ladata jokaisesta pistorasiasta sopivalla laturilla. Pistorasioita puolestaan on maailmalla miljardeja.
Ensin oli puhe sähköautoista, joiden takia vetytaloutta ei kannata kehittää. Nyt onkin äkkiä puhe mistä tahansa akusta, jota miljardeista pistorasioista voi ladata. Eikä suuritehoisia akkujakaan kannata ladata missä vaan. Itse lataan sähköfillarini akkua kylppärin tai parvekkeen pistorasiasta. Vaikka akkupalot ovat harvinaisia, niin lataus kannattaa silti suorittaa siellä, missä akkupalo aiheuttaisi vähiten vahinkoa.

Sitten niistä vetyautoista:
Kuten edellä esitin Euroopassa on jo kattava vedyn jakeluverkosto. Hyundailla on ollut vuodesta 2013 kuluttajille myytävä vetyauto, Toyotalla on Mirai vetyauto, kuten myös Hondalla omansa. BMW on suunnitellut tuovansa vetykäyttöisen henkilöauton myyntiin 2028.
Voi olla, että vetyautot eivät henkilöautoina lyö läpi, mutta puheet tekniikan toimimattomuudesta ovat taas kerran ihan sitä ihtiään. Maailmalla kehitys on kulkenut vähän eri vauhtia kuin Impivaarassa. :mrgreen:
Justis
Reactions:
Viestit: 2992
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Vetyautojen uusi tuleminen?

Viesti Kirjoittaja Justis »

anarkistialkuasukas kirjoitti: 15 Syys 2025, 06:04
Justis kirjoitti: 14 Syys 2025, 07:56
anarkistialkuasukas kirjoitti: 13 Syys 2025, 16:41
rellu kirjoitti: 13 Syys 2025, 12:10
anarkistialkuasukas kirjoitti: 13 Syys 2025, 07:51
Justis kirjoitti: 12 Syys 2025, 20:50 Kuten Tauko edellä kertoi niin vaikka sieltä ja TVOn sivuilta näkee myös voimaloiden tehon. Nyt on näköjään OL3 tehoa pudotettu useamman sata MW.
https://www.tvo.fi/tuotanto.html
Tuolta näkee mikä on tuotanto nyt. Mikä se oli viikko sitten?
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/s ... lman-tila/
Valitsin kuukauden ajanjakson ja otin näkyviin pelkästään ydinvoiman tuotannon. Eikä siinä kyllä ihan kauheasti näy mitään vaihtelua. Aika tasaista graafia.
Eikä pitäisikään olla vaihtelua. Ydinvoima on sitä perusvoimaa. Kuukauden ajalta Suomi on joutunut pääsääntöisesti tuomaan sähköä eli oma tuotanto ei ole riittänyt, silloin tietysti voimaloita ajetaan täydellä teholla. Vain muutamia hetkiä on ollut että tuotanto Suomessa on ollut suurempaa kuin kulutus ja silloin on ehkä järkevää pudottaa tehoa hieman. Ydinvoiman sähkö on myyty suurimmaksi osaksi etukäteen sovitulla hinnalla ja ylijäämä kaupataan Nordpoolissa. Jos hinta on oletettavasti nolla tai lähellä niin ydinvoimaa voidaan leikata sen verran mitä ei ole etukäteen myyty.
Tuotantoa olisi riittänyt. Sähköverkossa kulkeva sähkö ei vaan odottele inverttereiden kautta verkkoon ajettavaa sähköä vaan ottaa sähkön sieltä mistä se on heti saatavilla. Tästä mä olen nimenomaan yrittänyt puhua. Ja taas on Suomen puolella mennyt tuulivoimalla tuotettava sähkö harakoille kun sitä ei ole osattu hyödyntää elektrolyysin kautta tuotettavaksi vedyksi.
Anteeksi maalaisuuteni, mutta en kyllä ymmärrä yhtään mitä tarkoitat. Viimeisen kuukauden aikana Suomen sähköntuotanto on ollut vajaata kulutukseen nähden muutamia tuulisia päiviä lukuunottamatta ja hinnat nordpoolissa ihan pilvissä.

Se vähäinen ylimääräinen sähkö on myyty sitten ulkomaille nolla hintaan kun taas sitten ostetaan sähköä Ruotsista helvetin kalliilla. Pitäisikö jonkun vetytehtaan pyöriä vain vaikka kuutena päivänä kuukaudessa. Tulee kyllä kallista vetyä.
Justis
Reactions:
Viestit: 2992
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Vetyautojen uusi tuleminen?

Viesti Kirjoittaja Justis »

Neutroni kirjoitti: 15 Syys 2025, 10:33
Märkäruuti kirjoitti: 15 Syys 2025, 10:25 Vety on ainakin näillä näkymin tulossa lähinnä raskaaseen kalustoon ja teollisuuden käyttöön.
Teollisesti vedylle voidaan ehkä keksiä järkeviäkin sovelluksia. Liikennekäyttöön ei oikein.
Mitä sanoo AI?
"Missä vetyautoa voi tankata? Suomessa ei toistaiseksi ole kuluttajille suunnattua vedyn jakeluverkostoa. Muista Pohjoismaista vetyasemia löytyy jo, ja esimerkiksi Keski-Euroopassa on jo kattava vedyn jakeluverkosto."

Suomi kulkee tässäkin jälkijunassa.
Mutta kuten huomataan, ei näitä asioita päätetä järjellä vaan poliitikkojen ja 95 % hönömassan tunteella. Suomalaiset poliitikot ovat valinneet tuulivoiman ykkösviherpesuvouhotukseksi ja täyttäneet maan tuulivoimilla. Se on ollut parempi valinta liki asumattomassa tuulisessa maassa kuin vetytemppuilut. Keski-Euroopan mailla ei ole samanlaista luksusta pystyttää neliökilometreitäin tuulimyllyjä ilmaiselle maalle, joten ne ovat valinneet toisenlaisia vihervouhotuksen muotoja. Mutta missään maassa vetyajoneuvoinfra ei ole tullut markkinoiden rahoittamana investointina teknisen paremmuuden ja markkinoilta saatavien voittojen takia, vaan se on ollut kaikkialla hallinnollinen päätös, joka veronmaksajat on pakotettu rahoittamaan, haluavat tai eivät. Osallistuville firmoille on taattu varmat ylihinnat pitkälle tulevaisuuteen, onnistui tai ei. Niin se tulee olemaan tälläkin, jos meidän poliitikot sellaiseen hurahtavat.
Poliittiset päätökset menee joskus ihan varmasti järjen edelle mutta entä sitten ihan virkamiesten päätökset?

Ajelin tuossa kesällä tunnetusti janoisella Nissan Navaralla kärry perässä ja ajattelin mennä tankkaamaan Ruovedellä Seolle jossa joskus silloin tällöin olen käynyt. Polttoaineiden myynti olikin loppunut Ely-keskuksen toimesta. No muutama kilometri pohjoiseen oli ABC asema josta kuulemma myynti loppuu tämän syksyn aikana. Ely-keskus taas asialla. Pohjavesi aluetta kuulemma. Näin ne tapetaan maalaiskunnat kun viranomaiset tekevät palveluista mahdotonta toteuttaa. 4000 asukkaan kunta jää ilman polttoainejakelua ja lähimpään tankkauspisteeseen on useita kymmeniä kilometrejä. Voi olla että sähköautot tai vetyauto yleistyy tai sitten ei.

Kun poliitikot tai viranhaltijat tekevät päätöksillään elämän mahdottomaksi niin ei kai siinä sitten auta kun muuttaa Tampereelle kommunistiksi.
Märkäruuti
Reactions:
Viestit: 10391
Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22

Re: Vetyautojen uusi tuleminen?

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Justis kirjoitti: 15 Syys 2025, 12:24 Kun poliitikot tai viranhaltijat tekevät päätöksillään elämän mahdottomaksi niin ei kai siinä sitten auta kun muuttaa Tampereelle kommunistiksi.
No sitten teitä on siellä kolme. :D
Tampereenkiälisissä uutisissa kerrottiin takavuosina kommunistien Tammelantorilla pitämästä joukkokokouksesta. Polliisi oli käskenyt ne molemmat kotio. :mrgreen:
rellu
Reactions:
Viestit: 195
Liittynyt: 06 Kesä 2023, 21:51

Re: Vetyautojen uusi tuleminen?

Viesti Kirjoittaja rellu »

Neutroni kirjoitti: 15 Syys 2025, 07:38
rellu kirjoitti: 14 Syys 2025, 22:32 Se että et voi ladata kuvitteeliista sähköautoasi kerrostalopistorasiasta on hallinnollinen, ei tekninen ongelma.
Koko energiapolitiikka on täysin hallinnollinen asia ja sen ongelmat hallinnollisia. Eivät tekniset ongelmat ole mitään oikeita yhteiskunnallisia ongelmia vaan pienten propellihattujen leikkejä. Kaikki maailman todelliset ongelmat ovat poliittisia ja hallinnollisia. Jos hallinto haluaa jonkun asian, se voi aina ratkoa tekniset ongelmat rahalla. Koko vetytalous on ja tulee olemaan puhtaasti poliittinen asia. Sinun saivartelu tekniikasta voi olla osittain oikeassa, mutta sillä ei ole mitään merkitystä sen kannalta miten vedyn käyttö yleistyy tulevaisuudessa. Jos poliitkot päättävät siirtyä vetytalouteen, sitten siirrytään tai itketään ja siirrytään, ja se pätös tehdään täysin ei-teknisistä syistä. Jos eteen tulee teknisiä ongelmia, veronmaksajat itkevät ja maksavat niiden tekniset ratkaisut.
Olen kyllä sanaton. On täällä sekopäistä porukkaa...

Periaatteessa voit ladata akkuja (mitä vitun tahansa akkkuja, vaikka kännykäsi akkua) miljadeista pistorasioista ympäri maailman. Tämä kiistetään sitten sillä ettei muka saa "lupaa". No et voi bensa-autoasikaan tankata missään ilman lupaa. Ihme juttu että bensa-autoja on niinkin paljon.
Suomessa on paljon enemmän paikkoja, joissa saan luvan tankata bensaa kuin paikkoja, joissa saan luvan ladata akkuja.
Sinulla ei ilmeisesti ole sähköautoa.

Suomessa on 10 000-12 000 julkista sähköauton latauspistettä (ja yksityisiä vielä paljon enemmän, kun periaatteess ajokainen pistorasiakin on sellainen) ja 2000-2100 polttoaineen jakelupistettä (yksityisiä tuskin kourallista enempää). On kanssakeskutelijoiden halveksimista esittää pokkana kenen tahansa tarkistettavissa olevia virheellisiä väitteitä oman argumentointinsa tueksi.

Mutta siitä ei ollut kyse. Kyse oli siitä että akkuja voi ladata pistorasiasta. Joita on maailmasa miljardeja.

Eli kysymys kuuluu:
Voiko akkuja ladata pistorasiasta?
1. voi
2. ei voi

Jos vastauksesi on 2, niin kerro miksi ei voi.

Ja se bensan tankkausluvan saaminen onnistuu ihan vain pankkikorttia vilauttamalla, kun taas sähkön tankkaamiseen tarvitaan juuri oikean firman äppi ja helvetisti tuuria, että se sattuu toimimaan silloin kuin tarvitsen. Olen tehnyt melkein kaikki ostokset pankkikortilla noin 35 vuotta ja törmännyt kaksi kertaa siihen, että kortti ei toimi teknisen vian takia. Sähkölatausäppien käyttäjät eivät muuta teekään kuin ulisevat siitä etteivät ne toimi.

Se on tosielämää ja siinä ei ylevät periaatteet miljardeista pistorasioista paljoa auta, kun äppi sanoo, että yhteyttä ei saada, ja akku jää lataamatta. Periaatteet ovat joutavaa filosofista länkytystä, joista ei ole iloa netissä pätemisen ulkopuolella.

Ihan tavallisesta pistorasiatakin voi akkuja latailla. Viime yönä minun puhelimeni akku latautui induktiolaturilla nukkuessani. Laturi oli kytketty ihan tavalliseen kerrostalon pistorasiaan ja lataustapahtuma hoitui ihan puhelimen käyttöjärjestelmän ohjaamana ilman mitään appia.

Onko yllä kuvattu mahdollista vai valehtelenko?
1. On
2. Ei ole, valehtelet.

Jos ei ole, niin miksi ei?
Se että jankkaa jostain akuista kun jää kiinni vetyteknologian ymmärtämättömyydestä vaan korostaa typeryyttä.
Siisti suusi tai joudut moderaatiotoimenpiteiden kohteeksi. Täällä tullaan sanomaan vastaan väität mitä tahansa. Jos et kestä sitä ilman aggressiivista suunsoittoa niin vetäydy treenaamaan mielen hallintaa. Se on paljon tärkeämpi taito maailmassa kuin totuuden julistaminen.
Yhyy.
Ei olla enää kovinkaan kaukana akkujen painosta. Akkujen, joita voi ladata miljardeista ympäri maailmaa olevista pistorasioista ilman periaatteessa mitään valmistus- ja jakeluinfrainvestointeja.
rellu
Reactions:
Viestit: 195
Liittynyt: 06 Kesä 2023, 21:51

Re: Vetyautojen uusi tuleminen?

Viesti Kirjoittaja rellu »

Märkäruuti kirjoitti: 15 Syys 2025, 10:48
rellu kirjoitti: 14 Syys 2025, 22:53 Faktaksi jää että akkuja voi ladata jokaisesta pistorasiasta sopivalla laturilla. Pistorasioita puolestaan on maailmalla miljardeja.
Ensin oli puhe sähköautoista, joiden takia vetytaloutta ei kannata kehittää. Nyt onkin äkkiä puhe mistä tahansa akusta, jota miljardeista pistorasioista voi ladata. Eikä suuritehoisia akkujakaan kannata ladata missä vaan. Itse lataan sähköfillarini akkua kylppärin tai parvekkeen pistorasiasta. Vaikka akkupalot ovat harvinaisia, niin lataus kannattaa silti suorittaa siellä, missä akkupalo aiheuttaisi vähiten vahinkoa.

Sitten niistä vetyautoista:
Kuten edellä esitin Euroopassa on jo kattava vedyn jakeluverkosto. Hyundailla on ollut vuodesta 2013 kuluttajille myytävä vetyauto, Toyotalla on Mirai vetyauto, kuten myös Hondalla omansa. BMW on suunnitellut tuovansa vetykäyttöisen henkilöauton myyntiin 2028.
Voi olla, että vetyautot eivät henkilöautoina lyö läpi, mutta puheet tekniikan toimimattomuudesta ovat taas kerran ihan sitä ihtiään. Maailmalla kehitys on kulkenut vähän eri vauhtia kuin Impivaarassa. :mrgreen:
Ho hhoijaa. Näköjään täällä on oikein periaatteena ettei tarkisteta mitään esitettyjä väitteitä mistään. Minulla on päinvastainen periaate ja siksi täällä jo uhkaillaan banneilla.

Vetuautojen huippuvuosi oli 2021, jollain niitä maailmanlaajuisesti myytiin "massiiviset" 20 700 kpl. Siitä on tultu reippaasti alaspäin kun on käynyt selväksi ettei vedystä ole autokäyttöön samalla kun sähköautot ovat vallanneet markkinoita. Suomessa vuosittain myytävien vetyaitojen määrän voi laskea Django Reinhardtin vasemman käden sormilla.
Näyttökuva 2025-09-15 kello 12.36.23.png
Ei olla enää kovinkaan kaukana akkujen painosta. Akkujen, joita voi ladata miljardeista ympäri maailmaa olevista pistorasioista ilman periaatteessa mitään valmistus- ja jakeluinfrainvestointeja.
Märkäruuti
Reactions:
Viestit: 10391
Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22

Re: Vetyautojen uusi tuleminen?

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

rellu kirjoitti: 15 Syys 2025, 12:32 Eli kysymys kuuluu:
Voiko akkuja ladata pistorasiasta?
1. voi
2. ei voi
Oli kyse sähköauton akkujen lataamisesta, johon ei käytänössä ole väittämiäsi miljardeja pistorasioita. Mutta kun ketju etenee, maalitolpat siirtyvät ja kommentoit käyvät entistäkin lapsellisemmiksi.
Märkäruuti
Reactions:
Viestit: 10391
Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22

Re: Vetyautojen uusi tuleminen?

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

rellu kirjoitti: 15 Syys 2025, 12:42 Ho hhoijaa. Näköjään täällä on oikein periaatteena ettei tarkisteta mitään esitettyjä väitteitä mistään.
Ei ollut kyse määrästä, vaan siitä onko vedynjakeluverkko toteutettavissa ja voiko vety korvata fossiilisia myön henkilöautoissa. Molempiin vastaus on kyllä.
rellu kirjoitti: 15 Syys 2025, 12:42 Minulla on päinvastainen periaate ja siksi täällä jo uhkaillaan banneilla.
Ei sinua mielipiteesi takia banneilla uhkailla. En ainakaan itse ole sellaista uhkailua nähnyt. Kielenkäyttösi on ollut ala-arvoista ja vaikka et itse sitä tajuaisikaan, niin martyyrin viitanpäälle nyhtäminen on bannivaroitusten takia lapsellista.
rellu
Reactions:
Viestit: 195
Liittynyt: 06 Kesä 2023, 21:51

Re: Vetyautojen uusi tuleminen?

Viesti Kirjoittaja rellu »

Vonnegut kirjoitti: 15 Syys 2025, 09:12 Käytännön ongelma on se että taloyhtiöissä kaikilla ei ole sähköautoja. Silloin ei saa enemmistöä joka päättäisi sijoittaa uuteen kiinteistön tulojohtoon ja latausasemiin. Jossain yhtiössä yksittäinen sähköautoilija maksoi itse latausaseman asentamisen ja sähkönkäyttönsä. Mutta ilmeisesti kaikenlainen valitus asiasta vaan jatkui.
Taloyhtiöissä nyt riidellään ihan joka asiasta muutenkin.

Se miten monta ja minkälaisia latausasemia taloyhtiöön voi asentaa riippuu toki viime kädessä taloon tulevasta syöttökaapelista. Käytännössä lähes aina kapasiteettia on ainakin hidaslataukseen, jonka tolpat ovat alle 1000 €/kpl ja kuormanhallinnan voi hoitaa pilvipalveluna. Hidaslatausasemat tarjoavat tyypillisesti parin kilowatin nopeutta, joka riittää hyvin lataushybridin arkikäyttöön ja auttavasti täyssähköönkin. Käytetty sähkö tietysti menee aina lataajan omasta pussista, mikä poikkeaa vanhanmallisista lämmitystolpista joissa sähköä ei yleensä erikseen veloiteta kun sitä sai vain muutaman kilowatin vuorokaudessa.

Nykyään lain mukaan taloyhtiöt on suurempien remonttien yhteydessä velvoitettu hankkimaan asukkaiden käyttöön myös latausasemia, joten ne tulevat jollain aikajänteellä yleistymään väistämättä. Käytännössä on huomattu myös, että kun yhtiö hankkii lataustolppia, se lisää asukkaiden kiinnostusta sähköautoiluun ja sähköautojen määrä asukkaiden keskuudessa alkaa lisääntyä.

Omassa taloyhtiössä vanhojen lataustolppien pääsulake on 3 x 63 A ja kaapelointi ryhmäkeskuksesta 2 kpl 3x10 mm3. Kaapeloinnissa riittää kapasiteettia ja selvityksessä on, voisiko sulakekoon nostaa 3 x 100 A ilman kaapeloinnin muutoksia. Nykysulakkeillakin saadaan jo n. 40 kw, joka riittää aika mukavasti puoleen tusinaan esim. 7,2 kwh tolppia.
Ei olla enää kovinkaan kaukana akkujen painosta. Akkujen, joita voi ladata miljardeista ympäri maailmaa olevista pistorasioista ilman periaatteessa mitään valmistus- ja jakeluinfrainvestointeja.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin