REPS!rellu kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 23:44En ole vastuussa ruuansulatusongelmistasi.Brainwashed kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 22:59En ihan kakistelematta niele tuota, ettei USA mukamas mahdu suurimpien muoviroskaajien listaan.rellu kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 22:40 90 % merissä olevasta muoviroskasta on peräisin 10 joesta joista 9 sijaitsee Asiassa ja yksi Afrikassa.
Tässä 15 suurinta merien roskaajaa: (sija - maa - miljoonaa tonnia - %-osuus jätteistä)
1 Kiina 1.3–3.5 25–30
Suurin muovintuottaja, jokien (kuten Yangtse) kuljetus, teollisuus ja kaupunkijäte.
2 Indonesia 0.5–1.3 10–15
Saaristovaltio, huono jätehuolto, jokikuljetus (esim. Citarum-joki).
3 Filippiinit 0.3–0.75 5–10
Tiheä väestö rannikoilla, turismi ja kalastusjätteet.
4 Vietnam 0.3–0.7 5–8
Nopea teollistuminen, Mekong-joki kuljettaa roskaa.
5 Sri Lanka 0.2–0.5 3–5
Rannikkojäte ja monsuunisateet huuhtovat roskaa mereen.
6 Intia 0.2–0.6 4–7
Ganges-joki, suuri väestö, heikko kierrätys.
7 Thaimaa 0.15–0.4 3–5
Turismi, kalastus ja jokikuljetus (Chao Phraya).
8 Malesia 0.1–0.37 2–4
Palmuöljy- ja teollisuusjäte, rannikkoalueet.
9 Nigeria 0.1–0.3 2–3
Afrikan suurin, Niger-joki ja kaupunkijäte Lagosissa.
10 Egypti 0.1–0.25 2–3
Niili-joki kuljettaa roskaa Välimereen.
11 Bangladesh 0.1–0.2 1–2
Tiheä väestö, Ganges-Brahmaputra-järjestelmä.
12 Etelä-Afrikka 0.05–0.15 1–2
Kaupunkijäte ja jokikuljetus.
13 Brasilia 0.05–0.2 1–2
Amazon-joki, rannikkojäte.
14 Myanmar 0.05–0.15 1
Irrawaddy-joki, heikko infrastruktuuri.
15 Pakistan 0.05–0.15 1
Indus-joki, teollisuusjäte.
Koko EU yhteensä ei mahdu maailman top15-listalle. EU tuottaa maailman muoveista 10-15 % mutta sen osuus maailman muovijätteestä on vain n. 0,5-1 milj tn, alle 1 %.
Lähde?
![]()
Lähteenä Grok tekoäly jolle esitettiin kysymys mitkä maat ovat vastuussa merissä olevasta roskasta, millä osuudella ja miksi. Lisäkysymyksenä täsmennyksiä EUn osuudesta ja siitä miten jätteet meriin kulkeutuvat.
Länsimaissa kierrätys on korkealla tasolla ja muutenkin ollaan paljon ympäristötietoisempia kun Aasiassa ja Afrikassa. Se mitä ei kierrätetä menee suurelta osin polttoon. Paljon puhuttu jätteiden laivauskin on ollut aina volyymiltaan melko pientä ja viime vuosina hiipunut mitättömäksi.
Ihmetyttää että täällä ei osata tiedonkhankintaan käyttää tekoälyä näkojään juuri ollenkaan mutta toisaalta jotkut postaavat tekoälyvastauksia sellaisenaan ja pitävät sitä hyvänäkin keskusteluna.
Sähköautoilun tulevaisuus ?
-
Brainwashed
- Reactions:
- Viestit: 13938
- Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
- Viestit: 5791
- Liittynyt: 10 Kesä 2024, 17:58
- Paikkakunta: Linnunrata
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Niin mikä ongelma ne tuulimyllyjen lavat sitten muka on?rellu kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 22:40 90 % merissä olevasta muoviroskasta on peräisin 10 joesta joista 9 sijaitsee Asiassa ja yksi Afrikassa.
Koko EU yhteensä ei mahdu maailman top15-listalle. EU tuottaa maailman muoveista 10-15 % mutta sen osuus maailman muovijätteestä on vain n. 0,5-1 milj tn, alle 1 %.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Olet kyllä nolo tyyppi.Brainwashed kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 23:49REPS!rellu kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 23:44En ole vastuussa ruuansulatusongelmistasi.Brainwashed kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 22:59En ihan kakistelematta niele tuota, ettei USA mukamas mahdu suurimpien muoviroskaajien listaan.rellu kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 22:40 90 % merissä olevasta muoviroskasta on peräisin 10 joesta joista 9 sijaitsee Asiassa ja yksi Afrikassa.
Tässä 15 suurinta merien roskaajaa: (sija - maa - miljoonaa tonnia - %-osuus jätteistä)
1 Kiina 1.3–3.5 25–30
Suurin muovintuottaja, jokien (kuten Yangtse) kuljetus, teollisuus ja kaupunkijäte.
2 Indonesia 0.5–1.3 10–15
Saaristovaltio, huono jätehuolto, jokikuljetus (esim. Citarum-joki).
3 Filippiinit 0.3–0.75 5–10
Tiheä väestö rannikoilla, turismi ja kalastusjätteet.
4 Vietnam 0.3–0.7 5–8
Nopea teollistuminen, Mekong-joki kuljettaa roskaa.
5 Sri Lanka 0.2–0.5 3–5
Rannikkojäte ja monsuunisateet huuhtovat roskaa mereen.
6 Intia 0.2–0.6 4–7
Ganges-joki, suuri väestö, heikko kierrätys.
7 Thaimaa 0.15–0.4 3–5
Turismi, kalastus ja jokikuljetus (Chao Phraya).
8 Malesia 0.1–0.37 2–4
Palmuöljy- ja teollisuusjäte, rannikkoalueet.
9 Nigeria 0.1–0.3 2–3
Afrikan suurin, Niger-joki ja kaupunkijäte Lagosissa.
10 Egypti 0.1–0.25 2–3
Niili-joki kuljettaa roskaa Välimereen.
11 Bangladesh 0.1–0.2 1–2
Tiheä väestö, Ganges-Brahmaputra-järjestelmä.
12 Etelä-Afrikka 0.05–0.15 1–2
Kaupunkijäte ja jokikuljetus.
13 Brasilia 0.05–0.2 1–2
Amazon-joki, rannikkojäte.
14 Myanmar 0.05–0.15 1
Irrawaddy-joki, heikko infrastruktuuri.
15 Pakistan 0.05–0.15 1
Indus-joki, teollisuusjäte.
Koko EU yhteensä ei mahdu maailman top15-listalle. EU tuottaa maailman muoveista 10-15 % mutta sen osuus maailman muovijätteestä on vain n. 0,5-1 milj tn, alle 1 %.
Lähde?
![]()
Lähteenä Grok tekoäly jolle esitettiin kysymys mitkä maat ovat vastuussa merissä olevasta roskasta, millä osuudella ja miksi. Lisäkysymyksenä täsmennyksiä EUn osuudesta ja siitä miten jätteet meriin kulkeutuvat.
Länsimaissa kierrätys on korkealla tasolla ja muutenkin ollaan paljon ympäristötietoisempia kun Aasiassa ja Afrikassa. Se mitä ei kierrätetä menee suurelta osin polttoon. Paljon puhuttu jätteiden laivauskin on ollut aina volyymiltaan melko pientä ja viime vuosina hiipunut mitättömäksi.
Ihmetyttää että täällä ei osata tiedonkhankintaan käyttää tekoälyä näkojään juuri ollenkaan mutta toisaalta jotkut postaavat tekoälyvastauksia sellaisenaan ja pitävät sitä hyvänäkin keskusteluna.
![]()
MIkäs se sinun lähteesi muuten on? Aivopesty mutu?
Ei olla enää kovinkaan kaukana akkujen painosta. Akkujen, joita voi ladata miljardeista ympäri maailmaa olevista pistorasioista ilman periaatteessa mitään valmistus- ja jakeluinfrainvestointeja.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Ne eivät hajoa luonnossa ja niiden kierrätys on hankalaa. Polttouuneihinkaan eivät sellaisenaan mahdu.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑16 Loka 2025, 06:10Niin mikä ongelma ne tuulimyllyjen lavat sitten muka on?rellu kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 22:40 90 % merissä olevasta muoviroskasta on peräisin 10 joesta joista 9 sijaitsee Asiassa ja yksi Afrikassa.
Koko EU yhteensä ei mahdu maailman top15-listalle. EU tuottaa maailman muoveista 10-15 % mutta sen osuus maailman muovijätteestä on vain n. 0,5-1 milj tn, alle 1 %.
Mutta olen tosiaan huomannut ettei piipertäjiä kiinnosta luonto lainkaan. Ydinvoimaa vastustettiin niin että saatiin aikaan ilmastonmuutos, Nyt tuulivoimaa puolustetaan täysin piittaamatta siitä että se on lyhytikäistä , tehotonta, kallista ja erittäin vaikeaa kierrättää. Ainoa asia on ideologia joka tähtää länsimaisen ihmisen elämän ankeuttamiseen ja vaikeuttamiseen. Kelpo linkolalaisin opein on kuitenkin eliitti, jota ankeutus ja vaikeutus ei koske. Tästä hyvänä esimerkkinä Sofia Virran matkailuautoreissu, joka tavallisen ihmisen tekemänä olisi ollut tuomittavaa, päästöjä tupruttavaa huviajelua.
Ei olla enää kovinkaan kaukana akkujen painosta. Akkujen, joita voi ladata miljardeista ympäri maailmaa olevista pistorasioista ilman periaatteessa mitään valmistus- ja jakeluinfrainvestointeja.
-
Elämänsankari
- Reactions:
- Viestit: 1789
- Liittynyt: 01 Touko 2025, 12:19
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
https://wwf.fi/uhat/merten-muoviroska/
Yli puolet merten suurikokoisesta muovista tulee viidestä maasta: Kiinasta, Indonesiasta, Filippiineiltä, Vietnamista ja Thaimaasta. Suurin syy maiden muoviroskaamiselle on kehittymätön jätehuolto. Kehittyneen jätehuollon maissa, kuten Yhdysvalloissa ja Suomessa, jopa yli puolet meriin päätyvästä muovijätteestä on mikromuovia.
Yli puolet merten suurikokoisesta muovista tulee viidestä maasta: Kiinasta, Indonesiasta, Filippiineiltä, Vietnamista ja Thaimaasta. Suurin syy maiden muoviroskaamiselle on kehittymätön jätehuolto. Kehittyneen jätehuollon maissa, kuten Yhdysvalloissa ja Suomessa, jopa yli puolet meriin päätyvästä muovijätteestä on mikromuovia.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Tuo toimii epäilemättä niin, että USAsta ja Euroopasta läheteneet jätekuormat lasketaan kohdemaiden jätteeksi, kun laivat irtoavat satamasta. Kirjoitin siksi erikseen länsimaiden porsastelusta, koska se toimii tuollaisen muodollisen viherpesun kautta ilman että näkyy virallisissa tilastoissa. Barbaarimaissa jätteet kipataan tietenkin jokiin tai meriin sen kummemmin seurauksia miettimättä.Brainwashed kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 22:59 En ihan kakistelematta niele tuota, ettei USA mukamas mahdu suurimpien muoviroskaajien listaan.
Lähde?
Suomestakin viedään jätteitä Etelä- tai Itä-Euroopan maihin "hävitettäväksi EU-direktiivinen mukaisella tavalla". Mutta siellä paikallinen mafia siirtää ne isompaan laivaan vietäväksi Afrikkaan hävitettäväksi "laillisella ja ekologisella tavalla". Ketään kiinnosta täällä mitä sitten tapahtuu.
-
Näinon0070
- Reactions:
- Viestit: 2641
- Liittynyt: 18 Joulu 2022, 18:07
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Tuo on tavallaan tosi, eli korjaamoiden taitotaso uuteen tekniikkaan. Itse olen yrittänyt kiertää tuon ongelman auton takuuajoilla, ja niitä löytyy jo hyviä vaihtoehtoja todella pitkillä takuuajoilla.Brainwashed kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 23:08Moni erehtyy olettaessaan että olisin sähköautoiluinvastainen. En ole, en vain pidä nykyisiä sähköajopelejä järkevinä. Omistan erään Suomessa vuosituhannen vaihteessa kehitetyn bensa/sähköautohybridin ainoan prototyypin, oikea insinöörien ja automiesten taidonnäyte, jota en valitettavasti kykene/osaa pelastaa tuholta, kun elektroniikkaosaamiseni on sellaiseen tehtävään riittämättömät. Toinen auton kehittelijöistä, jolta sen ostin, kertoi että sen kunnostaminen maksaisi ainakin 20K, ja se on minulle liikaa. Puran siitä kaiken hyödynnettävän, mutta sitä ennen aion dokumentoida auton yksityiskohdat tuleville jälkipolville. Todella harmi että menee paaliin, oli aikaansa hurjasti edellä, mutta rahamiehet eivät olleet silloin kiinnostuneet.Näinon0070 kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 22:56Eiköhän tuossa asiantuntijuudessa yhdisty kokemattomuus, ja sulkeutunut mieliBrainwashed kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 21:45 Sähköautoilussa ei sinänsä ole vikaa, mutta nykysähköautoissa on. Asia varmaan korjaantuu kun kuluttajat kypsyvät nykyisiin ja haluavat jotain järkevämpää, mutta sitä saadaan vielä odottaa, koska 95%.
![]()
![]()
Itse ajelin hybridillä sähköllä noin 60% vuotuisista ajoista 10 vuotta, ja nykyisin 100% kaikista ajoista sähköllä.
Euro ja ero ryssän bensasta on ollut minun tarinani konsultti![]()
Enkä kaipaa mennyttä bensa/ diesel aikaa![]()
![]()
Se ratkaisee jo monta ongelmaa
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
REPSIKKA REPS !Brainwashed kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 23:08 Moni erehtyy olettaessaan että olisin sähköautoiluinvastainen. En ole, en vain pidä nykyisiä sähköajopelejä järkevinä.
On se tosiaan kumma kun ihmiset saa niin helposti väärän käsityksen.
Yleinen mielipide on aina väärässä.
-
Brainwashed
- Reactions:
- Viestit: 13938
- Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Pyrin lähtökohtaisesti perustamaan tietoni faktoihin. Se että USA ei ole esittämässi listassa top 15 merien saastuttajina on ristiriidassa sen kanssa että liittovaltion kumulatiivinen jätteiden tuottaminen/hlö on maailman suurinta, sillee huonolla tavalla.rellu kirjoitti: ↑16 Loka 2025, 07:11Olet kyllä nolo tyyppi.Brainwashed kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 23:49REPS!rellu kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 23:44En ole vastuussa ruuansulatusongelmistasi.Brainwashed kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 22:59En ihan kakistelematta niele tuota, ettei USA mukamas mahdu suurimpien muoviroskaajien listaan.rellu kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 22:40 90 % merissä olevasta muoviroskasta on peräisin 10 joesta joista 9 sijaitsee Asiassa ja yksi Afrikassa.
Tässä 15 suurinta merien roskaajaa: (sija - maa - miljoonaa tonnia - %-osuus jätteistä)
1 Kiina 1.3–3.5 25–30
Suurin muovintuottaja, jokien (kuten Yangtse) kuljetus, teollisuus ja kaupunkijäte.
2 Indonesia 0.5–1.3 10–15
Saaristovaltio, huono jätehuolto, jokikuljetus (esim. Citarum-joki).
3 Filippiinit 0.3–0.75 5–10
Tiheä väestö rannikoilla, turismi ja kalastusjätteet.
4 Vietnam 0.3–0.7 5–8
Nopea teollistuminen, Mekong-joki kuljettaa roskaa.
5 Sri Lanka 0.2–0.5 3–5
Rannikkojäte ja monsuunisateet huuhtovat roskaa mereen.
6 Intia 0.2–0.6 4–7
Ganges-joki, suuri väestö, heikko kierrätys.
7 Thaimaa 0.15–0.4 3–5
Turismi, kalastus ja jokikuljetus (Chao Phraya).
8 Malesia 0.1–0.37 2–4
Palmuöljy- ja teollisuusjäte, rannikkoalueet.
9 Nigeria 0.1–0.3 2–3
Afrikan suurin, Niger-joki ja kaupunkijäte Lagosissa.
10 Egypti 0.1–0.25 2–3
Niili-joki kuljettaa roskaa Välimereen.
11 Bangladesh 0.1–0.2 1–2
Tiheä väestö, Ganges-Brahmaputra-järjestelmä.
12 Etelä-Afrikka 0.05–0.15 1–2
Kaupunkijäte ja jokikuljetus.
13 Brasilia 0.05–0.2 1–2
Amazon-joki, rannikkojäte.
14 Myanmar 0.05–0.15 1
Irrawaddy-joki, heikko infrastruktuuri.
15 Pakistan 0.05–0.15 1
Indus-joki, teollisuusjäte.
Koko EU yhteensä ei mahdu maailman top15-listalle. EU tuottaa maailman muoveista 10-15 % mutta sen osuus maailman muovijätteestä on vain n. 0,5-1 milj tn, alle 1 %.
Lähde?
![]()
Lähteenä Grok tekoäly jolle esitettiin kysymys mitkä maat ovat vastuussa merissä olevasta roskasta, millä osuudella ja miksi. Lisäkysymyksenä täsmennyksiä EUn osuudesta ja siitä miten jätteet meriin kulkeutuvat.
Länsimaissa kierrätys on korkealla tasolla ja muutenkin ollaan paljon ympäristötietoisempia kun Aasiassa ja Afrikassa. Se mitä ei kierrätetä menee suurelta osin polttoon. Paljon puhuttu jätteiden laivauskin on ollut aina volyymiltaan melko pientä ja viime vuosina hiipunut mitättömäksi.
Ihmetyttää että täällä ei osata tiedonkhankintaan käyttää tekoälyä näkojään juuri ollenkaan mutta toisaalta jotkut postaavat tekoälyvastauksia sellaisenaan ja pitävät sitä hyvänäkin keskusteluna.
![]()
MIkäs se sinun lähteesi muuten on? Aivopesty mutu?
Keinoälyn tuotoksia en pidä valideina tietolähteinä oikeastaan laisinkaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Waste_in_ ... ted_States
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
-
Brainwashed
- Reactions:
- Viestit: 13938
- Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Ei se oikeastaan ole, vaan ihan rationaalista, koska 95%.ROOSTER kirjoitti: ↑16 Loka 2025, 09:35REPSIKKA REPS !Brainwashed kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 23:08 Moni erehtyy olettaessaan että olisin sähköautoiluinvastainen. En ole, en vain pidä nykyisiä sähköajopelejä järkevinä.
On se tosiaan kumma kun ihmiset saa niin helposti väärän käsityksen.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Ne hakevat "tietonsa" valtioiden propagandaläystäkkeistä, jotka on tietysti länsimaissa viherpesty ja mankeloitu moneen kertaan. Mutta hyvin "95%" tuntuu uskovan, että me länkkärit olemme puhataita pulmusia, oman maan kansalaiset suorastaan nuhteettomia arjalaisia, mutta pahat Brics-maat ne sotkevat ja saastuttavat meidän maailman.Brainwashed kirjoitti: ↑16 Loka 2025, 09:53 Keinoälyn tuotoksia en pidä valideina tietolähteinä oikeastaan laisinkaan.
-
Brainwashed
- Reactions:
- Viestit: 13938
- Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Katsoin jokunen vuosi sitten erään indiedokumentin jossa käsiteltiin ja tutkittiin tätä aihetta, ja sen käytännön sovellus sille oli nerokas, asensivat jäljittimet muutamiin muoviroskiin eri puolella USAta jotka veivät "muovinkeräysastioihin" ja seurasivat mihin lopulta päätyivät, ja se oli aika avartavaa tietoa siitä miten tuollainen "jätteiden viherpesu" toimii käytännössä. Kyseinen video on varmaan vieläkin katsottavissa, mutta se on saanut niin paljon copycateja, että en bongaa enää originaalia. Eniveis: https://www.youtube.com/results?search_ ... +trash+usaNeutroni kirjoitti: ↑16 Loka 2025, 09:05Tuo toimii epäilemättä niin, että USAsta ja Euroopasta läheteneet jätekuormat lasketaan kohdemaiden jätteeksi, kun laivat irtoavat satamasta. Kirjoitin siksi erikseen länsimaiden porsastelusta, koska se toimii tuollaisen muodollisen viherpesun kautta ilman että näkyy virallisissa tilastoissa. Barbaarimaissa jätteet kipataan tietenkin jokiin tai meriin sen kummemmin seurauksia miettimättä.Brainwashed kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 22:59 En ihan kakistelematta niele tuota, ettei USA mukamas mahdu suurimpien muoviroskaajien listaan.
Lähde?
Suomestakin viedään jätteitä Etelä- tai Itä-Euroopan maihin "hävitettäväksi EU-direktiivinen mukaisella tavalla". Mutta siellä paikallinen mafia siirtää ne isompaan laivaan vietäväksi Afrikkaan hävitettäväksi "laillisella ja ekologisella tavalla". Ketään kiinnosta täällä mitä sitten tapahtuu.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
-
Märkäruuti
- Reactions:
- Viestit: 10391
- Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Kyse on kai siitä, miten jäte käsitellään. Mustankorkean jäteauton kyljessä luki joskus, toisen jäte on toisen raaka-aine.Brainwashed kirjoitti: ↑16 Loka 2025, 09:53 Se että USA ei ole esittämässi listassa top 15 merien saastuttajina on ristiriidassa sen kanssa että liittovaltion kumulatiivinen jätteiden tuottaminen/hlö on maailman suurinta, sillee huonolla tavalla.
Pahimmat merien saastuttajat tulevat maista, joissa kierrätys on lastenkengissä, mutta väestöä paljon. Olen nähnyt kuvia suurista Kauko-Idän joista, joiden pinnalla kelluu lähes yhtenäinen jätelautta.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Niin on. Ei niitä käsitellä läheskään aina niin kuin roskafirman mainoksessa sanotaan, vaan jätettä siirrellään firmalta toiselle ja lopulta osa siitä siirretään ulkomaille hävitettäväksi. Tuollainen ketju antaa epärehellisille, joita aina riittää, paljon mahdollisuuksia kerätä hyvät rahat länsimaiden höyniltä, jotka uskovat, että "meidän maassa tehdään aina kaikki oikein, koska olemme parempia ihmisiä kuin muut".
Sikailu ja väärinkäytökset jatkuvat niin kauan kuin jätteen käsittelyssä on voittoa tavoittelevaa liiketoimintaa. Se on itsestäänselvyys, joka on toteutunut kaikessa liiketoiminnassa kaikkialla maailmassa koko tunnetun historian ajan. Jätteenkäsittely, niin kuin kaikki muukin perusinfra, pitäisi olla valtion ja kuntien virkatyönä toteutettavaa, jossa kaikki voiton tavoittelu olisi erittäin ankarasti kiellettyä ja rangaistavaa.
Siitäkin roskasta suurin osa on peräisin siitä, kun länsimaiden rosvokapitalistit teettävät länkkärirahvaan käyttämät tuotteet niissä maissa kahmiakseen enemmän voittoa. Yksi osa voittoja on se, ettei niissä maissa tarvitse maksaa jätteiden käsittelystä.Pahimmat merien saastuttajat tulevat maista, joissa kierrätys on lastenkengissä, mutta väestöä paljon. Olen nähnyt kuvia suurista Kauko-Idän joista, joiden pinnalla kelluu lähes yhtenäinen jätelautta.
Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?
Täällä tunnutaan tietävän tekoälystä yhtä vähän kun kaikesta muustakin. Nimimerkki Elämänsankari käytti lähteenään wwf:n Suomen sivuja, jotka antoivat saman tuloksen kun tekoäly.Neutroni kirjoitti: ↑16 Loka 2025, 09:59Ne hakevat "tietonsa" valtioiden propagandaläystäkkeistä, jotka on tietysti länsimaissa viherpesty ja mankeloitu moneen kertaan. Mutta hyvin "95%" tuntuu uskovan, että me länkkärit olemme puhataita pulmusia, oman maan kansalaiset suorastaan nuhteettomia arjalaisia, mutta pahat Brics-maat ne sotkevat ja saastuttavat meidän maailman.Brainwashed kirjoitti: ↑16 Loka 2025, 09:53 Keinoälyn tuotoksia en pidä valideina tietolähteinä oikeastaan laisinkaan.
Tässä tarkennettua tietoa (Grok) erityisesti USAn jätteentuotannosta. Nämä kysymykset:
"Paljonko jätteitä USA tuottaa? Kuinka suuri osa niistä päätyy meriin? Mikä on USAn osuus meriin päätyvästä jätteestä globaalisti?"
Vastaus:
Yhdysvaltojen jätetuotanto ja sen vaikutus meriin
Yhdysvallat on yksi maailman suurimmista jätteen tuottajista, ja erityisesti muovijätteet muodostavat merkittävän osan ympäristöongelmista. Alla vastaan kysymyksiisi perustuen tuoreimpiin saatavilla oleviin tietoihin (lähinnä vuosilta 2016–2023). Huomaa, että luvut vaihtelevat lähteittäin, sillä jätteen hallinta ja mittaaminen on monimutkaista. Keskityn ensisijaisesti kokonaisjätteeseen (municipal solid waste, MSW) ja muovijätteisiin, koska meriin päätyvä jätteentuotanto liittyy vahvasti muoveihin.
1. Kuinka paljon jätettä Yhdysvallat tuottaa?Yhdysvallat tuottaa vuosittain noin 292–300 miljoonaa tonnia kunnallista kiinteää jätettä (MSW), joka sisältää kotitalousjätteen, pakkaukset, ruokajätteet ja muut materiaalit. Per asukas tämä tarkoittaa noin 951 kg/vuosi eli noin 2,6 kg/päivä, mikä on maailman korkeimpia lukuja. Vuonna 2018 EPA:n mukaan tuotanto oli 292,4 miljoonaa tonnia (lyhyt tonnia, noin 265 miljoonaa metri-tonnia).
Vuonna 2023 arvio on noin 300 miljoonaa tonnia, kun otetaan huomioon väestönkasvu ja kulutuksen nousu.
Muovijätettä Yhdysvallat tuottaa noin 42 miljoonaa tonnia/vuosi, mikä on maailman suurin määrä per maa.
Tämä vastaa noin 12–13 % maailman kokonaisjätetuotannosta, vaikka väestö on vain 4 % globaalista.
2. Kuinka suuri osa niistä päätyy meriin?Valtaosa Yhdysvaltojen jätteestä hallitaan maalla (kierrätys, kaatopaikat tai poltto), mutta muovijätteiden osalta 1–2 % päätyy ympäristöön ja sieltä meriin vuosittain. Kokonaisjätteestä meriin päätyvä osuus on paljon pienempi, alle 0,1 %, koska ei-muovijätteet (kuten ruoka- tai paperijätteet) eivät kulkeudu yhtä helposti vesiin.Muovijätteestä 1–2 miljoonaa tonnia (eli 2–5 % tuotetusta muovista) vuotaa ympäristöön, josta merkittävä osa (arvio 0,5–1 %) päätyy meriin. Tämä sisältää roskaamisen, laittoman dumppauksen ja kierrätysvientien epäonnistumiset (esim. vienti maihin, joissa jätehallinta on heikkoa).
Kokonaisjätteestä meriin päätyy arviolta alle 100 000 tonnia/vuosi, pääosin muovien muodossa. Esimerkiksi vuonna 2016 Yhdysvaltojen muovijätteestä 0,15–0,99 miljoonaa tonnia arvioitiin päätyvän ympäristöön, josta osa mereen.
Syy tähän on Yhdysvaltojen hyvä jätehallinta (vain 2 % jätteestä roskataan), mutta suuri kokonaistuotanto tekee absoluuttisesta määrästä merkittävän.
3. Mikä on Yhdysvaltojen osuus meriin päätyvästä jätteestä globaalisti?Yhdysvallat vastaa noin 10–20 % maailmanlaajuisesta muovijätteen mereen pääsystä, riippuen mallista. Se on yksi suurimmista yksittäisistä maita, vaikka absoluuttinen osuus on pienempi kuin Aasian kehittyvien maiden kokonaispanos.Globaalisti mereen päätyy 1–14 miljoonaa tonnia muovijätettä vuosittain (yleisin arvio 8 miljoonaa tonnia).
Yhdysvaltojen osuus: 0,8–2,2 miljoonaa tonnia/vuosi, mikä on 10–25 % globaalista kokonaismäärästä. Vanhemmat mallit (2010) antoivat osuudeksi vain 1 %, mutta ne eivät huomioineet vientijätettä. Uudemmat tutkimukset (2020–2022) nostavat osuuden korkeammaksi, sijoittamalla Yhdysvallat jopa kolmanneksi suurimmaksi rannikkomuovisaastuttajaksi Kiinan ja Indonesian jälkeen.
Jos otetaan huomioon vain "mismanaged waste" (huonosti hallittu jäte), osuus on pienempi (alle 1 %), mutta todellinen vaikutus kasvaa vientikierrätyksen kautta.
Mittari
Yhdysvallat
Globaali
Yhdysvaltojen osuus
Kokonaisjätteet (MSW, Mt/vuosi)
265–300
~2 000
12–13 %
Muovijätteet (Mt/vuosi)
42
350
12 %
Mereen päätyvä muovijäte (Mt/vuosi)
0,8–2,2
8–14
10–25 %
Lähteet ja huomioita: Tiedot pohjautuvat EPA:n, National Academy of Sciencesin, Jambeck et al. (2015) ja Law et al. (2020) tutkimuksiin. Luvut ovat arvioita, sillä mereen päätyvän jätteen mittaaminen on haastavaa (perustuu malleihin roskaamisesta, dumppauksesta ja geografiaan). Yhdysvallat voisi vähentää osuuttaan parantamalla kierrätystä ja vähentämällä vientiä, mutta globaali ongelma vaatii kansainvälistä yhteistyötä. Jos tarvitset tarkempia lähteitä tai päivityksiä, kysy lisää!
Tärkeimmät käytetyt lähteet:
Asiaan liittyvät verkkosivut
epa.gov
sensoneo.com
statista.com
ourworldindata.org
unep.org
marinedebris.noaa.gov
nationalacademies.org
nap.nationalacademies.org
unep.org
state.gov
aquablu.com
Viimeksi muokannut rellu, 16 Loka 2025, 10:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei olla enää kovinkaan kaukana akkujen painosta. Akkujen, joita voi ladata miljardeista ympäri maailmaa olevista pistorasioista ilman periaatteessa mitään valmistus- ja jakeluinfrainvestointeja.

